bil: glasstak

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noen som har erfaring med glasstak på bil?
sånne faste tak, som ikke kan åpnes for lufting, men hvor "solgardinene" (innertaket) på panorama-lukene kan skyves til siden for å slippe inn lys.

blir det ikke grisevarmt inne i bilen om sommeren med en sånn løsning, da?
drivhuseffekt, liksom?
og så må air conditon-anlegget jobbe overtid?

S

Stereo_Mono

Gjest
Har panorama glasstak, men det er også soltak på vår bil.
Merker dog ingen forskjell kontra forrige bil med vanlig tak så lenge den elektriske sol gardinen dekker til. Glasset er også av den mørke (metallfilm?) typen som reflekter mesteparten av varmen i solsteiken.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Har hatt bil med glasstak, kjørte med tildekking absolutt hete tida. Ønsker ikke å få inn lys derfra, ser kun ulemper.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Pluss at takhøyden blir vel litt lavere også.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har kjørt Peugeot med fast glasstak og elektrisk operert heldekkende innertak siden 2005.
Innertaket er rullet vekk hele vinterhalvåret og når solen står lavt eller har lagt seg om sommeren. Ungene elsker det (whoah! enten vi kjører i Dolomittene eller over Breviksbroen). Vi voksne liker det også svært godt, men det er nok baksetepassasjerene som har det store utbyttet.
Mine foreldre har en BMW med glassoltak. Støyer som fy når innertaket fjernes. Hva er vitsen da?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg er 1.70 og det samme er frøkna, så takhøyde pleier ikke å være noe problem.
eneste er de ytterst få gangene svigerfar på 1.96 skal sitte på, men han kan jo stikke hodet opp av takluka. ;D

tilbake til saken:
det med metallfilm/solfilter i glasset høres smart ut, skal sjekke nærmere hvor effektivt dette funker.

jeg liker å slippe inn lys, og jeg liker å lukte på sommeren der ute (med unntak av når vi passerer en eller annen gård som gjødsler for harde livet).
jeg kan unnvære det siste, men hvis man i tillegg på ha solgardinene tildekket for å unngå drivhuseffekt, så ser jeg ikke vitsen med glasstak uten åpningsmuligheter.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Drivhuseffekt er i min erfaring ikke noe problem med mindre man parkerer bilen i solsteiken. Vi dekker til om sommeren for ikke å få solen i hodet.
Men jeg ser at du liker soltak. Jeg har aldri skjønt greia med soltak.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Har kjørt Peugeot med fast glasstak og elektrisk operert heldekkende innertak siden 2005.
Innertaket er rullet vekk hele vinterhalvåret og når solen står lavt eller har lagt seg om sommeren. Ungene elsker det (whoah! enten vi kjører i Dolomittene eller over Breviksbroen). Vi voksne liker det også svært godt, men det er nok baksetepassasjerene som har det store utbyttet.
Mine foreldre har en BMW med glassoltak. Støyer som fy når innertaket fjernes. Hva er vitsen da?

du nailer poenget med uthevede setninger.

panoramataket på bmw kan vel også åpnes helt opp?
støy blir det nok, ja. akkurat som når man kjører cabriolet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Drivhuseffekt er i min erfaring ikke noe problem med mindre man parkerer bilen i solsteiken. Vi dekker til om sommeren for ikke å få solen i hodet.

jepp, jeg liker soltak, siden det slipper inn lys og gir meg litt feeling med sommeren der ute, og mindre vind enn om mann skulle rullet ned siderutene.

men jeg har jo snakket med min andel folk som misliker soltak, da... :D

det beste hadde nok vært å eie to biler, hvorav en cabriolet, men det har jeg hverken råd eller plass til.
og hadde jeg hatt råd og plass, så hadde jeg nok brukt pengene på noe annet allikevel.
en cabriolet har man såpass sjeldent skikkelig bruk for, så det går an å leie.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.384
Torget vurderinger
18
Har glasstak (Peugeot) og det er ingen problemer med drivhuseffekt når gardinen er trukket for. Ungene liker det men det er upraktisk å kjøre med 'åpent' tak når det er sol, så stort sett er gardinen trukket for. Det er ikke en 'feature' jeg ville ha betalt ekstra for hvis/når jeg bytter bil.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Har hatt en liten Smart med glasstak. Likte det svært godt. Den lille rotta av en bil virket faktisk på en snodig måte større.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.087
Sted
Sølvbyen
mesut skrev:
Valentino skrev:

jepp, jeg liker soltak, siden det slipper inn lys og gir meg litt feeling med sommeren der ute, og mindre vind enn om mann skulle rullet ned siderutene.

men jeg har jo snakket med min andel folk som misliker soltak, da... :D

det beste hadde nok vært å eie to biler, hvorav en cabriolet, men det har jeg hverken råd eller plass til.
og hadde jeg hatt råd og plass, så hadde jeg nok brukt pengene på noe annet allikevel.
en cabriolet har man såpass sjeldent skikkelig bruk for, så det går an å leie.
Cabriolet er genialt stort sett hele sommeren, så lenge det er oppholdsvær. Om man egentlig har bruk for det er en helt annen sak, men det er utrolig deilig å cruise rundt med taket nede.

Når det gjelder glasstak, dekker forsikringen steinsprut på det, som med en vanlig frontrute?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Litt OT men: En bekjent fikk nylig nytt panormatak i sin Q5 da det gamle "eksploderte" uten forvarsel da ei av dørene ble lukket. Har ikke hørt om lignende episoder så aner ikke hvor utbredt problem dette er eller om det bortimot er unikt, men veldig utrivelig for de det skjedde med.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
Har glasstak som kan åpnes i min bil. Alle soltak gir litt mere støy når de er åpne, så det bør ikke komme som en overaskelse. Når det kun åpnes i bakkant gir det grei utlufting av varme og ganske lite støy. Om vinteren har jeg alltid innertaket åpent for å unngå kondensproblemer på innsiden av glasset.

Forøvrig gir glasstak eksra lys og romfølelse i bilen. Trikset er å sørge for at dreneringskanalene ALLTID er åpne!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Køyrer Peugeot, og er godt fornøgd med glastaket. Men må lukke det når eg parkerer i Portugal sommarstid...
Da har du feil bil. Min har regnsensor som stenger sideruter og takluke hvis det begynner å regne. ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Køyrer Peugeot, og er godt fornøgd med glastaket. Men må lukke det når eg parkerer i Portugal sommarstid...
Da har du feil bil. Min har regnsensor som stenger sideruter og takluke hvis det begynner å regne. ;D
Så dumt! Du kan altså ikkje køyre med ope tak i regnveret?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det har jeg faktisk ikke prøvd.

Lukkesystemet på min bil er laget for å lukke når den står parkert. Så på soldager kan jeg sette igjen bilen med taket og siderutene mer eller mindre åpne. Begynner det å regne så lukker den automatisk tak og sideruter. :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Lukkesystemet på min bil er laget for å lukke når den står parkert. Så på soldager kan jeg sette igjen bilen med taket og siderutene mer eller mindre åpne. Begynner det å regne så lukker den automatisk tak og sideruter. :D
Har du testa ut hagl og snøstorm? Det er elles viktig å ha godt varmeapparat.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Har du testa ut hagl og snøstorm? Det er elles viktig å ha godt varmeapparat.
Når det er hagl eller snøstorm er det gjerne vinter og kaldt. Da er det intet grunnlag for å lufte varmen ut av kupeen. Når været er slik har vi koblet inn dieselkupevarmeren slik at bilen er god og varm når man setter seg inn!

Vet du Arve, jeg har i lang tid sett på lærere som en "noe upraktisk anlagt gruppe" men du tar faktisk kaka! Parkere bilen med åpne vinduer når det snør og hagler??? ;) ;) ;) ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Det er ikkje når ein parkerer at ein skal ha alle luker opne. Då brukar vi solskjerm. Iallfall i Portugal. Om sommaren.
Elles har alle årstider sin sjarm. Då bør ein nye dei. Også om ein er billist (du er kanskje skåp-billist?) :)
Det er også ein sykkel-tråd her i offtopic.....men det vert vel ille om vi invaderer der. Det var iallfall berre kjeft å få då eg gjekk inn i MC-tråden, då det fort vart usemje om kva MC vi skulle debattere.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
De fleste biler som har glasstak som option er laget / designet i land med LAAAANGT mer varme enn Norge, så jeg er ganske bombesikker på at noen har tenkt på å prøve å unngå de åpenbare problemene som kan oppstå med en slik løsning :) Hvis vi nordmenn blir solbrent i panna av å kjøre en slik bil i løpet av en gjennomsnittlig norsk sommer med 9? soldager med snitt på 17 grader, så synes jeg synd på franskmenn, spanjoler, italienere osv som har betalt ekstra for slikt utstyr :D

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.544
Torget vurderinger
1
Glasstak er en sikker vinner for barnefamilier. Har panorama glasstak i en ny S-Max og løsningen fungerer strålende. Vi har solfilm i glasstaket og alle glassene bak førerpos. Ingen problemer med skarpt sollys og barna trives mye bedre på tur. I framsetet er nok ikke effekten spesielt stor.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Audiophile-Arve skrev:
Kvifor ikkje prøva eit anna land, Russland til dømes..............

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.183
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Vi har også panorama glasstak på bilen. Ny lek på sommeren til alles glede: tell antall Måkedritt på taket.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Glasstak er bare helt Konge.
Ferdig mned den saken! ;D

Både min forrige Citroen C4, og min nye C4 (2011 mod) har panorama glasstak og jeg nyter lyset og den åpne følelsen hver gang jeg setter meg bak rattet. Aller best på langtur selvfølgelig.
Støy og varme har jeg aldri opplevd som noe problem. Nå er vel Citroen noe av det mest stillegående i klassen, kanskje den stilleste av dem alle, og glasstaket tror jeg ikke gjør noen særlig forskjell.
Den elektrisk betjente innvendige skjermen brukes kun i helt spesielle motlys-situasjoner.

Så jeg bare gjentar; Panorama glasstak er helt Konge!
Har du først hatt det én gang, bytter du aldri tilbake!
Morty

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
En eller annen bilfabrikk (var det VW?) leverte solcelledrevet ventilasjonsvifte som en del av pakka dersom man kjøpte glasstak. Dette er den eneste grunnen jeg kan se til å velge glasstak.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.204
Sted
oslo
glasstak/soltak er verdt sin vekt i gull hvis man er baksetepassasjer.
mye hyggeligere å få litt lys, enn å føle at man sitter i en bunker, som man ofte gjør med moderne biler.

hvis man bare skal ha gubbebil til seg selv, øker fortsatt glasstaket romfølelsen, men det er jo ikke noe man ha.

personlig elsker jeg takluke, og kjørte med takluken åpen hele året når jeg hadde min gamle Galant ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
Gammeln skrev:
En eller annen bilfabrikk (var det VW?) leverte solcelledrevet ventilasjonsvifte som en del av pakka dersom man kjøpte glasstak. Dette er den eneste grunnen jeg kan se til å velge glasstak.
Skoda Superb var det som har den varianten. Dessverre var den ikke å få da jeg bestillte bilen min, kom først i produksjon endel uker senere. Men dette solcelletaket er ikke gjennomsiktig så det blir bare som et vanlig soltak.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Spiralis skrev:
Gammeln skrev:
Skoda Superb var det som har den varianten. Dessverre var den ikke å få da jeg bestillte bilen min, kom først i produksjon endel uker senere. Men dette solcelletaket er ikke gjennomsiktig så det blir bare som et vanlig soltak.
Desto bedre i mine øyne ;D

Topp Bunn