Bi-wireng. Hvad har i af erfaringer?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har købt et Audioquest Zero højtalerkabel, som gør det godt. Audioquest anbefaler at man bruger et magen til eller næsten til bassen. Man kan ikke bruge deres bas variation til hele frekvens området.
Jeg synes at Audioquest gør det bedre end NLE på flere områder. Og hvis der er mere at hente så..
Jeg har ikke Bi-wiring terminaler, så jeg kan ikke afprøve det selv.
Hvad er jeres erfaring med Bi-wiring?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Så er der bestilt et Audioquest højtalerkabel Bi-wireng med Zero til diskant og Bass version til bassen. Det bliver leveret i morgen.
Det bliver spændende at lytte til. Kablet er meget godt omtalt og Zero kablet jeg har, gør det så godt.
Jeg havde hi-fi gæster i aften, og de var imponeret over lyden, så er man jo bare glad.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tri wiring snart Quatro.
Må bare få inn en haug av elementer først.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Har drevet med Bi-wiering i mange år. Og når kabelsettett er av reneste sølv så er det så dyrt at jeg håper jeg ikke må reversere 😅

Med bi-wiering, så flyter alt litt lettere, spesielt dynamikken. Det er som du kapper litt av på den berømte flaskehalsen.
En ulempe kan være at du opplever et lite tilbakesteg i det at "...alt spiller i én eneste sømløs enhet". Men det kommer an på.
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
jeg har ikke prøvd Bi-wireng. men et par wharfedale hadde terminaler til det. jeg fant ut at det var forskjell på hvilke jeg koblet til, så jeg tror det var den jumper platen så var dårlig, så prøv å bruke skikkelige høyttaler kabler til det formålet først, så ikke hele forskjellen liger der og ikke i Bi-wireng.
Jeg går nå over til separate effektforsterkere koblet rett til elementene, hoppet over mellom leddet totalt, hehe
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg brukte bi-amping før en liten periode, da med Audioquest kabel som er singlewire for diskanter. Denne AQ mistet koblingen i termineringen, og 0 lyd i diskant. Åpnet og reterminerte og fant ut at dette skal ikke i mitt anlegg igjen (Argon plugger ser solide ut sammenlignet!). Jeg gikk like greit tilbake til enkel kabling og merket ikke store forskjellen, kabel er vel irundt 16kvmm så den er stor nok alene.
Kan se fordelen med biamping om man har vanskelige høyttalere eller forsterker som ikke er glad i litt for lav Ohm, ellers gir det ikke all verden.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Bi-wiring er for pyser.
Jeg kjører quatro-wiring.
😛
;)
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Wow.
Det tror jeg må høres barskt ut.
;)
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hold nu op der er ingenting som heder Biwiering. Ej heller biweiring
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Ja jeg har aldrig haft styr på det der når der er h indblandet. Når jeg har skrevet hedder er der også nogle som retter det så.....? Desuden kvalme og hovedpine.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Vis vedlegget 739575

Så blev der monteret Bi-wireng.
Jeg havde overvejelser om at ændre til Bi-wiring. Audioquest anbefalede det og de anbefalede Audioquest Dragon Zero til diskant og Bass til bas. Men ikke to Zero fordi det ville forøge støjen.
Jeg hørte på Youtube om to personer, der gjorde grin med Audioquest og de var ingeniør så...

Jeg valgte dog først at at prøve et Audioquest Dragon, om det var bedre og købte et sæt AQ Dragon Zero og sammenlignede med mit fremragende NLE højttalerekabel. Det gav en forbedring med specialt mellemtone og diskant gengivelsen. Mere klarhed over diskanten. En mere åben gengivelse. Jeg mente, at det svage punkt i forhold til NLE var basgengivelse. Jeg prøvede at gå tilbage til NLE, men kun kort tid...
Audioquest Dragon Bass var lidt anderledes ifølge Audioquest end Zero og mere beregnet til bas.

Jens Gregersen kom og målte op til Bi-wiring terminaler i samme fine Tellur kobber og der skulle nye plader til. Jeg valgte at skifte imellem de to 8 tommere basenheder og mellemtone og diskant.

20210820_021548.jpg


AQ Dragon Bi-wirings kabel blev købt hjem og Jens Gregersen a la Modifix kom og skiftede til de nye terminaler. 4 istedet for 2.
Hvad så med lyden? Jeg må sige, at jeg blev glædeligt overrasket. Det tydeligst var bassen med mere punch deri. Meget dyb bas. Tydeligt at høre i en trommesolo på den fremragende cd fra PS Audio: The Audiophile Guide. Reference Music.
Mere åben lydgengivelse. Der er bare mere af det hele. Mellemtone og diskant mere klarog ren.
Jeg har på ingen måde fortrudt det og lyden er rykket op i niveau. Audioquest Dragon kabler er fremragende og de er dyre. Jeg var heldig at finde det til mindre pris.
 
Sist redigert:
Topp Bunn