Best lyd, PCM eller MLP Stereo downmix?

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
213
Torget vurderinger
19
Driver å ripper noen DVD-Audio plater. Har noen som har både PCM og MLP stereo downmix spor. Hva gir i teorien best lyd?

U

utgatt19288

Gjest
MLP benevnes også som PPCM - Packet PCM. Så hva som er best av PCM og PPCM er vel som å sammenligne 2 lossless formater. Kommer vel ut i null. Men du har jo anledning til å rippe til begge formater så du kan fortelle oss :)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.348
Torget vurderinger
96
Hvis MLP sporet er nedmikset fra multikanal sporet, ville jeg ikke valgt det. Men det er sikkert vanskelig å vite. Er du ute etter stereo så velg det formatet som virker mest genuint mot stereo. Lydmessig er det vel ingen forskjell, så lenge du beholder den originale sample og bitrate. Vær oppmerksom på at multikanalsporet ofte har en høyere kvalitet på DVD-Audio. DVD-A er først og fremst et multikanalformat. Det er i alle fall det inntrykket jeg sitter med av mine 50-60 titler.

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
213
Torget vurderinger
19
Polkagris skrev:
Hvis MLP sporet er nedmikset fra multikanal sporet, ville jeg ikke valgt det.
Virker som det er nedmikset fra multikanal sporet. Stereo 24/96 står ikke oppført på coveret. Der står bare PCM 2.0 24/48. Regner med jeg går for det.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Vær oppmerksom på at multikanalsporet ofte har en høyere kvalitet på DVD-Audio. DVD-A er først og fremst et multikanalformat. Det er i allefall det inntrykket jeg sitter med av mine 50-60 titler.
Ja, enig. Problemet er primært knyttet til de tidlige titlene på Warner. Samt Steely Dan Gaucho.

Topp Bunn