Bil med plass til 3 barneseter?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Nå har jeg fått ordnet meg vet du! Enda en unge på vei. :eek:

Det vil si at jeg må ha en større bil med plass til 3 barneseter. Jeg bruker i dag en Octavia 2006 modell som jeg egentlig er godt fornøyd med, men den blir for trang bak.

I dag var jeg å sjekket ut VW Touran, Ford Mondeo og den nye Skoda Superb.

Touran virker grei, men ganske kjedelig, Superb var bare 2cm bredere innvendig enn Octavia, så det blir muligens litt knapt. Mondeo var 5cm bredere enn Octavia, men gav litt dårligere kvalitetsfølelse enn Superb.

Noen som har erfaringer med denne type bil, helst av typen med mulighet for 7 seter dvs Touran, Citroen C4, Opel Zafira etc?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
...i prisklassen opp til ca 330.000,-

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Gratulerer med en på vei. Fikk en til her for 4 mnd siden og det høres ut som den snart er innspilt.
Fikk ny Mazda 6 stasjonsvogn for 3 uker siden.
Løste problemet ved å kjøpe takboks med plass til kona på 650 liter.
Kom nettop på at den bare tåler 100 kg............ :-\

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Kutt ut mobbingen og kom til saken ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi kjøpte oss WV Caravelle (minibuss) da nr. 3 var på vei (gratulerer forresten :))
Minibuss med 8 faste seter og to klappseter bak. Et hav av plass hvor ungene kunne plasseres med avstand til hverandre og man kunne sette vognen rett inn bak uten å slå den sammen.
God å kjøre var den og. Måtte ta minibuss-sertifikat da, men minibuss er litt billigere å kjøpe enn andre biler (var i hvert fall det da, vet ikke om det er annerledes nå) Kjekt å ha plass til andre og, fremdeles litt uvant å ikke kunne ta folk med på grunn av setemangel..

Nå har vi Peugeot 307 SW. Der har man også mulighet til å ha 7 seter, men de to siste må kjøpes separat. De 3 baksetene som følger med kan flyttes rundt som man vil. Alle setene er altså separate, men om det er plass til 3 barneseter når de står plassert “vanlig” er jeg ikke helt sikker på, det midterste setet er litt smalere enn de to andre, men i motsetning til mange andre midtseter er det godt å sitte i.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.386
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gratla!

Har 307 SW. Den er for smal for tre ordentlige barneseter, men om den i midten sitter på en enkel pute somr ikke er for bred går det med et nødskrik.

Hva med Mazda 5 eller 6? 6 skal være morsom å kjøre, sies det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.101
3 barneseter blir tangt i nesten enhver valig familiebil. 7 seterene mangler bagasjeplass. Jeg tror nok du må krype til korset å kjøpe en kombi/minibuss. Selv kjøpte jeg en Transit 6 seter da nr. 3 og 4 ankom. Møkkabil på vinterføre, men duverden hvor praktisk. På langkjøring uten hastverk var den faktisk behagelig å ferdes i.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
307 ble prøvekjørt før jeg kjøpte Octavia. Artig bil, men jeg vil tro at den er noe trang. Kanskje jeg skal sjekke ut den nye 308sw for å se om den er noe større?

Mazda 5 virker også artig, men har bare 2 seter i bredden bak faktisk. Da må den siste ungen sitte bakerst og da har man ikke mulighet til baggasje.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.250
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Først av alt gratulerer.
Har selv en Zafira diesel og er godt fornøyd med den. Det er en 7 seter, men de to siste er slike slå opp seter. De er helt ok å sitte i for små unger. Bagasjeplassen forsvinner når du bruker den som 7 seter, men det gjør det vel i hver 7 seter. Nå skal vel du har plass til primært 3 unger, og det skulle ikke forundre meg om det er plass til 3 barneseter i en Zafira. Uansett har min vært ganske vedlikeholdsfri, bare litt småkrøll. På den annen side er den forholdsvis rimelig. Ikke kjøp 1,6 liter besin versjon, den har for liten motor.

Et anet alternativ er Peugoet 807. Den er stor og jeg vil tro du får en brukt i dag innenfor dine rammer.

Lykke til i jakten.

PS Nye Mondeo er større en V70, og ikke minst billigere mener jeg.

Håvard

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Ville gått for en skikkelig ræv^H^H^Hinnkjørt Mercedes R-klasse. En real familiebilen som er stor nok og som også skal være noenlunde morsom å kjøre.

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.506
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Touran virker kanskje kjedelig på utsiden, men den er en utrolig behagelig bil å kjøre.

Johan-Kr

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Har en kollega som har 807. De er kjempefornøyd, men jeg kjenner ikke detaljer som om det er plass til 3 barneseter. Skulle likevel tro det siden anskaffelsen skjedde da de fikk barn nr 3. -

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
En kompis har tre barneseter i en Touran, virker som det går helt fint. Vw har vel alltid vært kjedelig, men gode å kjøre, og som regel ledere på dette med familiebiler/fleksibilitet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
308 sw er vel litt breiere enn 307 sw. Zafira eldre type er ganske smal, vil tro tre barneseter blir for mye, men den nye ser jo ganske annerledes ut. Vi var og så på en for en stund siden og det så ut til å være en veldig kjekk bil.

Min bror har en Mazda, husker ikke helt men tror den heter MPV, der er det god plass til både personer og bagasje, de har 4 barn.

Men jeg antar at en eller flere av ungene dine sitter/kan sitte på pute?
Det må da være mulig å få puter som ikke er så breie, holder med en pute i midten så er vel ikke dette med tre barneseter noe å henge seg så veldig opp i. Tror jeg ville sjekket ut om man finner smale nok puter før jeg gikk til innkjøp av ny bil.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.117
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nå har vi Peugeot 806.meget romselig og en topp familiebil.Lukter nå på Toyota Previa eller den nye Peugeot 807.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.069
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gratulerer! Som Komponenten sa, VW Caravelle funker bra. Tre separate stoler i andre rad, like brede som forsetene i andre biler. Klappsetene bak får med seg resten av musikkorpset (nesten). Minibuss-sertifikat er kjekt å ha.

En av de mest produktive familiene i nabolaget kjører Fiat Multipla. Aner ikke hvor mange barneseter de stapper inn i den, men det er ikke mindre enn tre, for å si det slik. Det er en genial bil med tre seter i bredden også foran, men stygg som juling. Det kan være et godt alternativ hvis du ikke vil ha minibuss, og er sannsynligvis et godt bruktbilkjøp.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hva med en Chevy Van? Der er det plass til fire barnestoler i bredden, og fire barnevogner i bagasjerommet. Samtidig.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Tubesnake skrev:
Hva med en Chevy Van? Der er det plass til fire barnestoler i bredden, og fire barnevogner i bagasjerommet. Samtidig.
Hva er bensin/dieselforbruket på en slik van? (er intereressert i US-biler).

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Knapt literen på mila ved blandet kjøring med dieselmotor. Har vært nede i 0.85 ved langkjøring med cruisecontrollen innkoblet på 120 km på finske veier.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gass er enda billigere i forbruk enn diesel, og med en slik motor futter den bra avsted selv med gassdrift. Og så er den jo miljøvennlig da, om det skulle bety noe.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
11.999
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Nye typen VW Caravelle er en veldig fin bil med masser av plass, hadde en slik en i fjor med minste Tdi'en på rett over 100 hk, ikke noen racerbil, men helt ok til normal kjøring.
På en tur var vi 8 voksne + 1 barn + masse bagasje og kjørte en skikkelig langtur Østlandet på kryss og tvers og bil jævelen brukte 0.71 på mila, men det var ikke mulig og få den til og gå over 95 km/t opp Lierbakken, men forbruksmessig, plassmessig og ikke minst kjøre og komfort messig så er dette en bil alle med barn burde fått automatisk utlevert ;).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.069
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vår Caravelle har VR6-motoren, bensin, med automatgir. Den går. Men du skal kjøre med utrolig lett fot for å få den under 1,0 på mila. Mer typisk 1,1-1,2 på langkjøring. Luftmotstand som en liten låve, naturlig nok. Bortsett fra bensinforbruket og at den litt for lett får overflaterust på utsatte steder, er bilen perfekt. (Men ikke spør meg om erfaringene med merkeverkstedet. Her i huset har "folkevognreparatør" blitt et ganske grovt skjellsord.)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mye godt man kan si om Caravelle ja, mye man ikke tenker på før man har prøvd.
En av tingene er at man sitter høyt og har mye bedre oversikt enn i vanlige biler, det likte jeg godt. Veldig gode seter. Så er det plass mellom forsetene så man kan gå bak i bilen uten å måtte gå ut av bilen. Skyvedøren er også genial, så slipper man at ungene slenger åpen døren mot andre biler på parkeringsplasser, ferger og lignende.
Vi hadde en som var veldig treg på gassen, første gang trodde jeg at håndbrekket var på, men når den først var i siget dro den bra, men racerbil var det jo ikke. Tror ikke vår brukte særlig mye drivstoff heller, vi hadde vel diesel så vidt jeg husker.

De kommer jo i forskjellige varianter, vi hadde 2 +3+3 seter + to klapperseter helt bak, men man får de også i 2+3 seter og 5 klappseter bak i et stort bagasjerom. Bagasjerommet på vår var uansett stort og greit, som sagt kunne man bare sette vognen rett inn. Og skulle vi frakte en sykkel så gikk den inn i selve bilen om jeg ikke husker feil..
Så finnes de i andre varianter som ikke er minibuss, for noen år siden var en slags campingvariant uventet billig, de hadde vel tabbet seg ut der med avgiftene sine, men det har de vel ryddet opp i nå kanskje. DET var i alle fall mye bil for pengene..

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har kjørt litt Touran uten å eie. Fin å kjøre, men jeg fant den skranglete og støyete inni.

En bil som ikke er nevnt her (og som ikke har all verdens kredibillitet eller status lenger) er Chrysler Grand Voyager. Vi hadde en 97 modell 3.3 V6 i 9 år. Aldri et feilslag eller andre problemer. Masser av plass, helt suveren å kjøre og masser av "feelgood" når man kjører på tur.

Ang Volvo XC90.....nå kommer XC60 snart på markeded, og prisene på XC90 er i ferd med å dale. Du skal ikke se bort fra at du i løpet av høsten finner en fin XC90 for ditt budsjett ;)

C

Cyber

Gjest
Er ikke Voyager kjent for å være bilen med flest verkstedbesøk uansett merke?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
cybervision_ skrev:
Så vidt jeg husker har Chrysler slitt med visse årsmodeller (-95 el. -96?), ikke merket som sådan. Men hukommelsen er mangelfull her..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.399
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Jepp det stemmer, men ofte er dette p.g.a kast på bremseskivene, som ikke er ett sikkerhetsproblem, en komfort-problem. Men likevel.. en del feil på denne ja.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.506
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hovedproblemet med enkelte årsmodeller av Voyager var at automatkassen hadde en tendens til å gå til helsikke, noe som ble en veldig dyr afære. Det var enkelte eiere som fikk forsterket girkassen, og da burde den være grei. Elektriske dippedutter hadde en tendens til å ta kveld også. Refllektorene på hovedlyktene var forbruksvare.

Jeg var bortom en bilforhandler her i januar, og da fikk jeg tilbud om en 7-seter 3.3SE med forsterket girkasse, men med noen elektriske småproblemer. En eier, og alle servicer fulgt. Den skulle jeg få for 16000... :eek:

Johan-Kr

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.685
Torget vurderinger
34
Citroen C8 evt. Peugeot 807 får du brukt fra ca. 250.000. Et hav av plass, også til tre barneseter.

Roy

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.069
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Styr unna Voyager. Driftssikkerheten er det minste problemet. Det største er sikkerheten hvis det smeller. Her ligger europeerne milevis foran.

http://www.theaa.com/allaboutcars/ncap/ncap_car_results.jsp?make=Chrysler&modelYear=Grand%20Voyager:2001&publicationDate=2007-01-01
(NB: Dette var en modell med høyreratt. De nyeste modellene med venstreratt, som i Norge, har blitt noe bedre enn dette.)

Til sammenligning:
http://www.theaa.com/allaboutcars/ncap/ncap_car_results.jsp?make=Peugeot&modelYear=807:2003&publicationDate=2003-04-01

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
4
Voyageren med diesel har ikke verdens beste motor heller, problemer med register og oljetrykk.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.680
Torget vurderinger
4
For under 300' får du en nesten ny bil som er morsom å se på, morsom å kjøre, som får oppmerksomhet, og som attpå til er stasjonsvogn...med litt godvilje.

...eneste den ikke fixer er plass til den siste ungen...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.386
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og helt bakerst får man muligens plass til et par Cremona Auditor og stativer. Kul er den Clubmanen, det er sikkert.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei, Soedal!

Har tre Maxi Cosi Priori XP barneseter baki ´02 Octaviaen vår. Det er ikkje romsleg, men det går. Ville dog aldri ha fungert med større seter.

Hadde svenskane (Teknikens Värld?) sin sikkerhetstest av denne modellen vorte publisert før eg handla bil forrige gang hadde valget mitt falt på ein anna bil. Octavia er iflg deira uttalelsar, basert på faktiske trafikkulykker, langt frå den sikraste familiebilen. Er ingen god følelse, skal innrømme det.

Lukke til med valgets kval, håpar du finn noko greitt.

Mvh. TrebarnsfarKarl

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
12
Renault Grand Espace (nyere brukt). Fleksibel, romslig, komfortabel, og ikke minst originalen. Ikke spennende å kjøre den heller, men veldig flott familiebil med litt særpreg som ser bedre ut enn de andre i klassen. Sikker er den også. Men ikke hør på rådene mine, for de er sjelden i tråd med salgsstatistikkene og det "alle vet", her får du kun rasjonalitet og logikk.

Topp Bunn