Bil, båt og motorsykkel Bil: Radiatorvifte på høyt turtall i intervaller når AC er på.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.277
Torget vurderinger
96
Hei!
Har en eldre Vectra, 2006 modell. Når AC er på skjer dette ofte: Radiatorvifta går på veldig høyt turtall i intervaller, ca hvert 10-15 sekund. Så en pause
med ca. samme varighet, og så videre...
Noen ganger lyser servicelampa (bil med skiftnøkkel gjennom). Motortemperatur er også noe lav når vifta begynner med denne oppførselen.
Bilen oppfører seg normalt og jeg merker ingenting ved kjøring. Slår jeg av AC, så øker motortemperatur til mer normalt nivå (måler i midtstilling)
og servicelampen lyser ikke. Har ikke prøvd så mange ganger uten AC da jeg liker å alltid ha den på, for bedre temperaturstyring i bilen. Men jeg er ganske
sikker på at dette bare skjer når AC er på.

Noen tips? Vil dette bli dyrt å få ordnet på verksted tro.

edit: Jeg er selvsagt klar over at det er normalt at vifta går når AC er på, og særlig når bilen kjører sakte eller går på tomgang. Det er den høye rpm og at det nærmest blir helt stille i mellom jeg synes virker unormalt. Pluss lampa som begynner å lyse.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Som oftest har en Bil med AC 2 radiatorer eller en kombi men gjerne med 2 vifter, en for motorkjøling og en for AC. Når du har på AC vil denne viften gå nokså ofte. Kan hende det er en vifte for begge systemer da vil denne gå oftere og

Ting som spiller inn på det du beskriver og som bør sjekkes:

- Kjølevæskenivå på motor samt termostratfunksjon.
- Kjølemiddelmengde (gass) på AC systemet. Dette er mulig å sjekke/fikse selv.

Hvis du kjøper en rimelig OBD (feilkodeleseår) leser på Biltema eller får noen til å lese av feilkoden for deg finner du ut hvorfor motorlampa lyser av og til. Enkelte feilkoder kan også slettes hva OBD lederen. Det finnes og billige bluetooth OBD moduler som kan avleses med mobilen. Disse er rimeligere og mer omfattende. (eBay). Å lese instruksjonsmanualen til bilen kan og være nyttig.

Av og til er det mulig å laste ned hele verkstedsmanualen gratis fra nettet.

Sist redigert:
Topp Bunn