Alt til hus og bolig Beskjære store Tujaer

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Heisann. Naboen har begynt å grynte litt over de svære Tujaene mine på baksiden av hagen. De har blitt rundt 6 meter. Noen som har en formening om hvor langt ned det er trygt å kappe disse for at det skal vokse opp en topp igjen? Jeg synes selv de er majestetiske og flotte men de tar noe sol og utsikt for meg også. Stor diameter på stammene har det blitt.

IMG_20230619_161115.jpg
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Jeg tok mine på ca 12m 15cm over bakken. Veldig fornøyd med resultat, siden jeg har fått en kjempefin plass for tilhengeren - etter at de 15cm ble ytterligere justert.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.493
Finn Schjøll mener at ideell planteavstand for Tuja er tre kilometer.
Fra spøk til alvor, beskjærer du dem så kommer det mange topper. Da vil de forgrene seg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Finn Schjøll mener at ideell planteavstand for Tuja er tre kilometer.
Fra spøk til alvor, beskjærer du dem så kommer det mange topper. Da vil de forgrene seg.
Omtrent like langt unna som han var fra å være i takt da han danset altså. Ellers er det av minimal interesse hva den fjotten mener.
Jeg lurte mest på om det egentlig er noen grense på å kappe når trærne blir store. Alle som har Tuja pleier å skamklippe de og trimme de så det ser helt fjollete ut. Disse var forøvrig på tomta da jeg kjøpte huset. Tuja er flottere enn sitt rykte.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Omtrent like langt unna som han var fra å være i takt da han danset altså. Ellers er det av minimal interesse hva den fjotten mener.
Jeg lurte mest på om det egentlig er noen grense på å kappe når trærne blir store. Alle som har Tuja pleier å skamklippe de og trimme de så det ser helt fjollete ut. Disse var forøvrig på tomta da jeg kjøpte huset. Tuja er flottere enn sitt rykte.
Enig
Tuja er fine som trær eller litt større busker. Mine hadde tatt helt overhånd, det var litt sånn meg eller dem, og jeg hadde motorsag.
Jeg hadde toppet og redusert omfang på noen av dem tidligere. Jeg gjorde det ut fra hvordan jeg ville de skulle se ut, og det gikk fint. Men jeg er overhodet ingen gartner/hagemann.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.590
Antall liker
103.089
Torget vurderinger
23
Det finnes tuja og så finnes det tuja... billige turbohurtigvoksende varianter blir lett skadet, også ved klipp/trim. Tuja brukt med måte er helt innafor. Drt er dustene som murer seg inne med 40 m. "Brabant" til 69,90 / stk. som ødelegger ryktet.... Smaragd varianten er langt penere og sterkere men vokser nok saktere. Den du har er nok av god årgang og burde tåle beskjæring godt.Men ikke lett å få den pen når den har stått urørt så lenge... Litt som kvinnfolk liksom..😎
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.493
Omtrent like langt unna som han var fra å være i takt da han danset altså. Ellers er det av minimal interesse hva den fjotten mener.
Jeg lurte mest på om det egentlig er noen grense på å kappe når trærne blir store. Alle som har Tuja pleier å skamklippe de og trimme de så det ser helt fjollete ut. Disse var forøvrig på tomta da jeg kjøpte huset. Tuja er flottere enn sitt rykte.
Les min andre setning. Skjærer du toppen av et tre så vil mange av de øverst greinene lage nye topper og da er du i gang meg "figurering" av treet.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Det finnes tuja og så finnes det tuja... billige turbohurtigvoksende varianter blir lett skadet, også ved klipp/trim. Tuja brukt med måte er helt innafor. Drt er dustene som murer seg inne med 40 m. "Brabant" til 69,90 / stk. som ødelegger ryktet.... Smaragd varianten er langt penere og sterkere men vokser nok saktere. Den du har er nok av god årgang og burde tåle beskjæring godt.Men ikke lett å få den pen når den har stått urørt så lenge... Litt som kvinnfolk liksom..😎
Hehe. Ja, de har blitt veldig store. Men de kan jo bli 15 meter eller mer, da blir nok naboen enda mindre fornøyd. Ikke lett å vite hva jeg skal gjøre.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.590
Antall liker
103.089
Torget vurderinger
23
Bare å prøve det, når både du og naboen er litt misfornøyd
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.761
Antall liker
1.984
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
skjønner ikke hvorfor alle skal kappe toppen av treet. Tenk alternativt, ta av et par meter i bunnen istedenfor. Da beholder du toppen slik den er
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.321
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kona er hage gal og sier at de bør trimmes/beskjæres på høsten
gjør du det nå under tørken er det stor sjanse for at de blir skikkelig skadet, brune og evt dør
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Det finnes tuja og så finnes det tuja... billige turbohurtigvoksende varianter blir lett skadet, også ved klipp/trim. Tuja brukt med måte er helt innafor. Drt er dustene som murer seg inne med 40 m. "Brabant" til 69,90 / stk. som ødelegger ryktet.... Smaragd varianten er langt penere og sterkere men vokser nok saktere. Den du har er nok av god årgang og burde tåle beskjæring godt.Men ikke lett å få den pen når den har stått urørt så lenge... Litt som kvinnfolk liksom..😎
Mine var smaragd, og de vokser nok saktere enn brabant, men over 10-år så blir de STORE…
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.963
Antall liker
2.224
let them die!
Har arvet noen beist av tuja - styggedom , og en berberishekk, my cod ! Hvem helvete fant ut at det å plante piggtråd var tingen på 60 - tallet. Napalm to come - utpå høsten.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
kona er hage gal og sier at de bør trimmes/beskjæres på høsten
gjør du det nå under tørken er det stor sjanse for at de blir skikkelig skadet, brune og evt dør
Jeg håpte litt på det, men mine tålte juling. 😂
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.493
Tujaer er masochister, de liker røff behandling. Samme gjelder forøvrig potentilla.
 
Topp Bunn