Bil som kan trekke tung henger!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.234
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Min far er på jakt etter en ny bil i jobbsammenheng. Dette skal være en skikkelig arbeidsbil.

Kriteriene er vel som følger:
- må kunne trekke tung henger ca 2,5t
- Stor lastplass til verktøy
- Pick up med kalosj er interessant
- automatgir er ingen ulempe
- bør være diesel
- bør være pålitelig å tåle litt juling
- pris 50-150k

Hva kan man jakte på da......
Amerikaner med 450Hk er trolig ikke aktuellt....

Mvh
OMF
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Kriteriene er vel som følger:
- må kunne trekke tung henger ca 2,5t

Amerikaner med 450Hk er trolig ikke aktuellt....
Må vel opp litt i størrelse for å trekke en slik henger men
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
ducato
fiat om jeg ikke erindrer helt feil
eller mercedes sprinter (største motoralternativ)


edit: firehjulstrekk er erfaringsmessig en fordel på slike biler.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.749
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Landrover, trekker vel 3,5 tonn.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.234
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for gode innspill!

Fiat Ducato, blir nok litt i største laget!

Derimot er Pajero en godt alternativ som varebil.

Pajero er vel også en grei bil sånn ellers også...?

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.749
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Hei!
Takker for gode innspill!



Pajero er vel også en grei bil sånn ellers også...?

Mvh
OMF
Jeg har kjørt en vi hadde på jobb, og mitt intrykk var at det var en "bikkvogn". Den virket veldig ustabil om alle akser. Kan være den spesielle bilen ( kort utgave ), kan være en vanesak ??
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
711
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg har kjørt en vi hadde på jobb, og mitt intrykk var at det var en  "bikkvogn". Den virket veldig ustabil om alle akser. Kan være den spesielle bilen ( kort utgave ), kan være en vanesak ??
Kort type er ei balje!! Jeg har hatt en! tung høy bil med hjulene "midt under bilen" :p
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.749
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Kort type er ei balje!!  Jeg har hatt en!  tung høy bil med hjulene "midt under bilen" :p
Ja nettopp slik var det ja ! ;D ;D ;D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.666
Antall liker
7.393
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - ikke så mange biler som fikser den typen lass.

Utenom amerikanske greier, så er det vel Range Rover, Land Rover, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser og Mercedes Geländewagen som gjelder. På eldre Geländewagen må du få tak ti papirer fra Bertel O. Steen og ta en tur til biltilsynet for å få så høy tillatt hengervekt. Standard tilhengervekt er godkjent til 2t. 300GD får du endret til 2.8t, 350GD til 3.5t. Gamle Pajero er vel godkjent til 2.8t hvis jeg ikke husker helt feil.

Komfortmessig er de fleste (bortsett fra Range Rover) å regne som traktorer - stive aksler foran og bak gir nødvendigvis mye mere risting og humping på norske, underbudsjetterte veier. Dog er (sivile) Geländewagen litt bedre på kjørekomfort enn japsene, siden den har spiralfjærer og ikke bladfjærer. Personbilkomfort vil du aldri få på denne biltypen, selv om nyere modeller er vesentlig bedre enn gamle.

Prisklassen tilsier godt brukte biler, så regn med ikke altfor spreke motorer og moderat støydemping. Mercedes 280GE får du rimelig og er noenlunde sprek (i denne sammenhengen), men tørst som f. Gå for en diesel. Automatgir er ganske vanlig på Geländewagen, og mindre vanlig på japsemodellene. Alle disse har deltids firehjulstrekk (bruker tohjulstrekk på tørr asfalt) og lavserie.

Ligg unna kort type av alle disse. Kort-versjonene trekker også mindre lass enn de lange (pga. mindre egenvekt).

Range Rover (og Land Rover) ville jeg være forsiktig med. De har et (velfortjent) dårlig rykte mhp driftssikkerhet. Range Rover er f.eks. kåret til "Least Reliable Luxury Car" for 2006. Land Rover er antakeligvis bedre enn storebroren, men har også vesentlig dårligere komfort.

Toyota HiLux og HiAce er solide, driftssikre biler, men har maks 2250 kg tilhengervekt. De nyere variantene av HiAce har permanent firehjulstrekk, men mangler desverre lavserie, som er kjekt å ha når en skal ha en tung henger opp en bratt bakke.

Teknisk sett har Geländewagen noen fordeler framfor de andre mhp fremkommelighet - sperrer foran og bak (noen få ble levert med bare baksperre og enda færre uten sperrer), samt synkron fordelerkasse - som betyr at du kan bytte mellom høy og lavserie i fart (og også mellom 2wd og 4wd).

Husk at du må ha E i sertifikatet for alle disse variantene for å dra så tung henger (men det vet du sikkert).

Johan-Kr
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.749
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Hmm - ikke så mange biler som fikser den typen lass.

Komfortmessig er de fleste (bortsett fra Range Rover) å regne som traktorer - Personbilkomfort vil du aldri få på denne biltypen,
Range Roveren har faktisk personbilkomfort, den er en nydelig bil å kjøre. ( Når den virker ;) )


Alle disse har deltids firehjulstrekk (bruker tohjulstrekk på tørr asfalt) og lavserie.
Range Rover har permanent firehjulstrekk, og drikker og drikker og drikker og drikker. :p Min har 3,5 liter bensin og automatkasse. Pen, meget pen, landeveiskjøring drar 1,25 liter/mil. :'( Bykjøring og korte turer om vinteren medfører et forbruk jeg har fortrengt ! :-[


Range Rover (og Land Rover) ville jeg være forsiktig med. De har et (velfortjent) dårlig rykte mhp driftssikkerhet. Range Rover er f.eks. kåret til "Least Reliable Luxury Car" for 2006.
Tja, det er en deilig bil, men dessverre så er den ikke "skudsikker". Mye artig leamikk som kan gå i stykker. På plusssiden er den veldig enkel å skru på, hvis du anlegg for å gjøre det selv, - og det bør du ha. Range Rover en sinnsvakt dyr bil i utgangspunktet og de som reparerer dem her i landet mener tydeligvis at du har alt for god råd hvis du har en slik. Det koster skjorta å ha den på verksted. Bor du slik at du kan ta Englandsbåten er det lønt å bruke et verksted i UK.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.666
Antall liker
7.393
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Range Roveren har faktisk personbilkomfort, den er en nydelig bil å kjøre. ( Når den virker  ;) )
Føyde desverre på Range Roveren etter at jeg nevnte at "Personbilkomfort får du aldri", uten å registrere den siste uttalelsen.

Range Rover har permanent firehjulstrekk, og drikker og drikker og drikker og drikker.  :p  Min har 3,5 liter bensin og automatkasse. Pen, meget pen, landeveiskjøring drar 1,25 liter/mil.  :'( Bykjøring og korte turer om vinteren medfører et forbruk jeg har fortrengt !  :-[
Vanskelig å unngå tørste biler når vekt, motorstyrke og manglende aerodynamikk alle jobber i lag for å sabotere økonomien.

Tja, det er en deilig bil, men dessverre så er den ikke "skudsikker". Mye artig leamikk som kan gå i stykker. På plusssiden er den veldig enkel å skru på, hvis du anlegg for å gjøre det selv, - og det bør du ha. Range Rover en sinnsvakt dyr bil i utgangspunktet og de som reparerer dem her i landet mener tydeligvis at du har alt for god råd hvis du har en slik. Det koster skjorta å ha den på verksted. Bor du slik at du kan ta Englandsbåten er det lønt å bruke et verksted i UK.
Det blir vel med Range Rover at de som kjører slike biler er de som har råd til å kjøpe en ny eller de som kan reparere selv og da kjører en gammel/eldre.

Et punkt som må tas i hensyn hvis en skal kjøpe en gammel firehjulstrekker av denne typen er rust. Geländewagen ruster i karosseriet (spesielt i nedkant av dører og bakhjørner), men ikke i ramma. Japsene ruster både i karosseriet og ramma. Range Rover ruster også, men usikker på hvor (bortsett fra bakre hjulbuer). Regn med å gjøre litt rustfiksing hvis du skal ha en gammel en. Du finner en del snedige kjemikalier for å ta rust på http://www.chemical.no

Johan-Kr
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.749
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Range Rover ruster også, men usikker på hvor (bortsett fra bakre hjulbuer).

Johan-Kr

Nå er karrosseriet på Range Roveren for det meste laget i aluminium. Den ruster altså ikke ! Derimot kan den korrodere, og da den er laget av en salig blanding an stål og aluminium rusler det ganske mange "rare" strømmer rundt i det der karrosseriet. Men det går an å holde den i bra stand hvis man bare legger litt sjel i arbeidet.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Rammerust er vel ikke et ukjent fenomen på Range/Land Rover, her står det litt om sjekkpunkter:

Sjekk rust på ramma helt til du får vondt i ryggen -og ta en runde til. Før fingrene rundt på oversiden av ramma (under karosseriet)!
Sjekk særlig støtdemperfester, utrigger på rammen, karosserifester og fester til støttestagene som går ned til akslene.
Sjekk støtdempertårna inne i motorrommet for rust (enkelt og billig å bytte). Sjekk innerskjermer -løft på matter i bagasjerommet.
Innerskjermer fremme har det med å ruste -men det er ikke kritisk, og relativt enkelt å bytte
Frode
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.749
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Som det står " enkelt å bytte". Og det stemmer, den bilen er et gigantisk meccanobyggesett ! :D
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hei!
Min far er på jakt etter en ny bil i jobbsammenheng. Dette skal være en skikkelig arbeidsbil.

Kriteriene er vel som følger:
- må kunne trekke tung henger ca 2,5t
- Stor lastplass til verktøy
- Pick up med kalosj er interessant
- automatgir er ingen ulempe
- bør være diesel
- bør være pålitelig å tåle litt juling
- pris 50-150k

Hva kan man jakte på da......
Amerikaner med 450Hk er trolig ikke aktuellt....

Mvh
OMF
I prinsipp beskriver du jo her en amerikansk bil! Og poenget er at dieselbilene deres har ikke 450 Hk, de har mer i området 200, og et gedigent dreimoment. Og det momentet flytter hengere som ingen av disse andre bilene som er nevnt her.
Ford pick-up er rett bil. Husk ekstra kjøler på automatkassa og årsmodell etter 92. Det finnes ikke maken bil å dra henger med. Punktum.

Honkey
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Det ble nevnt Patrol lenger oppe.
Skal ikke dra alle over en kam, men faren min har en tidlig 90 mod 2,8 liter patrol, som har blitt brukt til å trekke hengere. ( Jobber som snekker ).
Både motor og gearkasse har havarert før 200 000 km.
 
K

kbwh

Gjest
;D ;D ;D
Et riktig uventet resultat av en punktering i Ardennene (?) det der OKA.
 
Topp Bunn