Bil - et eksempel på gamle sannheter som snus opp/ned

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.835
Antall liker
3.364
På 70 og 80-tallet var Volvo kjent som det bilmerket som slukte drivstoff. Og med rette. I familien har vi hatt både Volvo 240 og 780, begge bilene var svært så tørste når det gjaldt drivstoff.

Men nå er det helt motsatt. Volvo er helt i førersetet når det gjelder drivstoffgjerrighet sett i forhold til størrelse og vekt på bilene.
Volvo V70-modellen, kalt Drive, har som første bil med vanlig forbrenningsmotor fått fem stjerner i en av verdens tøffeste øko-tester.
" I 2010-testen kjørte modellen på 0,497 liter per mil, med et målt CO2-utslipp på 131,1 gram per kilometer.
Hittil er det bare to hybridbiler og naturgassutgaven av Volkswagen Passat som har kvalifisert seg til fem stjerner i den tøffe miljø-testen. VW Passat 1,4 TSI Ecofuel, Toyota Prius 1.8 Hybrid og Honda Insight 1.3 Hybrid Comfort har tidligere fått tildelt fem stjerner."

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=595980

Tipper det er mange gamle sannheter ang HiFi som også snart må revurderes ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.194
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Jeg synes de gamle sannhetene stort sett sitter mellom øra til folk jeg. Hvis holdningen er åpen generelt så ser ikke verden så fastgrodd ut. Mere spennende med åpenhet. Men enkelte merker ville kanskje slite litt uten et gammelt renommé. Og vice versa.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.044
Antall liker
299
Sted
Tranby
Volvo V70 Drive modellen har veldig liten effekt på motor, slik at bilen blir i tregeste laget.
Nye BMW 520D bruker også 0,49 l/mil og CO2 129 (g/km) og den er relativt sprek.
Volvo, Saab, Subaru, Land Rover med flere har hatt problemer med å lage effektive automatgirkasser, noe som har gitt økning på avgiftene i 20-30 tusen-kroners klassen i Norge.
Dette gjør at Volvo faktisk fremdeles er blant de som bruker litt mer. Har aldri regnet Volvo biler som spesielt tørste.
Biler med V-8 motor laget på 60-70 tallet i USA regner jeg som tørste, det vil si forbruk tilsvarende 9-20 MPG.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg tror min gamle 740 brukte nesten 2l på milen, og det hadde nok kostet ca 1000 kr å fylle tanken med dagens bensinpriser. Glad jeg har byttet til en gniten donaldbil.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.710
Antall liker
11.900
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min forrige 96 modell Audi A4 var kjørt 340000. På langkjøring presset jeg den ned i 0.41l/mil. Målt CO2 aner jeg ikke. Effekt - 140 hk. 1.9tdi pumpedyse.
Må jo kommet noe sted på 14 år.
Når det er sagt så kommer det helt an på sjåfør om drivstoff forbruket er høyt eller lavt. Kan alltids få "gjerrige" biler til å bruke mye om man vil.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Det der med bensinforbruk, er en noe spesiell og veldig individuell greie. Mye avhenger av hvor gammel du er. Folk på min alder 50++ vokste opp, og fikk bilinteressen, på en tid da "familiebilen" var stor og romslig het Volvo, Opel eller Ford og brukte sånn cirkum 1 liter/mil. Forøvring var det knapt noen som brydde seg om forbruk på den tiden, hvis du da ikke hadde eldre brødre som hadde vært "raggar" ( som den tidens "råner" het ) og som kjørte i gamle amerikanere med dagskonsum målt i kubikkmeter og ikke i liter !

Min første bil en SAAB V4 med frihjul, KUNNE kjøres på 0,75 og deromkring, men det skjedde selvsagt nesten aldri. Bilen var laget for "inspirert" kjøring og da gikk jo selvsagt forbruket opp. Så lenge forbruket holdt seg under 1 liter/mil var jeg såre fornøyd. 1 liter var jo "normalen".

Senere biler, stort sett SAAB, har alltid holdt seg under 1 liter/mil. Det vil si forutsatt at de var holdt i grei trim, tenning-plugger-stifter, forgasser, lufttrykk etc var ting som man den gangen sjekket jevnlig, med spart forbruk som belønning.

Men selvsagt har det skjedd en smule utvikling på dette feltet. Min første bil med 65HK 1,6 liter motor var ganske liten og lett, 2+2 "for all practical purposes".Den kunne som sagt gå på 0,75 l/mil. Den siste SAABen min en 9000 med 185HK 2,0 turbomotor, et stort, tung og meget komfortabelt landeveislokomotiv med god plass for 5 personer brukte også 0,75 om man kjørte "som folk"!

I den andre enden av skalaen har jeg en Range Rover, stor tung, aerodynamikk som gjør en lecablokk strømlinjeformet, bensin V8, automat permanent 4X4, AC + masse annet som trekker motorkraft. På en god sommerdag, med pent vær og hvis jeg anstrenger meg kan jeg på landeveiskjøring komme ned på 1,25 liter pr mil. Småkjøring til/fra jobb ? Har aldri turd regne på det !! BMW 732, automat, komfortabel som få andre, stor tung etc, den første bilen jeg har kjørt med forbruksmåler! Nåla stoppet på 5 liter/mil om jeg ikke husker feil. I bakker på Hadeland der automaten ikke trivdes gikk nåla i peak veldig ofte. Der veien innbød til tung gassfot gikk også ofte pilen i peak !?? Kostet som et husbankus, og driftsutgifter som TO fraskillte kjærringer!!! Men morro, herregud så morro!! Samtidig har jeg også en SAAB 99 med 2 liter motor med dobbelforgasser, og automat som om vinteren uten å skjemmes dro 3,5 liter pr mil. Bilen ble aldri varm før jeg var framme på jobb, og kald automatolje medfører skyhøyt forbruk! Om sommeren og eller på langtur holdt den seg godt under literen.

Kom hjem for noen timer siden etter en tur på litt over 80 mil fra Tromsø, ( Rakk ikke å stikke innom før du hadde stengt Bjørn. Er det foresten din Landrover som står utenfor butikken? ) For første gang fulgte jeg konsekvent fartsgrensen. GPS måling av hastighet og cruisecontrol sammen med DSG kasse var utrolig bekvemt. Og forbruket falt dramatisk. Superben gikk på under 0,5 liter på enkelte strekninger gikk den så lavt som 0,35. Fikk også sett litt av landskapet og ikke bare veien framover. Mao. en vinn vinn situasjon.

Konklusjonen må vel være at moderne biler med moderne teknikk bruker langt mindre drivstoff pr kilo bil enn gamle biler. Automatkasser koster penger i form av øket forbruk. Men det som spiller aller størst rolle er gassfoten. Kjør rolig jevnt og innenfor fartsgrensen så synker forbruket. Kjør offensivt og "sportslig" og forbruket ryker til værs. Det siste er artigst men da bør man heller ikke klage over besinforbruk/pris.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.922
Antall liker
40.158
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bilmotorer har blitt mye mer effektive. Jeg er mektig imponert av hva BMW har fått til. De små dieselmotorene til Peugeot har også blitt bra, for ikke å snakke om den VW TSI 1,4-literen på 170 hk med bensinforbruk rundt 0,5 på landevei i en Golf. Den motoren har både turbo og kompressor. Fiat har også en morsom løsning med variable ventiltider kalt MultiAir - enda en 1,4-liter med 155 hk. Bare folk snart slutter å kjøpe tyngre og tyngre biler, så ville vi fort se hvor bra de nye motorene har blitt.

Og fortsatt er det mye morsomt på vei ut fra utviklingsavdelingene, sånn at 0,5 liter på mila snart vil være forholdsvis høyt for en familiebil i Passat/Mondeo/Avensis-klassen.
 
A

atledreier

Gjest
Vi har en 2004 Multivan. 2,5l god gammeldags rekkefemmer turbodiesel. Kjørte på påskeferie med godt lastet bil, 70kg bikkje, kjerring og tre unger. Brukte 0.62l/mil på turen fra Sandnes til Lyngdal.

Har også en 1992-modell 1.8l turbo rekkefirer, permanent 4x4 men bare 1100kg, yter ca 350 hester. Den bruker lett 5-6 liter på mila på bane. Klarer allikevel å presse den ned mot 0,8l/mil på langtur. Den er forøvrig optimalisert for effekt og banebruk, ikke turkjøring, så motoren kunne nok gått på 0,6-0,7 i tur-modus.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.311
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Det der med bensinforbruk, er en noe spesiell og veldig individuell greie. Mye avhenger av hvor gammel du er. Folk på min alder 50++ vokste opp, og fikk bilinteressen, på en tid da "familiebilen" var stor og romslig het Volvo, Opel eller Ford og brukte sånn cirkum 1 liter/mil. Forøvring var det knapt noen som brydde seg om forbruk på den tiden, hvis du da ikke hadde eldre brødre som hadde vært "raggar" ( som den tidens "råner" het ) og som kjørte i gamle amerikanere med dagskonsum målt i kubikkmeter og ikke i liter !

Min første bil en SAAB V4 med frihjul, KUNNE kjøres på 0,75 og deromkring, men det skjedde selvsagt nesten aldri. Bilen var laget for "inspirert" kjøring og da gikk jo selvsagt forbruket opp. Så lenge forbruket holdt seg under 1 liter/mil var jeg såre fornøyd. 1 liter var jo "normalen".

Senere biler, stort sett SAAB, har alltid holdt seg under 1 liter/mil. Det vil si forutsatt at de var holdt i grei trim, tenning-plugger-stifter, forgasser, lufttrykk etc var ting som man den gangen sjekket jevnlig, med spart forbruk som belønning.

Men selvsagt har det skjedd en smule utvikling på dette feltet. Min første bil med 65HK 1,6 liter motor var ganske liten og lett, 2+2 "for all practical purposes".Den kunne som sagt gå på 0,75 l/mil. Den siste SAABen min en 9000 med 185HK 2,0 turbomotor, et stort, tung og meget komfortabelt landeveislokomotiv med god plass for 5 personer brukte også 0,75 om man kjørte "som folk"!

I den andre enden av skalaen har jeg en Range Rover, stor tung, aerodynamikk som gjør en lecablokk strømlinjeformet, bensin V8, automat permanent 4X4, AC + masse annet som trekker motorkraft. På en god sommerdag, med pent vær og hvis jeg anstrenger meg kan jeg på landeveiskjøring komme ned på 1,25 liter pr mil. Småkjøring til/fra jobb ? Har aldri turd regne på det !! BMW 732, automat, komfortabel som få andre, stor tung etc, den første bilen jeg har kjørt med forbruksmåler! Nåla stoppet på 5 liter/mil om jeg ikke husker feil. I bakker på Hadeland der automaten ikke trivdes gikk nåla i peak veldig ofte. Der veien innbød til tung gassfot gikk også ofte pilen i peak !?? Kostet som et husbankus, og driftsutgifter som TO fraskillte kjærringer!!! Men morro, herregud så morro!! Samtidig har jeg også en SAAB 99 med 2 liter motor med dobbelforgasser, og automat som om vinteren uten å skjemmes dro 3,5 liter pr mil. Bilen ble aldri varm før jeg var framme på jobb, og kald automatolje medfører skyhøyt forbruk! Om sommeren og eller på langtur holdt den seg godt under literen.

Kom hjem for noen timer siden etter en tur på litt over 80 mil fra Tromsø, ( Rakk ikke å stikke innom før du hadde stengt Bjørn. Er det foresten din Landrover som står utenfor butikken? ) For første gang fulgte jeg konsekvent fartsgrensen. GPS måling av hastighet og cruisecontrol sammen med DSG kasse var utrolig bekvemt. Og forbruket falt dramatisk. Superben gikk på under 0,5 liter på enkelte strekninger gikk den så lavt som 0,35. Fikk også sett litt av landskapet og ikke bare veien framover. Mao. en vinn vinn situasjon.

Konklusjonen må vel være at moderne biler med moderne teknikk bruker langt mindre drivstoff pr kilo bil enn gamle biler. Automatkasser koster penger i form av øket forbruk. Men det som spiller aller størst rolle er gassfoten. Kjør rolig jevnt og innenfor fartsgrensen så synker forbruket. Kjør offensivt og "sportslig" og forbruket ryker til værs. Det siste er artigst men da bør man heller ikke klage over besinforbruk/pris.
Jeg lånte en gang en Rover 2000 (tror jeg det var) fra min x-svigerfar, med V8 og automatgir og slikt. Og den drakk jaggu suppe om man tråkket på gassen, ja. Men den var heftig motorsterk.

Den Land Roveren kommer fra et mob-lager på gamle Trandum leir, og var visst noe som egentlig var beregnet på fallskjermjegere.... -og den er ikke min, men en som holder til i bakgården. Kom innom neste gang for en kopp kaffe. Vi har massevis å prate om.

Du har ikke tenkt å "oppgradere" til Skoda Superb stasjonsvogn?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Den Roveren var nok en Rover 3500, hvis den hadde V8 motor. Karosserimodellen P6 er en av de vakreste bilene Rover har laget. IMHO. Forøvrig en meget avansert og ditto kostbar bil i sin tid.

Har tittet på Superb stasjonsvogna, men med kun 100 liter mer bagasjeplass virker det ikke som det er verd pengene. Taper noen "Høvdinger" om jeg bytter inn en 1 år gammel bil. Det er ikke det at stasjonsvogna er så liten, men sedanen er utrolig rommelig.

Stell godt med naboen som har Land Rover, for det første er LR eiere som oftest veldig trivelige anglofile raringer, dessuten er det greit å kunne låne bil om store høytalere skal leveres! ;D
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Min gamle (1998) Skoda Octavia overrasker meg stadig. 1,8-20V bensin som har passert 250000km, men går fortsatt med letthet under 0,6 på mila.
Min andre bil er en enda eldre (1960) Cadillac, og med den fikk jeg sisteplass i et økonomiløp for 60-talls fullsize amcars, med et snittforbruk på 1,69 på mila. Dette var for 12 år siden. Med litt øvelse har jeg i ettertid klart å få den ned på utrolig lave 1,4 l/mil på pen cruising. ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Brukte ca 25 liter bensin på 337 km i min '76 Corolla. Ja, motoren er bare en 1.6, men var likevel godt fornøgd med forbruket siden bilen er såpass gammel og jeg ikke kjørte bevisst økonomisk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.311
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Den Roveren var nok en Rover 3500, hvis den hadde V8 motor. Karosserimodellen P6 er en av de vakreste bilene Rover har laget. IMHO. Forøvrig en meget avansert og ditto kostbar bil i sin tid.

Har tittet på Superb stasjonsvogna, men med kun 100 liter mer bagasjeplass virker det ikke som det er verd pengene. Taper noen "Høvdinger" om jeg bytter inn en 1 år gammel bil. Det er ikke det at stasjonsvogna er så liten, men sedanen er utrolig rommelig.

Stell godt med naboen som har Land Rover, for det første er LR eiere som oftest veldig trivelige anglofile raringer, dessuten er det greit å kunne låne bil om store høytalere skal leveres! ;D
Du ser ut til å ha rett i det: http://www.rovercarclubaust.asn.au/images/vdp2.jpg -karosseriet liknet denne. Skikkelig slukhals av en motor ned Østerdalen.

Blir jeg litt rikere, så er den stasjonsvogna aktuell. Helst 4-trekk. I alle fall lov å drømme litt, før jeg sparer opp til en Mercedes GLK ;D

Robert heter han med den gamle feltvogna. Trivelig kar. Bare synd reversen ikke virker for tida på den.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.835
Antall liker
3.364
Trondmeg skrev:
Jeg synes de gamle sannhetene stort sett sitter mellom øra til folk jeg. Hvis holdningen er åpen generelt så ser ikke verden så fastgrodd ut. Mere spennende med åpenhet. Men enkelte merker ville kanskje slite litt uten et gammelt renommé. Og vice versa.
Absolutt! :)

Og nå er Volvo bitt kinabil. Eid av et selskap som mest lager små "plastikkbiler" i økonomiklassen. Og hva skjer med Volvo da? Jeg tipper det kommer til å gå riktig så bra. Kineserne er jo full av penger og har mulighet til å legge penger på bordet for å riktig satse på produktutvikling, hvis de ønsker det.
Kinabil og kina Hi-Fi, klinger det godt i ørene?
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Hei!
Det er riktig at automatkassene til enkelte bilprodusenter blir priset i hjel av avgifter i Norge på grunn av miljøhensyn og det er helt riktig ut fra dette perspektivet. Jeg hadde fram til i januar en Opel Zafira med 1,9l diesel og 6-trinns automat. Byttet til Opel Insignia Sports Tourer i jan. Vurderte å fortsette med automat, noe som for mitt vedkommende, i forhold til manuelt gir, måtte opp en motorstørrelse fra 110 til 130 hk med derav økte avgifter, og Opel har vanlig automatkasse (ikke DSG) som også er ugunstig i Norge p.g.a. avifter. Alt dette ville bety en prisøkning i forhold til manuell på 110hk på ca. 50 – 60.000 så vidt jeg husker.
Valgte derfor manuell denne gangen. Men når det er sagt er den ganske økonomisk, tur/retur Drammen – Lillehammer 0,52, og det er jo akseptabelt for en så vidt stor bil.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Jeg sliter med å få min V70 under litern på mila. Men det er jo en 2004-midell.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
453
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Volvo XC60 163Hk diesel m/manuell kasse går på litt under 0.7 på langkjøring. 0.8 frem/tilbake jobb + litt rundt omkring. Aldri stampet i bytrafikk, så det vet jeg ikke noe om.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.737
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Volvo S40 automat, leiebil i Finland, tørst jævel med ca liter på mila.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Hadde for lenge siden en -83 Granada 2.3 aut., den krevde ca 1.5 l på blandet kjøring. Jeg anstrengte meg ikke så mye for å holde forbruket nede, må jeg innrømme. Den hadde kjøreegenskaper og deilig motorlyd.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.194
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Espen R skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg synes de gamle sannhetene stort sett sitter mellom øra til folk jeg. Hvis holdningen er åpen generelt så ser ikke verden så fastgrodd ut. Mere spennende med åpenhet. Men enkelte merker ville kanskje slite litt uten et gammelt renommé. Og vice versa.
Absolutt! :)

Og nå er Volvo bitt kinabil. Eid av et selskap som mest lager små "plastikkbiler" i økonomiklassen. Og hva skjer med Volvo da? Jeg tipper det kommer til å gå riktig så bra. Kineserne er jo full av penger og har mulighet til å legge penger på bordet for å riktig satse på produktutvikling, hvis de ønsker det.
Kinabil og kina Hi-Fi, klinger det godt i ørene?
Høres ikke verre ut enn tysk bil eller tysk hifi i mine ører :). Det spiller liten rolle om eierskapet er kinesisk så lenge varemerket forvaltes en god måte. Selv gremmes jeg over at Lamborghini blir ødelagt av Audifiseringen. Lambo trekkes ned for at Audi skal trekkes opp, huff! Avsporing, jeg?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den tiden jeg kjørte Tahoe (V8/5,3L bensin/2002) klarte jeg meg med ca 1,2L på milen sålenge jeg ikke tok turen innom sentrum.
 
Topp Bunn