Kabeltrådene er fine til å røyke ut drittsekker, naivister, troll, kranglefanter, tullinger og annet rusk og rask!![]()
Accuton-elementet står i en fullrange høyttaler, og du assosierer det med en liten skoeske. Nuvel...Dette går vel litt på vektlegging av forskjellige kvaliteter.
En 3" Accuton er et element med kontroll på det meste, men med lav følsomhet. Et 8" proff-element eller Fostex fulltone og dess like er elementer som ikke leverer så mye nedover ift størrelsen, men god følsomhet og mye membranareal ift frekvensområdet har andre egenskaper som de leverer bedre.
For min egen del, så kan jeg fremheve den gamle Celestion 3 - låter smooth og vakkert, og de engelske kritikerne skrek over seg, men gud bedre hvor dritkjedelig alt låt. Deep Purple på sovemedisin.
Jeg mistenker at den godeste Bergfinn bare skal sikte seg inn på et 8-10" proffelement, like godt først som sist - evnt gå for horn med en gang...
Johan-Kr
Vel talt, min herre!Artig diskusjon. La meg bare dele min erfaring: av de fire-fem anleggene jeg har hørt hittil som jeg har likt aller best har ca. halvparten hatt utpreget stor kapasitet. De andre har hatt en vanlig og moderat kapasitet. Fellesnevneren på den virkelig gode lyden for min del ser heller ut til å være gode høyttalere/drivere med lite forvrengning og jevn spredning, samt at lytterommet må være stort nok, akustikken passe myk, og oppstillingen må være millimeter-symmetrisk. Når det er sagt ville nok også jeg satset på masse membran hvis jeg hadde dedikert lytterom. Men min erfaring hittil tilsier ikke at det er et absolutt must for å spille musikk på en måte som er overbevisende for meg.
Skoeska var mere som en sammenligning med noe som spiller pent men kjedelig...Accuton-elementet står i en fullrange høyttaler, og du assosierer det med en liten skoeske. Nuvel...
Det ser for meg ut som det er vanskelig å finne store mellomtone-elementer som presterer bra i 2-5 kHz området.
Å dele BMS 4590 nede ved 250hz går aldri bra! Minimum 400, til nød 350.Forresten Bergfinn, har du blitt så bestemt på å konstruere noe selv at du helt har lagt fra deg å satse på et ferdig og etablert design? Tenker på ting som Linkwitz 521 hvis du skal kjøre dipol feks. Eller Klipsch Jubilee. Eller så la jeg feks merke til et tysk horndesign med dette hornet: https://eckhorn.com/jabo-kh-72.html
Det kan visst deles av helt nede ved 250 hz sammen med BMS 4590, som det ofte brukes sammen med. Kan sikkert kjøres rett sammen med mini-slobsene!
På den annen side lærer du jo mye mer sånn som du holder på nå...![]()
Har ikke prøvdKan godt være du har rett i det, Oks81!
Høres litt spedt ut i mine ører,men det finner du ut....En tanke kom plutselig inn i hodet mitt.
![]()
Hva om jeg hiver ut disse hersens beistene av noen 15".
Og slenger Jantzen JA 8008 inn i en åpen planke under Tang Band eller Fostex?
La oss si den kan ta seg av 200/250 hz opp til 1khz.
Jeg synes ikke disse 4" har noe under kilohertzen å gjøre. Iallefall om man skal guffe opp volumet litt.
Mye slankere blir det også, enklere å lage noe som til slutt kan se litt pent ut.