Ønsker anbefaling Bilstereo Treng tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Trenger tips, da jeg ikke har følgt med i timen siden 90 tallet.

    Anlegget som betjenes er bare en CD-veksler 6 plater.

    IMG_20200228_112424.jpg


    IMG_20200228_112537.jpg


    IMG_20200228_112532.jpg


    Navigasjon i hanskerom. Her har jeg bare 1 bilde av lappen på DVD boksen. Her er det også to kontakter pluss GPS antenne.

    IMG_20200228_113340.jpg


    Dette fant jeg på nettet og skal vise forsterker som ligg innom hanskerom.

    IMG_20200228_144139.jpg


    I siste mail, skrev jeg dette til butikk:


    Bilde 1,3 og 4 er cd-veksler HU
    Bilde 2 er nav-enhet der det er 2 kontakter. Drar jeg ut kontakten som sikkert kommer fra cd veksler blant annet, forsvinn all lyd og skjerm oppe blir sort. Den andre kontakten er sikkert strøm for det meste.
    Ikke sikkert det går da med ny hovedenhet? Men prioriterer i første omgang Høyttalere da.


    Høyttalere:

    Senterhøyttaler oppe ved hvinduet er 4" vanlig rund type (så jeg nå, da jeg sjekket) Det virker som den spiller litt høyere enn resten.
    Diskanter oppe ved hvinduet på hver side (også lett å komme til)
    6.5" i dørene fremme (her må en ut med dørside og mekke litt da det er plastsveiset/limt, men alt går)

    Diskanter oppe i dørene bak og sikkert 6.5" nede (dette skal jeg sjekke før bestilling).


    Hva ser du for deg når en tenker på lydkvalitet og lettdrevne?




    Tips fra bilstereo butikk.:


    Jeg kan ikke finne plugger som passer de du avbilder.
    Og slik som du forklarer det tror jeg dette er et lukket system som er vanskelig å bytte spiller på.
    Når det gjelder høyttalere er det denne modellen jeg vil si som er det beste alternativet:
    https://www.bassbrothers.no/bilstereo/hoyttalere/focal-isu165

    Den er lettdreven og fungerer bra sammen med små forsterkere, samt vil fungere meget bra sammen med mer krefter om du skulle oppgradere det etterhvert.
    For problemet ditt idag tror jeg egentlig ikke er høyttalerne, men den innebygde forsterker i spiller. Den er såpass sløv at den greier ikke å gi deg det du burde ha for å drive en høyttaler skikkelig.
    Senterhøyttaler vil egentlig ikke gi noe gevinst å bytte vil jeg tro. Bedre gevinst i å klippe den bort fra systemet egentlig. For den bruker å mate på med masse mellomtone og diskant og tynne ut lyden i bilen.

    Min erfaring med forskjellige løsninger er at ofte gir den originale høyttaleren mer bass en om du bytter til ettermarked.
    Men at man kan øke lydkvaliteten i øvre mellomtone og diskant ved å bytte høyttalere.
    Så da ender man med bedre lyd, men ofte en god del mindre bass.

    Så etter min erfaring er en slik forsterker beste løsning:
    https://www.bassbrothers.no/bilstereo/plug-and-play/forsterkere/match-pp86dsp
    Da kan du beholde alle høyttalere som er idag og heller fokusere på å få nok effekt til dem og justere lyden inne i DSPèn til akkurat den type lyd du vil ha.
    Eneste vanskelige da er at denne må kobles manuelt med klipp og lodd/kabelsko.
    Men totalt sett mindre arbeid enn å bytte høyttalere.

    Du må finne alle høyttalerkabler som går ut ifra spiller og koble dem via denne forsterkeren. Så de må ut fra spiller og inn på denne, og ut fra Match forsterker og inn igjen på kablene som går ut til alle høyttalere bak spiller.
    Så kan jeg lage en midlertidig lydfil som stort sett vil gi deg målet, også kan vi diskutere hva du ønsker forandret med lyden og jeg kan fikse det på data her og sende deg en ny lydfil.

    Det er vel egentlig mitt beste råd.
    Og da kan du beholde senter også siden den kan justeres til et eget nivå siden den får en egen kanal på forsterker.
    -----

    Jeg blir litt sånn.. Offa..
    Dsp ja.. Men fint at de kan lage et opplegg til meg da.

    Jeg tror det er lurt å skifte høyttalere pluss dempe dører for de hører jeg trengs.

    Men hva sier dere bilstereo folk?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et prosjekt jeg ville oversendt Bilradiospesialisten til vurdering.

    Men generelt sett ville jeg byttet høyttalere først, da det som oftest er det svakeste ledd i medfølgende bilstereo.
    Du skriver ikke noe om hvilken årsmodell dette gjelder, så da er det vanskelig å gi råd.
    Som oftest finnes det overganger til standard ISO-kontakt så du kan montere vanlige DIN-spillere, men som allerede nevnt, så er det best å kontakte noen andre enn Bassbrothers, så du kan få flere synspunkt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette er et prosjekt jeg ville oversendt Bilradiospesialisten til vurdering.

    Men generelt sett ville jeg byttet høyttalere først, da det som oftest er det svakeste ledd i medfølgende bilstereo.
    Du skriver ikke noe om hvilken årsmodell dette gjelder, så da er det vanskelig å gi råd.
    Som oftest finnes det overganger til standard ISO-kontakt så du kan montere vanlige DIN-spillere, men som allerede nevnt, så er det best å kontakte noen andre enn Bassbrothers, så du kan få flere synspunkt.
    Bilradiospesialisten har jeg snakket med.
    De anbefalte høyttalere først. Performance serien.
    Og mente anlegget var så pass bra at høyttalere var tingen først.
    Og så evnt forsterker og en aktiv sub.
    Fikk pris med arbeid hos de på Focal performance, Audison forsterker og aktiv sub med arbeid, ca 20-25 tusen. Ok eller for dyrt?

    Modell 2008 Laguna iii. Stv vogn

    Jeg og tenker høyttalere. performance eller K2 hvis jeg skal slå litt på stortromma.
    K2 er kanskje bortkastet rett på anlegget?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor du holder hus men i Østfold er kun en som teller det er BUGBOYS , bil elektrisk kunnskap , lang fartstid service lagt utover det vanlige ( butikk for fattig eller rik ) driftet av ekte seriøs entusiast :)

    Mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hvor du holder hus men i Østfold er kun en som teller det er BUGBOYS , bil elektrisk kunnskap , lang fartstid service lagt utover det vanlige ( butikk for fattig eller rik ) driftet av ekte seriøs entusiast :)

    Mvh
    Vestlandet, nordom byn som er Bergen.

    Vurdere kontakte Ice Audio. Ta en tur oppom de en gang jeg hjemom i ex-hjemfylket. De har forresten flyttet til Naustdal.
    De er importør på mye, blant annet Focal.
    Og kjenner de litt fra tidligere..
    Men det blir ikke nå..
    Nå er det planlegging.. Men høyttalere må jeg jo skifte. Og lyst på Focal
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LM: Da kjøper du Focal, da....Få Ice Audio til å prosjektere et Renaultspesifikt anlegg, tilpasset din bil, med oppgradert Focal i de originale utsparingene, dempede dører og Plug ´n´Play Focal forsterkning. French for a Frenchie. Anlegget vil ikke synes, men jeg skal garantere at du hører det:cool: Focal lager gode høyttalere til ALLE franske biler...og dyre er de heller ikke.

    PS: Det du hører mest av i originale høyttalere er og blir vreng og lite hensiktsmessige vibrasjoner- det Rockford Fosgate kaller soniske isbiter..Pell av dørpanelene, demp dørene og andre paneler som skjuler høyttalere , f.eks bak i bilen. Deretter oppgraderer du til Focal, hiver på en Renault-tilpasset forsterker derfra og bruker den originale setupen til å kontrollere med.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    LM: Da kjøper du Focal, da....Få Ice Audio til å prosjektere et Renaultspesifikt anlegg, tilpasset din bil, med oppgradert Focal i de originale utsparingene, dempede dører og Plug ´n´Play Focal forsterkning. French for a Frenchie. Anlegget vil ikke synes, men jeg skal garantere at du hører det:cool: Focal lager gode høyttalere til ALLE franske biler...og dyre er de heller ikke.

    PS: Det du hører mest av i originale høyttalere er og blir vreng og lite hensiktsmessige vibrasjoner- det Rockford Fosgate kaller soniske isbiter..Pell av dørpanelene, demp dørene og andre paneler som skjuler høyttalere , f.eks bak i bilen. Deretter oppgraderer du til Focal, hiver på en Renault-tilpasset forsterker derfra og bruker den originale setupen til å kontrollere med.
    Vet du. Auditor?
    Nå da jeg las hva du skre, kom jeg på

    https://www.focal-inside.com/renault/en/en_laguna-3/


    Kanskje bare snakke med Ice Audio neste gang jeg er oppe der..
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det hvert meg hadde jeg kjøpt en nyere bil en å kaste bort tid pluss mye penger på å oppgradere en gammel 2008 model så sant den ikke er blod strøken da,du løper fort opp i 1/4 +++ av verdien av den gamle bilen før du for sagt kake :)

    Mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hadde det hvert meg hadde jeg kjøpt en nyere bil en å kaste bort tid pluss mye penger på å oppgradere en gammel 2008 model så sant den ikke er blod strøken da,du løper fort opp i 1/4 +++ av verdien av den gamle bilen før du for sagt kake :)

    Mvh
    Den er seff iorden og rustfri.
    Men nå trenger jeg ikke en pappa som maser og dette er ikke et tema.:)
    Også fordi jeg mest sannsynlig gidd gjøre arbeidet selv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det jeg tenker selv, er høyttalere i første omgang.
    Lyst på Focal, men finnes det minst tilsvarende kvalitet i andre merker? Lyden må da halle mot det varme.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er et prosjekt jeg ville oversendt Bilradiospesialisten til vurdering.

    Men generelt sett ville jeg byttet høyttalere først, da det som oftest er det svakeste ledd i medfølgende bilstereo.
    Du skriver ikke noe om hvilken årsmodell dette gjelder, så da er det vanskelig å gi råd.
    Som oftest finnes det overganger til standard ISO-kontakt så du kan montere vanlige DIN-spillere, men som allerede nevnt, så er det best å kontakte noen andre enn Bassbrothers, så du kan få flere synspunkt.
    Bilradiospesialisten har jeg snakket med.
    De anbefalte høyttalere først. Performance serien.
    Og mente anlegget var så pass bra at høyttalere var tingen først.
    Og så evnt forsterker og en aktiv sub.
    Fikk pris med arbeid hos de på Focal performance, Audison forsterker og aktiv sub med arbeid, ca 20-25 tusen. Ok eller for dyrt?

    Modell 2008 Laguna iii. Stv vogn

    Jeg og tenker høyttalere. performance eller K2 hvis jeg skal slå litt på stortromma.
    K2 er kanskje bortkastet rett på anlegget?
    Umm - for å slå litt kaldt vann i blodet.

    Du har en 12 år gammel bil som er verdt på bruktmarkedet mellom 30 og 40k. Jeg ville ikke hoppet på og satt i et anlegg til 25k i den bilen. Det var som tenåring på 80-tallet man drømte om stereoanlegg med bil...

    Jeg ville sett etter en rimeligere løsning - kanskje byttet ut høyttalerne (til noe vesentlig billigere enn Focal Audiom) og så satt i en slik sub som går under setet.

    Kanskje du klarer å finne en av disse merketilpassede Android-spillerne?

    Johan-Kr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lovemusikk: Nettopp det bør du gjøre...Laguna er en bra bil. de har MASSE kilometer i seg..Fransk bil har en stygg tendens til å bli sterkt undervurdert i Norge. Spesielt av dem som for enhver pris vil ha tyske stjerner o. l i grillen. Så kontakt Ice, du...pluss din lokale Renaultiste...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Mine tanker:
    Skikkelig montering er viktigere enn hva merke det er. Nå kjenner jeg ikke LAguna men er de som biler flest bør du gjør tiltak først før for å avstive/dempe før du monterer høyttalerne.
    Bare høyttalere vil gi litt løft, men ikke all verdens.
    Forsterker (Fortrinnsvis med DSP) vil kanskje gi vell så stort løft som det å bare bytte høyttalere, men kommer selvsagt ann på org høyttalerne. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/match-pp62dsp-plug-amp-play-5-kanals-system
    Helst bør du bytte høyttalere, forsterker og en sub (og skikkelig montering)

    Vi hiver bort mye penger på hifi i stua, så hvorfor ikke gjør det samme også i bilen som for mange blir brukt mye mer enn hifi anlegget innendørs :) Om en har bil til 30.000 eller 800.000 er det like gøy med god lyd også i bilen.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Beste er og få dempet dører og tynne flater med en gang, eks Dynamat e.l en bil er i utgangspunktet et utrolig dårlig miljø for lyd, liten lytteplass,tynne paneler som alltid vil gi vibrasjoner.

    Har en 2014 Audi A3 Sportback med et Bang Olufsen system som ikke lever opp til forventningene å ønsker selv og bytte ut det meste selv om anlegget er verdt nær 20 lapper så er jeg vant til en helt annen lyd når jeg selv lagde et setup I en Mazda 3.

    Som sagt over er det beste og dempe der hvor det kan dempes, deretter se om element bytte har noe for seg, en ny og sterkere forsterker kan i seg selv utgjøre like stor forskjell da de originale forsterkerne ofte ikke er gode nok, hør med de forskjellige butikkene eventuelt ta en tur innom for en sjekk på hva som kan gjøres for nettopp deg fordi vi alle har forskjellige preferanser av hva god lyd faktisk er =)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hifibasillen: Practice what you preach, and the system will live again! Det B&O-anlegget der er mer enn OK, det. Sålenge du nettopp demper dørene og alle andre flater som står i forbindelse med det. Inkludert ytterplatene i døra. Audi er flinke med originallyd. La det anlegget være, rent teknisk, er mitt tips. Men demp ordentlig. Hvis du lurer på hvordan du skal dempe, se:

    www.ars24.com
    Oliver Weiss kan det der..:cool:

    Tips: Dørdemping på tysk er Türdämmung... Skal lure på om ikke Olli og co. har laget nettopp en Sportbackvideo.

    Nå husker jeg ikke om- men tipper at- B&O laget en forsterker til Audien din, og VAG- forhandleren vet hvor den i så fall sitter..Eldre A3/S3 har en ekstra bass på venstre side i bagasjen, og forsterkeren dertil sitter også der. Begynn ikke på den jobben hvis du ikke har naglepistol hendig. Borer du ut eventuelle nagler må de kunne reinstalleres. Dempa engang den S3 basskassa med Noisekiller for en god venn, og det funka overmåte bra. Ti minutter jobb + tørketid. En full dørdemping vil du kunne gjøre på en helg på bilen din...og da kjenner du ikke igjen anlegget heller.Vil du oppgradere, bruk bilspesifikke drop-ins...Focal har til din bil og.
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Greit nok, mer en ok for folk flest men tidligere oppsett jeg har satt opp er overlegent dette, derav hvorfor så mye høytalere og dsp når det ikke presterer som sagt? da hadde jeg heller ikke tatt opp kampen med og dempe dører og bytte diverse ting om oppsettet faktisk var lagt opp tilfredsstillende nok fra fabrikk, for ikke og snakke om at en ikke bare kan bytte diverse komponenter da systemet er optisk basert og en må "lure" forsterkeren om en gjør endringer da det også er motstand føler fra forsterker som måler hver gang systemer startes.

    Trenger ikke veiledning for hvordan man driver med demping da jeg driver med endel bilstereo privat men takk for tipset likevel Auditor =)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette er et prosjekt jeg ville oversendt Bilradiospesialisten til vurdering.

    Men generelt sett ville jeg byttet høyttalere først, da det som oftest er det svakeste ledd i medfølgende bilstereo.
    Du skriver ikke noe om hvilken årsmodell dette gjelder, så da er det vanskelig å gi råd.
    Som oftest finnes det overganger til standard ISO-kontakt så du kan montere vanlige DIN-spillere, men som allerede nevnt, så er det best å kontakte noen andre enn Bassbrothers, så du kan få flere synspunkt.
    Bilradiospesialisten har jeg snakket med.
    De anbefalte høyttalere først. Performance serien.
    Og mente anlegget var så pass bra at høyttalere var tingen først.
    Og så evnt forsterker og en aktiv sub.
    Fikk pris med arbeid hos de på Focal performance, Audison forsterker og aktiv sub med arbeid, ca 20-25 tusen. Ok eller for dyrt?

    Modell 2008 Laguna iii. Stv vogn

    Jeg og tenker høyttalere. performance eller K2 hvis jeg skal slå litt på stortromma.
    K2 er kanskje bortkastet rett på anlegget?
    Umm - for å slå litt kaldt vann i blodet.

    Du har en 12 år gammel bil som er verdt på bruktmarkedet mellom 30 og 40k. Jeg ville ikke hoppet på og satt i et anlegg til 25k i den bilen. Det var som tenåring på 80-tallet man drømte om stereoanlegg med bil...

    Jeg ville sett etter en rimeligere løsning - kanskje byttet ut høyttalerne (til noe vesentlig billigere enn Focal Audiom) og så satt i en slik sub som går under setet.

    Kanskje du klarer å finne en av disse merketilpassede Android-spillerne?

    Johan-Kr
    Kanskje du burde byttet ut hjemme til en Tivoliradio? Fokuset på økonomi skal jeg ta selv. Denne bilen sit jeg i 35min hver vei til og fra jobb
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Gjorde det samme for noen år siden, monterte greit anlegg i en gammel bil. 2x12" basskasse bak, greit komponentsett fra Infinity, klasse D hele veien og aktiv deling - brukte denne:

    https://bilradiospes.no/produkter/b...-din-hovedenheter/bluetooth/pioneer-deh-80prs

    Jeg monterte i 2012 og har vært fornøyd hver dag siden, ble vel ca 25-30k i deler tror jeg, plukket fra hverandre hele bilen og dempet.

    Blir veldig glad i slik god lyd i bilen :) kjør på!

    Sjekk hva du får plass til i dørene før du bestiller - det er forskjellig dybde på elementer.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Lovemusikk: Nettopp det bør du gjøre...Laguna er en bra bil. de har MASSE kilometer i seg..Fransk bil har en stygg tendens til å bli sterkt undervurdert i Norge. Spesielt av dem som for enhver pris vil ha tyske stjerner o. l i grillen. Så kontakt Ice, du...pluss din lokale Renaultiste...
    Du er en av få som vet.
    Etter en haug med tyskere, Audi, BMW osv er det jamt slutt.
    For pengene jeg sparer kan jeg heller oppgradere anlegg og mye mer til utenom :)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Først av alt, du sitter fremme, og da bør du fokusere på lyd der.

    I min Golf 5(2008-modell) kjøpt i 2014, byttet jeg først bilradio til en grei Pioneer med DAB+.
    I påskeferien samme år fikk jeg Bilradiospesialisten til å montere følgende:
    https://www.alpine.co.uk/p/Products/SingleView/PDX-F6
    Denne er ikke i salg lenger, men de har jo tilsvarende digitale forsterkere.

    https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere-til-bil/16-5-cm-6-5/3-veis-komponentsett/ps165f3

    Hos Bilradiospesialisten her i Bergen anbefalte de meg å beholde originale høyttalere bak, noe jeg også gjorde.
    Som nevnt i tidligere poster, en bil er langtfra et ideelt «lytterom», derfor fokuserte jeg på lyd fremme.
    Det anbefaler jeg deg også, derfor bør du ikke spandere penger på kanaler du ikke hører godt, som bak.
    Så 4+1 subwoofer bør holde.
    Demping kan nok være lurt, det brukte ikke jeg penger på.

    Det er også viktig å legge til at jeg ikke har garasje, og derfor ikke hadde mulighet til å gjøre alt dette selv.
    Bilstereo er ikke vanskelig å montere om en har plass og tid til å montere det.
    Men jeg ville også ha alt skjult, sånn at ingenting opptar ekstra plass eller er synlig utenfra(har gateparkering).
    Derfor er forsterker plassert under passasjersetet.

    Varm lyd får du nok ikke i en bil, men god lyd koster lite i forhold til et hjemme-anlegg.
    Jeg betalte godt under 15 000kr for forsterker og komponentsett fremme inkludert montering, og tilsvarende bør nok du havne på.
    Alt er jo selvfølgelig avhengig av budsjettet ditt, og hva du prioriterer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    122
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde en gammel Toyota for noen år siden. Leverte den inn på bilradio spesialisten i Bergen og fikk byttet samtlige høytalere. Invertert diskant fra focal i front stolpene( ørehøyde) og en flat sub skrudd i baksetet. En digital liten effekt fra blaupunkt drev det hele og dette spilte meget bra. Radio/ navigering var orginalt. Mener jeg betalte 10 lapper ink montering. Et morsomt system som ga meg mye musikk glede til og fra jobb. Kan jo demonteres evt ved salg e.l😎 gi gass!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mine tanker:
    Skikkelig montering er viktigere enn hva merke det er. Nå kjenner jeg ikke LAguna men er de som biler flest bør du gjør tiltak først før for å avstive/dempe før du monterer høyttalerne.
    Bare høyttalere vil gi litt løft, men ikke all verdens.
    Forsterker (Fortrinnsvis med DSP) vil kanskje gi vell så stort løft som det å bare bytte høyttalere, men kommer selvsagt ann på org høyttalerne. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/match-pp62dsp-plug-amp-play-5-kanals-system
    Helst bør du bytte høyttalere, forsterker og en sub (og skikkelig montering)

    Vi hiver bort mye penger på hifi i stua, så hvorfor ikke gjør det samme også i bilen som for mange blir brukt mye mer enn hifi anlegget innendørs :) Om en har bil til 30.000 eller 800.000 er det like gøy med god lyd også i bilen.
    Ja, tenkte dempe dørene også. Tar nok bort de orginale høyttaler ringene og erstatter disse også.
    Ja, de frister å gå for en forsterker også med dsp. De kunne vere behjelpelig å sende meg ferdige oppsett på bilen så det bare var å mate inn.

    Ja vi kaster bort penger på alt mulig. Så hvorfor ikke litt på en bil en sitter 70 min i hver dag.
    Og det er min glede og mine penger.
    Ser det ble nemt 25k haha..
    Da har de ikke sjekket prisene.
    Jeg gjør alt selv. Det er en smal sak.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Først av alt, du sitter fremme, og da bør du fokusere på lyd der.

    I min Golf 5(2008-modell) kjøpt i 2014, byttet jeg først bilradio til en grei Pioneer med DAB+.
    I påskeferien samme år fikk jeg Bilradiospesialisten til å montere følgende:
    https://www.alpine.co.uk/p/Products/SingleView/PDX-F6
    Denne er ikke i salg lenger, men de har jo tilsvarende digitale forsterkere.

    https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere-til-bil/16-5-cm-6-5/3-veis-komponentsett/ps165f3

    Hos Bilradiospesialisten her i Bergen anbefalte de meg å beholde originale høyttalere bak, noe jeg også gjorde.
    Som nevnt i tidligere poster, en bil er langtfra et ideelt «lytterom», derfor fokuserte jeg på lyd fremme.
    Det anbefaler jeg deg også, derfor bør du ikke spandere penger på kanaler du ikke hører godt, som bak.
    Så 4+1 subwoofer bør holde.
    Demping kan nok være lurt, det brukte ikke jeg penger på.

    Det er også viktig å legge til at jeg ikke har garasje, og derfor ikke hadde mulighet til å gjøre alt dette selv.
    Bilstereo er ikke vanskelig å montere om en har plass og tid til å montere det.
    Men jeg ville også ha alt skjult, sånn at ingenting opptar ekstra plass eller er synlig utenfra(har gateparkering).
    Derfor er forsterker plassert under passasjersetet.

    Varm lyd får du nok ikke i en bil, men god lyd koster lite i forhold til et hjemme-anlegg.
    Jeg betalte godt under 15 000kr for forsterker og komponentsett fremme inkludert montering, og tilsvarende bør nok du havne på.
    Alt er jo selvfølgelig avhengig av budsjettet ditt, og hva du prioriterer.
    Jadda..

    Varm lyd jo. Kast disse Pioneer anleggene og prøv Kenwood.

    Låter mye bedre. Og sleng på Focal høyttalere og du får ikke den pistrete/skrikende Pioneer lyden.
    Pioneer var bra et par perioder før. Men ikke nå.

    Skjult blir det ja.

    Monterer selv. Da vet jeg det blir skikkelig og ikke får noe problemer senere.
    Skiftet anlegg på forrige bil, en nyere Audi med Kenwood og Focal. Den låt meget! Med varm lyd.


    Angående den Audien vart et Pioneer anlegg testet først. Men fikk skrikende og skarp lyd på høyttalerne som satt der først.
    Alt i alt spilte Kenwood utrolig mye bedre.
    Med Focal etterpå steg lydkvaliteten til mitt behov.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hadde en gammel Toyota for noen år siden. Leverte den inn på bilradio spesialisten i Bergen og fikk byttet samtlige høytalere. Invertert diskant fra focal i front stolpene( ørehøyde) og en flat sub skrudd i baksetet. En digital liten effekt fra blaupunkt drev det hele og dette spilte meget bra. Radio/ navigering var orginalt. Mener jeg betalte 10 lapper ink montering. Et morsomt system som ga meg mye musikk glede til og fra jobb. Kan jo demonteres evt ved salg e.l?????? gi gass!
    Ja treng ikke vere så dyrt.
    Jeg skal få et anlegg til 10k til å spille bedre enn hvis naboen montere er til 100k i sin bil.
    Hemmeligheten er å gjøre det skikkelig og dempe litt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Alfao: Ser ut til at jeg i sommer skal assistere et vennepar med en Yaris Verso..så analog en bil som er mulig å oppdrive nå. Men det blir da med ny radioblende, tilpassa kabling og 2 sett Focal IS 165 TOY. Ink demping...Noe må man jo gjøre for å sprite opp de kjedeligste bilene langs veien i Norge...Gleder meg til å høre hvor mye fatterns bedre halvdel må ut med etter dagens EU-kontroll på RAV-4en hu har..forøvrig er også den DØNN kjedelig.

    LM: Takk! Tyskere og japanere er derimot OVERVURDERT:cool: Monterte i den gamle , fine Saxoen våres og..Pioneer og Macrom ble det dengang.. Vi brukte tilsammen halvannen time, og det anlegget står fortsatt i selv om bilen nå er avhendet..Sveitserne hos Macrom var blant de første som virkelig skjønte hva som kunne fås ut at custom-fit- høyttalere i bil. Bare så synd at de idag er borte..Det tok meg tjue min å montere et sett 3,5" Macrom i fatterns Mazda pickup på samme tida..Fire skruer ut på hver side av dash, vekk med de gamle, inn med Macrom, tilbake med grillen.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Alfao: Ser ut til at jeg i sommer skal assistere et vennepar med en Yaris Verso..så analog en bil som er mulig å oppdrive nå. Men det blir da med ny radioblende, tilpassa kabling og 2 sett Focal IS 165 TOY. Ink demping...Noe må man jo gjøre for å sprite opp de kjedeligste bilene langs veien i Norge...Gleder meg til å høre hvor mye fatterns bedre halvdel må ut med etter dagens EU-kontroll på RAV-4en hu har..

    LM: Takk! Tyskere og japanere er derimot OVERVURDERT:cool: Monterte i den gamle , fine Saxoen våres og..Pioneer og Macrom ble det dengang.. Vi brukte tilsammen halvannen time, og det anlegget står fortsatt i selv om bilen nå er avhendet..
    Har en kompis som har tatt vare på, dvs forandret litt utseende en Volvo 240 1976 modell. Annlegget er helt likt som på 90 tallet og spiller like rått.
    Pioneer, Pioneer 2160 eller 21 og noe? bakhøyttalere i hattehylle (ny laget hattehylle på 90 tallet), Focal fremme, MTX thunderpro 12 tommer, og MTX forsterkere tror jeg. Han hadde og den legendariske Phoenix Gold som var stabil i 0.5 ohm. Mulig den og sitter i enda.
    Men kanongøy å komme inni den igjen. Anlegg og bil fra ungdoms tiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LM: PG ZX450?? Det er og blir en av de råeste bilforsterkerne som er bygget. Selv har jeg ei lita kruttønne av en Rockford- PBR300x4 i vanen..men anlegget der er ikke ferdig enda..Skal drive RF Punch via Alpine.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    LM: PG ZX450?? Det er og blir en av de råeste bilforsterkerne som er bygget. Selv har jeg ei lita kruttønne av en Rockford- PBR300x4 i vanen..men anlegget der er ikke ferdig enda..Skal drive RF Punch via Alpine.
    Mulig.. Husker ikke.
    Skal jo vere en grei AMP det.
    Alpine lika vi :)
    Alpine e bra ja.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da har Rune fått bilder av bilen inni.
    Han gav seg ikke sånn uten videre utfra skilt nr. Han mente det sku gå å få inn nytt anlegg og.
    Blir spennende hva Ice kommer opp med.

    Og da har jeg 3 forskjellige forslag.

    Må innrømme at jeg stoler mest på Rune.

    De har tross alt og hatt den beste bilstereo bilen jeg har vert inni. Til ok pris og.
    Var vel Focal og Audison. Anlegget husker jeg ikke, men var Alpine eller Kenwood.

    Og jeg har vert inni mange i konkurranser og privat. Artig tid det.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan bli litt som hjemme dette.
    Kun høyttalere.. Men så får en sørenmeg lyst å skifte litt til. Av flere grunner.
    Bedre lyd, men og skru litt bilstereo etter gammelt. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan og nemne litt om hva jeg tenker om å lage til noe i en 2008 mod. Sånn siden flere reagerte på det.

    1. En bil som er billig i innkjøp brukt.
    2. Sparer mange mange tusen i driftsutgifter, kontra en haug med tyske biler, jeg har hatt.
    Og dermed frigir en mye penger som en kan bruke noe av til bedre lyd.
    3. Ved nykjøp av bil, har en tapt 80.000 ved å ta den ut av butikken. Så tape en 200.000 ved å ha den i 2-3 år. Så tape en pålagt service hos forhandler i stedet for å ta det selv. Så tape en renter på lån.

    Ja.. Så da koser jeg meg med en gammel 2008 som oppleves i nærheten som nybil.
    Ja, jeg har lånt mange demo biler i langhelger så har litt å sammenligne med.

    Så sånn tenker jeg.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Godt det ordner seg, de eldre er ofte de bedre og skru på, hadde akkurat en 04 Mazda 3 som ikke gikk gjennom EU enda jeg skiftet deler opp understell i nærheten av 20k og gjort alt selv, var rusta som tok den enda jeg er såpass nøye...

    Forøvrig enig i det med Pioneer men hør PRS serien og saken blir fort en annen, mest bruke GZ,Helix og DD audio samt noe Alpine over de åra jeg har hold på, Alpine er vel de jeg har vært mest fornøyd med, kvalitetsmessig er Helix overlegne alt annet jeg har prøvd til nå.

    Legg ut bilder med jobben over tid å da =)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Godt det ordner seg, de eldre er ofte de bedre og skru på, hadde akkurat en 04 Mazda 3 som ikke gikk gjennom EU enda jeg skiftet deler opp understell i nærheten av 20k og gjort alt selv, var rusta som tok den enda jeg er såpass nøye...

    Forøvrig enig i det med Pioneer men hør PRS serien og saken blir fort en annen, mest bruke GZ,Helix og DD audio samt noe Alpine over de åra jeg har hold på, Alpine er vel de jeg har vært mest fornøyd med, kvalitetsmessig er Helix overlegne alt annet jeg har prøvd til nå.

    Legg ut bilder med jobben over tid å da =)
    PRS ja.. Det er jo noe annet. Hørte den Svenske Pioneer bilen en gang og det var fin lyd. Men da snakker vi en annen prisklasse enn jeg var tenkt til her :p


    Blir ikke helt enda.. Får se om jeg blir enig med meg selv om hva som blir gjort.
    Og litt spent på Ice Audio sitt svar.

    Helix har jeg aldri hørt. Trodde det var litt, ja ikke jalla, men ikke helt der. Men det er bra altså?

    Fikk beskjed av Ice sist, at Alpine var litt bedre enn Kenwood, men en hørte ikke forskjell i en bil.
    Men inne hos de kunne en nok kanskje høre forskjell. Liker godt Alpine selv. Greie hovedenheten det.

    Bilder ja.. Ja skal se om jeg husker det.
    Blir ikke nett enda.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Slik ser det ut nå.
    Cabasse. :)
    Æ.. Nei.. Hvis en tar ut anlegget og studerer lappen på anlegget, så står det helt helt nede, Clarion. Ikke det... Er jo et helt ok merke. Var vertfall ok.
    Hvordan låter det nå?
    Helt greit. Men må dempes i dørene.
    På basstrøkk der det ikke vibrerer, kan det høres veldig imponerende ut. Fast klart basstrøkk. Men som sagt det vibrere nok.
    Ellers veldig klar lyd. Uten varme, men heller ikke noe skrikende. Spiller bedre enn en ny BMW med oppgradert annlegg. Han kompisen min som har en sånn, får ikke hørt mitt før oppgradering. Da hadde han tatt livet av seg etter å ha spandert nesten 900.000 på den nye BMW hybride.
    Jeg måtte ta en nødløgn.. Joda låter bra. Hehe..
    Altså slik ser det ut nå.

    IMG_20200303_195216.jpg


    IMG_20200303_195227.jpg


    IMG_20200303_195346.jpg
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Brax/Helix/Match nærmere bestemt Audiotec Fischer er ikke mye jalla nei =) snarere tvert imot er en av de mest seriøse merkene jeg har vært innom og varmt anbefalt av butikker samt tester, og de har utrolig mye godt utstyr for de som må koble opp med originale anlegg og som ikke har muligheten til og røske ut alt og starte på nytt.

    Kjenner ikke Renaulten men bør absolutt være en grei sak og implementere komponenter her uten at du mister informasjon på skjermen noe jeg regner med den viser? samt hvis original forsterkeren kan enten erstattes eller at du kan bruke høynivå til en annen forsterker hvis Eva mangler eller bare koble inn en dsp med nok inn og utganger for videre tilkobling =)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Brax/Helix/Match nærmere bestemt Audiotec Fischer er ikke mye jalla nei =) snarere tvert imot er en av de mest seriøse merkene jeg har vært innom og varmt anbefalt av butikker samt tester, og de har utrolig mye godt utstyr for de som må koble opp med originale anlegg og som ikke har muligheten til og røske ut alt og starte på nytt.

    Kjenner ikke Renaulten men bør absolutt være en grei sak og implementere komponenter her uten at du mister informasjon på skjermen noe jeg regner med den viser? samt hvis original forsterkeren kan enten erstattes eller at du kan bruke høynivå til en annen forsterker hvis Eva mangler eller bare koble inn en dsp med nok inn og utganger for videre tilkobling =)
    Takk for svar. Her må vi lese oss opp :)
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ja er faktisk ganske mye bra innen bilstereo selv om folk prioriterer hjemme anlegg framfor dette =)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hils Rune og si at det er futt i Coupeen fremdeles :cool:
    Skal jeg gjøre :)
    ________
    Han mente forøvrig at det sku gå fint å skifte anlegg på min bil. Første som har sagt det. :)
    Var bare å komme innom så skulle han se hva han fikk til.
    Helt kanon.
    Så vi får se når sommeren kjem og jeg trille heimom.

    Så da tenker jeg at jeg bare skifter høyttalere selv i første omgang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn