Kjøper ikke alle tallene dine.....men det får så være.
Angående den kastede terningen; jeg mener at det ville vært mye bedre på lang sikt å investere i norsk industri, norsk forskning og oppkjøp/gjenkjøp av norske selskaper.
Kabeldragern
Du må gjerne tvile på tallene....si hvilket og jeg skal komme med referanser!
I årets statsbudsjett ble regjeringen til dels rost for ikke å bruke for mye penger. Hadde de brukt noen MRD mer, så hadde vi kunne fått press i økonomien, med påfølgende inflasjon, tapt konkurranseevne og ikke nevneverdig høyere vekst.
Hvis man derimot øker budsjettet med 300 MRD, som du foreslår - sier det seg selv at alt hadde gått rett vest.
(Det som hadde skjedd er at hvis staten hadde begynt å kjøpe seg inn på Oslo børs - et sted de faktisk fremdeles eier omtrent 70% av alle verdiene, så hadde det drevet prisene på aksjer opp, spekulantene hadde tjent masse penger, men når børsen hadde stengt om kvelden, så hadde staten hatt 300 MRD mindre, alle aksjeeierne i Norge var blitt mye rikere og Norge som stat var på ingen måte bedre rustet til fremtiden. Man kan på ingen måte spare seg rik i egen valuta - det er et viktig poeng, selv om det kan være vanskelig å se.
Norge selger jo mange forskjellige typer arvesølv for tiden. Og mye selges til utenlands storkapital som vi vet er lite demokratiske i sin væremåte. Til slutt blir vi jo leietakere i eget land...?
Nå er det i mine øyne liten fare for at vi blir leietakere i leget land. Pr nå så nettokjøper vi utenlandske selskaper og fordringer for rundt 300 MRD i året det er akkurat det motsatt som skjer.
Det er overhodet ingen fare at utlending kjøper opp Freia eller Hansa for den saks skyld det gjør de fordi de har mer tro på selskapet enn de norske investorene har. Hører sjelden noen klager på at norske selskaper kjøper opp verft, papirfabrikker, fisketrålere, tankbåter og industri i utlandet.
At vi for fremtiden bør satse mer på forskning og at staten kanskje bør driver mer aktiv forvaltning av sine eiendeler er en annen diskusjon.
Mvh
OMF