Forsterkere BI Wire eller 1 effekt trinn pr høyttaler

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
Tittelen sier vell egentlig sitt. vurderer å kjøpe meg et effekt trinn til. Primare A32 men litt usikker på om jeg skal BI Wire eller kjøre 1 forsterker på hver sin høyttaler.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Det er bi amp vi snakker om eller bro kobling. Brokobling dobler laveste impedans forsterker klarer og dobler støy. Hvis ikke høyttalere har en vanskelig impedans kurve vil jeg tro det er den beste løsningen.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Det er bi amp vi snakker om eller bro kobling. Brokobling dobler laveste impedans forsterker klarer og dobler støy. Hvis ikke høyttalere har en vanskelig impedans kurve vil jeg tro det er den beste løsningen.
Dobler støy! Og det anbefales? Eller er det noe annet du tenker på?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Støy er som regel så lavt i en forsterker at det ikke er hørbart, og en 3 db økning ikke er sannsynligvis ikke hørbart. Avhenger av forsterker. Man hører det kun hvis man har volumet høyt uten at det er noe signal.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Støy er som regel så lavt i en forsterker at det ikke er hørbart, og en 3 db økning ikke er sannsynligvis ikke hørbart. Avhenger av forsterker. Man hører det kun hvis man har volumet høyt uten at det er noe signal.
OK helt enig, kjører selv med rør, og selv om målt støy ligger skyhøyt over andre konstruksjoner så foretrekker både jeg og mange andre rørforsterkere
 
M

MarkusH

Gjest
Med brokobling får man vanligvis mer enn nok headroom, så det er vel det jeg anbefaler (bruker det jo tross alt selv).
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Vurderer å kjøpe forsterker nr. 2 av Nuprime ST10.
Lurer på om denne effektforsterkeren egner seg for brokobling? Skal brukes til å drive Ø Audio Icon høyttalere som er ganske stabil i 8 ohm.
 
M

MarkusH

Gjest
Vurderer å kjøpe forsterker nr. 2 av Nuprime ST10.
Lurer på om denne effektforsterkeren egner seg for brokobling? Skal brukes til å drive Ø Audio Icon høyttalere som er ganske stabil i 8 ohm.
Det kan se ut som om man må ha ST10M for å kjøre brokoblet, står jo ingenting om brokobling av ST10. Da kan det hende man må bruke bi-amp hvis man skal benytte ST10, men det spiller vel ingen rolle?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Det kan se ut som om man må ha ST10M for å kjøre brokoblet, står jo ingenting om brokobling av ST10. Da kan det hende man må bruke bi-amp hvis man skal benytte ST10, men det spiller vel ingen rolle?
Jeg er ute etter ekstra effekt. Forsterkeren min har ingen knapp for bridgemode, men går det ikke å brokoble rett på terminalene på forsterkeren?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg er ute etter ekstra effekt. Forsterkeren min har ingen knapp for bridgemode, men går det ikke å brokoble rett på terminalene på forsterkeren?
Det ville ikke jeg gjort, bi-amping er vel eneste løsningen med de ST10 slik jeg leser det. Problemet er jo ikke større enn at det blir dobbelt opp med høyttalerkabler etc?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Det ville ikke jeg gjort, bi-amping er vel eneste løsningen med de ST10 slik jeg leser det. Problemet er jo ikke større enn at det blir dobbelt opp med høyttalerkabler etc?
Biampe Ø Audio Icon med bare 2 terminaler på høyttaleren?
 
L

Lassencad

Gjest
Kan kun anbefale en forstærker til hver del. Bas/Mid-Hi :)
Jeg selv går snart i gang med 3 Effektforstærkere
Strøm kan man ikke få nok af
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Kan kun anbefale en forstærker til hver del. Bas/Mid-Hi :)
Jeg selv går snart i gang med 3 Effektforstærkere
Strøm kan man ikke få nok af
Hvordan får du det til når høyttalerene bare har 2 terminaler?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Biampe Ø Audio Icon med bare 2 terminaler på høyttaleren?
Der fikk Ø Audio en stjerne i min bok. :)

Biamping har sjelden noe for seg hvis man ikke tar den helt ut og går for aktiv deling. IMNSHO. Men mer effekt er alltids kjekt å ha. :)
 
L

Lassencad

Gjest
:)
Jeg har til hver del.
Men har du kun 2 terminaler kan det jo ændres hvis du vil
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Har sendt spørsmålet mitt til Nuprime.no, men det er ingen svar å få.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Ser folk på youtube som brokobler all slags forsterkere, så derfor jeg lurer på om det går, men jeg er skeptisk.
 
M

MarkusH

Gjest
Der fikk Ø Audio en stjerne i min bok. :)

Biamping har sjelden noe for seg hvis man ikke tar den helt ut og går for aktiv deling. IMNSHO. Men mer effekt er alltids kjekt å ha. :)
Får de en stjerne for å være upraktiske?

Jeg har tri-wire på mine høyttalere, et noe uvanlig passivt delefilter og i tillegg effektblokker som kan kjøres i stereo/brokoblet. Allsidighet er en dyd, men jeg hadde ikke klart meg uten heller. Til trådstarter, jeg hadde byttet effektforsterker(e) om du ønsker mer effekt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Hva ønsker du å oppnå med en forsterker til??. Du har 250 watt fra før og bruker neppe mer enn 50w nå?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Det er bi amp vi snakker om eller bro kobling. Brokobling dobler laveste impedans forsterker klarer og dobler støy. Hvis ikke høyttalere har en vanskelig impedans kurve vil jeg tro det er den beste løsningen.
Såvidt jeg vet dobles støyen mens forvrengningen halveres. wattstyrken tredobles sånn ca. Jeg har 4 Ohms høyttalere og bruker DP A1S som yter 450 watt i 4 Ohm og noe over 1300 watt i 4 Ohm brokoblet.

I utgangspunktet har jeg mer enn nok watt med et effekttrinn i bruk. Savner ikke noe med kun en sluttforsterket, men foretrekker likefullt oppsettet brokoblet. Overskuddet og dynamikken er en klasse opp. Crosstalk elimineres også med en sluttforsterker pr kanal.

Har ikke mulighet til å biampe så hvordan det ville slått ut vites ikke.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hva ønsker du å oppnå med en forsterker til??. Du har 250 watt fra før og bruker neppe mer enn 50w nå?
250W? Nuprime ST10 har 2x150w i 8 ohm.
På normalt lyttenivå er det veldig bra, men i min stue på 80 kvadrat så merker jeg at lyden flater ut når jeg drar på.

Ø Audio Icon
Spesifikkasjoner:

Sensitvity: 93db
Frquency response: 27-20khz
Impedance: 8ohm
Minimum impedance: 8ohm (100hz)
Weight: 50kg/pc
Dimensions: 100x50x36 (HxDxW)
Recomended amplifier: 10-500w
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det er bi amp vi snakker om eller bro kobling. Brokobling dobler laveste impedans forsterker klarer og dobler støy. Hvis ikke høyttalere har en vanskelig impedans kurve vil jeg tro det er den beste løsningen.
Fejl - brokobling halverer impedansen som forstærker klarer.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Bassen bliver upræcis ved brokobling. Been there done that. Nu tænker jeg biamping. 2 x 500 w til hver højttaler.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Fejl - brokobling halverer impedansen som forstærker klarer.
Lurer på om folket snakker forbi hverandre her. Det er vel slik:
En forsterkeren Som klarer 1 Ohms last i normal konfigurasjon, klarer 2 Ohms last brokoblet.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Lurer på om folket snakker forbi hverandre her. Det er vel slik:
En forsterkeren Som klarer 1 Ohms last i normal konfigurasjon, klarer 2 Ohms last brokoblet.
Har høyttaleren 8 ohms last så ser forsterkeren det halve ved brokobling, altså 4 ohm.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Der fikk Ø Audio en stjerne i min bok. :)

Biamping har sjelden noe for seg hvis man ikke tar den helt ut og går for aktiv deling. IMNSHO. Men mer effekt er alltids kjekt å ha. :)
Bi-amping og bi-wiring har jeg tildels veldig gode erfaringer med. Synes det er dumt å være bombastisk her, du har vel ikke hørt alle høyttalere med doble terminaler? Noen høyttalere låter omtrent likt med single/bi-wiring og andre, som mine T + A, spiller markant mye bedre når jeg hekter av skinnene på terminalene og kjører bi-wiring. Det er stor forskjell. Med samme forsterkeri altså. Et par med eldre KEF Reference 4 ble også helt andre høyttalere da jeg kjørte 4 monoblokker i bi-amp på de. Selvsagt kan det like gjerne ha vært fordi de fikk mere effekt. Men den forvandlingen var ganske ekstrem. Større lydbilde som vokser i alle retninger, mer avslappet lyd og mer kontroll er stikkord når bi-wiring eller enda bedre, bi-amping funker.

Jeg kjøper helst ikke høyttalere med single terminaler etter disse erfaringene. Gjorde ett unntak for arrogante Dynaudio en gang, men de lager så gode høyttalere at de kan tilgis. Men, jeg var veldig nysgjerrig på hvordan den høyttaleren kunne spilt med doble terminaler og bi-amping/bi-wiring. Spesielt siden den hadde mange drivere til de forskjellige frekvensområdene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det bare må være en fordel å dele det opp og gi hver seksjon sitt eget signal?

Angående brokobling: Med det meste av forsterkere er vel det bare en fordel om høyttalerne ikke dupper særlig under 8 Ohm. Vertikal eller horisontal Bi-amping er mye bedre.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
250W? Nuprime ST10 har 2x150w i 8 ohm.
På normalt lyttenivå er det veldig bra, men i min stue på 80 kvadrat så merker jeg at lyden flater ut når jeg drar på.

Ø Audio Icon
Spesifikkasjoner:

Sensitvity: 93db
Frquency response: 27-20khz
Impedance: 8ohm
Minimum impedance: 8ohm (100hz)
Weight: 50kg/pc
Dimensions: 100x50x36 (HxDxW)
Recomended amplifier: 10-500w
Med så stor stue, og sikkert noen meters lytteavstand, trenger du mer kraft om du vil spille skikkelig høyt uten at lyden "flater ut". Basta bom. Minimum 250 watt.
En god gammeldags transistor forsterker med røslig trafo og stor lyttebank gjør susen :p
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Med så stor stue, og sikkert noen meters lytteavstand, trenger du mer kraft om du vil spille skikkelig høyt uten at lyden "flater ut". Basta bom. Minimum 250 watt.
En god gammeldags transistor forsterker med røslig trafo og stor lyttebank gjør susen :p
Endelig en som har forstått det(y)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Ø Audio Icon anbefaler jo opp til 500 watt forsterker, og så spør folk om hva jeg skal med mer enn 50 watt??
Pøøøh.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Jeg er ute etter ekstra effekt. Forsterkeren min har ingen knapp for bridgemode, men går det ikke å brokoble rett på terminalene på forsterkeren?
Jeg er ute etter ekstra effekt. Forsterkeren min har ingen knapp for bridgemode, men går det ikke å brokoble rett på terminalene på forsterkeren?
NEI. En forsterker må være laget spesielt for brokobling, og står det ingenting om det hverken bak på forsterkeren eller i manualen så kan den ikke brokobles.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
NEI. En forsterker må være laget spesielt for brokobling, og står det ingenting om det hverken bak på forsterkeren eller i manualen så kan den ikke brokobles.
Likevel er det flere eksempler på youtube hvor de brokobler forsterkere som ikke er laget for det. Det er derfor jeg spør om noen kjenner konstruksjonen godt nok til å uttale seg om det.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Ø Audio Icon anbefaler jo opp til 500 watt forsterker, og så spør folk om hva jeg skal med mer enn 50 watt??
Pøøøh.
Det er jo forskjell på hvor høyt folk spiller, og 50 watt kan være mer enn nok for mange. Men skal du spille SKIKKELIG høyt øker effektbehovet, og krav til forsterker, dramatisk når du nærmer deg 100 dB og oppover. Altså, super lettdrevne hornhøyttalere unntatt da. De folka bare ler av oss :cautious: Og med god grunn enkelte ganger. Men glem hva som er riktig på papiret. Mange som viser til utregning som sier at du kan spille så og så høyt med x antall watt. De glemmer de dynamiske utladningene og toppene i musikken. Det er mangelen på disse som gjør at lyden "flater ut" og de mangler fordi du har for liten forsterker.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Det er jo forskjell på hvor høyt folk spiller, og 50 watt kan være mer enn nok for mange. Men skal du spille SKIKKELIG høyt øker effektbehovet, og krav til forsterker, dramatisk når du nærmer deg 100 dB og oppover. Altså, super lettdrevne hornhøyttalre unntatt da. De bare ler av oss :cautious: Glem hva som er riktig på papiret. Mange som viser til utregning som sier at du kan spille så og så høyt med x antall watt. De glemmer de dynamiske utladningne og toppene i musikken. Det er mangelen på disse som gjør at lyden "flater ut" og de mangler fordi du har for liten forsterker.
Ja, og det merker jeg godt når jeg vrir på litt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Det er jo forskjell på hvor høyt folk spiller, og 50 watt kan være mer enn nok for mange. Men skal du spille SKIKKELIG høyt øker effektbehovet, og krav til forsterker, dramatisk når du nærmer deg 100 dB og oppover. Altså, super lettdrevne hornhøyttalre unntatt da. De bare ler av oss :cautious: Glem hva som er riktig på papiret. Mange som viser til utregning som sier at du kan spille så og så høyt med x antall watt. De glemmer de dynamiske utladningne og toppene i musikken. Det er mangelen på disse som gjør at lyden "flater ut" og de mangler fordi du har for liten forsterker.

Vel... dynamisk kompresjon i høyttalere er heller ikke ukjent... og da gjør en vondt verre med mer effekt faktisk. 93 dB følsomhet er ikke all verden
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Likevel er det flere eksempler på youtube hvor de brokobler forsterkere som ikke er laget for det. Det er derfor jeg spør om noen kjenner konstruksjonen godt nok til å uttale seg om det.
Igjen, står det ingenting i manualen er den IKKE laget for det, og da kan du bare glemme youtube. Jeg garanterer deg at produsenten ville sagt det samme.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Vel... dynamisk kompresjon i høyttalere er heller ikke ukjent... og da gjør en vondt verre med mer effekt faktisk. 93 dB følsomhet er ikke all verden
Det er i hvertfall ikke høyttalerene som komprimerer i mitt tilfelle.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Vel... dynamisk kompresjon i høyttalere er heller ikke ukjent... og da gjør en vondt verre med mer effekt faktisk. 93 dB følsomhet er ikke all verden
Var litt inne på tanken. Det er bare så mye man kan tyne ut av en gitt høyttaler såklart, men i hans tilfelle tror jeg han ville fått litt mer sprut med mer strøm/effekt.
80 kvadratmeter er svær plass å fylle med lyd. Produsenten sier også at han kan kjøre opp til 500 watt på dem. Er det da du sier "stakkars smultringer" :D
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Det gjelder å finne balansen mellom hvor høyt høyttaleren din tåler å spille og hvor mye effekt du trenger for å ha kontroll ved den lydstyrken.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Ser folk på youtube som brokobler all slags forsterkere, så derfor jeg lurer på om det går, men jeg er skeptisk.
St10 kan ikke brokobles. Og jeg ville nok ikke leket å testet det heller. Du kan heller ikke koble en REL sub til disse med å bruke deres høyutgangs metode :) så da tipper jeg du fort får en defekt forsterker om du prøver ;)
 
Topp Bunn