Beste dingser under cd-spiller?

B

BjornE

Gjest
Helt riktig mine pc'er står på de føttene de kom med. Har også kvittet meg med cd spillere for lenge siden - det er en slik en i de aller fleste pc'er.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel, nå var det ikke PCer jeg snakket om, men om å koble komponenten til eller fra underlaget og effekten det har på presentasjonen - og hvis man ikke hører forskjell på det (avhengig av underlag, komponent og det du kaller remedier), så er det nok neppe interessant.

Ceraballs er sikkert bra det om.s, men ting som tar tid å skaffe kommer bak i køen ;).

Men fortsatt, koble til eller fra underlag - og erfaringer og meninger om det siden det åpenbart er minst 3 skoler her - det er jeg nysjerrig på.

O.
 
B

BjornE

Gjest
Hvorfor skulle man høre forskjell på en cd spiller når problemstillingen er irrelevant for en pc?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Kan det rett og slett være slik at cdspillere(eller andre ting som snurrer og går) skal kobles FRA underlaget(snakker Mapleshade Records midt i mot nå) mens annen elektronikk skal kobles TIL? Eller er det muligens omvendt? Noen meninger om det er det sikkert her?

My work here is not done ;)

O.
De aller fleste komponentene jeg har hatt opp gjennom årene har likt seg best ved å bli koblet hardt til underlaget med noen få unntak, som feks ht'er. Underlaget kan selvfølgelig igjen være isolert fra gulvet. Hvordan de forskjellige koblingsanordningene virker beror mye på hva det du kobler mot er lagd av.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg sa vel ikke akkurat det, men selv har jeg ikke en pc i hifi-riggen.
Og skulle jeg ha det i et fremtidig oppsett så står den garantert i et annet rom, i en annen etasje, og forer en høykvalits dac med nær ukomprimerte filer som igjen forer pre eller integrert.

Får være grense hvor mye støy en skal ha i nærheten av lyden sin ;D
Og ja, jeg tror det er stor forskjell på drivverk i en pc vs. et dedikert drivverk for musikk. Men det er meg. ;)

O.
Hvorfor skulle man høre forskjell på en cd spiller når problemstillingen er irrelevant for en pc?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.015
Antall liker
4.457
Kan det rett og slett være slik at cdspillere(eller andre ting som snurrer og går) skal kobles FRA underlaget(snakker Mapleshade Records midt i mot nå) mens annen elektronikk skal kobles TIL? Eller er det muligens omvendt? Noen meninger om det er det sikkert her?
Jeg tror ganske bestemt at dette er et område der man kan tweake seg ut på viddene.

For å ta noen fundamentaler:

1) Vibrasjoner som ikke dør ut er ikke bra.

2) Vibrasjoner som forplanter seg videre er ikke bra.

3) Vibrasjoner som blir tilført fra omgivelsene er ikke bra.

4) Ingen komponenter kan kobles vekk fra sine egne vibrasjoner, men alle komponenter kan koples (mere eller mindre) vekk fra vibrasjoner utenfra.

5) Hvis man bruker spikes eller andre stive føtter mellom en komponent og et stivt, tungt og dødt underlag, vil komponenten og underlaget under visse betingelser fungere som en gjenstand - med mye større effektiv masse enn komponenten alene. Vibrasjonene vil få en større masse å jobbe med, og utslaget blir mindre.

6) Hvis man lager en absorberende kopling til underlatet (myke føtter), vil  vibrasjoner dø raskere ut - enten de kommer fra komponenten selv eller fra omgivelsene.

Hva som er rette resepten i det enkelte tilfelle varierer, men myk kopling er generelt sett det sikre valget. Med ukritisk bruk av spikes risikerer man å introdusere nye problemer. Med ukritisk bruk av myke føtter er risikoen for  å innføre nye forvrengningsmekanismer minimal - samtidig som det har en helt klar effekt både når det gjelder å dempe komponentens egenvibrasjoner og å frikople komponenten fra vibrasjoner utenfra.
 
O

om.s

Gjest
Helt riktig mine pc'er står på de føttene de kom med. Har også kvittet meg med cd spillere for lenge siden - det er en slik en i de aller fleste pc'er.
Lucky you ;) ...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hvorfor skulle man høre forskjell på en cd spiller når problemstillingen er irrelevant for en pc?
Vet du det ikke så er det på tide å pröve!!, om du derimot mener deg å alikevel ikke höre noen forskjell, vel! lucky you again, noen bekymringer mindre....

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er også en av de heldige, men dingsene undercdspilleren min gjør det lettere å danse uten at musikken hopper og danser den også!
 
O

om.s

Gjest
Jeg tror ganske bestemt at dette er et område der man kan tweake seg ut på viddene.

Hva som er rette resepten i det enkelte tilfelle varierer, men myk kopling er generelt sett det sikre valget. Med ukritisk bruk av spikes risikerer man å introdusere nye problemer. Med ukritisk bruk av myke føtter er risikoen for  å innføre nye forvrengningsmekanismer minimal - samtidig som det har en helt klar effekt både når det gjelder å dempe komponentens egenvibrasjoner og å frikople komponenten fra vibrasjoner utenfra.
Kort sagt så har jeg gått for harde "føtter" (CeraBalls) under komponentene i racket, selve racket er igjen mykt bort koblet, det funker meget godt her hjemme, men  jeg er enig i at det er lett å tweake seg bort, men som med det meste innen HiFi, ting tar tid!, også tweakingen.

mvh
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Gikk til innkjøp av Tema Isolator, ikke rare investeringa (270 kr inkl frakt for 8 puter fra Audiotech). De er i første rekke anbefalt under høyttalere. Men; synes bassen ble litt mer pudding, faktisk (har Micro Utopia Be), så jeg la de istedenfor under cd-spilleren...  Synes jeg fikk mer ro i lydbildet, mulig dette er bare en plaseboeffekt, men sålenge du innbiller deg sjøl at det blir bedre - det er ofte det som teller i hifi-gamet....

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Bx !

Jeg påstår att ditt resonemang er helt korekt og helt i tråd med hva dagens "tunge" produsenter mener og integrerer i sine konstruksjoner.. sorbothane er ett materiale som integreres i chassi under apparatben eller internt mellom indre chassi og yttre.. absorberende avkobling benyttes der øvrig konstruksjon tillater det.. f.eks i forbiindelse med drivverk.. min forbauselse i denne sammenheng er att vi hauser opp kvaliteten til enkelte produsenter som har gjort denne form for kirurgi og så kobler vi de til underlag og alle andre forstyrrelser og hevder bedring.. disse produsenter jobber med ørsmå forbedringer kontinuerlig, så mitt spørsmål blir, att hvordan kan det være slik att de ikke skjønner hva som er best i den grad disse tweak er hørbare ? jeg påstår også att i den grad de faktisk har opptimale konstruksjoner som baserer seg på avkobling (myk) er det neppe sannsynlig att hard tilkobling kan gi ett løft.... Å tvilsette Mark levinson rent kostruksjonsmessig og lydmessig blir litt vanskelig å forstå da de fleste finner nettopp denne produsenten som noe av det ypperste lydmessig..

mvh
brand-x
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Min lille erfaring er at elektronikk bør kobles fra, mens høyttalerne mine har alltid vært kjappere og fastere i responsen i bassen og åpnere i toppen ved bruk av spikes. Min teori er at hvis du skal koble til må du ha en viss vekt for å få "planta" komponentet/høyttalerne skikkelig, at elektronikk sjeldent er tung nok til å få positiv effekt med spikes... Men lytterom og ikke minst rack/møbel osv har sikkert også innvirkning her... Jeg er bare en nybegynner....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Uten å gå veldig i dybden her nå(det er en altfor fin dag til å være inne! :)) - nesten alle anmeldelser jeg har lest av Cary`s rørforsterkere konkluderer med at de låter best når de får en hardere tilkobling til underlaget, og omtrent samtlige stiller spørsmålstegn med bruken av disse gummilabbene fra fabrikken.
Men det er klart, på et dårlig underlag - les: dårlig rack/ustabil support - så vil gummiføtter være det safeste valget. Men ellers så er jeg jaggu ikke sikker...

Jeg var selv skeptisk til slike tweaks inntil Snapa sendte meg disse Darumaene for test, og ble overrasket over hvor mye det faktisk gjorde.(er fortsatt overrasket :)) Om det ene eller det andre er "riktig" skal ikke jeg si noe klokt om, men at underlaget for hifi-elektronikk har stor impact på musikkgjengivelsen, det er jeg ikke i tvil om lenger.

O.
Bx !

Jeg påstår att ditt resonemang er helt korekt og helt i tråd med hva dagens "tunge" produsenter mener og integrerer i sine konstruksjoner.. sorbothane er ett materiale som integreres i chassi under apparatben eller internt mellom indre chassi og yttre.. absorberende avkobling benyttes der øvrig konstruksjon tillater det.. f.eks i forbiindelse med drivverk.. min forbauselse i denne sammenheng er att vi hauser opp kvaliteten til enkelte produsenter som har gjort denne form for kirurgi og så kobler vi de til underlag og alle andre forstyrrelser og hevder bedring.. disse produsenter jobber med ørsmå forbedringer kontinuerlig, så mitt spørsmål blir, att hvordan kan det være slik att de ikke skjønner hva som er best i den grad disse tweak er hørbare ? jeg påstår også att i den grad de faktisk har opptimale konstruksjoner som baserer seg på avkobling (myk) er det neppe sannsynlig att hard tilkobling kan gi ett løft.... Å tvilsette Mark levinson rent kostruksjonsmessig og lydmessig blir litt vanskelig å forstå da de fleste finner nettopp denne produsenten som noe av det ypperste lydmessig..

mvh
brand-x
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hvorfor skulle man høre forskjell på en cd spiller når problemstillingen er irrelevant for en pc?
Det er endel som driver med brenning av cd-er og som mener at kvaliteten da er avhengig av underlaget til pc-en.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Men; synes bassen ble litt mer pudding, faktisk (har Micro Utopia Be), så jeg la de istedenfor under cd-spilleren... Synes jeg fikk mer ro i lydbildet, mulig dette er bare en plaseboeffekt, men sålenge du innbiller deg sjøl at det blir bedre - det er ofte det som teller i hifi-gamet....

mvh
Dette er gjerne slik det arter seg med myke kontra harde duppeditter. Spesielt engstelig blir jeg når jeg får "ro" i lydbildet, eller redusert intensitet og dynamikk i transienter som det egentlig er.
 
B

brand-x

Gjest
Dog !

Jeg skal ikke mase for mye rundt dette tema... men med RØR er det slik att ett særdeles påtagelig problem er mikrofoni både målbart og hørbart... Vitenskap eller ei : Tester med harde materialer mrk. uansett utforming har negativ påvirkning i form av att støyen øker(mikrofonien)... herunder er det foretatt tester av de mest omtalte produkter.. (f.eks de som er nevnt her på forumet ikke daruma)... men som sagt det er i vitenskapens ånd..... jeg vet veldig mange har påstander deriblandt meg selv men her underbygges det av målbare verdier. altså i dette konkrete eksemplet.... jeg skal heller ikke dra betydningen av slike tweak for langt, for det er med rette usikkert i visse tillfeller over hvorvidt det kan spores lydforbedring ved slike innretninger... men man skal heller ikke motargumentere faktiske forhold som har begrensing i selve komponent-konstruksjonen..

mvh
brand-x
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Uten å gå veldig i dybden her nå(det er en altfor fin dag til å være inne! :)) - nesten alle anmeldelser jeg har lest av Cary`s rørforsterkere konkluderer med at de låter best når de får en hardere tilkobling til underlaget, og omtrent samtlige stiller spørsmålstegn med bruken av disse gummilabbene fra fabrikken.
Har prøvd ulike typer myke føtter til mine rørmonoblokker, i troen på at det må være det ideelle til rørforsterkere.

Men sorry mack....

Alt blir bare bedre med BCD coner under i stedet.

Skulle gjerne likt å sett en måling på forsterkerne mine med ulike "føtter", myke vs harde.

I ørene mine er det hvertfall ikke tvil, etter diverse runder fram og tilbake med mykt og hardt. ::)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette er jo selvsagt riktig. Jeg burde understreket at jeg ikke tror på hard kobling hvis man IKKE har et underlag som frikoblet. Har jo selvsagt ikke testet alle parametre, eller målt for den del. Men mitt rack har hyller som står på spikes og i tillegg har en liten "blupp"(;D) som skrus slik at hyllene "flyter". Så det er det jeg må ta utgangspunkt i. Og det er ingen som helst tvil om at bassen(spesielt) får en helt annen autoritet når rørpreen forlater gummien sin ;) Det finnes ikke noe usikkerhet der, er sikkert på at min mor vil høre forskjell! Og enda mer dramatisk er det på cd-spillere...

O.
Dog !

Jeg skal ikke mase for mye rundt dette tema... men med RØR er det slik att ett særdeles påtagelig problem er mikrofoni både målbart og hørbart... Vitenskap eller ei : Tester med harde materialer mrk. uansett utforming har negativ påvirkning i form av att støyen øker(mikrofonien)... herunder er det foretatt tester av de mest omtalte produkter.. (f.eks de som er nevnt her på forumet ikke daruma)... men som sagt det er i vitenskapens ånd..... jeg vet veldig mange har påstander deriblandt meg selv men her underbygges det av målbare verdier. altså i dette konkrete eksemplet.... jeg skal heller ikke dra betydningen av slike tweak for langt, for det er med rette usikkert i visse tillfeller over hvorvidt det kan spores lydforbedring ved slike innretninger... men man skal heller ikke motargumentere faktiske forhold som har begrensing i selve komponent-konstruksjonen..

mvh
brand-x
 
B

brand-x

Gjest
Dog og topline !

Har dere sjekket hva div. produsenter gjør med apparat bena som leveres orginalt ! kan vi være enig om att den delen av en komponent er den billigste å integrere ? jeg ser her bort fra det lave prissegmentet.. jeg tror vi må forstå att slike prioriteringer hvis de har signifikant innflytelse på lydresultatet ikke blir forbigått i ferdigstillelsen av produktet eller er denne altså en parameter de ikke er klar over ? En av de mest renomerte cd spillere Forsell gjennom tidene kan vel være en pekepinn selv om noen har tweaket og funnet bedre resultat uten luftslangen.... uansett snakker vi om "ferdige" produkter der produsenetene rår over ekstreme resurser i enkelte tillfeller... som madrigal med Mark Levinson ...

mvh
brand-x
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, jeg er helt enig i den argumentasjonen brand-x!
Pleier å si det til alle som mener de forstår mer av hvordan et delefilter skal bygges opp i en 802D enn gutta hos B&W, eller DYIere for den del...men likevel altså...så hvis man sier at produsentene(tenker da på segmentet over Elkjøp) har know-how og R&D på plass..Audio Aereo Capitole kommer med fastmonterte cones fra BCD. Cary`s spillere har metalcones som standard(303 og 306 ihvertfall). Altså hard kobling...(og dette er nok kostnadsdrivende)

Mens rørutstyret(fra Cary i dette tilfellet), som du påpeker har andre utfordringer, har feite gummibein...kanskje fordi det er mest brukervennlig? At hvis de hadde hatt "hard kobling", så måtte man fortutsette at brukeren hadde alt på stell, dvs godt underlag, godt rack med frikobling av hyller og moduler - for hvis ikke, så hadde komponenten(til et antall tusen dollar) fått en masse problemer med vibrasjoner, mikrofoni etc - og dermed generert en masse misnøye...hva vet jeg ;)

O.
 
B

brand-x

Gjest
Dog !

Begge resonemangene dine er meget gode, og med det siste belyser du jo muligens en korekt og gjennomtenkt produkt-politikk fra cary sin side...

mvh
brand-x
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk ;)
Det er jo noen tanker i det minste....

Akkurat nå tror jeg på å koble cd-spiller TIL underlaget(a la Pulsar Points, Mapleshade føtter) og koble rørpre(eller annet rørutstyr) FRA underlaget(a la Daruma). Igjen, forutsatt at underlaget er i orden.

Gummi tror jeg ikke på overhodet ;D

O.
Dog !

Begge resonemangene dine er meget gode, og med det siste belyser du jo muligens en korekt og gjennomtenkt produkt-politikk fra cary sin side...

mvh
brand-x
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Noen som har prøvd Xindak VT?

Har 2 sett liggende som jeg ikke bruker. Er litt upraktiske da cd spiller og forsterker følger på en måte er løse når disse er under komponentene. Kan nok løses ved å lage en slags feste rundt komponentene. Selges for en billig penge om noen vil prøve disse selv.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei igjen,

Er vel ikke noe stort bidrag men jeg skrev tidligere at jeg ikke hadde fått noen "aha" opplevelse ved bruk av pulsar point i titan under komponenter med unntak av cd spiller.
I forbindelse med at jeg skulle modifisere et rack og da bruke pulsar point på føttene i plassen for ordinære spikes (mye bedre for parketten) så spilte jeg en stund uten med monoblokkene.
Jeg mener absolutt at jeg fikk en dårligere fokus uten pulsar point kontra med på mine nemo blokker, nemo blokkene har vel en slags soundcare føtter, selv om de ser noe enklere ut.

Har nå satt på standene med egenprodusert hylle siden jeg rent estetisk mener at det ble penere en de hyllene jeg hadde fra før, forskjellen var vel ikke dramatisk men positiv.

Mvh
Geir
 
M

Medlem 1792

Gjest
Etter flere anbefalinger her så bestilte jeg ett sett med Daruma 3-II isolatorer for å ha under CD spilleren. Jeg sendte en mail til Håvar Snapa (Planetsnapa) som også selger disse. Han anbefalte meg å prøve de før jeg handlet, han sendte meg ett sett i posten for testing. Det ble full ”klaff”! Lydbilde ble bredere og dypere og med en mer presis (raskere?) bassgjengivelse enn de sorbothane føttene jeg har brukt til nå. Jeg har byttet frem og til bake mellom Daruma 3-II isolatorene og sorbothane føttene flere ganger for å være sikker, det er ikke tvil at Daruma 3-II isolatorene har noe for seg (i hvert fall i mitt anlegg).
Jeg råder flere til å prøve disse, det er jo ikke noe å tape på om man får teste de før man bestemmer seg. All honnør til selgere/leverandører som låner ut gratis for testing, det kan bli fornøyde kunder av det ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja...it`s like a drug..og dette vet nok Snapa! ;D

En liten morsom historie...jeg har jo sutret litt om at de er finglete å holde på med, sendte også Snapa en mail hvor jeg sa at han fikk dem i retur pga det, men at de hadde udiskutabel positiv effekt på lyden...men Pulsar Points så ut til å bli løsningen under cdp og pre.

Så, i et akutt anfall av kjedsommelighet, så testet jeg Darumaene under caryen, og lot Pulsar Points stå under cdp...oi! Da satt det gitt. Så nå måtte jeg krype til korset gitt....

Meget bra produkt, hverken mer eller mindre.

The Daruma Initiative! ;D

O.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.811
Antall liker
7.851
Interessant tråd. I den grad generelle slutninger kan trekkes her om kobling/avkobling, eller på hvilken som helst annen tråd på HFS for den del, så er det meste som er skrevet her i alle fall i samsvar med mine egne erfaringer. Jeg hadde en stund høyttalerne på medfølgende spikes plassert på flytende tregulv over betong. Rørmonoblokkene sto også på gulvet oppå noen tepper jeg hadde sakset til, mens pre og CD-spiller sto på glasshyller i et tungt stålrack. Min foreløpige løsning har vært å få skjært til 5-6cm tykke marmorplater til høyttalere og monoblokker. I mangel på "riktige hifi-dempeputer" har jeg plassert filtknapper beregnet for møbler av tilsvarende vekt under marmorplatene. En praktisk fordel med denne løsningen har for øvrig vært at marmorplatene med høyttalere (til sammen en vekt på over 90kg hver) lar seg akkurat skyve/glide på den glatte parkettoverflaten under arbeidet med å finjustere plasseringen. Spikeplatene er også koblet til marmorplatene med filtknapper. Glasshyllene har jeg skiftet ut med treblokker skjært fra en stavlimt kjøkkenplate i eik. Mens alt dette har hatt en, i mine ører, udiskutabel og utelukkende positiv effekt for lydbildet, så klarte jeg ikke å høre noen forbedring ved å bruke Pulsar Point eller Sorbothane under verken CD-spiller eller forforsterker etter at de ble plassert på sine nye trehyller. Med Pulsar Points syntes jeg noe av den metalliske/glassaktige lyden jeg mintes fra de tidligere hyller kom tilbake, og med Sorbothane syntes jeg at jeg mistet noe av størrelsen og ikke minst klarheten i lydbildet.

noruego
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Uansett når det gjelder orginalføtter på de enkelte komponentene, så kan de være så påkostet og bra som bare det, men igjen så har det med matching mot resten av underlaget man bruker. Jeg er av den oppfatning at alt i rommet, gulv, vegger, tak, møbler med mere har betydelig påvirkning på lyden. Jeg opplever at underlag som f. eks Daruma gir en fantastisk effekt under enkelte komponenter, men kan igjen bli litt mye under andre. Det er også spennende å prøve løsninger med kuler av forskjellige tresorter osv. Dette er uansett et meget spennende tema, og effekten av sloike små tweaks er veldig undervurdert!! Sier ikke at du får nytt anlegg ved å tweake slik, men det er helt klart at man kommer mye nærmere det opptimale, uansett hvilken rettning man vil.. Kommer med andre ord an på hvilke underlag man velger.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det er endel som driver med brenning av cd-er og som mener at kvaliteten da er avhengig av underlaget til pc-en.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Takk ;)
Det er jo noen tanker i det minste....

Akkurat nå tror jeg på å koble cd-spiller TIL underlaget(a la Pulsar Points, Mapleshade føtter) og koble rørpre(eller annet rørutstyr) FRA underlaget(a la Daruma). Igjen, forutsatt at underlaget er i orden.

Gummi tror jeg ikke på overhodet ;D

O.
Skjønner ikke HELT det der med at du mener at Daruma kobler spilleren FRA underlaget. I så fall kun avkobling fra horisontal påvirkning. En stålkule liggende mellom en sandwich av stålplater kobler fint lite spilleren min fra underlaget. Noe som jeg subjektivt har testet ved hjelp av den folkelige måten å rett og slett trampe i gulvet, før og etter Daruma.
Det den derimot gjør er å nøytralisere/utligne kabinettressonanser indusert av drivverk for å unngå at vibrasjonene påvirker avlesningen.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Siden jeg nå skal bruke PC som avspiller av musikk, skal jeg løfte ut rambrikkene og lage en myk flatkabel som kobling mellom slot og brikke. Deretter kan jeg legge ram-brikken på puter eller spikes, alt ettersom hva som passer lydmessig. Harddisken står allerede på pulsarpoints, men jeg er litt usikker på om jeg liker den nye lydsignaturen. Det eneste som irriterer meg grenseløst med en PC-løsning er at hverken Mediaplayer eller Winamp kan tweekes på samme måten. Brukte fullskjermmodus på Winamp en gang og satte LCD-skjermen på spikes, noe jeg er ganske sikkert på førte til mer detaljer. Men akkurat dette kan jeg ikke utelukke for å være placebo, siden jeg enda ikke har kjørt en blindtest.

Vurderte en stund å sette min plasma-skjem på spikes for bedre dynamikk, detaljer og fargeseparasjon i bildet, men noen sa til meg at jeg kom til å få mer graderinger så jeg droppet hele ideen. Har sendt mail med forespørsel om de kan lage en Base-plattform til den, men har ikke fått svar enda.

Tweaking er morsomt!!!

:)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Mulig mitt forsøk på kategorisere TIL og FRA ikke ble helt presist, men samtidig spiller det ingen rolle så lenge det faktisk gir en gevinst i mine ører å ha disse greiene under rørpreen.

Største øreåpner for meg er at underlaget har mye mer å si enn jeg trodde, det har disse dingsene virkelig lært meg. Så kanskje denne Maple-duden har noe for seg? ;)

O.
Skjønner ikke HELT det der med at du mener at Daruma kobler spilleren FRA underlaget. I så fall kun avkobling fra horisontal påvirkning. En stålkule liggende mellom en sandwich av stålplater kobler fint lite spilleren min fra underlaget. Noe som jeg subjektivt har testet ved hjelp av den folkelige måten å rett og slett trampe i gulvet, før og etter Daruma.
Det den derimot gjør er å nøytralisere/utligne kabinettressonanser indusert av drivverk for å unngå at vibrasjonene påvirker avlesningen.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg forstår at du har stor innsikt i dette, og ikke minst at du har testet mye forskjellig på dine gullører! ;D

O.
Siden jeg nå skal bruke PC som avspiller av musikk, skal jeg løfte ut rambrikkene og lage en myk flatkabel som kobling mellom slot og brikke. Deretter kan jeg legge ram-brikken på puter eller spikes, alt ettersom hva som passer lydmessig. Harddisken står allerede på pulsarpoints, men jeg er litt usikker på om jeg liker den nye lydsignaturen. Det eneste som irriterer meg grenseløst med en PC-løsning er at hverken Mediaplayer eller Winamp kan tweekes på samme måten. Brukte fullskjermmodus på Winamp en gang og satte LCD-skjermen på spikes, noe jeg er ganske sikkert på førte til mer detaljer. Men akkurat dette kan jeg ikke utelukke for å være placebo, siden jeg enda ikke har kjørt en blindtest.

Vurderte en stund å sette min plasma-skjem på spikes for bedre dynamikk, detaljer og fargeseparasjon i bildet, men noen sa til meg at jeg kom til å få mer graderinger så jeg droppet hele ideen. Har sendt mail med forespørsel om de kan lage en Base-plattform til den, men har ikke fått svar enda.

Tweaking er morsomt!!!

:)
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Jeg forstår at du har stor innsikt i dette, og ikke minst at du har testet mye forskjellig på dine gullører! ;D

O.
Trenger ikke gullører for å høre forskjeller. Min bestefar var sikker på jeg hadde byttet anlegg da jeg ringte til han i Australia og lot nettradioen stå på i bakgrunnen. Overraskelsen hans var stor da jeg sa jeg kun hadde tweaket strømkabelen til harddisken med en DIY-strømpe. Siden han kun har en historisk gammel telefon han må sveive i gang (bor i outback`en) og han har svært begrenset hørsel, var det ganske overraskende at forskjellen var så merkbar. Nå var det mye delay på linjen så han hadde god til til å analysere lyden, men allikevel.... Har allerede sendt han et sett sølvspikes som han kan sette under telefonen sin. :)
 
B

brand-x

Gjest
Dog !

Jeg må fremdeles mase på deg om det du skriver spesielt det du bruker under rør-pre... Grunnen til att jeg ikke forstår det du refererer til av en bedring er : rør-utstyr har en eller annen grad av mikrofoni. en form for elektrisk støy.. denne støyen øker ved bruk av kobling til underlag... pga. av chassiet vil denne ikke ha mulighet til å reduseres hvis du ikke demper egenakustikken til chassiet. Hvis du da benytter harde materialer på undersiden vil disse fungere som en forsterker til problemet... Harde materialer uansett utforming kan ikke redusere problemet... problemet er forsket subjektivt og objektivt på, spesielt mot rør-konstruksjoner. det er benyttet lavtrykk laminerte konstruksjoner med massefrest underside og alskens produkter for å finne ut om hva som reduserer "effekten".. Og det er kun "masse" med bevegelig innhold som fungerer. jeg understreker att produkter som her er blitt brukt ikke tilhører den "fornuftige" ende av high-end, med noe av ypperste som kan kjøpes for penger her til lands.. det er også testet på klassen til PrimaLuna etc... med samme resultat.. jeg har ikke testet daruma, men jeg finner det likevel underlig etter å ha lest og sett bilder av produktet... Men jeg kan ikke heller påstå du tar feil, men jeg spør likevel om du er sikker og hvor høyt spiller du ????

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
;D

O.
Trenger ikke gullører for å høre forskjeller. Min bestefar var sikker på jeg hadde byttet anlegg da jeg ringte til han i Australia og lot nettradioen stå på i bakgrunnen. Overraskelsen hans var stor da jeg sa jeg kun hadde tweaket strømkabelen til harddisken med en DIY-strømpe. Siden han kun har en historisk gammel telefon han må sveive i gang (bor i outback`en) og han har svært begrenset hørsel, var det ganske overraskende at forskjellen var så merkbar. Nå var det mye delay på linjen så han hadde god til til å analysere lyden, men allikevel....  Har allerede sendt han et sett sølvspikes som han kan sette under telefonen sin.  :)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hei igjen ;)

Ja, jeg er sikker. Men jeg ser også poenget ditt. Og nei, jeg spiller sjelden svært høyt, rett og slett fordi det rommet jeg nå har oppsettet i faller fra hverandre(både på den ene og andre måten) hvis jeg drar på for mye.

Virker som om flere erfarer det samme for meg, det er jo en trøst ;)
Men jeg skal definitivt teste andre underlag etterhvert, med og uten dingser a la Daruma & Pulsar Points...

O.
Dog !

Jeg må fremdeles mase på deg om det du skriver spesielt det du bruker under rør-pre... Grunnen til att jeg ikke forstår det du refererer til av en bedring er : rør-utstyr har en eller annen grad av mikrofoni. en form for elektrisk støy.. denne støyen øker ved bruk av kobling til underlag... pga. av chassiet vil denne ikke ha mulighet til å reduseres hvis du ikke demper egenakustikken til chassiet. Hvis du da benytter harde materialer på undersiden vil disse fungere som en forsterker til problemet... Harde materialer uansett utforming kan ikke redusere problemet... problemet er forsket subjektivt og objektivt på, spesielt mot rør-konstruksjoner. det er benyttet lavtrykk laminerte konstruksjoner med massefrest underside og alskens produkter for å finne ut om hva som reduserer "effekten".. Og det er kun "masse" med bevegelig innhold som fungerer. jeg understreker att produkter som her er blitt brukt ikke tilhører den "fornuftige" ende av high-end, med noe av ypperste som kan kjøpes for penger her til lands.. det er også testet på klassen til PrimaLuna etc... med samme resultat.. jeg har ikke testet daruma, men jeg finner det likevel underlig etter å ha lest og sett bilder av produktet... Men jeg kan ikke heller påstå du tar feil, men jeg spør likevel om du er sikker og hvor høyt spiller du ????

mvh
 
Topp Bunn