Beste utgivelser av klassiske musikk?

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Hva er de beste utgivelser av klassisk musikk på vinyl?Selskap?Årstall?Hvor bra er eldre(60-70 tall) Dekka etc.opp mot nyere utgivelser?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er svært mange klassiske plater som er "i høgste klasse", men i kva grad ein kandidat skal vere med på ei slik liste, varierer litt med kva du er ute etter. Til dømes vil kvalitetane til dei direktegraverte Sheffield-klassikarane med Prokoviev og Wagner skilje seg ganske sterkt frå RCA sin katalog anno 1960. Det finnest nokre tendensar innan selskap, tidsepoker og pressingar/utgåver, men den einaste måten å verte skråsikker på, er å lytte fram eigne erfaringar. Men sjølvsagt er det råd å ha nokre generelle køyrereglar, og eg kan alltids hoste opp nokre som eg personleg ofte går etter:
- RCA LSC fram til ca 1962 er glimrande når det gjeld perspektiv og dynamikk, men kan ha noko bakgrunnstøy i heilt pianissimoparti (Bandsus, reknar eg med)
- EMI har kvalitet heile vegen. Men etter at digital æra starta, ganske stor skilnad frå tidlegare. Det er også stor skilnad frå ca 1960 fram til 1974.
- Decca er litt ekspressjonistisk klangmessig, og ikkje særleg detaljert, sjølv om lydbilde kan vere storarta innimellom. (Ein tvilsam regel, for det finnest massevis av unntak...)
- DG har ikkje hatt "gode" innspelingar sidan slutten av 60-talet, men du verda, for ein katalog av framføringar (no tergar eg sikkert opp DG-entusiastane)
-
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
nissen skrev:
Hva er de beste utgivelser av klassisk musikk på vinyl?Selskap?Årstall?Hvor bra er eldre(60-70 tall) Dekka etc.opp mot nyere utgivelser?
Usikker hva du legger i "beste utgivelser". Går det på kvalitet til orkester og utøverere eller på tekniske kvaliteter og pressing. For min egen del så er det et par utgivelser som utmerker seg og som dekker alle disse forhold. Flotte utøvere, glitrende spilt og utmerket tekniske innspillinger.

Jeg snakker om et par LP'er jeg har med Academy of St. Martin-in-the-Fields og Neville Marriner. Den ene Händels "Music for Royal Fireworks" og "Water Music" (1972), den andre Vivaldis "The Four Seasons" (1970). Altså veldig kjente verk, men dette må være blant de beste innspillingene av disse. Kom ut på et merke som heter Argo, som vel er/var et underbruk av Decca. Om disse er å oppdrive idag så slå til!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
roesok skrev:
Jeg snakker om et par LP'er jeg har med Academy of St. Martin-in-the-Fields og Neville Marriner. Den ene Händels "Music for Royal Fireworks" og "Water Music" (1972), den andre Vivaldis "The Four Seasons" (1970). Altså veldig kjente verk, men dette må være blant de beste innspillingene av disse. Kom ut på et merke som heter Argo, som vel er/var et underbruk av Decca. Om disse er å oppdrive idag så slå til!
Disse finne det vel hauger av i de norske hjem. Selv har jeg minst to av disse, kjøpt for ca en femmer her og der. Og ja, de låter ok både musikalsk og teknisk.
 

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Takker så mye for innspill. :)Skal lese igjennom Vidar p sin tråd.Tenkte på lydmessig kvalitet på innspillinger og orkestre som utmerker seg med gode framføringer :)
 
M

Mr-T

Gjest
En liten pekepinn på hvilken musikk du er ute etter hadde hjulpet en del. Klassisk er temmelig bredt for å si det sånn, fra gregoriansk munkegauling til samtids-pling-plong.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Som regel låter remasters gjort for CD de siste 20-25 årene bedre enn de originale LPene. :-X
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke styrgæli observasjon det Valentino, det er jo endel veldig gode remastere nå til dags. Men det låter gjerne også på en annen måte, så "bedre"-begrepet blir vanskelig å bruke egentlig. Og så er det noe med potensialet til vellyd, hvor kanskje LP'ene har en fordel; det er vel så ofte platens forfatning og plateavspillingskjeden hos lytteren som er flaskehalsen, mens for cd'er er forholdet noe annerledes.

Det er imidlertid vanskelig å generalisere omkring, ikke minst fordi de originale mastertapene av eldre innspillinger varierer i forfatning. Så noen remastere kan bli vel så bra, mens andre ikke har mulighet for å bli i nærheten av like bra som original-lp'en.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Skal innrømme at det har dukket opp nyutgivelser som lyder ganske bra.
Min favoritt plate rent lydmessig er likevel en gammel utslitt Decca utgivelse.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Min favoritt plate rent lydmessig er likevel en gammel utslitt Decca utgivelse.
hmmmm....kanskje en del som har forsvunnet underveis da? ;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
emotikon skrev:
slowmotion skrev:
Min favoritt plate rent lydmessig er likevel en gammel utslitt Decca utgivelse.
hmmmm....kanskje en del som har forsvunnet underveis da? ;)
Helt sikkert. Jeg hadde blitt glad hvis 'noen' hadde gitt ut den plata på nytt.
I hvert fall hvis de gode kvalitetene hadde overlevd....
 
V

vredensgnag

Gjest
Hovedansvarlig i BBC for overføring av innspillinger lagret på LPer til andre formater har skrevet en uhyre detaljert veiledning for denslags arkivarbeid.

Han gjør et poeng av at man benyttet uavspilte testplater når man skulle kalibrere utrustning, samt at alle ansvarlige hifi-anmeldere gjorde det samme, altså tok utgangspunkt i en uavspilt testplate når de skulle vurdere komponenter, samt uavspilt anmelderkopi. Degraderingen i diskanten var så betydelig, selv etter en avspilling, at det var helt nødvendig om man skulle kunne gjøre rettferdige sammenligninger.

Så enda en gang får vi bekreftet at det ikke er high-fidelity folk vil ha.

 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
emotikon skrev:
slowmotion skrev:
Min favoritt plate rent lydmessig er likevel en gammel utslitt Decca utgivelse.
hmmmm....kanskje en del som har forsvunnet underveis da? ;)
Helt sikkert. Jeg hadde blitt glad hvis 'noen' hadde gitt ut den plata på nytt.
I hvert fall hvis de gode kvalitetene hadde overlevd....
Hvilken plate er det snakk om da?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
vredensgnag skrev:
Så enda en gang får vi bekreftet at det ikke er high-fidelity folk vil ha.
Det kan nok stemme.
Jeg har ikke holdt på med high-fidelity side sent 70'-tall eller så.

De musikalske kvaliteter er mye viktigere.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
emotikon skrev:
slowmotion skrev:
emotikon skrev:
slowmotion skrev:
Min favoritt plate rent lydmessig er likevel en gammel utslitt Decca utgivelse.
hmmmm....kanskje en del som har forsvunnet underveis da? ;)
Helt sikkert. Jeg hadde blitt glad hvis 'noen' hadde gitt ut den plata på nytt.
I hvert fall hvis de gode kvalitetene hadde overlevd....
Hvilken plate er det snakk om da?
En skikkelig 'bulder-og-brak/Vesuv-i-utbrudd' plate: Respighi - Feste Romane/Pines of Rome - Maazel/Cleveland på London Decca ffrr.
 
V

vredensgnag

Gjest
Finnes ikke dårlige opptak av Cleveland - genialt oppsett i deres fremføringshall. Selv når dirigentene sludder er det lytteverdig.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
vredensgnag skrev:
Finnes ikke dårlige opptak av Cleveland - genialt oppsett i deres fremføringshall. Selv når dirigentene sludder er det lytteverdig.
hmmm, så du mener jeg burde søke etter flere Cleveland utgivelser? Tips?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
En skikkelig 'bulder-og-brak/Vesuv-i-utbrudd' plate: Respighi - Feste Romane/Pines of Rome - Maazel/Cleveland på London Decca ffrr.
slowmotion skrev:
Helt sikkert. Jeg hadde blitt glad hvis 'noen' hadde gitt ut den plata på nytt.
I hvert fall hvis de gode kvalitetene hadde overlevd….

Du har ikke fulgt med i timen min venn :)

"Noen" har gitt den ut påny, og denne "noen" er ingen ringere enn Speakers Corner, om det er denne du mener;

http://store.acousticsounds.com/d/1...hi_Roman_Festivals_Pines_of_Rome-Vinyl_Record

http://www.classical.net/music/recs/reviews/s/spk06822a.php
 

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Takk for den! Gikk selvfølgelig straks til bestillings-linken, men det ser ut som de vil ha fax adressen min???????
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Ser det er linket til et par nettsteder med stort utvalg i klassisk. Har også sett en del CD-utgivelser, bokser etc. til svært lave priser på noen andre nettsteder, men husker ikke hvilke. Noen som har oversikt og kan anbefale hvor utvalget er stort og prisene er lave? Gjerne både klassisk og jazz.

Hva er reglene ved kjøp fra USA når det gjelder mva., frakt etc. Om en handler for f.eks. 50$, hva blir totalkostnad levert hit i norske kroner?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Slowmotion; tror du slipper unna med å oppgi enten ingenting eller et fiktivt nummer der gitt. Om du er ivrig på den så fins den hos Elusive i MoFi UHQR-utgave, men den koster $350 nå.

Speakers Corner er normalt like gode imo (de er litt av en Decca-ekspertise etterhvert), men denne har vært på markedet endel år nå, er out-of-print og fins ikke lengre i deres kataloger, så det er nok om å ikke vente for lenge.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Har satt på den utslitte versjonen nå, lyder slett ikke ille.

Avventer ....
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Den som ønsker en kopi av Absolute Sounds Guide To Vinyl Playback (pdf format), kan sende meg en PM med mail adresse. Denne inneholder tester og anbefalinger av masse vinyl utstyr og vinyl tilbehør. For å ikke bli arrestert for off topic innspill i tråden, inneholder "guiden" også "100 Best—and Best Sounding—LPs", hvorav en egen seksjon med de beste klassiske innspillingene (selvsagt i Absolute Sounds øyne og ØRER).
 
Topp Bunn