Forsterkere Billig lyd i vegghøyttalere

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Jeg har noen innfellte vegghøyttalere som har stått brakk en stund. Nå maser ungene på at jeg må få lyd i dem. Dem vil danse ‘’Just Dance’’. Det betyr at jeg må hente sanger fra You tube🙄. Jeg har funnet ut at jeg kan bruke en chromecast audio som jeg har liggende, men må ha noe å smokke den inn i...
Er det mulig å feks koble Chromecasten direkte inn i en liten effektforsterker eller må den kobles i en integrert forsterker? Noe som har en god og billig ide til forsterker evt effektforsterker? Det er fortrukket at forsterkeren ikke har full bredde. Må helst være en liten sak, da det allerede er for fullt i stereoracket😬

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Takk for interessant tips! Har smelt inn en bestilling, men var få igjen på lager, og muligens lang leveringstid.
Er det noen andre alternativer som passer mitt behov? Og så lurer jeg på om signal fra chromecast må gjennom en forforsterker, eller om det kan kjøres direkte i en effektforsterker?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Du finner mange forskjellige på eBay. De billigste er basert på Texas Instruments TPA 3116 klasse-d kretsene, slik som den jeg viste, og det er ikke galt. De er temmelig gode, men trenger en god strømforsyning. Switch-mode forsyninger av riktig dimensjon og som er til a/v - bruk er best. Du kan også bruke en gammel lap-top strømforsyning, men da trenger du som regel et filter imellom. Det finnes skjema for slikt, om du kan lodde selv.

Hvis du går opp i pris og kvalitet finner du bedre tilpassede ting for hjemmebruk. SMSL og Douk har noen fine i prisklassen rundt 1000 kr. Finnes på eBay.

Chromecast Audio kan plugges inn i en effektforsterker, men den bør nok ha normal eller høy inngangsimpedans.

Sist redigert:

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sonos Amp? Kan da strømme igjennom Sonos sin app og AirPlay 2. Ganske liten boks, og man får f.eks. veggfeste til den.

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Sonos amp er litt over budsjett. Håpte å komme i mål rundt 1000-2000,-. Ser det ligger ett par Linn Knekt på Finn, men litt usikker på hvordan det vil funke å bruke Chromcasten direkte i en slik. Ellers er vel Nad D3020 en opsjon, men da blir det vel mye dill dall med ingangsvelging og volumstyring.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
509
Torget vurderinger
6
Topping MX3 er et alternativ til 3020.

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Disse funker overmåte fint. Trenger 18 - 24 volt, og minst 3 ampere.

Har du ett godt eksempel på en passende strømforsyning. Når det gjelder strøm er jeg rimelig blank. Nå ligger forsterkeren å venter på meg på posten, men jeg må vel ha noe å koble i støpselet😅

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Jeg bruker gamle strømforsyninger fra el-returen. Det har kommet inn endel fra folk som har skrotet satelitt-tv. Strømforsyningene til sat-tunere er ofte på 18 - 24 volt og leverer godt med strøm. Minst 3 ampere.

Gamle strømforsyninger fra laptoper er også anvendelige, men som regel må du lage et støyfilter.

Hvis du går på den ebay-siden du kjøpte modulene, så vil du ofte få forslag på passende strømforsyning.

Topp Bunn