beyerdynamic A 200 p dac og hodetelefonforsterker

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Så på nett at Lyd og Bilde omtaler Beyerdynamic A200 dac/hodetelefon forsterker. Lurer på om noen her har testet den?
Med denne slipper man den råtne dacen som man har i iPhone eller Android telefonen.
Finnes det andre alternativer? Kan Hegels nye lille også bruke dac delen på iPhone og Android?
 
Sist redigert av en moderator:
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Mulig dette er en digresjon, men DACen i Iphone eller Android telefoner er ikke råtten. Den er veldig kapabel og tilfredsstiller alle ønskelige krav til kvalitet.

Forsterkeren er ikke den kraftigeste though, men effekten er begrenset av et 1-3V litiumbatteri.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Den skal være lik Astell&Kern AK10, og her finnes det bruker-erfaringer på head-fi.org
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Mulig dette er en digresjon, men DACen i Iphone eller Android telefoner er ikke råtten. Den er veldig kapabel og tilfredsstiller alle ønskelige krav til kvalitet.

Forsterkeren er ikke den kraftigeste though, men effekten er begrenset av et 1-3V litiumbatteri.
Mitt inntrykk er også at det ikke er dacene det skorter på, men ampen.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Hmmm da kan jeg heller se meg om etter en god bærbar hodetelefonforsterker. Noen tips der?
 
T

Tittentei

Gjest
Det er kanskje lurt å spørre mannen hva slags hodetelefoner han bruker først? Kanskje de ikke trenger amp engang.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Har vært nevnt tidligere, men til iPhone finnes et par bra equalizer-apps, EQu og Equalizer, som gir mulighet for å fin-innstille lyden i langt høyere grad enn telefonens egen equalizer. Disse er egentlige avspillere, som erstatter iPhones egen Musikk-avspiller, og har fri adgang til musikken lagret på telefonen.

Som forsterker kan noe så simpelt (og billigt) som en CMoy-forsterker fungere helt greit. Det avhenger nok av ambisjonsnivået. Har selv hatt 4-5 forskjellige lomme-forsterkere, og synes ikke det er så mye å hente der, i forhold til investeringen på 2-4000.. Det er nok bare Corda 2Stepdance (eller Corda Quickstep, som den heter nå), som jeg ville vurdere å genanskaffe. Klarer meg dog fint med den billige CMoy inntil videre.

Som Tittentei påpeker, er det slett ikke sikkert du trenger forsterker.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Føyer meg til dette. Med apps som tilbyr meget god digital parametrisk EQ, og ikke minst crossfeed!!!! er det mye å hente på lydkvaliteten bare med å installere et bra program. Og det aller beste med det er at det er gratis!

Jeg er i grunn veldig fornøyd med lyden direkte ut av min Samsung S4 standard DAC når lyden er EQet til det jeg definerer som nøytralt og crossfeed er aktivert, men jeg ser absolutt nytten av en ekstern portabel forsterker som kan drive hodetelefonene og avlaste batteriet til mobiltelefonen som ved vanlig bruk må lades hver dag, men flere ganger daglig uten portabel forsterker.

Har kun erfaring med Fiio E7 og denne fungerer for meg aldeles utmerket. Men vil tro også andre lignende rimelige forsterkere gjør jobben like tilfredsstillende. Et slikt oppsett fungerer etter min mening bra så lenge hodetelefonene ikke har lav sensitivitet eller veldig høy impedance i kombinasjon med for lav sensitivitet.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Det største problemet er ikke å finne en forsterker, DAC, DSP eller annen hardware eller software av tilstrekkelig kvalitet. Problemet er at det ikke finnes en standard for hvor mørkt eller lyst fonogrammene skal mikses, slik at en stor del av innspillingene uten unntak høres for mørkt og lite engasjerende ut, eller for sibiliant og lyst. Crossfeed gir 3d fylde til fonogrammet og EQ justerer den tonale balansen slik at det låter nøytralt. Tilsammen utgjør disse to etter min mening veldig, veldig mye av av den totale lydkvaliteten hvis man har et sett hodetelefoner man liker.

Det er også en forutsetning at en har en klar referanse for hva man mener er nøytral lyd, slik at man med noen få enkle grep kan justere seg inn til den tonaliteten man foretrekker. Hva enn det skal være.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
De to nevnte apps, EQu og Equalizer, har ikke crossfeed. Et søk på AppStore viser, at bare CanOpener og Neutron Music Player har crossfeed. Jeg kjenner ikke noe til disse to, så vet ikke, hvordan de fungerer generelt.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Bruker Neutron gratisversjon selv i hovedsak fordi den er en av få programmer jeg har funnet som har crossfeed. Funksjonen er ikke så bra som den til Foobar2000, men er langt bedre enn ingen DSP. Likte ikke EQ funksjonen til Neutron til å begynne med, men den er parametrisk ved at har fire bånd man kan sette frekvens på selv, også kan man justere Q funksjonen og det er genialt. Det eneste negative med den er at der kun er 4 EQ innstillinger å spille på, men det har holdt for meg så langt og vil tro det holder for de aller fleste andre også. Jeg bruker den til å justere tonalitet og til det har jeg ikke savnet flere EQ band enn de fire som er der. Anbefales!

Den har også flere andre fine funksjoner. Preamp en av dem.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Det er kanskje lurt å spørre mannen hva slags hodetelefoner han bruker først? Kanskje de ikke trenger amp engang.
Mannen bruker pr idag noen rimelige Sennheiser. Tror de heter HD435. Og Shure SE215 ørepropper.
Hodetelefoner skal byttes ut. Vurderer Focal One. Må ha noen med med god demping dog ikke aktiv støydemping.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Det er kanskje lurt å spørre mannen hva slags hodetelefoner han bruker først? Kanskje de ikke trenger amp engang.
Mannen bruker pr idag noen rimelige Sennheiser. Tror de heter HD435. Og Shure SE215 ørepropper.
Hodetelefoner skal byttes ut. Vurderer Focal One. Må ha noen med med god demping dog ikke aktiv støydemping.
Har både se215 og hd435 og kan si at de begge er så lettdreven at de ikke blir bedre med forsterker. Kjekt med en portabel forsterker for å avlaste mobilbatteriet, men lydkvaliteten er den samme uansett.

Hvis du ønsker Focal, ville jeg seriøst tatt i vurdering deres to nyeste utgivelser, Focal classic og professional.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Det er kanskje lurt å spørre mannen hva slags hodetelefoner han bruker først? Kanskje de ikke trenger amp engang.
Mannen bruker pr idag noen rimelige Sennheiser. Tror de heter HD435. Og Shure SE215 ørepropper.
Hodetelefoner skal byttes ut. Vurderer Focal One. Må ha noen med med god demping dog ikke aktiv støydemping.
Hvis du ønsker Focal, ville jeg seriøst tatt i vurdering deres to nyeste utgivelser, Focal classic og professional.
Har ikke fått med meg at det er kommet nye modeller. Får Google dem. Vet du om disse demper omgivelseslyden like godt?
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Det er kanskje lurt å spørre mannen hva slags hodetelefoner han bruker først? Kanskje de ikke trenger amp engang.
Mannen bruker pr idag noen rimelige Sennheiser. Tror de heter HD435. Og Shure SE215 ørepropper.
Hodetelefoner skal byttes ut. Vurderer Focal One. Må ha noen med med god demping dog ikke aktiv støydemping.
Hvis du ønsker Focal, ville jeg seriøst tatt i vurdering deres to nyeste utgivelser, Focal classic og professional.
Har ikke fått med meg at det er kommet nye modeller. Får Google dem. Vet du om disse demper omgivelseslyden like godt?
Demper omgivelsene omtrentlig like mye som Spirit One. Verken mer eller mindre.

Spirit one: http://www.innerfidelity.com/images/FocalSpiritOne2013B.pdf
Classic: http://www.innerfidelity.com/images/FocalSpiritOneClassic.pdf
Professional: http://www.innerfidelity.com/images/FocalSpiritProfessional.pdf

Innerfidelity har nylig skrevet en omtale av Classic og Professional. Der ligger også en videoanmeldelse som sammen med målingene og resten av artikkelen er meget informativ hvis du vurderer disse hodetelefonene.

Artikkelen: http://www.innerfidelity.com/content/two-strike-zone-focal-spirit-professional-and-spirit-classic

Kort forklart ville jeg valgt Classic dersom du hører på musikk som har mye dynamikk fordi den ser ut til å være litt hardere dempet ved at den har marginalt lavere impedance som normalt gir litt mer kontroll og litt mindre "funfactor". Ville valgt Classic hvis du liker å høre på klassisk musikk eller liker å lytte på litt over normalt lydstyrkenivå etc. Da er den mer kontrollerte impedancen og høyere dempefaktoren å foretrekke. Professional er trolig en litt bedre all-rounder og har en litt mere framhevet mellomtone som passer det aller meste av musikk litt bedre enn Classic, men totalt sett er de veldig like hverandre begge to. EQ og crossfeed er et must uansett hvilken hodetelefon man velger.
 
Topp Bunn