Besøk hos ANM

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Selv om ANM ikke lenger er på HFS, tror jeg anlegget hans er av interesse for mange av medlemmene her.

I den mer sentrale delen av Østfold, like ved et jorde, ca. 160 centimeter under bakkenivå, leder en trapp ned til et av de mer interessante lytterommene i Norge. Jeg har vært her tre ganger og har derfor et lite inntrykk av veien frem de siste 1-2 årene.

Lytterommet er i kategorien romslig; nesten 6 meter bredt og 7 meter langt. Plasseringen, for det meste under jorden og like ved et jorde, er ideell for reproduksjon av lyd. Første gangen jeg var her, var det lite akustisk behandlet. Likevel var romlyden behagelig; med lite etterklang, en viss naturlig demping. Senere er det gjort vesentlige akustiske tiltak, som demping av bassfrekvenser, diffusjon og “scatter” bakerst i rommet. Dermed havner rommet i kategorien “betydelig oppgradert” på den akustiske siden.

På den siste lyttetesten hadde ANM oppgradert til Dynaudios fremste høyttaler; Evidence Platinum. Dette er samme høyttaler som brukes av bl.a. Bob Katz, en anerkjent mastering-ingeniør. Se lenker nedenfor for Katz’ utdypende beskrivelser av høyttalerne.

Dynaudio er et ingeniør- og forskningsdrevet selskap. Akkurat slik ANM liker det. Så her er det lite rom for myter og overtro. Deres toppmodell forplikter.

På elektronikksiden finner vi bl.a. monoblokker fra McIntosh. McIntosh har lagd god elektronikk i årtier, produktene deres er reparerbare i tiår etter at de ble lansert, og spesifikasjonene er til å stole på. Folk med lang erfaring som elektroingeniører trekker ofte frem navn som McIntosh og Accuphase når de snakker om no-nonsense-produkter av prima kvalitet. Jeg hører ikke til dem som tror på “magi” på elektronikksiden; elektronikken skal gjøre en jobb innenfor oppgitt spesifikasjoner slik at de ikke blir en begrensning i kjeden på vei mot reprodusert.

Så denne teksten vil handle mest om Dynaudios beste og ANMs akustisk behandlede lytterom; det er alltid høyttalerne og deres samspill med rommet som spiller hovedrollene i elitedivisjonen.

ANM har tidligere hatt en enklere Dynaudio i lytterommet; C4. Ved første besøk, før akustiske tiltak, var lyden bra; men det var lytterom andre steder i landet hvor jeg - i mine ører - mente å høre mer av det innspilte materialet.

Etter akustiske tiltak og tilførselen av fire kilder for subbass (to REL-subber bak i rommet og 2x2 Dynaudio-subber på to steder foran i rommet) var lyden kommet opp et par hakk. Så jeg var spent da ANM fortalte at Dynaudios fremste var på vei.

Det første som slo meg med Evidence-talerne, var at de var “usynlige”. De er nesten to meter høye, så med “usynlig” menes at persepsjonen av lydkilden var ubestemmelig; man kunne ikke gjette seg til at lyden kom fra de høye talerne.

Vel installert i lytteposisjon, i en likesidet trekant på ca. 320-330 centimeter, åpenbarer det seg en stor scene. Og åpenbart annerledes og bedre enn Dynaudios C4. Stramhet og kompakthet i lydbildet er det jeg tenker først på, som om lyden kommer fra én kilde og ikke er som et langt tog med bevegelige deler som settes i bevegelse.

Vi hørte på et rikt utvalg av musikk (samt litt tale) over flere tiår, både digitalt og på vinyl, og det var lett å få et inntrykk av alt fra mikrofonvalg- og teknikk, innspillingsperiode, lydteknikers visjon osv. Jeg synes slikt er spennende; å få innsikt i innspilt lydmateriale på en måte man ikke får fra et anlegg med mangler og avvik fra det nøytrale.

Spesielt stemmer ble reprodusert på en måte jeg likte. Sibilans var fraværende i den grad at jeg synes avspillingen av stemmer var særdeles behagelig og interessant.

I sum er det ingen tvil om at Dynaudios beste er i elitedivisjonen. I kombinasjon med et lytterom som er akustisk behandlet (demping av bassfrekvenser, diffusjon for øvrig og scatter bakerst i rommet, samt gjennomtenkt møblering og løsøre ellers), avspilt på førsteklasses elektronikk, har ANM et sjeldent vellykket lytterom. Når det i tillegg har blitt veldig trivelig i rommet, noen vil kanskje si “koselig”, skiller det seg ut i positiv forstand.

Det er ikke vanlig - selv i hifi-kretser - å ha høyttalere av Dynaudio Platinums kaliber. Og en del som har superbe talere, har dessverre ikke et like velegnet rom arealmessig, geometrisk og akustisk sett. Av disse to grunnene - høyttalere i elitedivisjonen i kombinasjon med et godt rom - er det sjelden man får muligheten til å lytte til reprodusert musikk på bedre vis enn hos ANM.

Så et par ord om ANMs rom: ANM har såkalte “kjøpehøyttalere”, dvs. at han ikke tilhører den eksklusive delen av hifi-entusiaster som bygger egne talere av høy kvalitet (disse høykompetente entusiastene finnes det nok ikke mange av). Men ANMs rom er 100 prosent DIY. Han har egenhendig lagd og fått lagd de akustiske tiltakene, samt rack til elektronikken. Sånn sett er ANMs lydrom en fornuftig miks av ting man får kjøpt fiks ferdig og ting han har lagd selv.

Jeg vil også si et par ord om ANMs vei til elitedivisjonen. ANM er en realistisk drømmer, og har i mange år allerede drømt om det ypperste fra Dynaudio. Men til forskjell fra mange lar ikke ANM det bli med drømmen. Han er også en “doer”, dvs. en som får tingene gjort. Oppbyggingen er rommet, de akustiske tiltakene og interiør for øvrig, vitner om evnen til å ikke bare tenke på ting intellektuelt sett (som åpenbart er en viktig del av veien mot bedre lyd), men også om evnen til å realisere tankene sine. Så da det åpenbarte seg en mulighet til å få tak i Dynaudios fremste til en fornuftig pris, er det typisk ANM å slå til på det som må ha vært en “once in a lifetime opportunity”.

Noen få særs dedikterte og kompetente hifi-entusiaster spredt over Norges land har kanskje like god lyd som ANM etter hvert har fått til. Men er lyden bedre? Jeg tror lyd på dette nivået blir mer snakk om smak og preferanser, og ikke nødvendigvis bedre. ANM er en hybrid av ingeniøren med objektive målinger og implementering av vel ansett teori, men han er også bevisst egne preferanser, det subjektive. Så man finner noen avvik hos ANM fra “læreboken”, som f.eks. vinklingen på talerne (toe-in). Men det er ingen tvil om at ANMs lyd ligger svært nær det nøytrale, hvor eierens preferanser eventuelt tilfører bare en liten “touch” av avvik fra lærebokens nøytralitet. Også den nevnte Katz har gjort slike preferansestyrte avvik fra læreboken i sitt lytterom, og han får som kjent jobben gjort på mesterlig vis.

Så jeg vil benytte anledningen til å gratulere ANM med et av Norges mer interessante lytterom på veien mot drømmen og elitedivisjonen. Vel utført!

PS1: Om kabler: ANMs kabler er akkurat lange nok til at de gir anlegget strøm og signaler.
PS2: Om vinylavspillingen: Jeg har hørt flere av Michael Fremers vinylripper og jeg har hørt ANMs ripper. Samt vinylripper annetstedsfra. Og ANMs vinylrigg, basert på en Nottingham Dais, er noe av det beste, kanskje det beste, jeg har hørt. Dette er vinylavspilling på høyt nivå.

Lenker til Bob Katz’ opplevelse av Dynaudios Evidence (Platiunum):
https://www.dynaudio.com/dynaudio-academy/2016/december/bob-katz-evidence-m5p-part-1
https://www.dynaudio.com/dynaudio-academy/2017/august/bob-katz-part-2
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Herlig, ANM er en sårt savnet fargeklatt som jeg med jevne mellomrom lurer på hvordan det står til med.
Hadde vært kult hvis du fikk lov til å dele bilder, eller i det minste kunne dele link til hjemmesiden hans som jeg aldri husker..
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.765
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Spennende. Skulle gjerne hørt dem selv. Stilig rom er det også.
 
Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Hårsåre følsomme kjerringer som har skyld i at ANM ikke lenger beriker dette forumet med sin livlige personlighet og dype kunnskap om mye rart.

Blir trekt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eller dra på besøk.. Avtalt en ny tur i påsken. Høre litt Kraftwerk..
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Få mannen tilbake......nå!
100% enig. I den grad han hadde gjort noe galt, så må uansett straffen være ferdig sonet nå. ANM bidro med kunnskap og underholdning som omtrent ingen andre her inne.

Svart/ hvitt: Et dert fremdeles Nottingham/Jelco/Art9 som utgjør vinylriggen?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Få mannen tilbake......nå!
100% enig. I den grad han hadde gjort noe galt, så må uansett straffen være ferdig sonet nå. ANM bidro med kunnskap og underholdning som omtrent ingen andre her inne.

Svart/ hvitt: Et dert fremdeles Nottingham/Jelco/Art9 som utgjør vinylriggen?
PU er en fin Ortofon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.511
Antall liker
14.239
Sted
Langesund
Spennende lesning S/H:) Kanskje et sted en skulle tigget til seg en audiens.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Få mannen tilbake......nå!
100% enig. I den grad han hadde gjort noe galt, så må uansett straffen være ferdig sonet nå. ANM bidro med kunnskap og underholdning som omtrent ingen andre her inne.

Svart/ hvitt: Et dert fremdeles Nottingham/Jelco/Art9 som utgjør vinylriggen?
Han er pr. i dag nok ikke utestengt, men velger å ikke delta pga. svær uheldige ting ting som har oppstått flere ganger. De som er interesserte kan sikkert søke/google.

Imidlertid lar han seg "besøke" på et annet forum.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
BAKPÅ-KONVOLUTTEN-SKISSE AV LYDROMMET

En grovskisse over lydrommet til ANM.

Blåskravert er lydkilder. Blåskravert med gult i midten er Dynaudio Platinum. De øvrige blåskraverte er subber. REL-subber bakerst i rommet. Dynaudio-subber foran i rommet.

Rødskravert er tre lytteposisjoner.

Tallene i skissen er centimeter.

Øverst på venstre og høyre side ses bassdemping. Bakerst i rommer er scatter. Øvrige akustiske tiltak er ikke med på skissen.

Nederst til venstre er for øvrig stor åpning som leder til trapp.

Med andre ord: Et misunnelsesverdig romslig lytterom.

Høyden er for øvrig normal.

DBB268C7-2289-4A1A-BC1F-36A271B5D468.jpg
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ANM ja, han var det alltid kjekt å følge med på.
Ser veldig bra ut dette, tviler ikke på at det låter mer enn greit.
 
Topp Bunn