Politikk, religion og samfunn Billedbruk i avisene - Er desken outsourcet til en barnehage?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva er det med denne farsotten som brer om seg i avisene for tiden der annethvert bilde har inntegnete røde sirkler som for å indikere at leserne er så til de grader stupide at de ikke er i stand til å forstå hva som skjer på et bilde?

Regner de med at leserne er psykisk utviklingshemmede eller er de ansatt i desken?

Her et eksempel fra forsiden på Dagbladet. Det er tydeligvis regnet som for komplisert for dagbladleserne å få øye på bilen på bildet uten denne fargerike ellipsen som skal hjelpe på fokuseringen.

dagbladet.jpg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.161
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror det er en hjelpesirkel som gjør det lettere for tekstforfatteren å skjønne hva (billed)teksten skal handle om. At den ikke blir fjernet før bildet publiseres er en ren glipp..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror det er en hjelpesirkel som gjør det lettere for tekstforfatteren å skjønne hva (billed)teksten skal handle om. At den ikke blir fjernet før bildet publiseres er en ren glipp..
    Tror ikke det, for dette tullet dukker opp i svært mange nettaviser for tiden.

Her er det VGs lesere som ikke regnes som forstandige nok til å forstå bildet uten denne hjelpetegningen.

vg.jpeg

BAs lesere behøver også litt hjelp:

ba.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - vi kunne jo fristes til å se på "feil" detalj - f.eks. den gulmerkede:

ba.jpg

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.345
    Løses elegant ved å benytte andre og mindre tabloide nyhetskilder. Da styrer man også unna puppefiksering, dårlig(ere) språk, "se-hva-jeg-nettopp-fant-på-youtube"-artikler et cetera ad nauseam ;)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Lurer du på hvor en ring sitter? Eller en sko?

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ringer og sko - den var lett. Men asteroiden?

c=59,5,550,418_w=418_28234.jpg

Den røde ringen markerer klart og tydelig at den omringende hvite prikken - som til forveksling ligner alle de andre hvite prikkene - er HELT spesiell. Håper bare at de ikke har slurvet i farten og lagt den røden ringen sin rundt feil hvit prikk - det ville jo ha vært katastrofalt.....

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo ingen nyhet. ;) Det er jo selve definisjonen på en Slubbert.

For å diskutere sak: Jeg er forundret over all de uvesentligheter ulike kan irritere seg over under OT. Ikke mer personlig enn det. Kanskje debattfora på VG og andre er en bedre sikkerhetsventil for frustrasjon. Aner ikke, men OT er til tider ganske underholdende å lese. :) Så keep up the good work. Hva er et nerdeforum uten OT nerdediskusjoner?

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    I dag slettet jeg Dagbladet fra avisbokmerkene mine og kommer ikke til å lese avisen deres mer. Det ble for mye at Aksel lurte Tone og kom på premieren allikevel som det sto i overskriften.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stoler på at jeg selv klarer å skille mellom skitt og kanel, så jeg trenger ingen selvsensur for å unngå å bli korrumpert av kjendisstoff. Jeg lærte en teknikk av far da jeg var liten, hopp over det som irriterer deg og fortsett til det som interesserer deg. Men hvem i all verden har bokmerker for db.no/vg.no/bt.no/ba.no/dn.no? Unødvendig sløsing av bokmerkeraden.

Neida, jeg skal ikke være ekkel og mobbe her. Men jeg ser ingen grunn til å boikotte noe jeg ikke betaler for. SAS kjøper Dagbladet på papir til meg, og internett er fortsatt noe jeg har tilgang til uten å betale ekstra for å lese db.no. Sålenge det fortsatt dukker opp ok artikler om alt fra hifi til intervjuer med kunstnere jeg setter pris på fra tid til annen velger jeg ikke la meg straffe fordi andre lesere av Dagbladet heller vil lese om Aksel Tone. Den straffen får de som enten har skrevet eller leser artikkelen ta på egne skuldre, det er ikke mitt ansvar.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg syns bare jeg har skilt mellom skitt og kanel, som du så utmerket uttrykker det, tilstrekkelig lenge.:) Det er en god idè å gå over til papirutgaven fra sas, da blir det nesten sjeldent nok til at terskelen ikke blir oversteget. Forøvrig følger jeg vel nettopp det samme rådet som din far gav deg; jeg hopper over det som irriterer meg og går over til noe som interesserer meg. En annen avis.

Har en mappe med åtte-ni aviser som jeg bruker å åpne i et nytt vindu når jeg får lyst til å lese nyheter, men nå vil jeg forhåpentligvis leve resten av livet i lykkelig uvitenhet om hva som foregår i de over gjennomsnitt profilertes bukser og hatter. :eek:

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Grace gir råd:-

Holder man seg til Aftenposten og Dagens Næringsliv, er det mindre chanse til å bli satt i forlegenhet;- aviser som VG og Dagbladet overses helt enkelt;- støter man på disse i stativer f.eks. i dagligvareforretningen, er det bare å vende blikket vekk.

Grace, som nå går og legger seg (dagens aviser er ankommet postkasse, men blir værende til i formiddag).

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er bare en på trykkeriet som har mistet penisringen han hadde i lomma.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.542
    Mulig det er den første nårhunden, men mårhund er observert mange ganger her i landet. Har selv hatt en utenfor stuedøren.

• Liker
    Reaksjoner: KW

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har klappet en!:) Dog var den utstoppet, og det var visst ikke helt lov å røre de utstillte dyrene.:p

Utseendemessig et meget charmerende dyr, men dessverre er den som reven meget tilpassningsdyktig og vil kunne lage kaos i norsk fauna om den får slå seg til og bergynner å formere seg her.

(Hmm, var dette et sitat fra NINA (Norsk institutt for naturforskning) eller fra FrPs partiprogram om innvandring??)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har klappet en!:) Dog var den utstoppet
    Barsking :)
    Ikke i det hele tatt. Den er utrolig "søt", et ordentlig kosedyr. Hadde det vært mulig å holde dem som kjæledyr ville det blitt en stor suksess tror jeg. Rev, har håndmatet en vill en:rolleyes: !! og gått tur med en "tam" en i bånd, vaskebjørn og mårhund har dette loddne "kosdyr" utseendet som mange faller for.

En annen stakkar som også står på "svartlista" er bisam. Den er ikke like "kosedyraktig" men likefullt et charmerende bekjenntskap. Den er ganske sky, men da jeg har en bisamfamilie i nærmiljøet har jeg sett den mange ganger. Ikke direkte tillitsfull overfor mennesker, kan tyde på at den er inteligent:rolleyes: , og kan oppfattes som "hissig", men den er nok mest redd tror jeg.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tragisk sak fra Danmark men nå vet vi jo akkurat hvor det skjedde.
    Mand dræbt i ulykke på rasteplads   TV 2 Nyhederne.png

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    I tilfelle noen var i tvil om hvor på bildet skuteren er:
    skuter.jpg
    Her flyr skuteren over tre personer i vilt stunt

V

vredensgnag

Gjest
    I tilfelle man ikke skjønner hvilke tilskuere VG vil man skal kikke på.

c=70,0,716,522;w=388;h=283;77284.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.651
    Sted
    Holmestrand
    Trodde det er strenge regler for all form for billedmanipulasjon i pressen? Bildene skal være som de er tatt med andre ord. Tviler på at det gir rom for røde ringer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn