Høyttalere Bi-amping av JBL Everest DD66000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et spørsmål vedrørende bi-amping av mine JBL DD66000. Først. Slik er det i dag:

    Jeg kjører, med fantastisk resultat, 2 Accuphase P-4500 i bridge-mode, dvs som brokoblede monoblokker, til hver sin høyttaler. 2×90w blir da til 1x360 w med halvert impedanse. Forforsterker er en Accuphase c-2450 med 2 sett balanserte utganger, slik at 2 stereo effekttrinn eller 4 monoblokker kan kobles til. Jeg leker/drømmer om muligheten til å koble en kl A Accuphase stereoforsterker, feks A45, A60 eller A75 til hornene og la 2x P-4500 i bridge-mode som monoblokker ta bassene. Galskap? Ja, men denne hobbyen er jo nettopp det.

    JBL DD66000 har bi-wiring terminaler og jeg tenkte da koble A45/60/75 etc til HF og 2xP4500 til LF. Fungerer det? Hva med gainet? Det som skaper ekstra forvirring er at JBL i manualen utelukkende nevner Bi-amping sammen med eksternt delefilter. Det er noen skinner foran på høyttalerne som da kobler ut delefilteret. Den løsningen er ikke aktuell.
    Mitt spørsmål til de kyndige er om jeg kan bruke høyttalernes eksisterende filter, og så feks A45 eller 60 eller 75 som stereoforsterker til og HF og 2xP4500 i bridge-mode til LF?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har et spørsmål vedrørende bi-amping av mine JBL DD66000. Først. Slik er det i dag:

    Jeg kjører, med fantastisk resultat, 2 Accuphase P-4500 i bridge-mode, dvs som brokoblede monoblokker, til hver sin høyttaler. 2×90w blir da til 1x360 w med halvert impedanse. Forforsterker er en Accuphase c-2450 med 2 sett balanserte utganger, slik at 2 stereo effekttrinn eller 4 monoblokker kan kobles til. Jeg leker/drømmer om muligheten til å koble en kl A Accuphase stereoforsterker, feks A45, A60 eller A75 til hornene og la 2x P-4500 i bridge-mode som monoblokker ta bassene. Galskap? Ja, men denne hobbyen er jo nettopp det.

    JBL DD66000 har bi-wiring terminaler og jeg tenkte da koble A45/60/75 etc til HF og 2xP4500 til LF. Fungerer det? Hva med gainet? Det som skaper ekstra forvirring er at JBL i manualen utelukkende nevner Bi-amping sammen med eksternt delefilter. Det er noen skinner foran på høyttalerne som da kobler ut delefilteret. Den løsningen er ikke aktuell.
    Mitt spørsmål til de kyndige er om jeg kan bruke høyttalernes eksisterende filter, og så feks A45 eller 60 eller 75 som stereoforsterker til og HF og 2xP4500 i bridge-mode til LF?
    Nu hvor du har disse forstærkere ville jeg bruge det til at gå til Aktivt deling :) Passive filter stjæler meget af energien
    Ved godt det var ikke svar på dit spørgsmål Men nu hvor du er ved Bi-amping

    Vh
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om det blir bedre med en klasse A på horna tørr jeg ikke spå.
    Ved biamping må du som du nevner tenke på gain.
    I ditt tilfelle må gain være lik, eller en må dempe der en har for mye gain.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Oi.

    Jeg vet du ikke skal ha rør og at du elsker Accuphase - men kan ikke dy meg ;) Gledelig jul og lykke til med prosjektet!

    6270606_4611533.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg troede ikke det var så nemt at komme til filter (Fotos lånt fra Nettet) :) Eller det ser nemt ud Mente enheder skulle ud
    bfe1d3f4898e5babcea50d156791e00b.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Opeth sier det ikke er aktuelt å fjerne filteret, så hvorfor mase om det da?
    Trådstarter siger : Mitt spørsmål til de kyndige er om jeg kan bruke høyttalernes eksisterende filter. Her forslår jeg bare at gå Aktivt
    Da trådstarter ikke har svaret endnu er der jo ingen der ved om at gå aktivt er en mulighed.

    Men det er måske dig oks81 der holder øje med alle tråde så vi andre ikke kommer for langt væk fra det spurgte?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Rolig nå dansken.... Oks vet hva han sier

    Trådstarter er passivt og rørhue.. en bragd har skjedd siden han har gått over til transe.. og om 25 år tester han klasse D - så hold fast!!! ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Rolig nå dansken.... Oks vet hva han sier

    Trådstarter er passivt og rørhue.. en bragd har skjedd siden han har gått over til transe.. og om 25 år tester han klasse D - så hold fast!!! ;)
    :) Godt ord igen
    Godt Nytår
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Fakta mine Herrer. Kan der biampes med hell?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Her føler jeg for å støtte danskepølsa litt. Det må da være lov å komme med fornuft og belyse problemet fra flere sider, selv om det kanskje ikke er akkurat hva trådstarter etterspør. Tråden blir jo ikke brukt opp, det er ikke en grense på hvor mange innlegg det er lov å ha her før man kommer til en løsning.

    Innlegg #6 framstår rett og slett som jævlig lite konstruktivt kontra hva dansken kom med. :cool:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville vært litt forsiktig med å kjøre to forskjellige forsterkere på biamping uten å være trygg på at de har samme gain. Har selv prøvd det ut, og hos meg slo gainforskjell + Fletcher-Munson ut for fullt. Det låt litt forskjellig alt ettersom hvilken lydstyke det ble lyttet på. Min løsning ble å bruke to make forsterkere til biamping.

    Er høyttalerne konstruert for biamping, skulle delefilteret jo funke etter hensikten hvis du kopler det slik du antyder.

    mvh
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fakta mine Herrer. Kan der biampes med hell?
    Ja du kan biampe, men gain på forsterkere må være lik, eller en må kunne regulere gain så du får den lik.
    Hvor mye det har for seg lydmessig tørr jeg ikke ta stilling til.

    En kan selvsagt koble vekk filteret og DSP styre høyttaleren med aktiv deling, men jeg forstår det slik i første innlegg at det er uaktuelt og at du vil beholde det passive filteret som er i høyttalerne.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det enkle svaret er: JA, det går helt fint. Accuphase har samme gain (28dB) på P-4500 og A-45. Du kan også redusere gain på begge modeller i 3dB step.
    Accuphase er flotte forsterkere med ultra lav støy og høy dempingsfaktor som passer perfekt til dine høyttalere. Jeg anbefaler at du reduserer gain på effekttrinnene for å holde støyen lavest mulig. Regner med at dette spiller høyt nok fra før :)

    http://www.accuphase.com/cat/a-45_e.pdf
    http://www.accuphase.com/pdf/p-4500_e.pdf
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det som står hos JBL er gammelt nytt og ikke svar på om man kan bi-ampe uten å bypasse filter. Det hjelper desverre ikke henvise til samme tekst flere ganger.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Du bypasser ikke filter når du biamper, du bruker Fortsatt det interne filteret. Skal du bypasse filteret (som hadde væet aktuelt ved aktiv drift) må du fysisk koble bort filteret og kabel om :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du kan "bi-amp" og forsatt bruke de interne delefilterne.
    Høyttaleren har tre moduser.
    1. Normal med en standard høyttaler kabel (Alle jumpere står i Normal og "shorting wire" mellom LF/HF er montert bak)
    2. Bi-Wire (Fjerner Shorting wire bak, men jumper foran står fortsatt på Normal) dvs da kan du kjøre med separate effekt trinn og forsatt benytte det interne delefilteret.
    3. Bi-Amp iht JBL standard med et eksternt delefilter. dvs shorting wire fjernes bak samt kobler om jumperne til Bi-Amp foran.

    Dvs du ønsker 2. over.
    Du kan benytte separate forsterkere for HF og LF ved å fjerne "Shorting-wirene" på baksiden.
    Du må IKKE koble om til Bi-Amp på forsiden av høyttaleren, da denne fjerner det interne delefilter mellom HF til mellomtone hornet og LF2 bass. Bi-Amp innstillingen trenger et eksternt delefilter på ca 750hz (og det er ikke en vanlig 12 eller 24db/oct struktur)

    Du må også så klart ha som nevnt tidligere samme gain-struktur på både LF/HF effekttrinnene, men dette bekreftet vel Armand tidligere.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du bypasser ikke filter når du biamper, du bruker Fortsatt det interne filteret. Skal du bypasse filteret (som hadde væet aktuelt ved aktiv drift) må du fysisk koble bort filteret og kabel om :)
    Iht JBL usermanual så fjerner du delefilteret til hornet og LF sekskonen ved å velge Bi-Amp på jumperinnstillingen foran. Se både DD66000 og DD65000/67000 user manuals.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Du kan "bi-amp" og forsatt bruke de interne delefilterne.
    Høyttaleren har tre moduser.
    1. Normal med en standard høyttaler kabel (Alle jumpere står i Normal og "shorting wire" mellom LF/HF er montert bak)
    2. Bi-Wire (Fjerner Shorting wire bak, men jumper foran står fortsatt på Normal) dvs da kan du kjøre med separate effekt trinn og forsatt benytte det interne delefilteret.
    3. Bi-Amp iht JBL standard med et eksternt delefilter. dvs shorting wire fjernes bak samt kobler om jumperne til Bi-Amp foran.

    Dvs du ønsker 2. over.
    Du kan benytte separate forsterkere for HF og LF ved å fjerne "Shorting-wirene" på baksiden.
    Du må IKKE koble om til Bi-Amp på forsiden av høyttaleren, da denne fjerner det interne delefilter mellom HF til mellomtone hornet og LF2 bass. Bi-Amp innstillingen trenger et eksternt delefilter på ca 750hz (og det er ikke en vanlig 12 eller 24db/oct struktur)

    Du må også så klart ha som nevnt tidligere samme gain-struktur på både LF/HF effekttrinnene, men dette bekreftet vel Armand tidligere.
    Det var kanskje det jeg håpet på. Dvs ikke noe bi-amp innstilling og eksternt filter, kun koble separat forsterkere til HF og LF. Da gjenstår det å finne ut om disse Accuphase modellene er like nok. Gainet virker likt.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    Passive filter stjæler meget af energien
    Det er i bedste fald misinformation...

    Passive filtre taber lidt over seriemodstanden i basfilteret (meget lidt), men mindre spolen har meget høj modstand (billig).

    Mellemtone og diskant er typisk dæmpet med modstande i passive filtre og der koster jo nogle dB (tilsigtet), men ved aktiv drift skal disse jo også dæmpes, typisk med reduceret gain/niveau.

    Til trådstarter vil jeg anbefale bi-ampning i stedet for brokobling....
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Passive filter stjæler meget af energien
    Det er i bedste fald misinformation...

    Passive filtre taber lidt over seriemodstanden i basfilteret (meget lidt), men mindre spolen har meget høj modstand (billig).

    Mellemtone og diskant er typisk dæmpet med modstande i passive filtre og der koster jo nogle dB (tilsigtet), men ved aktiv drift skal disse jo også dæmpes, typisk med reduceret gain/niveau.

    Til trådstarter vil jeg anbefale bi-ampning i stedet for brokobling....
    Fik en demo for en del år siden .. ingen tvivl . Jeg har siden lavet samme demo i min egen stue.
    Ved en demo sørger man selvfølgelig for at det aktive filte har fuldstændigt de samme vilkår (Deling osv) som det passive. Hvis man først har oplevet den forskel der kan være er det aldrig mere passive filter :)

    Men vi er åbenbart ikke enige her. Så lad det hvile :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Du kan "bi-amp" og forsatt bruke de interne delefilterne.
    Høyttaleren har tre moduser.
    1. Normal med en standard høyttaler kabel (Alle jumpere står i Normal og "shorting wire" mellom LF/HF er montert bak)
    2. Bi-Wire (Fjerner Shorting wire bak, men jumper foran står fortsatt på Normal) dvs da kan du kjøre med separate effekt trinn og forsatt benytte det interne delefilteret.
    3. Bi-Amp iht JBL standard med et eksternt delefilter. dvs shorting wire fjernes bak samt kobler om jumperne til Bi-Amp foran.

    Dvs du ønsker 2. over.
    Du kan benytte separate forsterkere for HF og LF ved å fjerne "Shorting-wirene" på baksiden.
    Du må IKKE koble om til Bi-Amp på forsiden av høyttaleren, da denne fjerner det interne delefilter mellom HF til mellomtone hornet og LF2 bass. Bi-Amp innstillingen trenger et eksternt delefilter på ca 750hz (og det er ikke en vanlig 12 eller 24db/oct struktur)

    Du må også så klart ha som nevnt tidligere samme gain-struktur på både LF/HF effekttrinnene, men dette bekreftet vel Armand tidligere.
    Det var kanskje det jeg håpet på. Dvs ikke noe bi-amp innstilling og eksternt filter, kun koble separat forsterkere til HF og LF. Da gjenstår det å finne ut om disse Accuphase modellene er like nok. Gainet virker likt.
    Som Asbjørn allerede har gitt info om, gain på A-45 og P4500 er lik. Så da er det bare å kjøre på. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Du kan "bi-amp" og forsatt bruke de interne delefilterne.
    Høyttaleren har tre moduser.
    1. Normal med en standard høyttaler kabel (Alle jumpere står i Normal og "shorting wire" mellom LF/HF er montert bak)
    2. Bi-Wire (Fjerner Shorting wire bak, men jumper foran står fortsatt på Normal) dvs da kan du kjøre med separate effekt trinn og forsatt benytte det interne delefilteret.
    3. Bi-Amp iht JBL standard med et eksternt delefilter. dvs shorting wire fjernes bak samt kobler om jumperne til Bi-Amp foran.

    Dvs du ønsker 2. over.
    Du kan benytte separate forsterkere for HF og LF ved å fjerne "Shorting-wirene" på baksiden.
    Du må IKKE koble om til Bi-Amp på forsiden av høyttaleren, da denne fjerner det interne delefilter mellom HF til mellomtone hornet og LF2 bass. Bi-Amp innstillingen trenger et eksternt delefilter på ca 750hz (og det er ikke en vanlig 12 eller 24db/oct struktur)

    Du må også så klart ha som nevnt tidligere samme gain-struktur på både LF/HF effekttrinnene, men dette bekreftet vel Armand tidligere.
    Det var kanskje det jeg håpet på. Dvs ikke noe bi-amp innstilling og eksternt filter, kun koble separat forsterkere til HF og LF. Da gjenstår det å finne ut om disse Accuphase modellene er like nok. Gainet virker likt.
    Som Asbjørn allerede har gitt info om, gain på A-45 og P4500 er lik. Så da er det bare å kjøre på. :)
    Armand / Asbjørn.. Våre meninger er ofte sammenfallende så det har ikke så mye å si :)

    Opeth, Hvis du tenker å drive toppene fra en klasse A forsterker er jeg redd du må litt opp i pris hvis du skal spille høyt og skal velge fra Accuphase sin lineup. A-45 er kun 45W i 8 ohm og selv om høyttaleren har høy følsomhet så setter det en begrensning.
    1W gir deg 96dB SPL
    2W gir deg 99dB SPL
    4W gir deg 102dB SPL
    8W gir deg 105dB SPL
    16W gir deg 108dB SPL
    32W gir deg 111dB SPL
    64W gir deg 114dB SPL

    45W gir deg sånn ca 112dB SPL og selv om det er tilstrekkelig for vanlig lytting det er faktisk ikke spesielt høyt med tanke på hva som bor i disse høyttalerne.
    Dette kommer selvfølgelig an på hvor høyt du lytter og rommets størrelse virker også inn.

    Den største klasse A modellen A-75 på 75W gir deg 115dB og det begynner å hjelpe på, men for en pris!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.395
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    093B7160-EA66-40DC-A762-6C3A7022C2A6.jpg


    Disse må du ha da skal det smake fugl :)

    O
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du kan "bi-amp" og forsatt bruke de interne delefilterne.
    Høyttaleren har tre moduser.
    1. Normal med en standard høyttaler kabel (Alle jumpere står i Normal og "shorting wire" mellom LF/HF er montert bak)
    2. Bi-Wire (Fjerner Shorting wire bak, men jumper foran står fortsatt på Normal) dvs da kan du kjøre med separate effekt trinn og forsatt benytte det interne delefilteret.
    3. Bi-Amp iht JBL standard med et eksternt delefilter. dvs shorting wire fjernes bak samt kobler om jumperne til Bi-Amp foran.

    Dvs du ønsker 2. over.
    Du kan benytte separate forsterkere for HF og LF ved å fjerne "Shorting-wirene" på baksiden.
    Du må IKKE koble om til Bi-Amp på forsiden av høyttaleren, da denne fjerner det interne delefilter mellom HF til mellomtone hornet og LF2 bass. Bi-Amp innstillingen trenger et eksternt delefilter på ca 750hz (og det er ikke en vanlig 12 eller 24db/oct struktur)

    Du må også så klart ha som nevnt tidligere samme gain-struktur på både LF/HF effekttrinnene, men dette bekreftet vel Armand tidligere.
    Det var kanskje det jeg håpet på. Dvs ikke noe bi-amp innstilling og eksternt filter, kun koble separat forsterkere til HF og LF. Da gjenstår det å finne ut om disse Accuphase modellene er like nok. Gainet virker likt.
    Som Asbjørn allerede har gitt info om, gain på A-45 og P4500 er lik. Så da er det bare å kjøre på. :)
    Armand / Asbjørn.. Våre meninger er ofte sammenfallende så det har ikke så mye å si :)

    Opeth, Hvis du tenker å drive toppene fra en klasse A forsterker er jeg redd du må litt opp i pris hvis du skal spille høyt og skal velge fra Accuphase sin lineup. A-45 er kun 45W i 8 ohm og selv om høyttaleren har høy følsomhet så setter det en begrensning.
    1W gir deg 96dB SPL
    2W gir deg 99dB SPL
    4W gir deg 102dB SPL
    8W gir deg 105dB SPL
    16W gir deg 108dB SPL
    32W gir deg 111dB SPL
    64W gir deg 114dB SPL

    45W gir deg sånn ca 112dB SPL og selv om det er tilstrekkelig for vanlig lytting det er faktisk ikke spesielt høyt med tanke på hva som bor i disse høyttalerne.
    Dette kommer selvfølgelig an på hvor høyt du lytter og rommets størrelse virker også inn.

    Den største klasse A modellen A-75 på 75W gir deg 115dB og det begynner å hjelpe på, men for en pris!
    Med all respekt, men en har med 110dB kompresjonsdrivere å gjøre. Det er nok lite effekt som skal til i forhold til bassene som når står i bassrefleks omtrent ikke kan få nok effekt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Med all respekt, men en har med 110dB kompresjonsdrivere å gjøre. Det er nok lite effekt som skal til i forhold til bassene som når står i bassrefleks omtrent ikke kan få nok effekt.
    Det kan godt være, men hvis han ikke vil "tukle" med delefilteret så må han forholde seg til det som er følsomheten og den er oppgitt til 96dB/W i 8 ohm.
    Man kommer seg ikke unna det med mindre man fjerner eventuelle seriemotstander i filteret og det høres ikke ut som Opeth er spesielt interessert i å fikle med det.
    Hadde jeg hatt disse og ville prøve noe "nytt" ville jeg beholdt P4500 i toppen og banket liv i bassene med en kraftig klasse D forsterker eller to. F.eks Vera ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.086
    Antall liker
    2.506
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å bruke en kl D til bass,, det som de pleier å kunne gjøre med ease , og kjøre klA på toppen / horna ?"
    Jeg tenker på en kandidat som jeg har stor tro på selv ; Vera" har super low distortion , power og gain tilpassing og innebygget bro koblings facilitet internt i samme ampen , Får du for lite power bruk 2
    Spiller du mye analoge kilder ?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Armand / Asbjørn.. Våre meninger er ofte sammenfallende så det har ikke så mye å si :)
    Hehe Gikk litt fort... :p Same - same but different :D

    Opeth, Hvis du tenker å drive toppene fra en klasse A forsterker er jeg redd du må litt opp i pris hvis du skal spille høyt og skal velge fra Accuphase sin lineup. A-45 er kun 45W i 8 ohm og selv om høyttaleren har høy følsomhet så setter det en begrensning.
    1W gir deg 96dB SPL
    2W gir deg 99dB SPL
    4W gir deg 102dB SPL
    8W gir deg 105dB SPL
    16W gir deg 108dB SPL
    32W gir deg 111dB SPL
    64W gir deg 114dB SPL

    45W gir deg sånn ca 112dB SPL og selv om det er tilstrekkelig for vanlig lytting det er faktisk ikke spesielt høyt med tanke på hva som bor i disse høyttalerne.
    Dette kommer selvfølgelig an på hvor høyt du lytter og rommets størrelse virker også inn.

    Den største klasse A modellen A-75 på 75W gir deg 115dB og det begynner å hjelpe på, men for en pris!
    Det ligger en Musical Fidelity AMS100 på Finn. Den med sine 2x100w klasse A på toppene og en passende klasse D eller to til hver sin bass rekke. Anbefaler da en mulighet for gain justering mellom topp og bunn.

    Men tenk hva litt aktiv deling og Audiolens kunne ha gjort for den høyttaleren... Noe for 2020?
    En 20-20 visjon... :p
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Med all respekt, men en har med 110dB kompresjonsdrivere å gjøre. Det er nok lite effekt som skal til i forhold til bassene som når står i bassrefleks omtrent ikke kan få nok effekt.
    Det kan godt være, men hvis han ikke vil "tukle" med delefilteret så må han forholde seg til det som er følsomheten og den er oppgitt til 96dB/W i 8 ohm.
    Man kommer seg ikke unna det med mindre man fjerner eventuelle seriemotstander i filteret og det høres ikke ut som Opeth er spesielt interessert i å fikle med det.
    Hadde jeg hatt disse og ville prøve noe "nytt" ville jeg beholdt P4500 i toppen og banket liv i bassene med en kraftig klasse D forsterker eller to. F.eks Vera ;)
    Du har delvis rett, men fortsatt litt feil. Søk opp impedanskurve og evt filter.
     

    terrawa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Lik gain

    Skjønner at gainen må være lik når det brukes to forsterkere, men hvordan vet du om den er det. Kan det måles på noen måte, og hvordan måles det?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Man måler volt inn og volt ut av forsterkeren. Da ser man hvor høyt signalet blir forsterket.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Du kan "bi-amp" og forsatt bruke de interne delefilterne.
    Høyttaleren har tre moduser.
    1. Normal med en standard høyttaler kabel (Alle jumpere står i Normal og "shorting wire" mellom LF/HF er montert bak)
    2. Bi-Wire (Fjerner Shorting wire bak, men jumper foran står fortsatt på Normal) dvs da kan du kjøre med separate effekt trinn og forsatt benytte det interne delefilteret.
    3. Bi-Amp iht JBL standard med et eksternt delefilter. dvs shorting wire fjernes bak samt kobler om jumperne til Bi-Amp foran.

    Dvs du ønsker 2. over.
    Du kan benytte separate forsterkere for HF og LF ved å fjerne "Shorting-wirene" på baksiden.
    Du må IKKE koble om til Bi-Amp på forsiden av høyttaleren, da denne fjerner det interne delefilter mellom HF til mellomtone hornet og LF2 bass. Bi-Amp innstillingen trenger et eksternt delefilter på ca 750hz (og det er ikke en vanlig 12 eller 24db/oct struktur)

    Du må også så klart ha som nevnt tidligere samme gain-struktur på både LF/HF effekttrinnene, men dette bekreftet vel Armand tidligere.
    Det var kanskje det jeg håpet på. Dvs ikke noe bi-amp innstilling og eksternt filter, kun koble separat forsterkere til HF og LF. Da gjenstår det å finne ut om disse Accuphase modellene er like nok. Gainet virker likt.
    Som Asbjørn allerede har gitt info om, gain på A-45 og P4500 er lik. Så da er det bare å kjøre på. :)
    Armand / Asbjørn.. Våre meninger er ofte sammenfallende så det har ikke så mye å si :)

    Opeth, Hvis du tenker å drive toppene fra en klasse A forsterker er jeg redd du må litt opp i pris hvis du skal spille høyt og skal velge fra Accuphase sin lineup. A-45 er kun 45W i 8 ohm og selv om høyttaleren har høy følsomhet så setter det en begrensning.
    1W gir deg 96dB SPL
    2W gir deg 99dB SPL
    4W gir deg 102dB SPL
    8W gir deg 105dB SPL
    16W gir deg 108dB SPL
    32W gir deg 111dB SPL
    64W gir deg 114dB SPL

    45W gir deg sånn ca 112dB SPL og selv om det er tilstrekkelig for vanlig lytting det er faktisk ikke spesielt høyt med tanke på hva som bor i disse høyttalerne.
    Dette kommer selvfølgelig an på hvor høyt du lytter og rommets størrelse virker også inn.

    Den største klasse A modellen A-75 på 75W gir deg 115dB og det begynner å hjelpe på, men for en pris!

    Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
    Tja, kanskje de som vil over 112dB på et 8 ohms hornsystem med 96dB følsomhet?
    A45 har ikke mer enn 19V spenning å rutte med og kan ikke gi mer enn 45W i en 8 ohms høyttaler. Det spiller ingen rolle at den kan levere 360W i 1 ohm.
    Om selve horndriveren i disse høyttalerne har en annen impedanskurve og/eller en annen følsomhet spiller ingen rolle når brukeren ikke skal gjøre noe med filteret..

    Av samme grunn er det dermed ingen vits å bruke en forsterker med mer enn 45W i bassen heller hvis man bruker en A45 i toppen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
    Tja, kanskje de som vil over 112dB på et 8 ohms hornsystem med 96dB følsomhet?
    A45 har ikke mer enn 19V spenning å rutte med og kan ikke gi mer enn 45W i en 8 ohms høyttaler. Det spiller ingen rolle at den kan levere 360W i 1 ohm.
    Om selve horndriveren i disse høyttalerne har en annen impedanskurve og/eller en annen følsomhet spiller ingen rolle når brukeren ikke skal gjøre noe med filteret..

    Av samme grunn er det dermed ingen vits å bruke en forsterker med mer enn 45W i bassen heller hvis man bruker en A45 i toppen.
    Sjovt at læse tråden er endt i Watt og div

    Da jeg fik mit system havde jeg en forstærker på 2X60W i Klasse A. Med en følsomhed på
    Bas :103dB MiD 104dB Hi 114dB burde det være mere end rigeligt. Husker da jeg havde havde en snak med JBl spurgte han til forstærker. Da jeg havde forklaret havd jeg havde var hans kommentar kun. Du ringer bare når du skal have en anden??

    Da alt var sat til skulle jeg høre noget musik . Det endte i dyb skuffelse. Totalt livløst gengivelse . Hvad skete der her Jeg havde jo masser af Watt og følsomhed på 103/104/114dB skulle der være nok ... Men nej på ingen måde . Virkelig en skuffelse. Højfølsomhed/drift effekt er bare ikke nok :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
    Tja, kanskje de som vil over 112dB på et 8 ohms hornsystem med 96dB følsomhet?
    A45 har ikke mer enn 19V spenning å rutte med og kan ikke gi mer enn 45W i en 8 ohms høyttaler. Det spiller ingen rolle at den kan levere 360W i 1 ohm.
    Om selve horndriveren i disse høyttalerne har en annen impedanskurve og/eller en annen følsomhet spiller ingen rolle når brukeren ikke skal gjøre noe med filteret..

    Av samme grunn er det dermed ingen vits å bruke en forsterker med mer enn 45W i bassen heller hvis man bruker en A45 i toppen.
    Sikker?
    Jeg har sett a50/a60 banke ut langt mer enn sine oppgitte kl.a-watt på 8ohms høyttalere ved drastisk pådrag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn