Beste vinylsnurrer under 20 lapper

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har forlatt ideen med å bruke SME 310 på en LP12. Det blir ikke bra.
I mellomtiden har jeg utstyrt 310 med en Benz Ruby 3 uten å vite hva slags verk jeg skal sette det på. Øvre grense er definitivt 20 lapper, gjerne noe rimeligere.
Jeg har sett på Trans Rotor, Avid Diva, Origin Live Aurora, Nottingham..... Det er et hav å velge i. Det er som med PUer, du kan ikke ta med hjem for å prøve. Hva slags anbefalinger kan dere gi meg? ....gjerne med begrunnelse baset på egne og andres erfaringer m tilsvarende arm og Benz PU (en combo som antagelig ikke er veldig spesiell).

mvh

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tja, - kanskje ikke det mest nærliggende, men på en annen side så er det kanskje den mest nærliggende for øyeblikket. ;)

Andre forslag?

Noen som kan si noe fornuftig om Opera Audio LP1? Nypris 15000, brukt 7000?

mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
OivindS skrev:
I mellomtiden har jeg utstyrt 310 med en Benz Ruby 3 uten å vite hva slags verk jeg skal sette det på. Øvre grense er definitivt 20 lapper, gjerne noe rimeligere.
Jeg har sett på Trans Rotor, Avid Diva, Origin Live Aurora, Nottingham..... Det er et hav å velge i. Det er som med PUer, du kan ikke ta med hjem for å prøve. Hva slags anbefalinger kan dere gi meg? ....gjerne med begrunnelse baset på egne og andres erfaringer m tilsvarende arm og Benz PU (en combo som antagelig ikke er veldig spesiell).

mvh
Hei,
Jeg har en Michell Orbe SE med en SME 309 arm og dette er en veldig fin kombo. Jeg kjenner også en som har Michell Orbe med SME 309 som er like fornøyd som meg. Kan vel ikke være så stor forskjell på 309 og 310?? Så den kan jeg anbefale på det varmeste! Det ligger en Michell Orbe til salgs på brukt børsen. Gi han et fornuftig bud på denne , så får du en kombo som du garantert blir fornøyd med.

Mvh
Kjetil

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
OivindS skrev:
Tja, - kanskje ikke det mest nærliggende, men på en annen side så er det kanskje den mest nærliggende for øyeblikket. ;)

Andre forslag?

Noen som kan si noe fornuftig om Opera Audio LP1? Nypris 15000, brukt 7000?

mvh
Opera spilleren er en flott spiller, men jeg vet at FallenA har prøvd en SME V i sin LP1.0 uten hell. Den spiller bare ikke! Mener han undersøkte dette med match da han styret med den SME'en. Han deler sikkert litt info :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Stemmer som gut her sier.
Jeg testet ut SME IV på Opera verket, og det var bare flatt og dødt.
Aner ikke hvorfor. Testet også forskjellige PUer i denne armen, men resultatet var det samme.
Jeg vet at også Terjetroll hos Audioaktøren i Horten testet det samme, og konkluderte likt da han hadde Opera verket i hus.

Drivverket er helt kanon, og armen er meget bra hver for seg, men sammen er det fullstendig mismatch IMO!

Armer som spiller som en drøm på Opera drivverket, og som er testet av meg er:

Mørch UP4 (med forskjellige armrør)
Micro Seiki MA505 MKIII
MG1 tangential

gut_man spilte med sin FR64FX arm med meget godt resultat.
Jeg vil dermed si at verket er meget fleksibelt, så hvorfor SME gav et slikt resultat skjønner jeg ikke overhodet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Hvordan er du fornøyd med SME på Orbe mht bass Kjetil_M? Nå bruker vel du armboardet fra vår danske venn? Kan du si noe om forskjellen mellom SME og Mørch i denne kombinasjonen. Vil det være uproblematisk med 10" på Orbe?

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Fosse skrev:
Hvordan er du fornøyd med SME på Orbe mht bass Kjetil_M? Nå bruker vel du armboardet fra vår danske venn? Kan du si noe om forskjellen mellom SME og Mørch i denne kombinasjonen. Vil det være uproblematisk med 10" på Orbe?
Hei Fosse ;)
Vil si det er en mye bedre kombinasjon!! Bakgrunnen ble mye sortere bassen fastere, dypere og raskere, det ble mer luft, bedre dybde(tredimensjonalitet) perspektiv. Rett og slett mye større lydbilde hele veien. Ja jeg bruker fortsatt Gert Pedersen armbord. Har prøvd med og uten, og at dette er en god oppgradering er det ikke noe tvil om. Men Mørch armen var fantastisk god på Kuzma Stabi!! Er usikker på dette med 10" på Orbe vil gå, men tror det. Det handler vel bare om overhenget? og det er ganske mye å gå på på armbordet. Men som sagt er jeg ikke helt sikker! Jeg sendte for en god del måneder en forespørsmål til Oslo HFC på dette, men fikk aldri noe svar av dem.

Mvh
Kjetil

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Takker for info Kjetil_M. Jeg hadde SME V som én av flere muligheter for spilleren den gang jeg hadde den. Gleder meg at du eksperimenterer med min gamle flamme og tar henne til nye høyder.

Beklager off-topic.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Storveis, FallenA, at du har testet dette. Da er den strøket, selv om det var en mulighet som hadde passet lommeboken.

Joda, Orben som ligger ute til salgs er vurdert, men jeg er redd den kan bli dyr. Jeg skrev "under 20 lapper", men det kommer til å blø, - lenge.

Forskjellen på lengden mellom pivot og stift er kun 7 mm mellom 309 og 310-armen. Forskjellen mellom Serie 5 og 309 er ubetydelig så den skulle utmerket godt kunne passe på en Orbe. Jeg snakket jo med deg, Fosse på messa på lørdag, om akkurat denne comboen. Du mente at det ville kunne spille bra, men at det stilte krav til bl a underlaget.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
OivindS skrev:
Joda, Orben som ligger ute til salgs er vurdert, men jeg er redd den kan bli dyr. Jeg skrev "under 20 lapper", men det kommer til å blø, - lenge.
Jeg ville hørt med selger om den er av interesse. Jeg betalte et godt stykke under 20 lapper for min brukt med Mørch armbord og Gert Pederesen oppgradert armbord (Uten arm). Og den var meget godt holdt av den eminente Fosse. Det er riktig at underlag er viktig på Orbe, men ikke fullt så viktig med SME 309 som med Mørch armen.

Mvh
Kjetil

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
OivindS skrev:

mvh
Vet jo at TransRotor selv anbefaler matchen mellom SME og deres Zet modeller (Zet-1 og Zet-3), da det her skal bli virkelig god synergi mellom verk og arm. I tillegg har TransRotor langt bedre motor enn for eksempel Opera, den kan bygges ut med slik at man bruker 2 motorer og egen motorstyringsenehet med justering av hastighet etc på denne. Med andre ord et drivverk og vokse litt videre i (dog ikke i samme utstrekning som eksempelvis VPI). Zet-1 ligger på rundt 18.000 for drivverket og har et design som i det minste passer mitt hjerte!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kjetil_M skrev:
Jeg ville hørt med selger om den er av interesse. Jeg betalte et godt stykke under 20 lapper for min brukt med Mørch armbord og Gert Pederesen oppgradert armbord (Uten arm). Og den var meget godt holdt av den eminente Fosse.
Hadde tenkt å spørre hva du måtte gi. Dette er en pekepinn. Har sendt selger en PM så da får vi se.
Kikket på Trans Rotor Zet1 på messa i helgen og må innrømme at synsinntrykket var imponerende. Men så var det lyden og matchen da? (Erfaringer). - og prisen. :-\

Det samme kan forsåvidt sies om Maxwell sitt nye merke som jeg ikke husker navnet på. Der var det en modell i omtrent samme prisklasse som virket imponerende.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Du bør kunne få en Orbe for under 20 lapper (litt avhengig av tolmod kan hende). Vedrørende Orben som ligger på bruktbørsen; kan du selge én av armene videre?
Det innebærer selvfølgelig en viss risiko og binding av kapital, men det burde være lett å bli kvitt én av to armer, særlig når vi snakker om SME. Eller kan du få kjøpt spiller uten arm?
Personlig ville jeg vel sjekket ut Diva også.

Det er mye bra å få tak på i denne prisklassen og jeg tror vel at match mot arm og preferanser er det vesentligste. Gleder meg til å følge utviklingen her.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Du bør kunne få en Orbe for under 20 lapper (litt avhengig av tolmod kan hende). Vedrørende Orben som ligger på bruktbørsen; kan du selge én av armene videre?
Det innebærer selvfølgelig en viss risiko og binding av kapital, men det burde være lett å bli kvitt én av to armer, særlig når vi snakker om SME. Eller kan du få kjøpt spiller uten arm?
Personlig ville jeg vel sjekket ut Diva også.

Det er mye bra å få tak på i denne prisklassen og jeg tror vel at match mot arm og preferanser er det vesentligste. Gleder meg til å følge utviklingen her.
Joda, selger og jeg er på talefot ang pris, men han vil selge m arm og jeg vil helst kjøpe uten. Sikkert ikke vanskelig å bli kvitt SME m2 armen, men jeg har en SME 3009 serie 2 Imp. arm m oppgradert vdH sølvkabling som jeg også skulle ha solgt. Disse armene kan fort bli konkurrenter på bruktmarkedet, eller?. ...dessuten mye bundet kapital.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei,

Blir ikke noe problem å selge noen av de armene. De er ikke så like at de vil konkurrere om samme kjøper. Selger vil heller ikke ha noen problem å selge bare armen, han vil sikkert også få mer penger ved å dele det opp som to salg. Men men det må nesten dere finne ut av.
Håper det ordner seg for deg.

Mvh
Kjetil

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det viser seg at vi er to, kjøpere altså og jeg er nummer to. Kjøper nr 1 må imidlertid dukke opp innen fredag. Hvis ikke så er spilleren min, med arm. Det er forutsetningen. Jeg stoler på deg Kjetil_M. :)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
OivindS skrev:
Det viser seg at vi er to, kjøpere altså og jeg er nummer to. Kjøper nr 1 må imidlertid dukke opp innen fredag. Hvis ikke så er spilleren min, med arm. Det er forutsetningen. Jeg stoler på deg Kjetil_M. :)
Hvordan gikk dette OivindS. Ble spilleren din?

Mvh
Kjetil

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kjetil_M skrev:
OivindS skrev:
Hvordan gikk dette OivindS. Ble spilleren din?

Mvh
Kjetil
Yess!
Lykken står den kjekke bi!

Pga travel helg m barnebursdag og greier kom jeg ikke lenger enn til montering og justering. Litt forsiktig prøvespilling i 10 minutter på overtid i går kveld ga, som alle vinylalholics skjønner, tenning. Men hensynet til husfreden ble sterkere. Men jeg vet hva som venter. Kvelden kommer til å bli fantastisk.

:D :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Spennende. Bare å gratulere. Betyr det at du kjører Orbe med SME 310 og Ruby3?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis!!

Håper dette blir match om du skal benytte deg av 310 armen og R3.
Håper vi får tilbakemeld om dette.
Selv er jeg på jakt etter PU. Så alle tilb.meld. på ting som passer i 300 serien mottas med takk.
Er klar over at det er visse forskjeller mellom 300modellene, men alikevel ;)

Du får starte en ny "spillertråd" du også :)
Vi liker jo slike, gjør vi ikke folkens? 8)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takker, takker. Største enkeltinvesteringen i lyd noensinne. Det var mange andre hull å putte pengene i, men man får passe på så lenge man hører. ;D
Stemmer at jeg nå kjører Orbe, SME 310 (med vdH sølvkabling internt og eksternt) samt Ruby 3. Første lyttekvelden, så jeg har prøvd meg frem m litt ulik impedans i riaa trinnet, (hvor jeg kjører NLE 17 m custom PS). Startet med 1 K men synes kanskje det manglet litt i toppen. Neste var 47K. Det stemmer nok bedre, selv om anbefalinger sier 400 til 47K. Rudi skriver i sin anbefaling at 10K skal kunne være en god match. Men som nevnt, ingen innstillingsmuligheter på riaa-en mellom 1K og 47K.

Kjetil_M skrev:
Gratulerer så masse:) Du har mange herlige spille timer foran deg!! Kan anbefale deg å investere i Gert Pedersen armbord til den. Billig og veldig god oppgradering av spilleren.

http://home20.inet.tele.dk/pedersensgyro/armboard_danish.htm

Mvh
Kjetil
Takk Kjetil. Skal sjekke ut dette armbordet.

Jeg går en lykkelig tid i møte. :)

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Ta deg tid til justering av fjærer og jobb med underlag. Orben er avhening av presis justering for å fungere i bassen. Vær tolmodig.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Ta deg tid til justering av fjærer og jobb med underlag. Orben er avhening av presis justering for å fungere i bassen. Vær tolmodig.
Jeg er ikke ferdig med justeringer, så det er klart. Etter bare en kveld med lytting/justering skal man være litt forsiktig, men skal jeg være veldig kritisk så kan tendensen til litt mangel på kontroll i bassen på enkelte innspillinger nok oppstå. Det kan selvsagt ha mange årsaker, bl a at jeg nå får en dyyyypbass som jeg tidligere ikke har hatt og at rommet ikke takler denne. Det kan selvsagt også være at Doxaen ikke klarer å kontrollere denne godt nok, (selv om Lauvland har hatt den inne til oppgradering.

Tar gjerne i mot tips dersom du Fosse eller andre har gjort lignende erfaringer.

- Justering av fjærer, hva annet enn å sørge for å få tallerkenen i vater?
- Underlag? Bruker i dag et Target rack (sponplate som står på spikes). Racket står på spikes direkte på betonggulv. Vegghylle hadde selvsagt vært det beste, men der er det noe annet.
- Armbodet til Gert Pedersen, hva kan det gjøre i så måte?
???

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Mye kan gjøres for å bedre bassen. Fjærene må justeres i høyde og retning. Min erfaring er at det gjelder å starte med underlaget. Jeg fikk best resultat med vegghylle i kombinasjon med slakteblokk og trisolator. Underlaget farger gjengivelsen slik at mykt-hardt vil innvirke på klangkarakteren til spilleren. Isolasjon er etter mitt skjønn helt vesentlig for å oppnå god bassgjengivelse.

Når det gjelder justering fikk jeg best resultat ved å skru alle spikes (føtter) godt til, vatre underlaget, få tallerkenen i vater (dvs = plint), justere retningen på fjærene slik at spilleren "gynger" utelukkende i vertikalplanet (gjøres med ledninger og lp innstallert), dette er tidkrevende, men gir resultater. Ta av "koppene" og juster til du ikke gidder mer.

Gert Pedersen armboardet hjelper også på bassen. Du kan jo lese hva jeg har skrevet her: http://home20.inet.tele.dk/pedersensgyro/referen_d.htm

Det er altså mye som kan gjøres for å bedre bassen. Mulig SME er anderledes, men jeg mener å ha lest at heller ikke denne kombinasjonen har bassen som sin sterkeste side. Jeg synes spilleren er svært, svært god, men bassen var vel aldri det jeg (sammen med Mørch) vil mene var dens force.

Bare å ta kontakt om du lurer på noe.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Har gyro selv.

Det er som Fosse sier veldig mye ligger i fjæropphenget og underlaget. Jeg brukte først skærefjøl under spilleren men etter og ha prøvd med granitt helle oppå denne igjen ble det enda bedre. Først stod den på mitt fjærdempede rack dette var ikke bra, nå står den på en krakk i påvente av et platespiller rack som jeg arbeider med.

Prøving og feiling

Mvh,
Terje

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Igjen, prøving og feiling. Men jeg ville vært varsom med å bestille stein før jeg hadde testet. Hos meg medførte steinplate under spilleren (med holfiputer) at det ble overdrevene konturer i formidlingen. Gav en mangelfull klangformidling. Stram og tight bass, men en litt glassaktig karakter.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Akkurat den samme erfaringen hadde jeg med Gyrodeck og stein i sin tid.....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
impulse skrev:
Akkurat den samme erfaringen hadde jeg med Gyrodeck og stein i sin tid.....
Samme som jeg hadde, eller at det ble bedre? Jeg gjetter på det første, siden vi alltid er enige.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vi er nok det, ja..også denne gangen! :D Jeg opplevde en hardhet og en overdreven fokus på konturer, samt en pågående nedre mellomtone. Ikke til å holde ut hos meg, i alle fall.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hmm, jeg føler det ikke sån.
Jeg mener jeg fikk mere kropp og bass, synes det spiller bra gjennom hele frekvensspektere nå. har dempeputer, skjærefjøl (3cm), granittplate(3cm) og spiller. Dere innehar jo mye mere erfaring med platespiller så jeg skal ikke være for bombastisk, men en ting er sikkert det har alldrig spillt bedre i min stue

Mvh,
Terje

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sånne ting som dette er jo avhengig av så mange variabler at det eneste riktige er å følge den oppskriften som funker hos deg, uansett hva andre måtte mene. Når dette gir den beste lyden hos deg, len deg tilbake og nyt! Spill plater! Spill noen flere! Du har en fantastisk god spiller. HiFi-nevrosene kan du parkere. ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Nå vil det vel også kunne være forskjell på å ha stein alene på holfiputer eller steinplata på treplate. I første tilfelle vil man lettere få en egenressonanse i steinen, i andre tilfelle blir det vel en sandwich? Mulig det kan være grunnen. Ellers enig, det som låter best er best.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Når det gjelder justering fikk jeg best resultat ved å skru alle spikes (føtter) godt til, vatre underlaget, få tallerkenen i vater (dvs = plint), justere retningen på fjærene slik at spilleren "gynger" utelukkende i vertikalplanet (gjøres med ledninger og lp innstallert), dette er tidkrevende, men gir resultater. Ta av "koppene" og juster til du ikke gidder mer.
Nå har jeg justert og justert fjærer, men jeg kan ikke si jeg klarer å eliminere gjynging i horisontalplanet, Har også prøvd meg frem med justeringer både av VTA og stifttrykk og det spiller stort og flott

impulse skrev:
Sånne ting som dette er jo avhengig av så mange variabler at det eneste riktige er å følge den oppskriften som funker hos deg, uansett hva andre måtte mene. Når dette gir den beste lyden hos deg, len deg tilbake og nyt! Spill plater! Spill noen flere! Du har en fantastisk god spiller. HiFi-nevrosene kan du parkere. ;D
Ja jeg spiller og når musikken oppleves slik den nå gjør så tenker jeg ikke på at dette kunne kanskje blitt enda bedre. Det er bare å gi seg hen.

Men jeg skal skaffe vegghylle og jeg skal prøve m ullike underlag, - når den tid kommer. Men dette er en alenehjemmekveld og nå skal jeg åpne en Braastad XO som jeg fikk av naboen fordi jeg var så grei. ;D

Ratka Toneff venter på meg. Hun lever fortsatt. :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Godt å høre at du ikke lar nevrosene ta overhånd.

Ta utgangspunkt i én, eller to av fjærene, juster dem slik at "tårnet" står sentrisk i brønnen/hullet. Deretter lar du disse stå urørt mens du justerer den tredje fjæra. Alt mens du tester "bouncen". Juster forsiktig frem og tilbake på den tredje fjæra. Ja, dette er en sann prøvelse. Å totalt eliminere bevegelse i horisontalplanet er muligens praktisk umulig, men det er et mål. Det vesentlige er at spilleren beveger seg pent og forsiktig, jevnt opp og ned. Og at den ikke kaster frem og tilbake, eller at bouncingen ikke dør for fort.

Lykke til.

Topp Bunn