Bionic 4313B - JBL L96 overhaling og modifikasjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har planer om å gå over et sett med JBL L96. De er i utgangspunktet i svært god stand, men de er vel drøye 40 år nå og fortjener noe TLC. Har derfor noen spørsmål mens jeg leser meg opp på "does and donts".

    1) Jeg har så godt som landet på å beholde de originale delefilter verdiene. Vil ikke kødde for mye med noe som fungerer godt. Jeg ønsker alleikevel å snekre det sammen selv med de samme verdiene som sitter i originalfilteret. Ser at noen av verdiene er litt kinkige om man skal ha enkelte merker. Kan man f.eks velge 15uF istedet for 13,5uF, eller 3,9uF istedet for 4uF f.eks)? Hvor nære bør verdiene på spolene være f.eks? Hva slags type spoler bør man velge?



    2) Disse høyttalerne er jo også utstyrt med L-pads(kontroller for diskant og mellomtone) Kan disse med fordel byttes til noe annet og bedre? I såfall hva?

    3) Vurderer Speakon kontakter opp i mot vanlige høyttaler terminaler. Noen tips eller forslag her? (De eksisterende elendige klemme kontaktene må bort)

    4) Kassene er i utganspunktet pene, men de er jo noen år, så vil gå over finishen. Er det pussing og olje som gjør susen?

    5) Høyttaler elementene er jo hele og fine og i god stand, men aluminium rammene har noen mørke merker (korrosjon). Hvordan fjernes dette best? De er jo integrert i selve elementene, og jeg vil om mulig ikke plukke elementene i fra hverandre.

    6) Kan de hvite bass elementene vaskes på noen måte? De er jo ikke akkurat hvite lenger :)

    7) Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert :)

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    L-Pads can byttes ut mot faste mostander når riktig innstilling er funnet ??????
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    L-Pads can byttes ut mot faste mostander når riktig innstilling er funnet ������
    Det er klart, men da endrer jeg vel endel på funksjonaliteten på høyttalerne?
    Har vurdert opp i mot Troels Gravesen sine rekonstruksjoner og endring av delefilter.
    Da endres høyttaler til en konvensjonell og moderne konstruksjon litt i motsatt retning av hva jeg tror er veien å gå på disse.
    Med muligheter for justering kan jo høyttalere lettere passe både ører og plassering.

    Tenker derfor at jeg ikke ønsker å endre på disse funksjonene, men som med delefilteret er det mulig å bytte alle komponentene til noe bedre. Det bør vel også være mulig med en L-PAD?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.771
    Antall liker
    2.327
    Sted
    Portugal
    Du kan bytte til nye kondensatorer. (Bedre?)
    Finner du ikke riktige verdier kan du kombinere flere.
    Du skal ha 14 uF. 12 og 2 i parallell gir 14.
    Capacitance in series and parallel Calculator - High accuracy calculation
    La spolene være som de er. Ikke mye å hente.
    L pad, hvis de ikke skraper er de ok. Bruk kontakt rens og vri de frem og tilbake mange ganger.
    Du finner ikke bedre L pads. Men nye.

    Liker du Speakon, bruk det.
    Korrosjon på aluminium er ikke lett å fjerne. Prøv med Strahldur metalrens.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte at det "kråkereiret" som er limt fast på bakeplate har godt av noe bedre. Og aner at det ikke nødvendigvis er like helt når jeg har bendt det løs :p

    12 og 2 uF i parallell gir 14uF, men det skal være 13,5uF.... har det noe å si?

     

    Vedlegg

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    14 er sikkert helt greit, det er i alle fall innenfor toleransen til normale kondensatorer, men du kan jo bruke 12 og 1,5 hvis du vil ha skikkelig ro i sjelen.
    Men de små grønne dropsene der på printet da, de er koblet parallelt med de gule, har du tenkt å bruke de videre?
    Eller kanskje sette på noen av disse sprague kondensatorene som folk snakker om?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vurderer å lage et helt nytt delefilter ihht tegningene. Men må se hvor mye som blir ødelagt når de bendes løs. De er limt fast og alle kabler og loddinger er tydeligvis gjort på baksiden. De små "ertene" er vel de på 0,1uF?! Er ikke helt sikker på hvorfor det er gjort på den måten, men kan hende noen av dere vet dette?

    Jeg har egentlig ikke mer peil på dette enn at jeg kan lodde og kopiere et eksisterende filter, bet ikke om jeg kan lese skjemaet godt nok til å lage et nytt et kun basert på det.

    Enda et potensielt dumt spørsmål F.eks. På kortet er det kun 3 motstander, men s det i skjemaet indikerer at det er flere? Er dette noe annet?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    ...
    Enda et potensielt dumt spørsmål F.eks. På kortet er det kun 3 motstander, men s det i skjemaet indikerer at det er flere? Er dette noe annet?
    R1, R2, R3 er de faste motstandene du ser - R4 og R5 er L-pad'ne

    0,1uf - "JBL-triks" bypass av større kondensator

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kom på en annen ting, og det er sikkert enda et dumt spørsmål.
    Ser rundt om at de små verdiene som paralellkobles på kondensatorne ofte er av høyere kvalitet.
    Vil det si at jeg kan bruke standard Jantzen f.eks og paralellkoble med en lav verdi Supreme og da slipper å kjøpe de "Store dyre"?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.771
    Antall liker
    2.327
    Sted
    Portugal
    De du kaller små er 0.01 ikke 0.1

    Se kalkulatoren jeg la ut ovenfor for serie paralellkobling av kondensatorer.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Kom på en annen ting, og det er sikkert enda et dumt spørsmål.
    Ser rundt om at de små verdiene som paralellkobles på kondensatorne ofte er av høyere kvalitet.
    Vil det si at jeg kan bruke standard Jantzen f.eks og paralellkoble med en lav verdi Supreme og da slipper å kjøpe de "Store dyre"?
    Ja det er en måte å gjøre det på.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er det dette som er en parallelkobling?
    kan jeg da ha en standard som største verdi,mog en "superior et eller annet" som laveste for å øke kvaliteten på komponenter?

     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ...
    Enda et potensielt dumt spørsmål F.eks. På kortet er det kun 3 motstander, men s det i skjemaet indikerer at det er flere? Er dette noe annet?
    R1, R2, R3 er de faste motstandene du ser - R4 og R5 er L-pad'ne

    0,1uf - "JBL-triks" bypass av større kondensator

    mvh
    0,01uF er jo rett. Men er dette for på samme måte som jeg snakker om i paralellkobling for å bruke bedre kondensatorer så billig som mulig?

    Eller kan de fjernes ved å bruke bedre kvalitet på selve kondensator?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, så på det i JBL tråden. Virker spennende, men også nervepirrende avansert for en amatør som ikke kan lese skjemaet riktig engang. Et 9V batteri i delefilteret?
    Om jeg evt går for det så må jeg nok alliere meg en en lokal "mentor" for å få det til.
    her er det vel også gjort noe med Lpad?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Legger ved linken til dette filteret her for senere referanse.

    Bionic 4313B's

    Edit:
    Er bassene anderledes i 4313b?
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takker :)

    Må lese endel her forstår jeg.

    men jeg har forstått det rett med at jeg kan paralellkoble med en liten kondensator i "supreme" kvalitet for å oppnå det samme som en stor "supreme"?

    De avbildede L-padene på "Bionic" ser ut som de har en spole?!
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Takker :)

    Må lese endel her forstår jeg.

    men jeg har forstått det rett med at jeg kan paralellkoble med en liten kondensator i "supreme" kvalitet for å oppnå det samme som en stor "supreme"?

    De avbildede L-padene på "Bionic" ser ut som de har en spole?!
    Ang. parallellkobling av kondensatorer så er det vel mange meninger.
    Tror ikke du oppnår det samme som en stor "supreme", men du gjør den "vanlige" litt bedre

    "Bionic" L-pad: Tror det er "L4" du ser.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har laget meg en handleliste på filteret. Det blir et helvetes dyrt filter, men gøy å lage noe som er litt spesielt.
    Jeg har ikke fått tak i spoler på 3.5mH - 7.5Ohm, så her må jeg se om jeg finne noe et annet sted. Kom gjerne med en link på dette.
    Alternativt lodde inn en ekstra motstand på spolen. Er dette ugunstig, eller "same same"?

    Har funnet ut at jeg går for "Solen caps" rund baut. Partsexpress har bare 3 stk Solen 33uF på lager, så jeg må uansett vente til det er kommet på lager da jeg trenger 8 stk :rolleyes:

    Når det kommer til finish må jeg eksperimentere og lese meg opp på en god måte å fjerne korrosjonsflekkene på den blanke aluminiumen rundt elementene.
    Gjerne uten å måtte demontere alle delene på elementene. Tips? ;)

    Går også å leker med tanken på å lage fronten spesiell mtp at dette er en spesiell JBL mod. Ser vagt for meg hammerslag spraymalt i JBL blå?!
    Må vel også få laget meg skilt med merking på det.

    Jaja... da har jeg et prosjekt fremover mot sommeren :)
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sitter og leser meg opp på dette, og lurer på bruk av kondiser.
    Registrerer at mange velger Solen caps og som er sånn midt på treet priset.

    Etter å ha lest på Humble Homemade Hifi - Cap Test

    kan det se ut som at Jb JFX caps "presterer" på samme nivå, men selges til halve prisen.

    Har ikke valgt hva som brukes enda, og ønsker gjerne tilbakemeldinger fra andre som har gjort seg opp erfaringer med dette.
    Også supert om dere har tips om andre typer kondiser som kan brukes.

    Disse delefilterne er jo relativt omfangsrike, og benytter seg av relativt mange og til dels store kondiser.

    Hva mener dere? Vet ikke om det er med kondiser som med kabler, men de er vel konstruert noe forskjellig, og noen har mindre avvik en andre, og som gjerne vil ha mye å si?!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Om jeg skal blande kvalitet på kondensatorer, hvor bør jeg plassere de beste?
    Ser at enkelte verdier er vanskelig å skaffe hos flere merker, og så store som 33 uF er vanskelig å få tak i hos flere.

    Noen som har noen synspunkter på de med kondiser og tips til hva man bør gå for?:rolleyes:

     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Slik jeg tolker dette, betyr det at jeg egentlig kan velge kondiser av billigste sort, og at Charging vil simulere egenskapene til de dyreste og beste kondensatorene på markedet. Leser jeg rett? Trenger altså ikke være Solen eller tilsvarende, men billigste Poly fra Mundorf holder i bøttevis?:confused:


    http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/charge_coupled_crossovers.htm




    "Mechanical resonance is an issue, if you change the spacing of the plates, the characteristics of a signal passing between them would also change, providing modulation of the capacitor value and overlaying the characteristic resonances onto the signal. Applying a voltage is claimed to create a tensioning effect on the windings of a capacitor, holding it in place and suppressing vibration behavior- just as a capacitor with better quality windings, and heavier-duty construction might.
    Isn't it a lot of effort for a little thing?!
    It's a simple project, and there's a significant gain to be had- You can build a higher-end capacitor than you can afford by simply using quality inexpensive caps and charge coupling them. Commercial Mylar and poly caps are available very inexpensively from surplus houses like Apexjr and Madisound seems to have an endless supply of handy little 10uF yellow caps on their clearance page. Sure you need to buy twice as much, but if you shop carefully, you can come in quite a bit less expensive than even the cheapest "audio grade" cap from Solen, Erse, Clarity Caps, or whomever. So not only can you make a capacitor that will significantly outperform most models, you can do it in values that aren't necessarily available and would be extremely expensive. At the time of this writing, a single, not terribly good sounding, Solen Fastcap of 40uF is going for $16.28 at Parts Express. That's what it cost me to build a pair of superior audio capacitors with charge-coupling. So a 50% savings and better sound. Not too shabby!"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn