Billige platespillere

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Disse spillerne så da veldig like ut?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Lenco L3807 fra pixmania. Ser ut som en flørt med gamle Technicsmodeller. Kr: 1233,-

DESCRIPTION

The Lenco L-3807 is quartz stabilized and comes with a direct drive, stereo and a quickstart of 0,4 sec.
Features:
- 33/45 RPM
- 33 cm platter from aluminum diecast
- Pitch control ±8%
- Stroboscope
- Target light for tone arm
- External lamp connection

--------------------------------------------------------------------------------

TECHNICAL DATA

Technique
Type Quartz Synthesizer Direct Drive
Revolutions per minute 33 / 45
Turntable Cast Aluminium Die Housing
General
Colour Black
Width (mm) 445
Height (mm) 158
Depth (mm) 356
Weight (kg) 3,8

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Er rimeligste modeller fra Rega og ProJect for dyre? I tilfelle ikke ville jeg vel gått for noe slikt. Eller er intensjonen billigst mulig?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hos Ljudia er det en del rimelige spillere, gå inn på siden og søk etter platespillere.
Her en Lenco til 995 kroner!

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Fosse skrev:
Er rimeligste modeller fra Rega og ProJect for dyre? I tilfelle ikke ville jeg vel gått for noe slikt. Eller er intensjonen billigst mulig?
1000-1500 er greit, men størrelsen er litt viktig. Kompakte platespillere som vist tidligere i tråden er veldig passende.
Skal bare brukes til å spille noen gamle plater en gang i blandt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Continuo skrev:
Hos Ljudia er det en del rimelige spillere, gå inn på siden og søk etter platespillere.
Ser ut som samme spilleren som pixmania selger for 500,-

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ser at disse Lenco spillerene har forskjellige priser og navn!
Her en annen til ca 1300 kroner.

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
SOEDAL skrev:
Continuo skrev:
Ser ut som samme spilleren som pixmania selger for 500,-
Ja, og Claes Ohlsson sin til 698,-

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Nesten som Red Rose og Korsun dette her. Noen som føler for å hisse seg opp?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg får nesten "innover" av og se på dette ;D

Selv en gammel skranglete nesten oppbrukt Rega P2 er uuuuuuutrolig mye bedre enn disse.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:

Selv en gammel skranglete nesten oppbrukt Rega P2 er uuuuuuutrolig mye bedre enn disse.
Det er sant.
Det absolutte minstekravet eg kan tenkje meg å stille til ein platespelar, er at han ikkje skadar vinylen. Det er ikkje eit nivå eg kan tenkje meg å leve med noka lengd. Ein P2 kan utstyrast med OC 9 eller DV10x5, og er då ein ganske habil spelar. Om du kjem over ein Sharp eller Kenwood KD 500 "juksegranitt", har du veldig gode spelarar som du neppe treng å betale meir enn eit par tusenlappar for, alt etter tilstand og arm (som er avgjerande for kva pickup du kan bruke) og vil by på gode lydopplevingar i tillegg til å kunne spele vinylen. Akkja.
Er det spørsmål om bruktmarknaden, er det altså råd å gjere det betre enn fyrste spelaren vi var inne på....

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Rudi skrev:

;D
Beklager de lidelsene jeg eventuelt måtte ha vært delaktig i å ha påført deg. Naturligvis er disse spillerne "fucking close to søppel", men om man har 30-40 plater som man vil børste støv av etter 20 års lagring er det vel forståelig at pris blir en faktor. I tillegg er det vel en fordel at spillerne har integrert støvlokk. Savner muligheten for å bytte pick-up dog...

Klarer du å sove til natten om du vet at minimumet her er Sonyen? Man kan ikke kjøpe rebrandet Lenco på Claes Ohlson, en sted bør grensa gå...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Audiophile-Arve skrev:
Det absolutte minstekravet eg kan tenkje meg å stille til ein platespelar, er at han ikkje skadar vinylen. Det er ikkje eit nivå eg
Tror du feks Denonen(og den tilsynelatende like Sonyen) gjør dette?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Billig Pro Ject'en Debut inkl pickup får du for 2500, så har du en rimelig vinylavtaster som i teorien burde fungere i mange år......... du kan til og med velge farge på den :eek: :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Hva med å få platene digitalisert hos noen som har mulighet for det? Eller finne en spiller på loppemarked? (Er man ikke villig til å investere såpass at man får en brukt Rega eller ProJect hadde jeg personlig heller droppet det hele, beklager).

I

ijustpop

Gjest
Hadde på 90-tallet både en en billigmodell fra Kenwood og en fra Sony. Ingen av de var noe særlig. En sliten (ikke restaurert eller gjort noen ting med) Dual 1219 spilte uendelig mye bedre. For eksempel plukket Kenwooden opp ekstremt mye overflatestøy. Disse billige platespillerne er ofte ikke verdt prisen, selv om de er billige. Er det ikke plastikkarmer på en del av? Kjøp heller cd-utgaver av de få lpene du har lyst til å spille.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Torget vurderinger
0
SOEDAL skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det absolutte minstekravet eg kan tenkje meg å stille til ein platespelar, er at han ikkje skadar vinylen. Det er ikkje eit nivå eg
Tror du feks Denonen(og den tilsynelatende like Sonyen) gjør dette?
Nei! Denonen har eg prøvd, også på akkurat dette feltet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Torget vurderinger
0
Wergeland skrev:
Hadde på 90-tallet både en en billigmodell fra Kenwood og en fra Sony. Ingen av de var noe særlig. En sliten (ikke restaurert eller gjort noen ting med) Dual 1219 spilte uendelig mye bedre. For eksempel plukket Kenwooden opp ekstremt mye overflatestøy. Disse billige platespillerne er ofte ikke verdt prisen, selv om de er billige. Er det ikke plastikkarmer på en del av? Kjøp heller cd-utgaver av de få lpene du har lyst til å spille.
Dei rimelege spelarane på 90-talet var berre sorgen, så at du var misfornøgd med dei, er inga bombe. Dual 1219 har eg ikkje høyrt endå, men du er svært heldig når du finn ein mellomhjulsspelar frå 60-talet som ikkje treng oppussing. Det er ikkje noko for amatørar. Og skal det gjerast skikkeleg, bør ein skyte litt pengar inn i prosjektet. Dessutan treng du ein god pickup. Det som hevdast å vere optimalt, er ein Shure v15II med dei nye SAS-nålene. Eg har prøvd etterfylgjaren Dual 701, og kan gå god for at dette er ein spelar som byr på vesentleg meir enn dei billegaste plast-spelarane i vår tid.
Når det gjeld overflatestøy, er det to faktorar som er uhyre viktige: pickupen, slipinga av nåla og kor godt han er justert. Dess billegare spelar, dess større utfordring å få dette til.
Den andre faktoren er platetallerkenen. Dess billegare spelar, dess lettare (og dårlegare) tallerken. Kenwood KD 500 var eit svært populært drivverk, som heilt sikkert byr på kvalitetar du skal betale mykje for å kjøpe i dag gjennom ein ny spelar. KD 500 vart som standard levert utan arm, og det står mykje rart på desse, av og til juvelar, av og til meir verdslege greier, men få monterte direkte dårlege armar når dei fyrst hadde sett seg råd til denne kvalitetsspelaren. Sharp lagde ein spelar som til forveksling likna på KD 500, men denne hadde ein standardarm, ein ok sak som likevel er spelaren sitt svakaste punkt. Det er veldig lenge sidan eg prøvde denne, men det går an å få svært god lyd ut av dette, om du vel rette pickup.
Skal du opp på nivået der vinyl er betre enn CD som signalkjelde, krevst det litt kronasje. Og til meir pengar du brukar, til meir moro vert det, beklagelegvis....
Billegaste Rega kostar i dag 3000 kr (denne har eg ikkje høyrt skikkeleg, berre i butikk). P2 med RB 250-arm (ein ganske god sak) er 3800. Den ganske gode P3 kostar 6000. Så treng du pickup. Til Rega er Dynavector DV10x5 heilt optimal til ein pris på ca 3000, og likar du ikkje denne, er AudioTecnica AT OC9 tilgjengeleg i nettbutikkar i utlandet for sånn godt to tusenlappar. Den andre spelaren som er grei å få tak i, er Technics SL 1200 (finn du bruktutgåvene SL 1300-1900 er dei like bra, og har endå til automatikk), som typisk er rundt 3000 på bruktmarknaden, og lett å finne reservedelar til. Den kan også kjøpast ny for rundt 6000. Sjekk her:http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288. Det finnest også rimelegare kopiar av denne spelaren, som stort sett er like, bortsett frå at dei har dårlegare arm. Ein heilt grei pickup kan vere Denon 103, eller 110 om du har dårleg råd og ingen MC-inngang på riaaen din.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Denne spilleren her er kanskje noe av det rimeligste og få tak i uten RIAA, den ser faktisk ikke så værst ut, prisen er 1595,-
Hvis han ikke vil kjøpe en bedre brukt så er jo denne en kandidat!
Art.nr 932221
Stanton T.50B
Platespiller med remdrift
http://www.ljudia.no/

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Torget vurderinger
0
Continuo skrev:
Denne spilleren her er kanskje noe av det rimeligste og få tak i uten RIAA, den ser faktisk ikke så værst ut, prisen er 1595,-
Art.nr 932221
Stanton T.50B

Eg lurer veldig på den armen, men prisen tilseier at det er eit forsøk verd....

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Audiophile-Arve skrev:
Continuo skrev:
Art.nr 932221
Stanton T.50B

Eg lurer veldig på den armen, men prisen tilseier at det er eit forsøk verd....
Kanskje det hadde gjort seg med en test i Audiophile? ;)
Billig kan være bra, og denne her ser unektelig bra ut i mine øyne. :)

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
61
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alle Stanton-spelarar med rett arm har underhengte tonearmar, då det er DJ'ar som er målgruppa.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Torget vurderinger
0
virak skrev:
Alle Stanton-spelarar med rett arm har underhengte tonearmar, då det er DJ'ar som er målgruppa.
Det finnest pickupar som ikkje tek dette så veldig tungt....men det spørs om dei matchar prisnivået. Om det vert for dyrt, vil nok andre alternativ vere vel så aktuelle for lågbudsjett-aktørar.

Topp Bunn