Billedbehandling

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var en tråd her for en stund siden om billedbehandlingsprogram og det kom jo frem at det var en del folk her som har peiling på dette. Jeg er i ferd med å blir drevet bittelitt til vanvidd av disse programmene. Nå har jeg brukt paint shop pro lengst og kjenner det best, men nå tenkte jeg å lære meg photoshop skikkelig. Jeg satt i går og klurte med curves, og det er jo en veldig kjekk sak, og sikkert enda kjekkere når man lærer seg det skikkelig. Men problemet er at det samme bildet ser så ubeskrivelig forskjellig ut om man åpner det i paint shop og i photoshop. I photoshop er det mye mørkere, og har mye mer kontrast. Så i tillegg til å slite med å få stilt inn skjermen skikkelig, og man vet jo aldri helt når den er rett, så har man altså gigantforskjeller mellom to i utgangspunktet forholdsvis like program.
Nå er jeg jo forberedt på at dere kommer til å si at det er photoshop som er best/rett, og det er jo godt mulig, men bildene ser nå engang bedre ut i painshop, dessuten har paintshop en mye bedre måte å vise alle bildene på (browse) og en bedre zoom inn og ut funksjon…
Er det andre som har samme problem? Hvorfor er det sånn, det er utrolig frustrerende... :-/

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dersom du synes paintshop er best, så er vel valget enkelt. Drit i hva vi mener!

Men et helt annet spm....trenger du et så stort program med alle dets "features", eller er det programsyken som råder? Spør deg selv hva du skal bruke det til, og hvor lang tid du har tenkt å bruke på å lære deg å bruke programmet. Selv har jeg benyttet noe Adobe photo deluxe BE som jeg fikk med en skriver for noen år siden. Absolutt ikke i nærheten av photoshop, men gjørt alt jeg har behov for og litt til, samtidig som det var lett å lære, og lett og bruke.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.391
Torget vurderinger
2
Ja, dette er utrolig frustrerende, man må bestemme seg for hva sluttporduktet for produksjonen er, web eller print og sjekke opp mot det.

Alternativt tar man tiden fatt, går inn på edit / color settings i Photoshop og stiller parametere til fargevisningen matcher dine andre programmer evt. printer. Jeg har aldri gjort dette selv da jeg innbiller meg at det krever stor tålmodighet første gangen( endre en parameter, sjekke , endre en til , sjekke , osv )

Hvorfor er det slik ? Tja, selv om det avogtil kan virke slik når man kjører XP-pro , er ikke produksjonen av it- utstyr sentralisert og utviklingen av internasjonale standarder går for sakte. ( ignoreres ?)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Joda greit nok det, jeg driter for såvidt i hva dere mener... ;)
Men problemet er jo at jeg ikke vet hva som er rett. Om det samme bildet ser så ulikt ut i to forskjellige program, så er det jo noe som er feil et sted, men hvor?
Hvis man bruker tid på å få et bilde sånn som man vil ha det med lys og kontrast og så får det ut på papir kan man få seg en overraskelse...

Og om man legger det ut på nettet så ser det jo forskjellig ut avhengig av hvilket progam det blir sett i.
Forsår ikke hvorfor det er forskjell.
Forstår heller ikke hvorfor ikke skjermene kan komme med "rett" innstilling, for det er jo noe som er rett, så hvorfor må man bruke så mye tid på å lete etter dette...?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.391
Torget vurderinger
2
Joda greit nok det, jeg driter for såvidt i hva dere mener...  ;)
Men problemet er jo at jeg ikke vet hva som er rett. Om det samme bildet ser så ulikt ut i to forskjellige program, så er det jo noe som er feil et sted, men hvor?
Hvis man bruker tid på å få et bilde sånn som man vil ha det med lys og kontrast og så får det ut på papir kan man få seg en overraskelse...

Og om man legger det ut på nettet så ser det jo forskjellig ut avhengig av hvilket progam det blir sett i.
Forsår ikke hvorfor det er forskjell.
Forstår heller ikke hvorfor ikke skjermene kan komme med "rett" innstilling, for det er jo noe som er rett, så hvorfor må man bruke så mye tid på å lete etter dette...?
Jeg skal være tydligere , det er IKKE noe som er rett eller riktig her, skal du printe er printere forskjellige, blekk er forskjellig papir er forskjellig.
Skal du kjøre webpublishing er programmene forskjellige og skjermene der ute forskjellige.
Ting er forskjellige fra fabrikken og de kalibreres forskjellig av brukerne.

Jeg tror dette er en av grunnene til at proffe billedbehandlere flest bruker Mac, de har jo ikke frislepp på produsjon av software og standardene er nok strammere. Men de lager jo ikke printere eller alle skjermene i verden da .

Når du ikke kan få aluminium pulverlakkert fra fabrikk etter RAL-koder uten at man kan se forskjell på to separate serier skjønner du litt av hvor vanskelig dette med farger er.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jo du har nok rett i det superhkm (mitt svar var til Erland... ;) hadde ikke lest ditt) men man får jo kjøpt dyre program til å stille inn skjermern med, så det må jo være noe som er "rett" da.
Det er forskjell på papir og film ja, det har du jo rett i. Kodachrome 64 og Fuji velvia er jo gode eksempler på det fra den tiden man brukte slikt. Men en slags "rett" standard hadde vel vært tingen, det er virkelig STORE forskjeller ut og går her, et bilde kan rett og slett bli helt ubrukelig hvis det vises i "feil" program.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.933
Sted
Holmestrand
Det var en tråd her for en stund siden om billedbehandlingsprogram og det kom jo frem at det var en del folk her som har peiling på dette. Jeg er i ferd med å blir drevet bittelitt til vanvidd av disse programmene. Nå har jeg brukt paint shop pro lengst og kjenner det best, men nå tenkte jeg å lære meg photoshop skikkelig. Jeg satt i går og klurte med curves, og det er jo en veldig kjekk sak, og sikkert enda kjekkere når man lærer seg det skikkelig. Men problemet er at det samme bildet ser så ubeskrivelig forskjellig ut om man åpner det i paint shop og i photoshop. I photoshop er det mye mørkere, og har mye mer kontrast. Så i tillegg til å slite med å få stilt inn skjermen skikkelig, og man vet jo aldri helt når den er rett, så har man altså gigantforskjeller mellom to i utgangspunktet forholdsvis like program.
Nå er jeg jo forberedt på at dere kommer til å si at det er photoshop som er best/rett, og det er jo godt mulig, men bildene ser nå engang bedre ut i painshop, dessuten har paintshop en mye bedre måte å vise alle bildene på (browse) og en bedre zoom inn og ut funksjon…
Er det andre som har samme problem?  Hvorfor er det sånn, det er utrolig frustrerende...  :-/
Tja - hvor skal vi begynne?
Hvis det ser forskjellig ut på skjerm kan det skyldes innstillinger og profiler i programmet. SKjermen er vel likt justert i begge tilfelle? Vet ikke helt hva PainShop kan eller ikke, men PhotoShop kan det meste. Nyere versjoner av Photoshop har også en browserfunksjon.

Som flere har sagt tidligere finnes det ikke noe svar her. Du må finne ut hva som er best for deg. Her er jo pris et forhold å tenke på! PhotoShop er også svært omfattende, og det er ikke sikkert at du virkelig trenger det? PhotoShop Elements er et godt alternativ for amatører. Koster i underkant av 1000 kr.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette er sannsynligvis pga gamma-innstilling og/eller fargeprofil valg.
Det er mulig filen leses "rått" av paintshop pro, mens i den i photoshop leses med en profil som er feil eller feilkalibrert. Start der....

Tips, hvis du ikke driver med delikat fargeproblematikk for utskrift kan det være like greit å slå av profiler på bildene...

O.
Er det andre som har samme problem?  Hvorfor er det sånn, det er utrolig frustrerende...  :-/

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Pass på at du lagrer med sRGB colorspace og merker av lagring med ICC profil. Skjer iblant at programmer ikke leser ICC profilen, og bare "gjetter seg fram".

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Generelt vil jeg si at du bør stille inn til Adobe RGB, siden dette gir stort fargerom, ikke minst i forhold til trykking (CMYK). Still også kamera på dette fargerommet.
En photoshop-lisens er jo relativt avansert og kostbart, så etter min mening vil investering i et godt kalibreringsverktøy være viktig og riktig. Et fullverdig verktøy ligger på ca. 5000.- , men tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at en Spyder II kan anskaffes for under 2000.- (denne er veldig bra til prisen) Et kalibreringsverktøy tar også noe hensyn til belysning i rommet hvor bildebehandlingen foretas.
Noen nevner også gamma-justering. Dette klarer vel de fleste, en ren visuell skjermkorrigering i Adobe Photoshop som ihvertfall bringer deg ganske langt på vei.
Fabrikkinnstillingene som skjermene leveres med er generelt bare sprøyt! Tenker med grøss på alle de gufne fargestikkene folk sitter med i de tusen hjem. Egentlig veldig rart at fotobransjen ikke har prøvd å drive med folkeopplysning på dette feltet.

Hovedsaklig kan en vel si at det meste ser bedre ut i Photoshop enn andre bildevisningsprogrammer, være seg paintshop, windowsbrowser eller fotostation.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Generelt vil jeg si at du bør stille inn til Adobe RGB, siden dette gir stort fargerom, ikke minst i forhold til trykking (CMYK). Still også kamera på dette fargerommet.
Ok, prøvde det, men ble vel ikke store forandringer. Det er kontrasten som er "verst".
Men så oppdaget jeg jo en masse andre innstilinger:

CMYK, GRAY OG SPOT

Noen som vet hva disse bør stå på?

Kunne godt ha holdt meg til paint shop jeg, hvis jeg var sikker på at det ble rett det som vises der. Men når det nå ser ut til å være såpass stor forskjell blir man jo litt usikker. Lite vits å fikse på bilder hvis man holder på i blinde. Og de bildene man bestiller varierer jo fra gang til gang, så om det er her eller der problemet ligger kan tydeligvis variere.

Hvordan slår man av profiler? ICC...? ???

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg burde kunne(t) hjelpe til med mye her, men sannheten er at akkurat denne biten av photoshop,innstillinger, cciprofiler og alt på dette planet er ikke min sterke side, da jeg i en årrekke har "lent" meg på andre (såkalte "superbrukere").
Når det gjelder opp mot printere, så er det vel snakk om plugins for hver og en enkelt type (i alle fall merke) som da vel egenjusterer tilpasser seg de (tror jeg)
Jeg la inn en pakke (dvd) hvor det ble lastet inn plugins for det jeg tror måtte være hele uvalget av printere på markedet ::)
CCi-profiler er vel visse standarder som bør og må følges opp mot trykking (få om noen bruker vel prøvetrykk lengre)
Gamma stiller du sjøl og er vel din egen tilpasning på skjerm opp mot generell lystyrke?

Jeg kan gi deg en netadresse, som du muligens allerede har.

http://www.digit.no/wip4/ dette er fotonorges svar på hfs (tror jeg)
her er det veldig mye en kan finne ut og ikke minst mange en kan diskutere med og eventuelt få hjelp av for slikt du spør om her.
Treffprosenten for å få hjelp her vil nok overstige den vil få på hfs.
men jeg har merket meg at det er mange også her som er oppgående på emnet foto og lignende.
Nå må du bare ikke bli borte fra oss da :D
Spør gjerne om mer konkrete bildebehandlinsgrelaterte ting, så er jeg straks mye mer på "hjemmebane".

Mvh.KW

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.933
Sted
Holmestrand
En photoshop-lisens er jo relativt avansert og kostbart, så etter min mening vil investering i et godt kalibreringsverktøy være viktig og riktig. Et fullverdig verktøy ligger på ca. 5000.- , men tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at en Spyder II kan anskaffes for under 2000.- (denne er veldig bra til prisen) Et kalibreringsverktøy tar også noe hensyn til belysning i rommet hvor bildebehandlingen foretas.
Noen nevner også gamma-justering. Dette klarer vel de fleste, en ren visuell skjermkorrigering i Adobe Photoshop som ihvertfall bringer deg ganske langt på vei.  
Fabrikkinnstillingene som skjermene leveres med er generelt bare sprøyt! Tenker med grøss på alle de gufne fargestikkene folk sitter med i de tusen hjem. Egentlig veldig rart at fotobransjen ikke har prøvd å drive med folkeopplysning på dette feltet.

Hovedsaklig kan en vel si at det meste ser bedre ut i Photoshop enn andre bildevisningsprogrammer, være seg paintshop, windowsbrowser eller fotostation.
Hva skal han med en Spyder II da? Hvorfor ikke kaste inn et spektrometer til 40-50.000 når han først er i gang? Fargestyring er et strort og komplisert område. Ikke noe man setter i gang for å fikse noen digitalbilder på pc-en hjemme.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.933
Sted
Holmestrand
Ok, prøvde det, men ble vel ikke store forandringer. Det er kontrasten som er "verst".
Men så oppdaget jeg jo en masse andre innstilinger:

CMYK, GRAY OG SPOT

Noen som vet hva disse bør stå på?

Kunne godt ha holdt meg til paint shop jeg, hvis jeg var sikker på at det ble rett det som vises der. Men når det nå ser ut til å være såpass stor forskjell blir man jo litt usikker. Lite vits å fikse på bilder hvis man holder på i blinde. Og de bildene man bestiller varierer jo fra gang til gang, så om det er her eller der problemet ligger kan tydeligvis variere.

Hvordan slår man av profiler?  ICC...?    ???  
Du går inn på Edit > Color Settings
I rullemenyen velger du "Color Management Off".
Min PS er engelsk. Håper du unskylder dette. Når du skrur av dette er det gode muligheter for at visning mellom PS og Paintshop er mere lik.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du går inn på Edit > Color Settings
I rullemenyen velger du "Color Management Off".
Min PS er engelsk. Håper du unskylder dette. Når du skrur av dette er det gode muligheter for at visning mellom PS og Paintshop er mere lik.

Min er på engelsk den og. Og Color managment policies stod på off. Uff

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hei!
Jeg burde kunne(t) hjelpe til med mye her, men sannheten er at akkurat denne biten av photoshop,innstillinger, cciprofiler og alt på dette planet er ikke min sterke side, da jeg i en årrekke har "lent" meg på andre (såkalte "superbrukere").
Når det gjelder opp mot printere, så er det vel snakk om plugins for hver og en enkelt type (i alle fall merke) som da vel egenjusterer tilpasser seg de (tror jeg)
Jeg la inn en pakke (dvd) hvor det ble lastet inn plugins for det jeg tror måtte være hele uvalget av printere på markedet ::)
CCi-profiler er vel visse standarder som bør og må følges opp mot trykking (få om noen bruker vel prøvetrykk lengre)
Gamma stiller du sjøl og er vel din egen tilpasning på skjerm opp mot generell lystyrke?

Jeg kan gi deg en netadresse, som du muligens allerede har.

http://www.digit.no/wip4/ dette er fotonorges svar på hfs (tror jeg)
her er det veldig mye en kan finne ut og ikke minst mange en kan diskutere med og eventuelt få hjelp av for slikt du spør om her.
Treffprosenten for å få hjelp her vil nok overstige den vil få på hfs.
men jeg har merket meg at det er mange også her som er oppgående på emnet foto og lignende.
Nå må du bare ikke bli borte fra oss da :D
Spør gjerne om mer konkrete bildebehandlinsgrelaterte ting, så er jeg straks mye mer på "hjemmebane".

Mvh.KW
Skal prøve å komme på noen gode spørsmål til deg etterhvert... ;)
Det var jo kjekt at du ikke vil jeg skal bli borte da.. Tviler på at de der fotokarene er like kjekke som dere. Så ingen fare tror jeg.. De er sikkert litt blærete og, dette er vel barnemat for de, men kan jo spørre de litt ut om kabler og se om de har peiling på det da.. ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Skal prøve å komme på noen gode spørsmål til deg etterhvert...  ;)
Det var jo kjekt at du ikke vil jeg skal bli borte da.. Tviler på at de der fotokarene er like kjekke som dere. Så ingen fare tror jeg..  De er sikkert litt blærete og, dette er vel barnemat for de, men kan jo spørre de litt ut om kabler og se om de har peiling på det da..  ;D
Hei!
Brodern tilbringer nok noe av tiden sin der, men han er ikke like kjekk som meg ;D (han er bare enda eldre ;) ) og i den alderen skal det godt gjøres å bli kjekkere med tiden, det måtte kanskje være i kjeften det da ::)
Men hjelp kan være nyttig fra dem med lang erfaring vet du, og på net. har vi likevel ikke noe ansikt, men "kjeften" gjøres lett om til ord.

Mvh.KW

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Hva skal han med en Spyder II da? Hvorfor ikke kaste inn et spektrometer til 40-50.000 når han først er i gang? Fargestyring er et strort og komplisert område. Ikke noe man setter i gang for å fikse noen digitalbilder på pc-en hjemme.
?? Blir nesten som å spørre om hva skal han med en pickup til 20000.- , klarer seg fint med en til 400.- for det er bare musikk han skal spille hjemme på "stereoanlegget" sitt. Eller??
Syns ikke 2000.- nødvendigvis er noen stor innvestering hvis en er litt mer enn normalt interessert i å mekke på digitale bilder hjemme jeg.
At fargestyring er et stort og komplisert felt er jeg helt enig i. Men mannen i gata kan faktisk komme ganske så langt på vei med (i mine øyne) relativt rimelige hjelpemidler. Og med snart et digitalkamera i hvert et hjem er det nok viktig at folk er litt obs på hvor dårlig skjermene deres til tider er.

I min verden har jeg superbrukere som kalibrerer utstyret mitt ca. hver andre mnd. Dette med trykkeriets egen ICC-profil . Har stort sett bilder på trykk 7 ganger i uka, og dette spektrometer til 40-50000.- hører nok litt fortiden til
;) ihvertfall har jeg aldri sett det i bruk i de seneste åra.......

Forøvrig kan det nevnes at mitt daglige verktøy er Canon EOS 5D + Canon EOS Mark II + Laptop med docking til EIZO 21" skjerm for bildebehandling .(Optikk er så ymse....)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Jeg har kalibrert min skjerm subjektivt etter printer og med forskjellig innstillinger etter lysforhold. Det ser da ganske bra ut men jeg skal låne et proff kalibreringsett og det blir spennende å se hvor mye bedre jeg kan få det. (en liten sak som settes i usb porten og et medfølgende program.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hei!
Brodern tilbringer nok noe av tiden sin der, men han er ikke like kjekk som meg ;D (han er bare enda eldre ;) ) og i den alderen skal det godt gjøres å bli kjekkere med tiden, det måtte kanskje være i kjeften det da ::)
Men hjelp kan være nyttig fra dem med lang erfaring vet du, og på net. har vi likevel ikke noe ansikt, men "kjeften" gjøres lett om til ord.

Mvh.KW
Jada, bare tuller jeg, kjenner mange kjekke fotofolk, så de er greie de... gamle som unge. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har kalibrert min skjerm subjektivt etter printer og med forskjellig innstillinger etter lysforhold.  Det ser da ganske bra ut men jeg skal låne et proff kalibreringsett og det blir spennende å se hvor mye bedre jeg kan få det. (en liten sak som settes i usb porten og et medfølgende program.
Hva heter det da?

Topp Bunn