Best lyd?

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.290
Antall liker
1.274
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Hva mener folket vil gi det beste lyd resultatet av en pc med Windows 7 og optisk s/pdif, og en pc med Ubuntu(Linux) og firewire eller "vanlig" s/pdif?
Hvilke avspilling programmer vil være å foretrekke på de forskjellige plattformene?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror OS er uten relevans, med det er med trykk på tror. For jeg vet ikke det helt sikkert. Men det er nok bedre utvalg av software til Windows.

Selv bruker jeg Jriver, for det er veldig praktisk på mange måter. Jeg liker for eksempel direkteknapper til Wiki, Google og YouTube. De to første bruker jeg hele tiden, for det er mer informativt å slå opp på nettet enn å lese coveret.

Det var et medlem av HFS som hadde testet flere programmer for pc, og mente at Jriver faktisk gav best lyd. Det kan jeg ikke bekrefte, for jeg har ikke testet det mot noe annet. Både apekatten og Foobar har ikke vært installert etter at jeg koblet meg opp til DAC-en. Noen mener at Jriver har noen løsninger som er unødvendige, og liker av den grunn ikke programmet. Ikke spør meg hva det er, for jeg liker jo Jriver. Siden de fleste enten er gratis, og de få andre har trial, så koster det ingenting å prøve alle sammen. Det jeg mener er viktigst er om du liker grensesnittet eller ikke. Det var min viktigste årsak til å gjøre mitt valg.

Det kan kanskje være lurt å ha EAC til å rippe de mest vanskeligste platene, de med riper og fandenskap. For det er ikke Jrivers sterkeste side, selv om jeg til nå ikke har hatt noe problem med det.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg kjører nå bl.a Ubuntu 10.10 og DEADBEEF som spiller. (tmpfs.... ram disk altså..)
Elegant sak altså!
Og vi snakker seriøs utfordrer til foobar!!! (Jeg tester, og jeg liker!!!) (Den kan bruke foobar presets..)

"ramdisk and can be setup in Ubuntu or almost any other Linux distribution using the following commands under root (to become root in Ubuntu use "sudo -s“):
# mkdir /tmp/ramdisk; chmod 777 /tmp/ramdisk ... (chmod 777) betyr bare at katalogen får (skriv/lese rettigheter)
# mount -t tmpfs -o size=256M tmpfs /tmp/ramdisk/
where 256M is amount of RAM you wish to allocate for ramdisk.
Read more: http://www.linuxscrew.com/2010/03/24/fastest-way-to-create-ramdisk-in-ubuntulinux/#ixzz16Wu8RCDt "

+ http://www.howtoforge.com/storing-files-directories-in-memory-with-tmpfs

Jeg er ikke no dyktig i linux, men dette ække så vrient altså...
Man kan spille av f.eks image filer og cue sheets (spor tagging) som bare det.
Så rippa cd'er funker jo bare jølle. Er ikke like fancy som foobar... men virker å ha mer "luft" i lyden... ikke vet jeg.
Har slutta å prøve å skjønne hvorfor det blir forskjell... det blir, rart dette!

mvh
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.290
Antall liker
1.274
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Takk!
Et interessant tips det der :)
Skal teste ut den. Bruker Ubuntu 10.04, og kjører nå med Audacious. Håpløst tungvindt å bruke, men gir bedre lyd enn Foobar2000 med ASIO kjørt fra samme maskin(delt disk...)
Er helt fersk i Linux verden og sliter litt med å legge inn nedlastede programmer ennå... :-[ Så det kan jo ta litt tid ::)

Vet du forøvrig om den kan spille av ALAC? Det gjør Audacious så jeg har ikke konverter filene mine ennå...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Den skal kunne spille alac ja.
deadbeef installasjons metode:

Pass på at du er på internett, at linja er oppe å går.
Åpne ett shell vindu: i applications/accessories finner du "terminal", start den.

Så "copy/paste" de 4 linjene inn i terminalen, en for en.. og kjør. "Sudo -s" er for å bli admin/root, å ha installasjonsrettighet... passordet er ditt vanlige.

Sudo -s
sudo add-apt-repository ppa:alexey-smirnov/deadbeef
sudo apt-get update
sudo apt-get install deadbeef

voila! ;D


Da liggern i applications/sound&video/deadbeef.
Nyttig side: http://www.ubuntugeek.com/ (var der jeg fant de sudo sakene.. )

Mvh
 
Topp Bunn