Bildekvalitet mediaspillere vs blu-ray spiller vs kodi

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg ripper alle mine blu-ray til mkv, og spiller de av med oppo. Har også vten popcorn hour. Jeg klarer ikke så noen bildemessige forskjeller på dette. Nå har jeg har riktignok darbee på oppo, så ved sammenligning må jo denne skrues av. Men må innrømme at jeg savner kodi/openelec og alle de fine menyene. Er dette en svakere kvalitetsmessig løsning? Jeg vurderer å koble den inn på hdmi inngangen på oppo, da får jeg også brukt darbee.

Er det verdt å investere i ny nuc, og masse tid eller vil dette bli en kvalitetsmessig dårligere løsning?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg ripper alle mine blu-ray til mkv, og spiller de av med oppo. Har også vten popcorn hour. Jeg klarer ikke så noen bildemessige forskjeller på dette. Nå har jeg har riktignok darbee på oppo, så ved sammenligning må jo denne skrues av. Men må innrømme at jeg savner kodi/openelec og alle de fine menyene. Er dette en svakere kvalitetsmessig løsning? Jeg vurderer å koble den inn på hdmi inngangen på oppo, da får jeg også brukt darbee.

Er det verdt å investere i ny nuc, og masse tid eller vil dette bli en kvalitetsmessig dårligere løsning?
LibreElec (alle utviklerne forlot OpenElec pga diverse greier, så LE er å anbefale) 7.0 x64 er bitperfekt om man konfigurerer det riktig, men det er mulig det er ferdig konfigurert som default. (dvs det skjer fortsatt en konvertering fra YCC til RGB, men man beholder både BTB og WTW og ingen avrundingsfeil som en nivåskalering ville medført). LE 8.0 vil i tillegg støtte 3DLut i MadVR-format, så da er det fritt fram for å kjøre f.eks en 5000punkts kalibrering av bildet:)

Men det vil ta en god stund før LE vil støtte HDR.

Skal du kjøpe noe nytt nå, vil jeg anbefale å vente en måneds tid når Kaby Lake-platformen er ute. Den støtter HEVC-dekoding i hardware. Tror ikke platformen støtter HDMI 2.x som standard, så man må være obs på å få en PC som støtter HDMI 2.x. Det er nok ikke før i neste generasjon etter dette igjen, at HDMI 2.0 blir standard på alt.

Kodi er også perfekt for dem som f.eks har Sonos Playbar. Playbar støtter ikke DTS, men Kodi kan transkode on-the-fly all multikanalslyd til AC3@640kbs.
 
Topp Bunn