Høyttalere Beolab 5 + Lyngdorf TDAI - 1120

Thorsager

Medlem
Ble medlem
20.07.2021
Innlegg
10
Antall liker
16
Sted
Hønefoss
Hei alle. Fersking her med muligens et dumt spørsmål.
Jeg har et par Beolab 5 koblet mot en gammel EAD Theatermaster samt en EAD Theatervision (DVD/CD) jeg vet litt nostalgisk, men fantastisk design på dette(Jeff Rowland kopi Faceplates, de ble vel saksøkt i sin tid, EAD altså)
Naturlig nok er streaming eller avspilling via en pc, usb disk etc litt kronglete på dette utstyret.
Jeg har derfor snust litt på Lyngdorfen i emnefeltet.. Eneste ankepunktet mitt er at den kun har HDMI ut.. ergo må jeg splitte HDMI signalet å sende HDMI til TV'en(den er ikke så gammel så den har faktisk HDMI), men jeg trenger da digital lyd (Coax tilkobling på Beolab). Er dette mulig? Jeg vil vel tro det er mulig, men er det fornuftig eller vil det forringe lyden uforskammet mye med en sånn type HDMI extractor som jeg sett rundt på nettet?
Litt låst i hodet til Lyngdorf da jeg ønsker å prøve Room Perfect, har testet mye romkorreksjon opp igjennom har egentlig aldri blitt helt fornøyd(Audyssey, Ypao, Mcaac(mener Pioneer hadde dette) sam Dirac som jeg kanskje har hatt best erfaring med vil jeg si, men fortsatt ikke helt 100%.
Lyngdorf har slik jeg skjønner en litt mer avansert tilnærming til romkorreksjon hvor signaturen på Høyttalerene ikke forsvinner og dynamikken ivaretas. Det er bare hva jeg har hørt altså så jeg er så klart veldig ydmyk for at jeg kan ta gruelig feil her og irettesettes gjerne. På forhånd takk for svar. Mvh Per Thomas
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Når det gjelder Lyngdorfen du nevner, så har den Hdmi Arc. Da kobler du alle kilder til tv via Hdmi og tven sender lyden tilbake til lyngdorf. Når det gjelder optisk utgang, så er det bedre lyd via Hdmi, men ikke dårlig lyd fra optisk. Testet begge deler hjemme og fikk mer detaljer og oppløsning i lydbildet når jeg benytter Hdmi.
Romperfect er et veldig flott verktøy, som ikke fjerner lydsignaturen til høyttalere, bare romproblemer. Samtidig har du mulighet for vocingkurver for å tilpasse lyden til egne preferanser om ønskelig. Personlig har jeg aldri angrer på kjøp av Lyngdorf forsterker.
 

Thorsager

Medlem
Ble medlem
20.07.2021
Innlegg
10
Antall liker
16
Sted
Hønefoss
Har tro på Lyngdorf ja, aldri hørt Room Perfect men må dra på en demo eventuelt låne med meg hjem. Optisk lyd ut er vel ikke tilgjengelig på 1120, tenkte du kanskje på din egen 3400? At ikke optisk lyd låter like bra kan kanskje bety at Lyngdorf sin D/A converter er bedre slik at det høres bedre ut når du sender lyden analogt ut enn digitalt da digitalt ut må konverteres et eller annet sted før det blir lyd. I mine Beolab så konverteres dette i høyttalerene ,såvidt jeg har skjønt er det beste måten å sende signal til Beolabbene på. Da er det mulig jeg må opp på 3400 lyngdorfen eller om jeg må gå helt opp til MP 60 hvis jeg tenker litt fremover med multikanal, Atmos etc... og den vet jeg sender digitalt ut(ekstra modul) dessverre gjør ikke MP 40 det.. Valgets kvaler.. Ingen gratis hobby dette men så har jeg verken båt eller hytte. Rettferdiggjør det på den måten:)
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har tro på Lyngdorf ja, aldri hørt Room Perfect men må dra på en demo eventuelt låne med meg hjem. Optisk lyd ut er vel ikke tilgjengelig på 1120, tenkte du kanskje på din egen 3400? At ikke optisk lyd låter like bra kan kanskje bety at Lyngdorf sin D/A converter er bedre slik at det høres bedre ut når du sender lyden analogt ut enn digitalt da digitalt ut må konverteres et eller annet sted før det blir lyd. I mine Beolab så konverteres dette i høyttalerene ,såvidt jeg har skjønt er det beste måten å sende signal til Beolabbene på. Da er det mulig jeg må opp på 3400 lyngdorfen eller om jeg må gå helt opp til MP 60 hvis jeg tenker litt fremover med multikanal, Atmos etc... og den vet jeg sender digitalt ut(ekstra modul) dessverre gjør ikke MP 40 det.. Valgets kvaler.. Ingen gratis hobby dette men så har jeg verken båt eller hytte. Rettferdiggjør det på den måten:)
Tenkte på optisk inn fra tv. Har i mitt oppsett ikke testet optical ut. Lynforf 1120 tror jeg ikke har optical ut, bare inn. Da har du analog ut som kan brukes til ekstra forsterker, aktive subber etc.
Hifi klubben har vel 50 dager returrett. Så du kan trygt kjøpe den og teste hjemme i ro og mak. Bare la alt se ut som nytt, ta vare på all emballasje, så er det ingen problem å returnere.
 
Topp Bunn