Frakt og sending Bestilling på ebay

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg bestilte noen nettstøpsler på ebay og det ble lagt til mva.
Varen blir levert hjem av Fedex men etter noen dager får jeg en mva regning fra Fedex med ett gebyr i tillegg.

Jeg tenker at her har det skjedd en glipp da jeg ikke skal betale mva to ganger. Jeg sender kvitteringen fra ebay til Fedex, men får til svar at så lenge det ikke var oppgitt
ett VOEC nummer på forsendelsen så kan ikke de gjøre noe. Jeg henvender meg til selgeren på ebay og han skjønner ingenting. Han mener at han ikke har mottatt noe mva.
Han tar kontakt med ebay men får bare svar om at jeg må sende kvitteringen min til Fedex :).

Er det noen som kan si meg hvem som er ansvarlig her? Er det ebay eller selgeren på ebay. Hvem er det som mottar mva som jeg betaler? De som trekkes må vel sørge for at det rapporteres til Norge med riktig VOEC nummer. Er det en nummer som ebay har eller hver enkelt selger på ebay har?

MVH
Arnt
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Kontakt Schibsted det de som eier ebay nå.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
For øyeblikket stoppet bruke ebay da disse ekstragebyr og tull og fjas også kommer på bøker som ikke skal ha dette
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
For øyeblikket stoppet bruke ebay da disse ekstragebyr og tull og fjas også kommer på bøker som ikke skal ha dette
Samme her - et sjansespill hva som skjer, så da er det vel 1-0 til de som vil at jeg skal handle i gamle landet med et meget begrenset utvalg på det jeg handler. F.. ta hu venstre kjerringa :(
 
C

cruiser

Gjest
Jeg bestilte noen nettstøpsler på ebay og det ble lagt til mva.
Varen blir levert hjem av Fedex men etter noen dager får jeg en mva regning fra Fedex med ett gebyr i tillegg.

Jeg tenker at her har det skjedd en glipp da jeg ikke skal betale mva to ganger. Jeg sender kvitteringen fra ebay til Fedex, men får til svar at så lenge det ikke var oppgitt
ett VOEC nummer på forsendelsen så kan ikke de gjøre noe. Jeg henvender meg til selgeren på ebay og han skjønner ingenting. Han mener at han ikke har mottatt noe mva.
Han tar kontakt med ebay men får bare svar om at jeg må sende kvitteringen min til Fedex :).

Er det noen som kan si meg hvem som er ansvarlig her? Er det ebay eller selgeren på ebay. Hvem er det som mottar mva som jeg betaler? De som trekkes må vel sørge for at det rapporteres til Norge med riktig VOEC nummer. Er det en nummer som ebay har eller hver enkelt selger på ebay har?

MVH
Arnt
Det er selgeren som har gjort feil her, det er ebay som samler inn momsen og betaler den, men selger må merke pakken med voec nummeret.

Du kan henvise selger til denne https://sellercentre.ebay.co.uk/business/news/february-2020/norway-vat
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er VOEC-registeret, det oppdateres vel daglig om jeg ikke tar feil:
VOEC

Selger har gjort feil her, siden han selger gjennom EBay.

Kan vel sammenlignes med at du selger noe via Finn.no til utlandet, da er det du som er forpliktet til å oppgi korrekt informasjon til Tollvesenet ved eksport.

Så lenge det ikke er oppgitt VOEC-nummer på pakken må du regne med å betale avgifter ved import, så avgiften må du betale til Fedex, uansett.
Du får prøve å kreve inn via selger, men uansett bør du alltid sjekke på kvittering om det står oppgitt avgifter, det gjør det f.eks hos Amazon.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Det er selgeren som har gjort feil her, det er ebay som samler inn momsen og betaler den, men selger må merke pakken med voec nummeret.

Du kan henvise selger til denne https://sellercentre.ebay.co.uk/business/news/february-2020/norway-vat

Nå har det vært mye fram og tilbake på mail med Fedex og det siste de sa var at de ville ha VOEC nummeret. Jeg har endelig klart å få selgeren på ebay til å sende nummeret til meg og det stemmer med det du henviser til her, dvs VOEC nummeret til ebay. Ebay skal informere alle som selger på ebay om dette.

Da håper jeg bare Fedex aksepterer dette :)
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.043
Torget vurderinger
2
Sendte en melding til en stor Ebayer i Japan angående VOEC nummeret.
Dei hadde ikke hørt om dette men skulle selvsagt merke forsendingen korrekt.
 
Topp Bunn