Beth Hart

S

Smorte24

Gjest
Var der i fjor og det var en fantastisk konsert, vurderer og gå i år også.

Jeg anbefaller denne konserten for alle som liker utrolige bra live konserter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sorry folkens, men jeg opplever henne som nok en kvinnelig sanger med dårlig teknikk (når det gjelder skolering). Vibratoen hennes er jo direkte grusom, og totalt altoverskyggende tilstedeværende. Lytt litt til Emmylou så får dere høre hvordan vibrato skal både brukes og høres ut. Denne typen vibrato som Hart og Sundfør (på tidligere innspillinger, ikke den siste) er stort sett brukt for å dekke over svakheter, eventuelt mot bedre viten.

Det er greit å være uskolert, men det er irriterende når en artist åpenbart har god stemme fra "naturens side", men som ødelegger hele opplegget med å forsøke å imponere med en teknikk de ikke behersker. For meg blir det for teknisk svakt når de forsøker å fremstå som teknisk dyktige.

Jeg forstår hvis dere blir sinte på meg for å disse denne artisten, for hun har mange entusiastiske tilhengere i Norge. Men jeg kan jo ikke unngå å skrive det slik jeg oppfatter det. Men jeg hadde ikke snudd meg bort hadde hun forsøkt å sjekke meg opp. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å kritisere henne teknisk er jo greit nok, men det her blir jo litt påfallende likt som å kritisere Buffy Saint Marie for sin manglende presisjon i vibratoen. Nå hadde jo riktignok hun flere strenger å spille på enn Hart muligens, men allikevel er det vel godt på siden av helheten i Harts uttrykk.

Må bare tilføye at jeg ikke er betalende medlem i fanklubben til Beth Hart, men synes akkurat den kritikken blir litt lovlig søk for en artist i denne genren. Men som subjektiv turnoff, helt greit, opp til hver enkelt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Å kritisere henne teknisk er jo greit nok, men det her blir jo litt påfallende likt som å kritisere Buffy Saint Marie for sin manglende presisjon i vibratoen. Nå hadde jo riktignok hun flere strenger å spille på enn Hart muligens, men allikevel er det vel godt på siden av helheten i Harts uttrykk.

Må bare tilføye at jeg ikke er betalende medlem i fanklubben til Beth Hart, men synes akkurat den kritikken blir litt lovlig søk for en artist i denne genren. Men som subjektiv turnoff, helt greit, opp til hver enkelt.
Takk :)

Buffy brukte vel ikke den teknikken hele tiden slik som Beth Hart, og det er fullt mulig at hun gjorde det for å skule svakheter også. Jeg er da heller ingen stor fan av henne, og kanskje jeg skulle sjekke spot for å friske opp hukommelsen.

Selv liker jeg mange artister som synger direkte surt, og som ikke skjuler det. Det er når noe skal fremstå som teknisk flott (slik som Sundfør) at jeg reagerer negativt. Og Beth Hart setter jeg også i den gruppen, perfeksjonister som ikke lever opp til idealet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikke mulig å ikke like Buffy om man er musikkelsker. Du må revurdere ståstedet. Man må bare høre noen av albumene hennes for Vanguard (Black Label) fra 60-tallet. Det er gullkorn på gullkorn, en nær endeløs rekke av fantastiske låter som våre mest kjente artister har gjort covere av. Her er hun live med sin famøse vibrato i 1993 i en låt hun gav ut i 1968, en gammel dame etterhvert, men tube'en har flere innspillinger med henne.

S

Smorte24

Gjest
baluba skrev:
Sorry folkens, men jeg opplever henne som nok en kvinnelig sanger med dårlig teknikk (når det gjelder skolering). Vibratoen hennes er jo direkte grusom, og totalt altoverskyggende tilstedeværende. Lytt litt til Emmylou så får dere høre hvordan vibrato skal både brukes og høres ut. Denne typen vibrato som Hart og Sundfør (på tidligere innspillinger, ikke den siste) er stort sett brukt for å dekke over svakheter, eventuelt mot bedre viten.

Det er greit å være uskolert, men det er irriterende når en artist åpenbart har god stemme fra "naturens side", men som ødelegger hele opplegget med å forsøke å imponere med en teknikk de ikke behersker. For meg blir det for teknisk svakt når de forsøker å fremstå som teknisk dyktige.

Jeg forstår hvis dere blir sinte på meg for å disse denne artisten, for hun har mange entusiastiske tilhengere i Norge. Men jeg kan jo ikke unngå å skrive det slik jeg oppfatter det. Men jeg hadde ikke snudd meg bort hadde hun forsøkt å sjekke meg opp. ;)
Da er vi uenige igjen ;)

Hun er en fantastisk live artist, jeg også sliter litt med henne på cd men live er noe helt annet.

Live er det energien hennes som er så enorm, hun gir alt og atmosfæren er helt fantastisk.

Jeg var på Joe Bonamassa konserten på John Dee i fjor, teknisk var det brilliant men gud bedre så kjedelig det ble.

Skal på konserten hans 25 mai i år også men det er pga vi er en del fra jobben så det blir litt sosialt med nokot attåt.

Teknisk riktig er noe man kan høre hjemme, live er noe helt annet og Beth har det som få artister har live.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ut fra Spotify jeg har vurdert henne, og har aldri sett henne live. Der er det jo også andre ting som spiller inn, slik som bandets spilleglede. Det klippet over er kanskje ikke representativt, for jeg har lyttet til henne på pc-ht. Selve låtene synes jeg også er litt pregløse, men som du selv skriver er det noe annet live. Mange artister overbeviser stort fra scenen, men er langtfra noe spesielt på plate. Takk for info, forresten. :)

Vidar, jeg skriver ikke at jeg ikke liker Buffy. Jeg har bare aldri vært noen fan, og hun ligger litt utenfor radaren min i dag. Selvfølgelig har hun udiskutable kvaliteter, i likhet med det som i sin tid ble regnet som hennes mannlige motstykke. Eller, det var vel hun som var et kvinnelig motstykke. ;)

Og jeg lytter med glede til hennes plater, men for tiden er det så mye jeg har liggende på hdd at jeg må isåfall finne tid til det. Egentlig bør jeg vente til jeg kommer hjem igjen, og har et stereoanlegg å lytte til.

Topp Bunn