Biltema rca signalkabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Noe lettvint av Mr.Spock å bare hoppe over å svare på de mest interessante spørsmålene …



    Men konklusjonen til Mr.Spock forteller da at man fint kan bunte sammen en god mengde med sprengstein-ledninger for så å lodde de godt sammen i endene med Biltema-loddetinn.
    En slik kable vil låte nøyaktig like godt som f.eks. Audioquest kabler fra HiFi Klubben.

    Godt å vite!

    🤡
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.418
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Noe lettvint av Mr.Spock å bare hoppe over å svare på de mest interessante spørsmålene …



    Men konklusjonen til Mr.Spock forteller da at man fint kan bunte sammen en god mengde med sprengstein-ledninger for så å lodde de godt sammen i endene med Biltema-loddetinn.
    En slik kable vil låte nøyaktig like godt som f.eks. Audioquest kabler fra HiFi Klubben.

    Godt å vite!

    🤡
    Jeg vil i dette eksemplet faktisk si ja!
    Ikke glem hva sprengtråd er; tynn solid core O2 fritt kobber. ;)

    Vet ikke om du har peiling på kabeldesign, men tenk litt på hvordan en eks Audioquest høyttaler-kabel er oppbygget:tynne solid core strands surret sammen til en leder, terminert i endene, eller til og med kanskje lagt flatt ved siden av hverandre (aka flatkabel type) terminert i endene med standard loddetinn.

    Så ja, det vil fungere suverent: kan fint bruke "sprengtråd" som flettes sammen eller legges flatt, og som på et magisk vis gir lyd i høyttalerene.
    Og de vil låte likt som Audioquest, fordi de er jo samme kabel. 😁(y)

    Var kanskje ikke helt det du hadde sett for deg da du la frem eksemplet?:rolleyes:
     

    nygafre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Innlegg
    56
    Antall liker
    61
    Jeg vil i dette eksemplet faktisk si ja!
    Ikke glem hva sprengtråd er; tynn solid core O2 fritt kobber. ;)

    Vet ikke om du har peiling på kabeldesign, men tenk litt på hvordan en eks Audioquest høyttaler-kabel er oppbygget:tynne solid core strands surret sammen til en leder, terminert i endene, eller til og med kanskje lagt flatt ved siden av hverandre (aka flatkabel type) terminert i endene med standard loddetinn.

    Så ja, det vil fungere suverent: kan fint bruke "sprengtråd" som flettes sammen eller legges flatt, og som på et magisk vis gir lyd i høyttalerene.
    Og de vil låte likt som Audioquest, fordi de er jo samme kabel. 😁(y)

    Var kanskje ikke helt det du hadde sett for deg da du la frem eksemplet?:rolleyes:
    Nydelig 😁👌
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.103
    Antall liker
    20.431
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 933162 Vis vedlegget 933164

    Her har jeg sammenliknet kablene. Til venstre er Biltema og til høyre er rca kabler som er kjøpt hos Clas Ohlson. Prisen var den samme.....ish og jeg hadde litt snakeoil, Nordost Eco3X antistatisk spray med parfyme på den svarte kabelen fra Clas Ohlson. Jeg kan ikke på dette forumet påstå noe som helst om resultatet og hvilken kabel jeg syns var mye bedre. Jeg syns den ene kabel utklasset den andre. Jeg har ikke måleutstyr så sorry.
    Det får overlates til fantasier og myter om lydbilde og transparent realisme og man kan drømme om Black Sabbath og Black and White...nei nå sa jeg for mye skrullerier. ;)
    Respekt for et virkelig avslørende HiFi-setup å prøve ut kabler på.
    Her avsløres allt. (y)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Respekt for et virkelig avslørende HiFi-setup å prøve ut kabler på.
    Her avsløres allt. (y)
    Har Gryphon Atilla og Audiophysic Tempo 35.
    Den lille Emerson spiller ringer rundt Topping e70 velvet. Men det er bare min mening om streamingelektronikk du finner innebygd i DartZeel audio produkter.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Vi kan sikkert alle få det bedre 😍

    Tror ikke jeg ville startet med "kabler" i min søken etter å få det "optimale oppsettet", men det tar likevel ikke lang tid før det er fornuftig å bruke mer enn en hundrelapp per meter i noen gode pro kabler, tenker jeg da. Biltema eller Claes osv blir litt unødvendig dumt når du kan få bra og rimelige pro saker fra klotz eller vovox for eksempel, som så opplagt er skrudd bedre sammen og er testet til å fungere bra i lydstudioer eller scener hvor skjerming og ren mekanisk robusthet er viktig. Snakker ikke om lyd, bare ren mekanisk kvalitet og litt ekstra god skjerming som koster lite å forbedre opp til et forsvarlig nivå ;-)

    Har mye erfaring med billige drittkabler etter 40 år som nerd og gidder ikke det lenger.

    Jeg personlig liker å bruke enda litt mer som nevnt tidligere fordi jeg synes fine kabler er småkule kunstverk men jeg blir jo skutt hvis jeg påstår at det kan ha lydmessige gevinster, så jeg stopper ved "kjøp god mekanisk og materiell kvalitet" i kabler. Det betyr i praksis gode pro kabler i mitt hode. Så kan jeg ha sølvtøyet mitt i fred uten at noen trenger å erge seg over det :cool:
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Tror tynn sølvkabel med superidiot bra rca plugger fra Furutech for eksempel hadde vært tingen i og med at den tynne fjertekabelen fra Clasern låter så bra.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva resten av anlegget koster er helt uvesentlig. Her snakker vi om hva som er en akseptabel pris.
    Men selvsagt er det helt greit at folk blir lykkelige av å kjøpe dyre ledninger.
    Den på bildet nedenfor koster 25290 kr for en meters lengde.
    Det er for meg svinedyrt, du ( dvs, «man») får nemlig tilsvarende ledning til 1500kr, noe som egentlig demonstrer poenget. Vis vedlegget 932811
    Hvis du er uenig, så er prisen riktig for deg, og da finnes det et marked. 🤗
    Skulle jammen prøvd tilsvarende ledning som kun koster kr.1500.- som er like bra som frey 2.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Skulle jammen prøvd tilsvarende ledning som kun koster kr.1500.- som er like bra som frey 2.
    Eller svimlende 150,- som det gjerne koster i proff segmentet.
    Hadde jo tatt seg ut det at man får så rimelig kabel i det hele tatt og mekke til med Neutrik plugger selv. Du hører garantert ikke forskjell, material kostnadene er den samme også.
    Da slipper man også den ekstra kostnaden det er å ha en tre-armet hulder som fletter kabelen imellom rumpa og tærne hos Nordost, men jeg skjønner jo at det kan koste litt å få ansatt slik eksotisk arbeidskraft.. Og arbeidskraft er jo gjerne det som koster idag, kobber er jo dyrt men ikke SÅ dyrt.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Eller svimlende 150,- som det gjerne koster i proff segmentet.
    Hadde jo tatt seg ut det at man får så rimelig kabel i det hele tatt og mekke til med Neutrik plugger selv. Du hører garantert ikke forskjell,
    Sterk påstand. Hva vet du om hva jeg hører? Men jeg skulle ønske du hadde rett. Skulle ønske du hadde rett. At silver plated solid core vs multistranded kobber som måler det samme hadde samme lyd uansett kilde, forsterker høyttalere, rom og isolasjonsmateriale på kabelen. Og uansett hva slags strømsystem man hadde.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Sterk påstand. Hva vet du om hva jeg hører? Men jeg skulle ønske du hadde rett. Skulle ønske du hadde rett. At silver plated solid core vs multistranded kobber som måler det samme hadde samme lyd uansett kilde, forsterker høyttalere, rom og isolasjonsmateriale på kabelen. Og uansett hva slags strømsystem man hadde.
    Morsom påstand, at du mener å ha hørt en av de hjemme mekka kablene mine og sammenlignet med alt det andre.. Hvor mye isolasjon brukes, og hvor mange threads er det på kabelen jeg mekker sammen med plugger selv?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Morsom påstand, at du mener å ha hørt en av de hjemme mekka kablene mine og sammenlignet med alt det andre.. Hvor mye isolasjon brukes, og hvor mange threads er det på kabelen jeg mekker sammen med plugger selv?
    Nei, det er sant, det vet jeg ikke. Nå har jeg 10 tommeltotter og har ikke loddeutstyr heller da. :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    3.341
    Torget vurderinger
    1
    Dyrere kabler er ikke nødvendigvis bedre.
    Fikk en betydelig forbedring den gangen jeg gikk fra Silspeak (multistranded industrikabel med Silikon dielektrum) til Anticables (solid core med lakk-isolasjon). Begge var høyttalerekabler med lignende (stort) tverrsnitt og i budsjettklassen.

    Silspeak hadde jeg brukt i mange år, med forskjellige høyttalere. Kjente de godt. Anticables var et rent hofteskudd. Jeg visste de hadde høstet lovord, men sånn hifi-lyrikk er ikke alltid så lett å tolke entydig. Spesielt ikke når det gjelder kabler. Så jeg bare bestilte de fra US nettbutikk, uten egentlig å vite hva jeg fikk lydmessig.
    Fikk rimelig sjokk da jeg koblet opp. De var mye "strammere" og mer kontant i grunntoneområdet. Silspeak låt til sammenligning slørete og litt "gompetung". Det ble ikke mer/mindre bass/diskant. Bare tightere og mer rytmisk interessante.
    De gamle Silspeak gjør nå tjeneste i dypbassen.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.444
    Antall liker
    2.030
    Torget vurderinger
    8
    Fikk en betydelig forbedring den gangen jeg gikk fra Silspeak (multistranded industrikabel med Silikon dielektrum) til Anticables (solid core med lakk-isolasjon). Begge var høyttalerekabler med lignende (stort) tverrsnitt og i budsjettklassen.

    Silspeak hadde jeg brukt i mange år, med forskjellige høyttalere. Kjente de godt. Anticables var et rent hofteskudd. Jeg visste de hadde høstet lovord, men sånn hifi-lyrikk er ikke alltid så lett å tolke entydig. Spesielt ikke når det gjelder kabler. Så jeg bare bestilte de fra US nettbutikk, uten egentlig å vite hva jeg fikk lydmessig.
    Fikk rimelig sjokk da jeg koblet opp. De var mye "strammere" og mer kontant i grunntoneområdet. Silspeak låt til sammenligning slørete og litt "gompetung". Det ble ikke mer/mindre bass/diskant. Bare tightere og mer rytmisk interessante.
    De gamle Silspeak gjør nå tjeneste i dypbassen.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil holde meg innenfor rca signalkabler til å koble digital signalkilde (cd, dac, streamer, mediaspiller) til forsterker eller til forforsterker.

    Men nå skal jeg komme med en påstand woooooo!

    Noen ultra ocd high-end profeter (kabelprodusent av eksotiske kabelprodukter) mener at hvis man går ned på tverrsnittet på slike analoge signalkabler, så vil man få "bedre lyd" (bedre kvalitet)
    "Bedre lyd" er i min verden at lyden blir klarere punktum. Men nok om det. Det er ikke det som er poenget her.
    Spørsmålet er bare om det er noe lurt å gå ned på tverrsnittet i rca signalkabler sett med vitenskapelige øyne?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.005
    Antall liker
    11.406
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er besvart minst ørtogførti ganger, også direkte til deg. Analoge "interconnects" som kabelbransjen gjerne kaller det, bringer så liten signalstrøm at kabelkvadratet stort sett betyr null og nada. Utgangsimpedans på signalkilder er stort sett i størrelsesorden 'noen hundre ohm' og lastimepdans typisk minst 10k, gjerne mer.. 1V signal i 10k last gir 100uA.. i 50k last 20uA... ergo betyr egentlig ikke kabelkvadratet noe som helst... Så er det bevist og forklart in absurdum at uheldige kombinasjoner av induktans og kapasitans som er avhengig av konstrukjsonen av kabelen, faktisk kan bety noe, gitt feks signalkilder med høy utgangsimpedans som lastes med relativt lav last, kanskje typisk et par kohm.... slike kombinasjoner av kilder og last blir det vel stadig færre av, da det typisk var/er rørbaserte produkter... en rørbasert pre har forøvrig oftest nokså høy lastimpedans og derved mindre problemer... At mindre kvadrat gir "klarere" lyd er derfor stort tatt ut av løse luften, - en påstand uten bevis, - som dessverre heller er regelen og ikke unntaket hva gjelder "HiEnd" produsenter.... Så får man tro og "høre" akkurat hva man vil... Teknisk/vitenskapelige bevis finnes ikke...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette er besvart minst ørtogførti ganger, også direkte til deg. Analoge "interconnects" som kabelbransjen gjerne kaller det, bringer så liten signalstrøm at kabelkvadratet stort sett betyr null og nada. Utgangsimpedans på signalkilder er stort sett i størrelsesorden 'noen hundre ohm' og lastimepdans typisk minst 10k, gjerne mer.. 1V signal i 10k last gir 100uA.. i 50k last 20uA... ergo betyr egentlig ikke kabelkvadratet noe som helst... Så er det bevist og forklart in absurdum at uheldige kombinasjoner av induktans og kapasitans som er avhengig av konstrukjsonen av kabelen, faktisk kan bety noe, gitt feks signalkilder med høy utgangsimpedans som lastes med relativt lav last, kanskje typisk et par kohm.... slike kombinasjoner av kilder og last blir det vel stadig færre av, da det typisk var/er rørbaserte produkter... en rørbasert pre har forøvrig oftest nokså høy lastimpedans og derved mindre problemer... At mindre kvadrat gir "klarere" lyd er derfor stort tatt ut av løse luften, - en påstand uten bevis, - som dessverre heller er regelen og ikke unntaket hva gjelder "HiEnd" produsenter.... Så får man tro og "høre" akkurat hva man vil... Teknisk/vitenskapelige bevis finnes ikke...
    Men har du hørt forskjell i blindtest? Jeg skulle gjerne prøvd det også. Men i eksempel nedenfor spiller penger nada inn og ergo nada forventning.
    For eksempel "The Ballad of Bill Hubbard" artist: Roger Waters.
    I begynnelsen av låta er det ikke musikk, men lyder av radio, bjeffing diverse lydeffekter som på kabel 1 kommer fra alle kanter også bakfra. Dette skyldes refleksjoner i rommet osv. Men bjeffing og radiolyd er plassert 3 meter til venstre for venstre monitor når jeg sitter i hotspott.
    På kabel 2 høres det ut som hele miksen er smalere og bjeffing og radiolyd kommer fra selve venstre høyttaler. Når musikken setter inn for fullt er det like grøtete på begge kablene.
    Men i følge deg så er det KUN hjernen som spiller meg et puss. Jeg har lært å lytte av proffe studiofolk og de vet hva man skal lytte etter i en mix.
    Opplevde også i en annen sammenlikning med xlr kabel at kabel 2 kostet mye mer enn kabel 1. Instrumentene var plassert langt inni veggen. Mens på kabel 1 var de lenger framme.

    I kabeltester er det ofte instrumentenes plassering i mixen folk snakker om. Det er ikke bullshit og tåkeprat, men det samme språket som studiofolk bruker.
    Ikke belær meg om det. Jeg har vært i studio mange ganger. Disse folkene ler av high-end folk. Men begrepene er de samme.

    Løsningsforslag på fenomenene beskrevet over. Det er noe galt med kabel 2.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.614
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    For eksempel "The Ballad of Bill Hubbard" artist: Roger Waters.
    I begynnelsen av låta er det ikke musikk, men lyder av radio, bjeffing diverse lydeffekter som på kabel 1 kommer fra alle kanter også bakfra. Dette skyldes refleksjoner i rommet osv.
    Hva skjer med lydbildet når du eliminerer refleksjoner i rommet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.614
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Men bjeffing og radiolyd er plassert 3 meter til venstre for venstre monitor når jeg sitter i hotspott.
    På kabel 2 høres det ut som hele miksen er smalere og bjeffing og radiolyd kommer fra selve venstre høyttaler. Når musikken setter inn for fullt er det like grøtete på begge kablene.
    Løsningsforslag på fenomenene beskrevet over. Det er noe galt med kabel 2.
    Basert på dine beskrivelser av lydbildet virker det mer som feilkobling enn "feil" på kablene...... :unsure:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    snodig at magneten vet hvilke kabel som sender signaler som setter membraner i bevegelse og vet at det skal vibrere strammere med rett kabel
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva skjer med lydbildet når du eliminerer refleksjoner i rommet?
    Vet ikke. Har solgt kabel og dac som er brukt i eksempelet. Må høre sangen på nytt med ny streamer og kanskje noen roomtreatments.
    I dag har jeg signalkabel fra Classern.
    Eliminere refleksjoner i rommet er umulig. Kan flytte anlegget inn på soverommet og sette opp madrasser på veggene. Så må jeg kjøpe nordost frey. (I min verden er det bare noe få high-end eksotisk kabelmerker som virker: Nordost, Nordost og kanskje Gryphon.)
    Men nytt kjøleskap har høyere prioritet. Så skal jeg prøve isotek nettstøyfilter på kjøleskapet. Skal visst være natt og dag. Du måkke sette kaffen i halsen nå.🥳😵💫😱🧐🤓
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    35.555
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men har du hørt forskjell i blindtest? Jeg skulle gjerne prøvd det også. Men i eksempel nedenfor spiller penger nada inn og ergo nada forventning.
    For eksempel "The Ballad of Bill Hubbard" artist: Roger Waters.
    I begynnelsen av låta er det ikke musikk, men lyder av radio, bjeffing diverse lydeffekter som på kabel 1 kommer fra alle kanter også bakfra. Dette skyldes refleksjoner i rommet osv. Men bjeffing og radiolyd er plassert 3 meter til venstre for venstre monitor når jeg sitter i hotspott.
    På kabel 2 høres det ut som hele miksen er smalere og bjeffing og radiolyd kommer fra selve venstre høyttaler. Når musikken setter inn for fullt er det like grøtete på begge kablene.
    Men i følge deg så er det KUN hjernen som spiller meg et puss. Jeg har lært å lytte av proffe studiofolk og de vet hva man skal lytte etter i en mix.
    Opplevde også i en annen sammenlikning med xlr kabel at kabel 2 kostet mye mer enn kabel 1. Instrumentene var plassert langt inni veggen. Mens på kabel 1 var de lenger framme.

    I kabeltester er det ofte instrumentenes plassering i mixen folk snakker om. Det er ikke bullshit og tåkeprat, men det samme språket som studiofolk bruker.
    Ikke belær meg om det. Jeg har vært i studio mange ganger. Disse folkene ler av high-end folk. Men begrepene er de samme.

    Løsningsforslag på fenomenene beskrevet over. Det er noe galt med kabel 2.
    Både kabel 1 og 2 høres ikke rett ut... sjekk på nytt igjen hvis dette er tilfelle hos deg.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Både kabel 1 og 2 er solgt. Men jeg har nok en god del refleksjoner i rommet som forårsaker et litt koko lydbilde. Men da er vi fort over på roomtreatments.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    35.555
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis hunden bjeffer på venstre side så kan det fort bli litt rart lydbilde ja... "Radioen" kommer fra venstre men hunden står ganske langt ute og på høyre.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Å ja.
    Nå har jeg satt et kjøleskap bak venstre høyttaler. Jeg får høre hva som skjer da. Høyttaleren står forran en endevegg som jeg midlertidig forlenger med et kjøleskap.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn