Hmm - ikke så mange biler som fikser den typen lass.
Utenom amerikanske greier, så er det vel Range Rover, Land Rover, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser og Mercedes Geländewagen som gjelder. På eldre Geländewagen må du få tak ti papirer fra Bertel O. Steen og ta en tur til biltilsynet for å få så høy tillatt hengervekt. Standard tilhengervekt er godkjent til 2t. 300GD får du endret til 2.8t, 350GD til 3.5t. Gamle Pajero er vel godkjent til 2.8t hvis jeg ikke husker helt feil.
Komfortmessig er de fleste (bortsett fra Range Rover) å regne som traktorer - stive aksler foran og bak gir nødvendigvis mye mere risting og humping på norske, underbudsjetterte veier. Dog er (sivile) Geländewagen litt bedre på kjørekomfort enn japsene, siden den har spiralfjærer og ikke bladfjærer. Personbilkomfort vil du aldri få på denne biltypen, selv om nyere modeller er vesentlig bedre enn gamle.
Prisklassen tilsier godt brukte biler, så regn med ikke altfor spreke motorer og moderat støydemping. Mercedes 280GE får du rimelig og er noenlunde sprek (i denne sammenhengen), men tørst som f. Gå for en diesel. Automatgir er ganske vanlig på Geländewagen, og mindre vanlig på japsemodellene. Alle disse har deltids firehjulstrekk (bruker tohjulstrekk på tørr asfalt) og lavserie.
Ligg unna kort type av alle disse. Kort-versjonene trekker også mindre lass enn de lange (pga. mindre egenvekt).
Range Rover (og Land Rover) ville jeg være forsiktig med. De har et (velfortjent) dårlig rykte mhp driftssikkerhet. Range Rover er f.eks. kåret til "Least Reliable Luxury Car" for 2006. Land Rover er antakeligvis bedre enn storebroren, men har også vesentlig dårligere komfort.
Toyota HiLux og HiAce er solide, driftssikre biler, men har maks 2250 kg tilhengervekt. De nyere variantene av HiAce har permanent firehjulstrekk, men mangler desverre lavserie, som er kjekt å ha når en skal ha en tung henger opp en bratt bakke.
Teknisk sett har Geländewagen noen fordeler framfor de andre mhp fremkommelighet - sperrer foran og bak (noen få ble levert med bare baksperre og enda færre uten sperrer), samt synkron fordelerkasse - som betyr at du kan bytte mellom høy og lavserie i fart (og også mellom 2wd og 4wd).
Husk at du må ha E i sertifikatet for alle disse variantene for å dra så tung henger (men det vet du sikkert).
Johan-Kr