Beogram 4000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    To av gromnålene til 4000, den du har soundscape og etterfølgeren. Soundsmith har ikke klart å miniatyrisere tilsvarende.

    Måtte ta bilde nå. Historien om hvordan B&O satset da 4000 ble utviklet er som et månelandingsprosjekt. Utviklingsteamet og Subir Pramanik fikk frie hender og endte opp med en platespiller selskapet simpelthen ikke kunne fortsette å lage. Det var for dyrt og var vel egentlig et statement om selskapets high-end og tech ambisjoner omkring Apollo-månelandingsfeberen.

    Dermed de enklere versjonene som fulgte (4002, osv).
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dalens Elektronikkservice har fortsatt ansatte som har reparert B&O siden dengang da, så liten vits i å sende den ut av landet. Med mindre du får et kick av å få med en bok som dokumenterer alt som er gjort, målinger etc -da er Frede din mann.

    4000c er en 4000 kun i navnet, det er en sminket/opphora 4002 med et internt phonotrinn, hvor de har klart å gjøre spilleren monumentalt mye styggere enn utgangspunktet. Det er mørkt i Struer om dagen, stakkars Jacob Jensen.
    Ser jo nå at 4000c har betjeningspanelet til 4002. Det gjorde med ett prisen ganske heftig synes jeg , på tross av riia og fancy trekasse. Og den ble langt fra finere med sort arm og panel .

    20201012001009_BangOlufsen-Beogram4000cTurntableFrontWeb.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    B&O fortjente i sin tid all honnør for hvor kompromissløse de var når det gjaldt å få til optimal lydgjengivelse, gitt tidens SOTA. Jeg har hatt gleden av å sitte i Struer, på bar og med en kald øl i hånden, mens jeg lyttet til pensjonerte veteraner fortelle om de gode dagene. Frede Kristensen bruker en del av disse i sine restaurasjonsprosjekter, men de er jo blitt noen år gamle nå.

    Denne var de stolte av.
    Deres SP 8-9, med Brüel&Kjær trace-track av kanalgjengivelsene og elliptisk slip.

    B&OSP8-9.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye må man regne med å betale for en grei 4000/4002 i dag?
    Noen som har en til overs? :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvor mye må man regne med å betale for en grei 4000/4002 i dag?
    Noen som har en til overs? :)
    Danmark er vel stedet å søke. Om stuntet til B&O med å lansere 4000C vil påvirke bruktmarkedet vet jeg ikke, men kanskje trolig. Får jeg mine 2 opp å gå så beholder jeg nok 4000 og renger med at en av mine døtre ender opp med 4002. De er alle glad i både musikk og design :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Dukker det opp en 4000 som er i brukbar stand er det bare å sette seg i bilen og kjøre avsted.

    Fra jeg kjøpte mine første er de blitt veldig ettertraktede og proff-oppkjøpere har stående annonser ulike steder.

    (Nå har jeg bare en dele-enhet liggende. Man burde jo ikke selge disse når de først er i hus).
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg husket godt denne Beogram 4000 i oppveksten. Jeg hadde Beogram 1000 og 1002. Tror det er en lokal eier her som har en Beogram 4000. Kanskje jeg møter han en dag :) Har ikke hatt noe imot en selv. Så lenge elektronikken og armen funger da.Her er en hjemmeside jeg har vært innom nyling. Sikkert kjent for interesserte www.beolover.com. Interessant å se hvordan selve armen blir restavrert og smurt. Tror det er en tysker som driver service på disse?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    @soundscape, en spiller som tilsynelatende har gått så lite vil være lett mætsj for Dalens. Den er tross alt konstruert og bygget svært godt.
    Med SP15 kan du ha flaks og alt er i sin skjønneste orden, men det kan også være at oppheng osv har stivnet i løpet av årenes løp. Det er Schrödingers katt inntil den treffer rillene. Av mine pickuper er en NOS MMC20CL og en NOS MMC 4000 helt topp, mens seks andre pickuper jeg har ikke har tålt å ikke være i bruk. Så det er bare å krysse fingrene.

    @Hardingfele, enig -det tre-eskeskrammelet der trenger du ikke lenger. La oss snakke om det over en whisky.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Gode ting! Det vil helst gå godt.
    Og 4002 er da også milevis penere enn 4000c, så den gjør slettes ikke skam på seg selv.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Beogram 4000 helt sikkert en av verdens vakreste vinylsnurrer.
    WAF blir aldri galt.
    Men du skal ikke mye over 4000(sic) for å finne en som låter bedre!
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Beogram 4000 helt sikkert en av verdens vakreste vinylsnurrer.
    Men du skal ikke mye over 4000(sic) for å finne en som låter bedre!
    Nei, det handler om design og teknologi (meget avansert for alderen). Blir min tatt i bruk så er det vel i anlegg nr. 3 - med Quad 44 og Quad II. Blir vel litt Beauty and the Beast.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Men du skal ikke mye over 4000(sic) for å finne en som låter bedre!
    Skal man ikke?
    Hvilken pickup hadde du på din, hvilken tilstand var den i, når hadde spilleren vært på service sist etc da du landet på den konklusjonen?

    @Voff, Bg4000 er på finn med ujevne mellomrom, så det er ingen umulighet å få seg en her til lands.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Nei, det handler om design og teknologi (meget avansert for alderen). Blir min tatt i bruk så er det vel i anlegg nr. 3 - med Quad 44 og Quad II. Blir vel litt Beauty and the Beast.
    Sleng på de originale B&W DM 602 (pingvinen) så er du tilbake i 70tallet
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    He-he, dessverre ikke plass til flere store høyttalere. Får holde med 2 anlegg gulvstående. Men jeg HAR kikket på Beolab 8000 i forbindelse med Beogram 4000.
    Tar liten gulvplass - stilige til platespilleren , og trenger bare en preamp..... (og helst en stue til eller to )

    798_936469868.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Fikk svar fra Dalens at de har sluttet å reparere B&O , så kan de strykes på lista. De foreslo å kontakte en B&O forhandler. Saken er at beogram 4000 er såpass spesiell - at jeg gjerne vil ha noen med lang fartstid til å mekke på den. Kanskje Danmark er den beste muligheten allikevel (tross mye bryderi).
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Føkk mitt liv. Jeg hadde en Beogram 8002 og en Beocord 8004 på service der i sommer og har planlagt en ny runde dit i høst. Nedtur.

    Ja, da seiler nok Danmark opp som en sterkere kandidat. Jeg ville sjekket med Thomas/Elektronisk Bureau før du sender den ut av landet, han har hatt noen Beogram 4000 mellom hendene ettersom jeg har forstått.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis i ender med Danmark, så vil jeg anbefale jer at ta´ kontakt til Lars hos Sound2Vision i Viborg, og høre
    om han vil "pille" i B&O. Check facebook for nogle af hans renoveringsprojekter. Hans arbeide er "outstanding" :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Mine første (ordentlige) høytalere var Beovox 80.
    Var vel den gang høyttalere ble målt i liter!
    Hadde passet bra til spellern din.
    Solgte de for billig til en kompis
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvis i ender med Danmark, så vil jeg anbefale jer at ta´ kontakt til Lars hos Sound2Vision i Viborg, og høre
    om han vil "pille" i B&O. Check facebook for nogle af hans renoveringsprojekter. Hans arbeide er "outstanding" :)
    Takker for tips. Får håpe verden snart er i vater igjen , og pandemier er slått tilbake. Prosjektet blir nok satt på vent igjen for min del. Hadde Dalens tatt dem var det bare en en rask tur for å levere de på døren. Kan høre med Elektrisk Bureau også , men har inntrykk av at B&O ikke er det han jobber mye med.

    Jeg har allerede flere spillere enn jeg bruker - så det haster ikke sånn sett.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Rart at det ikke noen som kan ta på seg å reparere denne Beogram 4000.Landet er jo langstrakt. Her på stedet(Expert) solgte de mye B&O utstyr. Var folk fra B&O som byggde lydrom i butikk- kjelleren. Det var mange år siden! Har en kamerat som arbeidet i butikken og på værkstedet. Var flere dyktige reparatører dær. Også Jane hær på sentralen. Den ene er pensjonist. Som også har nok kompetanse til å reparere en Beogram 4000. Det er sikkert ikke noe ''Hokus Pokus'' som min elektrolærer uttrykket det. Men det er spørsmål om hvor mye man er villig til å bruke på en sånn spiller. Ved bekjennskap så blir det sikkert billigere.
    Enkelte fingernemme kan sikker ta noe overhaling selv. Noe som skal være mulig og nødvendig etter min mening.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fikk svar fra Dalens at de har sluttet å reparere B&O , så kan de strykes på lista. De foreslo å kontakte en B&O forhandler. Saken er at beogram 4000 er såpass spesiell - at jeg gjerne vil ha noen med lang fartstid til å mekke på den. Kanskje Danmark er den beste muligheten allikevel (tross mye bryderi).
    Det er ein flink reparatør i Strandgaten i Bergen. Langt ute på Nordnes, eit skilt med "Sony" på. Han kan Beogram 4000-serien.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Beogram 4000 var meget avansert når den kom , og kanskje har ryktet blitt hengende ved de spillerene i ettertid . Kan heller ikke forstå at de skulle være så avanserte sammenliknet med dagens teknologi. De er solid bygget , og med skjema og litt innsikt burde det være mulig å finne ut av. Strandgaten er notert !
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Bg4000 veier 1 kilo mer enn 4002. For det meste pga motoren i 4000 (vekselstrøm), som var mer avansert enn den som endte opp i 4002 (likestrøm).
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn