BESTE FILM I FRA 70 OG 80 TALET DERE HAR SETT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Caligula ja. Den så jeg på TV i altfor ung alder, kunne godt vært foruten den scenen der "mannen med knute på tråden" blir tvunget til å drikke vin....
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.594
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Her må jeg nok ta den ultraarrogante: Hæ - det var da et tåpelig spørsmål! (dvs: 'Den beste filmen fra 70 eller 80-tallet'')
    Har du ikke sett ''Apokalypse nå!''?
    Redux versjonen er en nødvendighet. En film jeg aldri blir lei.
    Romanen er også verdt et besøk! (William Conrad: Heart Of Darkness)
    og for en mere nøktern og faktabasert fremstilling anbefales denne: Adam Hochschild: Kong Leopolds Arv
    (Søk [Kong Leopolds arv] » Bokkilden)
    ..som faktisk er mye råere enn både Conrads roman og filmen.
    Garantert å få nakkehårene til å reise seg.
    "Apocalypse Now" er utvilsomt en av de beste filmene fra perioden. Det er jeg helt enig med deg i.

    "Heart of Darkness " har vært meget viktig for produksjonen av filmmanuset til Akopalypse, men det er ingen ren filmatisering av Conrads roman.
    Likevel er det genialt å aktualisere tematikken ved å legge handlingen til Vietnam og Kambodsja,et område som amerikanerne har et lite trivelig forhold til.
    Andre inspirasjonskilder som nevnes er f.eks Werner Herzogs film "Aguirre,-The wrath of God".
    Bl.a. Virgil, Dante og T.S. Eliot`s diktning skal visstnok også ha bidratt til filmens manus.

    "Kong Leopolds Arv" omhandler Belgias kolonisering av Kongo og hvordan befolkningen på det verste blir utnyttet og mishandlet for å utvinne gummi og andre naturressurser. Ondskapen er her tilstede i fullt monn, men bortsett fra at Kongo ligger i Afrika hvor "Heart of Darkness" utspiller seg, har det etter mitt syn ingen relevans til Acopalypse filmen(?).

    Coppola har en helt fantastisk produksjon. Apocalypse Now og The Godfather er bautaer.
    Et godt valg Handsoer.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23
    SLUKOTEKET - SLuket's dramaserie!


    Umulig å favne hele verden i en kategori, så jeg starter innenlands, m.a.o. i Norge!

    For meg, den uten sammenlikning beste norske film (fra 1972, denne) i perioden må bli.........

    cover.jpg


    - i sin tid omtalt som en parodi på byggebransjen, men jeg må si (i egenskap av håndtverker på den tiden da filmen ble laget) at den går lenger enn som så, den er en VIRKELIGHETSKOPI av det norske samfunnet!

    Filem som sådan har et heller tynt manus, som blir berget av Wesenlund's bidrag i sine nærmere 10 (!) forskjellige roller. Hvorav enkelte er helt klassiske...

    Alle involverte har navn etter samtidspolitikere dessuten, og noen av deres særtrekk er sammenfallende.. Byggherren, en lettere naiv og forvirret Olav Femte er helt KONGE (;););)), spilt av en glitrende Bjørn Sand (senere kjent som kultfiguren Stutum).

    Litt av godbitene;

    Steen.jpg

    Elektriker Steen....

    "Endelig? Du sa ENDELIG?" "Jævlig uheldig uttrykk!" Klassisk maktsyk håndtverker.


    berrefjord.jpg

    Berrefjord, fra Bygningskontrollen..

    "Så er jeg spent på gaven, Femte... sistemann var nede i seks flasker... vet ikke om DET lønte seg?" Klassisk maktsyk byråkrat!


    Olav V.jpg

    Byggherren, Olav V eh.. Femte..

    Selger leiligheten til takstpris, uhørt på den tiden.... Klassisk dumsnill byggherre som hører på kona.... Her henter han svarbrev på salgsannonsen..


    naboen.jpg

    Naboen fra borettslaget

    "Jeg kommer hit og polerer bilen, eneste tomta med skygge!!" Klassisk skadefro nabo, forbausende skeptisk og irriterende klarsynt.



    gartner.jpg

    Gartneren (midlertidig satt på som reservesnekker) og Snekkern'

    "Å dærskøtin gett, der kommer byggherren fort! Lag lyder med hammeren!" Klassisk snekker fra Moelven, noe lat... og enfoldig.


    gjeldsskranken.jpg

    Wesenlund som den hippe bankmannen Christensen

    Kongekommentaren (ropt over høyttaleren i banklokalet, hvor Femte venter på tur); "Femte til GJELDSSKRANKEN!!!" Han skal konvertere byggelånet... ike noen enkel prossess på 70-tallet.

    Übercoole YT-kutt;

    Side 1 med kommentarer om Rolv Wesenlund - Norske Byggeklosser - Gjeldsskranken - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=JY8KieW8nEQ
    http://www.youtube.com/watch?v=U1tZ8nEw5jg
    http://www.youtube.com/watch?v=SU9SggzG6Yw
    http://www.youtube.com/watch?v=ujE0pxrRhc0

    Pluss en rekke andre karakterer av ymse tvilsomme typer...

    En kultfilm av rang - og en parodi som egentlig ble virkelighet. Har du ikke sett denne så er den et must, uansett alder, kjønn og legning!!

    "Bang-Sluket"
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tja vanskelig å huske alle, men også noen Norsk/Svensk/Danske serier var bra, som utvandrerne/innvandrerne som gikk som en serie på TV og er å få kjøpt som film nå på DVD.

    Røtter / roots som også gikk som en serie var bra, ellers en rekke western og actionfilmer var bra.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Det er for mange filmer å velge mellom i de to tiårene, men disse rager høyt oppe:

    fra USA
    Fransis Ford Coppola - Gudfaren (1972)

    Godfather_ver1.jpg


    fra Vest-Tyskland
    Rainer Wener Fassbinder (1982)

    Querelle,_film_poster.jpg


    fra Sovjet-Unionen
    Andreij Tarkovskij - Stalker (1979)

    Stalker_poster.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Det er for mange filmer å velge mellom i de to tiårene, men disse rager høyt oppe:
    fra Sovjet-Unionen
    Andreij Tarkovskij - Stalker (1979)
    personlig synes jeg stalker er helt forferdelig, men det kan ha sammenheng med at jeg leste boken den var basert på før jeg så den.
    men pen kinematografi hadde den :rolleyes:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    1972

    Denne er helt fornøyelig, men ganske forvirrende til å begynne med.

    disc.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vet ikke om denne har blitt nevnt, men verdt å ta med på en liste over gode 70-tallsfilmer.

    gjøk.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.131
    Antall liker
    9.443
    mash_ad_1970.jpg


    Må ikke glemme M*A*S*H Må ikke forveksles med den tafatte TV-serien. Donald Sutherland og Elliot Gould er helt fantastiske i denne filmen.


     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    1978

    Denne likte jeg svært godt da den kom ut. Så den på kinen to dager på rad. :)

    katten.jpg


    Denne, fra 1984 var også stor stas da den kom ut.

    star.jpg


    Tror ikke jeg skal se noen av dem igjen, men har gode minner fra disse.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    For meg er det 3 filmer som stikker seg ut.
    Das Boot
    Apokalypse nå
    Once upon a time in america
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ingen som har nevnt:
    -Gandhi
    -Rambo, First Blood
    -A nightmare on Elm Street
    -Ghostbusters
    -Platoon
    -Rocky
    -Who framed Roger rabbit
    -Kelly's Heroes
    -Cinema Paradiso
    -The Shining
    -Raising Arizona
    -Die Hard
    -Lethal weapon
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Clockwork orange, anyone?
    Mange gode og mange dårlige filmer nevnt i denne tråden
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Annet gudommelig innslag fra 80 tallet :
    American Gothic. 1988.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    I Skyttens Tegn (1978)

    Min beste venn under oppveksten bodde i blokk. Det var to blokker som lå parralelt. En helg da hans foreldre var bortreist var vi i boden, og fant Super8 fremviseren til hans far.

    Der lå også denne filmen.

    Skyttens tegn.jpg


    Problemet var at vi ikke hadde noe lerret, men hvite gardiner var det jo..Så da satt vi der da med STORE øyne og så på denne filmen. Kjørt på stuegardinene- som hadde utsikt til naboblokka..Kompisen var borte noen dager i starten av pågølgende uka han:)

     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Skal ikke nevne navn på filmene, men med damene Lynn i hovedrollene (ikke søstre nei), gjorde formidable inntrykk på en tenåring på 80 tallet;)
    Gode filmer? Kommer an på øyet som ser.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    - Rocky
    - Porkys
    - American ninja
    - The last dragon
    - Fast times at Ridgemont high
    - Tuff turf
    - Lethal weapon
    - Die hard
    - Thrashin
    - Skate or die
    - Motorsag massakren
    - Halloween
    - Friday the 13th
    - Nightmare on Elmstreet
    - Goonies
    - ET
    - The lost boys
    I tilegg til alle de flotte filmene nevnt tidligere i tråden. To fantastiske tiår når det kommer til film. Det var enda mens film betydde noe, nå er de fleste kun skuldertrekk og de er tomme for ideer og lager remakes av skrekkfilmer men denne gangen lager de dem for barn...pg13...noen filmer passer voksne, sånn er det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal ikke nevne navn på filmene, men med damene Lynn i hovedrollene (ikke søstre nei), gjorde formidable inntrykk på en tenåring på 80 tallet;)
    Gode filmer? Kommer an på øyet som ser.
    Ginger og Krissy Lynn var slett ikke ille de, nei :rolleyes:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.451
    Antall liker
    84.124
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Warriors
    Enter the Dragon
    Rollerball
    Back to the Future 1-2-3
    Shining - Ondskapens hotel
    Rollebytte
    Arthur
    Indiana Jones
    Beverly hills cop
    Skulk med stil
    48 timer
    Fletch
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Sovjetiske "Kom og se!!"

    Gå og se (1985) - IMDb

    Denne er emosjonelt knusende. Det føles som å ha gått 15 runder med Steffen Tangstad når filmer er ferdig. "Apokalypse nå" er en musical på linje med "Singin in the rain" til sammenlikning. Filmen har lite cgi. Alle skytescener er gjort med skarp ammunisjon, tom kua som får skudd i vomma og holder på å falle over skuespillerne.

    Anbefaler alle å lese boken "Dødsmarkene i Europa" av Timothy Snyder før man ser filmen. Fra NRK's anmeldelse av boken: ”Dødsmarkene” er uten sammenligning den mest brutale, den dypest rystende og mest gripende framstilling jeg har lest av europeisk historie fra mellomkrigstid og Den andre verdenskrigen. Årsaken ligger først og fremst i Timothy Snyders fremgangsmåte i den nitidige jakten på ny sannhet – uten kompromiss eller føleri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn