Billig streamer uten dac med digital ut?

S

svk

Gjest
Hei!
Er på jakt etter en god og billig streamer.
Uten dac. Må kunne styres med iphone/app.
Tenker max 1500.
Hva finnes der ute!
Apple express?
Chromecast audio?
Atv3?
Alle tre overnevnte er utgått.
Bluenode virker jo ok ut. Noe dyrere enn mitt budsjett
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Skal du ha det billig, bra og enkelt så må det bli en Chromecast audio, bruker du digitalt ut på den til din DAC så blir det bra. Jeg har en ny Chromecast liggende, send meg en PM hvis du er i interessert. (Med kabel som gir deg mulighet for å bruke optisk inn på DAC)

Edit.
Power har forresten nye Chromecast Audioer. :)
 
Sist redigert:

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
91
Antall liker
60
Hei svk

Det beste og billigste tror jeg er om du bygger en piCorePlayer på basis av en RaspberryPi. https://www.picoreplayer.org/landingzone_option2.html

Du kan bruke f.eks. USB-out til en ekstern DAC.

Diverse apps kan styre dette, f.eks. ser jeg SqueezePad i App Store. https://apps.apple.com/us/app/squeezepad/id380003002

Normalt så kjører LMS på en DiskStation (en NAS) og musikken streames til piCorePlayer, men LMS kan også installeres direkte på din RaspberryPi. Jeg har installert en TIDAL-plugin, samt en radio-plugin (Radio Paradise). Jeg har Bluetooth kjørende og kan streame fra PC til min RaspberryPi, slik at jeg kan avspille f.eks. YouTube videoer og annet. Det samme lar seg gjøre fra telefonen.

I mitt oppsett har jeg tilkjøpt en skjerm slik at jeg kan betjene denne uten telefon eller PC. https://www.cfuttrup.com/touch_upgrade.html

Systemet er multi-room kompatibelt, men jeg bruker bare en i mitt oppsett.

Platformen er åpen og det er utrolig hva man kan få til. Antagelig det beste som finns, og ja, en RaspberryPi + skjerm og hus burde du kunne få til for mindre end 1500 kr.

Vennlig hilsen,
Claus
 
S

svk

Gjest
iEast ser jo ut som gode greier. Finnes det noe der med digital ut /uten dac?

chromecast får jo ikke sw oppdateringer lengre.Pi er jo sikkert bra grei.
Men hadde tenkt enklere greier.

så leter fortsatt
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Hvorfor tror du har behov for SW oppdatering på Chomecast Audio. Det virket brillefint på TIDAL og sånn, for 399kr er det ikke store tapet om du går over til noe «bedre» Enklere enn TIDAL og Chromecast Optisk til DAC blir det ikke. Det er slik Oslo Hificenter benytter i flere oppsett:D
 
S

svk

Gjest
du er innpå noe der.
siden google ikke støtter den lengre så tenker jeg at funksjoner kan falle bort på sikt.

ender sannsynligvis opp med en chromecast
 
S

svk

Gjest
Angrer på at jeg ikke bare kjøpte dac med usb. Kunne jeg bare plugget ipad direkte i og brukt iphone som fjernkontroll.
Finnes det noen fornuftige usb-spdif løsninger?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Angrer på at jeg ikke bare kjøpte dac med usb. Kunne jeg bare plugget ipad direkte i og brukt iphone som fjernkontroll.
Finnes det noen fornuftige usb-spdif løsninger?
Du kan jo fint koble ipad rett i forsterkeren via Lightning til RCA ledning.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Skal du ha det billig, bra og enkelt så må det bli en Chromecast audio, bruker du digitalt ut på den til din DAC så blir det bra. Jeg har en ny Chromecast liggende, send meg en PM hvis du er i interessert. (Med kabel som gir deg mulighet for å bruke optisk inn på DAC)

Edit.
Power har forresten nye Chromecast Audioer. :)
Javel, bare i utvalgte krambuer nord for polarsirkelen da jeg sjekket i går...
Kun 4stk i Norge nå, skynn deg!
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Har søkt etter chromecast audio i nettbutikker. Finner ingen. Bor ikke i finnmark.
Får lete noen dager til. Sålangt ser det ut som jeg ender opp med chromecast. Finner ikke noen bedre alternativer
 
S

svk

Gjest
Denne var jo ikke dum. Mulig denne fungerer bedre enn chromecast siden den har tilkobling til nettverkskabel.slår du denne av og på via fjernstyring?
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
slår du denne av og på via fjernstyring?
Kobler du den til nett via kabel og så konfigurerer?
 

Tommy Lidal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2020
Innlegg
127
Antall liker
90
Sted
Leikanger - Norway
eg slår av med fjernkontrollen via forsterkaren, byttar track ,start/stop via amp fjernkontrol. har den tilkobla wifi 5gHz, satte ipad’n i , holde enter knappen på fjernkontroll inne i 5sec, da aktiveres wifi info deling på ipaden, velg tillat og så er den på nettet der.
er ein liten å grei manual for den, greitforklart og null stress.
 
  • Liker
Reaksjoner: svk
S

svk

Gjest
Tenker det blir veldig enkelt og greit 😊
Synd at ingen lager noe lignende lenger.
Både google å apple har meldt seg ut.
Jeg synes det er veldig greit å ha forsterker/dac/kilde adskilt.så kan en enklere oppgradere. Neste gang skal jeg ha usb in på dac’n.frister ned en schiit modus
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har brukt tuneren til canal digital, one place med innebygget chromecast og telenor fiber boksen en stund nå.
Men det høres nå virkelig ut at pc Windows 10 pluss xmos låter bedre?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Det at gode Løsninger forsvinner er jo littbaklengs oppgradering. De vil jo heller selge abonnement og evig betaling for software og låse oss til sitt økosystem , ref Apple,Windows etc
Jeg har en Chromecast Audio + en i reserve:geek:
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Nå solgte jeg rotelen. Kjøper nå en mindre box med usb. Skal jeg bestille schiit fra usa eller en topping?
 

Baldiman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.06.2009
Innlegg
126
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5

Vedlegg

Baldiman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.06.2009
Innlegg
126
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Chromecast låter epa i forhold til den jeg anbefalte, men tvi tvi.
 
S

svk

Gjest
Ikke umulig det, koster jo en del mer.Låter det dårlig så blir det usb istedenfor. Evt så kjøper jeg meg en cd-spiller. Fikk spillt et par cder igårkveld. Cd er nå egentlig en veldig behagelig måte å høre musikk på
 
Topp Bunn