beregne basskasse størrelse

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Hei!

har tenkt å bygge meg et par høyttalere. har alle elementer og delefiltere liggende.

problemet mitt er bare det at jeg ikke vet hvor stor jeg skal beregne bass-delen i høyttalerne.

elementenes spesifikasjoner finner du her:
http://i46.photobucket.com/albums/f143/andreasente/seas2.jpg
og:
http://i46.photobucket.com/albums/f143/andreasente/seas.jpg

Noen som kan si ut i fra spesifikasjonene hvor stort volum kammeret må ha? eller er det en måte jeg kan prøve ut av dette på sjøl?

På forhånd tusen takkk for hjelpa! :)

Mvh Andreas Ente

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Hva slags filter er det du har liggende og hvilke andre elementer er det snakk om? Hvis det er et filter som har blitt konstruert for det elementet, regner jeg med at konstruktøren også har oversikt over hva slags kasse som bør brukes.

Det blir lite dypbass i den konstruksjonen med såpass lav Qts (0.20), men det er nok et sprekt element. Har laget basskasse til bil med "storebroren" CA25REY ;)

Kom med litt mer informasjon angående konstruksjonen og målene dine, så blir det lettere å hjelpe :)

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Heissan!
filterene tror jeg er ganske billige, men med høy ytlese, kanskje litt for høy?. De er av merket Mc Fazlow, 3 veis og 800w. noe mer spess har jeg ikke om dem, finner heller ei på google. de er kan hende ment til bil, men er ganske store og tunge.

mellomtone elementene er av type soundolier FC104 på 8ohm og 10w (haha?, høres stusselig ut?)

Diskantene er altec lansing på 4ohm, fler spess har jeg ei på disse.

For å si litt om kabinettet jeg har tenkt å bygge, så kommer det litt ann på hvor stort kammer bassene trenger for å gå som best. hadde i utgangspungtet tengt meg noe som kan stå på en hylle (max 60cm høye) men har og vært inne på tanken å lage høyere stående kabinetter eller tilogmed et digert kabinett på 2 meter, delt innvendig på midten. her ville elementene vært ytterst på hver side. denne løsningen kom som resultat av et ønske om at de skulle være litt praktiske siden jeg ikke har allverden gulvplass. da kunne den lange greia vært hengt opp på veggen og tjent som f.eks bokhylle.

Jeg er helt blank på dette orådet, så ta dere friheten til å komme med så mange innvendinger som mulig ;D

-andreas

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Da tar jeg meg friheten til å komme med den innvendingen at dette sannsynligvis ikke kommer til å være verdt innsatsen. Det nytter desverre ikke å kjøpe et "universalt" passivt delefilter og så bruke noen tilfeldige elementer i omtrentlig riktig diameter hvis målet er å komme frem til en høyttaler man orker å bruke til å høre på musikk. Ikke noe vondt ment ;)

Jeg anbefaler deg at du leser litt om emnet før du gir deg i kast med et prosjekt. Basselementene dine er ikke dårlige, det er tross alt SEAS, men du bør nok ha måleutstyr (eller få noen andre til å gjøre målinger) hvis du har tenkt å bruke dem. Kan ikke huske å ha sett noen konstruksjon på nettet med de basselementene. De andre elementene kjenner jeg ikke.

Kjøp deg The Loudspeaker Design Cookbook hos Eltek (varenr. BD2111 i nettbutikken). Har den selv og den er verdt hver krone, meget god innføring i alt det grunnleggende man bør vite om som høyttalerbygger. Etter at den er lest kan du lese videre på disse nettstedene:

Zaph audio
Troels Gravesens sider
Siegried Linkwitz´ sider

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Og det er en Rotel 360 watts forsterker som skal drive det hele....

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
jaja, nei daså...
tror du det kan komme til å bli så dårlig lyd da? værre enn små 1000 kroners kompakte stereoanlegg?
hvis jeg kjøper et sett med delefiltere, mellomtone elementer og diskanter som hører sammen, kan seas bassene da kanskje passe inn. eller må resten velges utifra bassene jeg allerede har og vil bruke?. noen forslag om hvor jeg kan lete etter noe i overkommelig prisklasse?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Ja, jeg tror faktisk du kommer til å slite med å overgå enkelte kompaktanlegg når det gjelder lydkvalitet hvis du bygger "i blinde" ;)

Hvis du vil bygge høyttalere selv men er helt fersk lønner det seg å starte med et ferdig utviklet byggesett. Eltek har en del bra byggesett, men du bør også sjekke BEL som er utviklet av en liten gruppe aktive brukere av Hifisentralen og AVforum.no.

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Takk for svarene!

Skal ta med alt jeg har til et hifi reperasjonsverksted her i nærheten (hamar) en dag og la dem se på om noe kan brukes. ellers har jeg kommet på tanken å se meg fornøyd med å lage noen små 2-veis høytalere (av økonomiske grunner), som laserl reklamerte med. men da med de seas elementene jeg har fra før og ett par seas diskaner (feks?), eller hva enn som anbefales. bassene mine rekker mellom 35 og 3000 Hz. hvis jeg skaffer treble elementer som dekker godt over bassen, feks 1500 til 25000, vil dette være tilstrekkelig overlapping? og da med et delefilter som deler midt mellom 3000 (øvre basstoner) og 1500 (nedre diskanttoner). er jeg på villspor? skal uansett lese MASSE før jeg fåretar meg noen videre investeringer.

Mvh Andreas Ente

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei Andreas.

Det er litt flere ting du må tenke på som feks. db, Spiller bass og diskant elementet like høyt. Kansje du må dempe diskanten noen db. Og hvordan elemtene bryter opp etter angit frekvensområdet. Greit å vite med tanke på 1.orden, 2.orden eller 3.orden filter osv..

Du kan ringe Eltek og spøre dem om vilken diskant dem anbefaler til den bassen du har og vilken filter dem syns du skal prøve.

Mvh.....

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Takk for svarene!

Skal ta med alt jeg har til et hifi reperasjonsverksted her i nærheten (hamar) en dag og la dem se på om noe kan brukes...
Hvilket verksted tenkte du på? Anser meg selv som halvt Hamargutt selv om jeg vokste opp i nabokommunen ;D

Angående bruk av elementene i en toveis så kan det nok gjøres, selv om CA21FEY har en del oppbrytninger i området 1-2kHz. Helt ideelt blir det med andre ord ikke. En veldig aktuell diskant kan være Seas 27TDFC.

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Morn!

Neida, skal sette meg bedre inn i saken gjennom å lese den boka som ble anbefalt her. Siden er det en god idee å forhøre meg med eltek for anbefalinger. Nei, 27TDFC hadde ikke dumme prisen heller....

verkstedet jeg tenkte på ligger på solvang mellom sykehuset og e6 langs rv222. mener det heter Sentralsørvice eller noe.. bor selv ved Ilseng

Mvh Andreas Ente

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Regna med det var Sentralservice du tenkte på ja, har ikke hatt så mye med dem å gjøre bortsett fra å få tatt rengjøring på pappa sin gamle Nikko stereoforsterker (det spraka fælt mellom hvert trinn på volumet). Aner ikke hva de vet om høyttalerbygging, men det kan godt hende noen av de som jobber der er erfarne selvbyggere.

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Ja, jeg satser på at dom kan hjelpe med å måle i hist og pist.

jeg har og fått overhalt en forsterker (rotel'n) der en gang.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Til Seas CA21FEY, ville jeg forsøkt med 25 liters volum, bassrefleksrør Ø7.5 cm L 25 cm.
Er du litt heldig med gain fra rommet, får du bass under 50 Hz også ;)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei Andreas.

Det er litt flere ting du må tenke på som feks. db, Spiller bass og diskant elementet like høyt. Kansje du må dempe diskanten noen db. Og hvordan elemtene bryter opp etter angit frekvensområdet. Greit å vite med tanke på 1.orden, 2.orden eller 3.orden filter osv..

Du kan ringe Eltek og spøre dem om vilken diskant dem anbefaler til den bassen du har og vilken filter dem syns du skal prøve.

Mvh.....
Støttes! ;D

Snakk med Øyvind, han har julpet mange med gode filterutkast som tar deg 85 % (mitt anslag) av veien mot maks potensial i elementet. Ser ut som et element som kunne være en kule som mid-bass, men et fireveissystem er vel ikke det du drømmer om å gå i gang med. Lykke til i alle fall

Mvh
Sniff

AndreasE

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Dere er jammen hjelpsomme :-*!
Går siste året på steinerskolen, så har litt vell mye anna å tenke på for tia, men kommer uansett tilbake til dette prosjektet snarest. skal prøve å ringe seas og avhøre dem, lese no bøker om emnet for så å rådføre meg med øyvind om delefiltere. men det blir nok ikke med det første. uansett, takk så langt!
-Andreas

Topp Bunn