Benz Ruby 3

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg måtte sette Linn LP 12 på sidelinja for flytting til feriehuset, da racket ble flyttet til annet sted på stua, og vegghylla for platespiller ikke kunne følge med.

Linn Sondek'en stående i racket på gulvet hoppet og spratt bare jeg listet meg bort til kjøkkenet. Dermed var det duket for en tung spiller uten trampoline-effekter. Brukt OPUS 3 med SME309 ble løsningen, og kontoen tilsa at det var rom for en ny pickup også.

Benz Ruby 3 kom opp fra HIFI Guiden og får nå prøve seg mot Accuphase AC2 (retippet nylig) stående i eget shell for hurtige skift.

Umiddelbart før ferdig innnspillt (trenger 40 timer) har Ruby'en mere smekk, større lydbilde, tyngre fundament og mere gnist i toppen enn Accuphase'en, som ikke er noen dårlig pickup, alder ikke tatt i betraktning.

Sammenlignet med LP12 - Ittok LV II - Garrott P77 er Opus/Benz riggen rikere og har mere sparkling faktor, champagnen er litt mere nyåpnet, men jeg vet da sannelig....Garrott P77 til 10% av prisen på Benz Ruby 3 er sannelig et kupp, og ikke bare til prisen.

Har andre erfaringer med Ruby 3, og hva kan jeg vente meg over tid?

Testplater så langt har vært Pink Floyd DSOTM 30 year anniversary edition, div 180 gram DG klassiske innspillinger og gode gamle innpsillinger med bra pressinger.
Både SACD bunken og andre nykjøp på på cd får stå i fred en stund nå ja....










 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Alltid artig når LP12 blir danket ut. Herlig! Hadde Opus i hodet en gang i tiden jeg også, men hadde for få referanser. Hadde også hørt litt forskjellig om den tangentialarmen som hører med.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Alltid artig når LP12 blir danket ut. Herlig! Hadde Opus i hodet en gang i tiden jeg også, men hadde for få referanser. Hadde også hørt litt forskjellig om den tangentialarmen som hører med.
Ble LP12 danket ut??
Synes tydelig det sto at PU'en i Ittok'en kostet 1/10 del av PU'en i SME-armen..... Ikke bare er PU forskjellig, armene er det også.
Så hvis du omskriver den første setningen din til "Opus med SME 309+Benz Ruby3 danker ut LP12 med Ittok+Garrett PU" begynner det å ligne på noe ;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Ble LP12 danket ut??
Synes tydelig det sto at PU'en i Ittok'en kostet 1/10 del av PU'en i SME-armen..... Ikke bare er PU forskjellig, armene er det også.
Så hvis du omskriver den første setningen din til "Opus med SME 309+Benz Ruby3 danker ut LP12 med Ittok+Garrett PU" begynner det å ligne på noe  ;)
Hmmm, ser at ønsket om at Opus/SME danker ut LP12 har gjort meg totalt blind for hva som EGENTLIG sto skrevet. Dette var interessant. Mon tro hva psykologen min sier?
Synes Opus 3 ser så tøff ut, har lyst på en sånn. Liker tunge tunge spillere bedre enn sånn hopp-og-sprett-på-fjærer.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hmmm, ser at ønsket om at Opus/SME danker ut LP12 har gjort meg totalt blind for hva som EGENTLIG sto skrevet. Dette var interessant. Mon tro hva psykologen min sier?
Tipper psykologen din sier at du må slutte å ligge våken om natta og bekymre deg over at Linn'en din ikke er optimalt justert... ;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Tipper psykologen din sier at du må slutte å ligge våken om natta og bekymre deg over at Linn'en din ikke er optimalt justert...  ;)
Det gjør jeg da heller ikke! - Men jeg spiller mindre vinyl nå enn før - og det er et symptom på noe. Dette har skjedd ETTER at Krix Equinox kom i hus, med Snell EIII spilte jeg mest vinyl. Snell var best på vinyl, Krix takler CD best.

(Sorry for avsporingen Gunzi)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Ser at du bruker MC30 supreme i Ittok'en din. Søstera mi hadde MC20 supreme i sin Ittok for mange år siden. Husker det låt litt gumpetungt og tregt av den kombinasjonen. Prøv heller Audio Technica OC-9, den gir mye mer liv kombinert med en Ittok-arm (har hatt den kombinasjonen selv for ca. 10 år siden). Vil tro at interessen for vinyl vil ta seg opp igjen da.
Ellers så er vel ikke DALI-RIAA'en spesielt high-end....
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Det gjør jeg da heller ikke! - Men jeg spiller mindre vinyl nå enn før - og det er et symptom på noe. Dette har skjedd ETTER at Krix Equinox kom i hus, med Snell EIII spilte jeg mest vinyl. Snell var best på vinyl, Krix takler CD best.

(Sorry for avsporingen Gunzi)
Er nok det at Krixene avslører svakhetene til LP 12 ;)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har andre erfaringer med Ruby 3, og hva kan jeg vente meg over tid?
Bruker Ruby 2 på en LP12/Cirkus/Armageddon med Ekos arm. Lyden forbedret seg noe i løpet av de første 15-20 timene. Etter det har ikke jeg merket noen forskjell. Tipper din Ruby 3 oppfører seg ganske likt.......
 
J

jukes

Gjest
Det gjør jeg da heller ikke! - Men jeg spiller mindre vinyl nå enn før - og det er et symptom på noe. Dette har skjedd ETTER at Krix Equinox kom i hus, med Snell EIII spilte jeg mest vinyl. Snell var best på vinyl, Krix takler CD best.

(Sorry for avsporingen Gunzi)
:)
Da er det på tide og få de tilbake toriamos,liker du den lyden som kommer fra Snell er det bare og få tak i en vintage spiller også. Da får du kroppspleie når du lytter også.

Mvh
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Ser at du bruker MC30 supreme i Ittok'en din. Søstera mi hadde MC20 supreme i sin Ittok for mange år siden. Husker det låt litt gumpetungt og tregt av den kombinasjonen. Prøv heller Audio Technica OC-9, den gir mye mer liv kombinert med en Ittok-arm (har hatt den kombinasjonen selv for ca. 10 år siden). Vil tro at interessen for vinyl vil ta seg opp igjen da.
Ellers så er vel ikke DALI-RIAA'en spesielt high-end....
Ortofon MC 30 Supreme skal være snadder på snirdelen for Ittok. - Visstnok.
Når det gjelder Dali RIAA, har jeg A/B testet denne mot en Trichord Diablo uten at Dalien ble særlig akterutseilt, alle parametre tatt i betraktning.
Om Dali IKKE er high-end, passer den som hånd i hanske i mitt anlegg, siden jeg ikke har et high-end anlegg.

... Krix Equinox synes jeg totalt sett er bedre enn Snell EIII. Men den fikser kanskje ikke å videreformidle pompøsiteten i vinylriggen på samme måte.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
:)
Da er det på tide og få de tilbake toriamos,liker du den lyden som kommer fra Snell er det bare og få tak i en vintage spiller også. Da får du kroppspleie når du lytter også.Mvh
Led nå ikke Toriamos ut i elendigheten, det er IKKE Equinox som er feilen!
Har hørt Krix via min vinyl rigg som ikke er i nærheten av spilleren til Toriamos. Det er nesten nirvana.
Han må få rør inn i anlegget, da får han nærve og sjel inn i musikken. ;D
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Etter at Benz Ruby 3 nå snart må ha gått 40 timer, jeg har vært hjemmeværende og inne de siste 4 dager, tror jeg FZ har rett, det falt på plass etter å ha passert 20 timer.

Det sparker, sprudler og lever. Jeg henter fra bakrommet bunke på bunke med vinyl, joda jeg vet det er en klisje, men det er jo dette denne hobbyen handler om...musikkglede, og all glede er ekte glede, enten den er frembragt av rødvin, nye digitalkabler eller en pick-up i trehus...

Måtte bare ha en pause i snuing av vinyl nå idag, og satte på noen cd'er for å få hvile ryggen i soafen litt lengre enn 15 minutter.
Greit nok med flotte innspillinger av tidligmusikk på Aliavox, men når 8-9 hyllemeter vinyl plutselig begynner å leve, får en modda Shanling tcd200 stå litt i hvilemodus.

Denne Benz'en er så umiddelbar lett å like at ingenting føles feil, jeg gidder heller ikke lete etter feil når musikken bare lever og presenteres med autoritet og sprudlende selvfølgelighet. At den på pick-up lista til et annet nettsted presenteres som "varm" er jeg dog ikke umiddelbart enig i.....
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Det er jo Ruby, Ruby 2 og Ruby 2 naked som står nevnt som varme på den nevnte siden. Ruby 3 er faktisk en del raskere og enda litt mer dynamisk enn de tidligere versjonene samtidig som den har beholdt "pace & rhythm" fundamentet fra eneren og toeren!!
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Det er jo Ruby,  Ruby 2 og Ruby 2 naked som står nevnt som varme på den nevnte siden. Ruby 3 er faktisk en del raskere og enda litt mer dynamisk enn de tidligere versjonene samtidig som den har beholdt "pace & rhythm" fundamentet fra eneren og toeren!!
Hva er prisen på nevnte pick-uper?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg har også nevnte pu.

Venter på riktig armrør til Mørchen, men har den foreløpig montert i gult sådan. Kan virke som Ruby3 har et langt strammere og mer dynamisk bass-fundament en tidligere modeller av Benz (f.eks L04 som jeg tidligere har eid). Dessuten virker den å låte generelt mer dynamisk og nøytralt. Mer allrounder enn tidligere Benzer vil jeg si. Men som sagt, jeg har ikke fått sammenlignet i optimalisert arm. Ellers har den beholdt den karakterisktiske glatte lyden og flyten jeg kjenner fra tidligere, selv om den utpregede varmen kanskje er prioritert bort. Synes dette virker å være en topp pickup.  Sporer svært godt og har et vell av detaljer.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hvilken VTA kjører dere med? Mener å ha hørt at Benz har lagt opp til en mer horisontal justering av pickuphuset. Vinkelen er i spesifikasjonen oppgitt til 20-22 grader, tenkte måle så snart jeg får laget en mal, for jeg opplever at det spiller best med rompa litt lavere.

Andre eiere?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Jeg har også nevnte pu.

Venter på riktig armrør til Mørchen, men har den foreløpig montert i gult sådan. Kan virke som Ruby3 har et langt strammere og mer dynamisk bass-fundament en tidligere modeller av Benz (f.eks L04 som jeg tidligere har eid).
Hallo!
Beklager avsporing i tråden men lurer på hva du mener er optimalt armrør for ruby3? (det tyngste eller?)

Har hatt gleden av å koble opp vinylsnurreren i oppsettet i kveld.
denne har en tendenes til å havne på lager for det meste. (Skjønner ikke hvorfor, siden jeg lydmessig blir like positivt overrasket hver gang jeg plukker den frem :).)
Kunne kanskje vært artig å oppgradere fra L04 etterhvert, selv om jeg egentlig liker lyden som den er.

mvh.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Grønt, det letteste vil jeg anta er rett. Men rødt går sikkert fint. For tiden bruker jeg gult.
 
Topp Bunn