Morsom tråd for oss listenerder. Jeg klarer ikke helt å gi meg.
70-tallet var jo en storhetstids for så mange sjangere, deriblant reggae. Her er de 10 beste reggae-debutene, rangert etter min smak.
De tre første er vel de vanligste gjengangerne på lister over tidenes beste reggaealbum også. Reggae var tydeligvis også en sjanger der ungdommelig overmot vant over erfaring.
1. Culture - Two Sevens Clash (1977) - En mann besatt av en visjon. 7. juli 1977 - da "the two sevens clash"- skulle kaos bryte ut ifølge Marcus Garvey. Stor rootsreggae ble det iallefall, selv om verden klarte seg temmelig greit.
2. The Wailers - Catch a Fire (1972) - OK, ikke egentlig en debut, men essensielt album. Marleys aller beste. Tidenes mest anerkjente reggaealbum.
3. The Congos - Heart of the Congos (1977) - Manges absolutte favoritt. Høydepunktet fra Lee "Scratch" Perrys Black Ark-studio. Låter forøvrig som ei kule.
4. Burning Spear - Marcus Garvey (1975) - Tung, militant reggae fra Winston Rodneys gjeng.
5. Big Youth - Screaming Target (1972) - Tidlig deejay-reggae med herlig toasting og tunge rytmer.
6. The Might Diamonds - Right Time (1976)
7. The Abyssinians - Satta Massagana (1976)
8. The Gladiators - Trenchtown Mix Up (1976)
9. Pablo Moses - Revolutionary Dream (1976)
10. Max Romeo - War Ina Babylon (1976)
Og da fikk jeg ikke engang plass til Tapper Zukie, Bunny Wailer, Peter Tosh, Steel Pulse osv osv. 70-tallet er noe for seg selv.