Betydningen av plugger, en liten test

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei, jeg bruker RCA-kabler mellom min BAT-VK51SE pré og rørmonoblokkene mine (single ended 45 fra Welborne).

Har hatt fire forskjellige kabler liggende for testing:
1) Audio Metallurgy GA-0, med Vampyre RCA konnektorer
2) Audio Metallurgy GA-0, med Nextgen WBT 0110Ag
3) Acoustic Zen Absolute (de desidert beste XLR-kablene jeg har hatt, men RCA-kablene er litt løse i låsingen, har derfor benyttet AM det siste året)
4) Whistler Coanda

Har ikke fått testet Coandaene, men er spent på de.

Innlegget gjelder imidlertid sammenligning av de to AM-kablene.
AM er vel kjent for de fleste som kabler som gir ekstremt god kvalitet pr krone, neppe mange (om noen) som matcher de på den måten.
Sammenligning av kabler med std Vampyre konnektorer og med Nextgen sølv ble gjort med tre tilhørere:
- En kamerat av meg med gode (Hi-Fi) ører
- Kjæresten min, full av skepsis til hva dette var :eek:
- og meg

Det fornøyelige er at vi alle tre hadde samme opplevelse ved sammenligning av de to settene:
Nextgen-konnektorene ga:
- sortere bakgrunn
- mer luft og bedre avstand mellom instrumentene, større rom
- vesentlig bedre oppløsning
- bedre utklingning og dynamikk
- fastere og bedre definert bass

Nextgenkonnektorene koster 80 dollar i USA, og er mao en meget god investering som høyner lydkvaliteten betydelig!
Noen som har sammenlignet disse med f ex Bullet Plug?

Mvh
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hei,
Dette blir synsing...:
Er enig i din konklusjon mht AM. Har samme kabler selv, med forskjellige typer WBT.
Har Bullet søv på annen kabel, og kan derfor ikke si noe om forskjeller. Men jeg mistenker Bullet sølv for å være meget bra. Jeg har hatt problem men en plugg (problemet må ligge mellom jord lodding og jord i selve pluggen). Har ikke hørt om dette problemet tidligere, og har ingen problemer med andre plugger (har 3 par), så jeg tror dette er et engangstilfelle.
Forskjellene får meg til å reflektere over kontakter generelt, og spesielt på komponentsiden (som ofte er ev varierende kvalitet).
Siden WBT nextgen er nevnt, så er min gjenting at både WBT og Bullet forutsetter hel kontakflate på hun-kontakt. Jeg ser for meg at en Nextgen hun-kontakt og en Bullet han-kontakt kan gi en litt "svak" konkatflate.
NB: dette er kun synsing (ut fra betrakning om de fysiske forhold) og jeg har ingen erfaring å vise til.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjekt å høre at noen "tør" hevde seg høre forskjeller på slikt... ;D
Skulle jo bare mangle at det var forskjeller på konnektorer, når det gjør forskjell å bytte ut konnektorbrønner på komponentene. Gjorde det på min forrige cd-spiller, hvor de standard messingbrønnene ble byttet til noen i massiv sølv. Satt bare og måpte... ;D

mvh
Proffen
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Klart det er forskjell på plugger, etter min mening hvertfall.
Rensing av kontakter og plugger gir jo også et merkbart løft om det er en stund siden sist :)
Tøft gjort av trådstarter å innrømme at han hører forskjell når man vet hvordan det kan være i kabelseksjonen av forumet.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Tøft gjort Olaps :)
Nå kommer nok Anonym, KJ, Orso ilene til når dei oppdager denne tråden for å fortelle oss "uvitende" at dette er bare tull og tøys ;D ;D

Lykke til!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
JK skrev:
Tøft gjort Olaps :)
Nå kommer nok Anonym, KJ, Orso ilene til når dei oppdager denne tråden for å fortelle oss "uvitende" at dette er bare tull og tøys ;D ;D

Lykke til!
La de bare komme ilende, JK, så skal vi sjå kor det bryr oss... ;D

mvh
Proffen
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Bør kanskje nevnes at prisen på $80 er for én enkelt kontakt.
WBT 0110Ag er optimalisert for digitale overføringer. WBT 0152Ag/Cu som brukes på COANDA, er optimalisert for analoge.
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Litt på sidelinjen, men WBT får man faktisk billigere i for eksempel Danmark.

Jeg kan anbefale www.frequence-shop.dk. Sørg for å bruke rabattkodene deres, som denne måneden er 10%. Vær obs på at før man logger inn, så vises prisene med dansk moms, de trekkes fra når man logger inn som norsk kjøper.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Alltid hørt forskjell på plugger jeg iallefall.

Alle signaloverganger er jo en komponent i signalveien - og komponenter låter forskjellige.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Tøft gjort Olaps :)
Nå kommer nok Anonym, KJ, Orso ilene til når dei oppdager denne tråden for å fortelle oss "uvitende" at dette er bare tull og tøys ;D ;D

Lykke til!
Tja, jeg har Neutrik XLR på signalsiden og spader i ren kobber på høyttalerkabler så jeg tar god kontakt på alvor.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har jeg nevnt at jeg bruker Mundorf-terminaler i massivt kobber på alle hjemmebyggene mine, både på høyttaler- og forsterkersiden? Samme som på Magico Q5 høyttalere, uten sammenligning forøvrig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har forresten WBT terminaler på høyttalerne :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Tøft gjort Olaps :)
Nå kommer nok Anonym, KJ, Orso ilene til når dei oppdager denne tråden for å fortelle oss "uvitende" at dette er bare tull og tøys ;D ;D

Lykke til!
Jeg iler meg langsomt ;) Jeg har selv et skjønnsomt utvalg av plugger og terminaler fra bla. WBT, Neutrik, Intertechnik og KST. Stort sett solide og funksjonelle greier. Fiiinlytting på slike ting sluttet jeg med for lenge siden.

mvh
KJ
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Å skifte konnektorer innebærer å gni ren kontaktflatene, og det vil utvilsomt gi en forbedring uansett hva man skifter til.

Men dersom noen viser meg forskjell på impuls- eller sprangresponser mellom ulike plugger etter korrekt rengjøring, skal jeg straks tro på det, og kjøpe de beste, enten de er dyrest eller billigst.
 
Topp Bunn