Bit perfect - hva er det?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Mulig dette har vært oppe før, men jeg lurer likevel på hva dette egentlig er for noe.

Så vidt jeg har forstått, anbefales det å ha max volum på f.eks. iTunes, iPod Touch og SB Touch. Jeg har alle tre.
Så da skal volumet reguleres på forsterkeren. Greit nok det, men hvilken lydmessig gevinst får man ved dette?
Og så har jeg forstått at en forsterker yter best med volumkontrollen et stykke opp på urskiven, f.eks. kl 11.
Kan det ligge en "lydmessig konflikt" her?
Så folkens, jeg ber dere ydmykt om å øse av deres visdom, og utvide min horisont. :D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Bit-perfect vil si at de samme bit'ene som finnes i den avspilte lydstrømmen treffer DACens inngang fullstendig uendret.

Det vil si at alle ledd i mellom avspilt strøm og DAC ikke kan manipulere lydstrømmen på noe vis. En typisk synder er en digital volumkontroll eller EQ i avspillerapplikasjonen eller at operativsystemet eller applikasjonen resampler lyden fra f.eks 44.1kHz til 48kHz. Begge deler innebærer manipulasjon med den digitale bitstrømmen som igjen vil si at bitstrømmen som treffer DACen ikke lenger er identisk med kildens opprinnelige data.

De fleste diskusjoner går dermed ut på hva som skal til av innstillinger i applikasjonen for at denne ikke skal manipulere lyden.
Om det blir dårligere lydkvalitetsmessig dersom strømmen ikke er bit-perfect avhenger av graden av manipulasjon. Mange av de påståtte problemer med digital volumkontroll og resampling er reelle problemer, mens andre igjen er ren og skjær hi-fi paranoia med tanke på hva som faktisk er hørbart.

Selv tilhører jeg gjengen som ikke får fred i sjela med mindre lyden er bitperfect i hele kjeden. Om jeg hører forskjell eller ei er faktisk irrelevant. Det er rene hi-fi tvangstanker.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Mange takk for svar. Jeg føler at jeg ble litt klokere.

Jeg har min SB Touch koblet til DAC'en på en Audio Aero Capitole (Mk I tror jeg). Denne CD-spilleren har en innebygget volumkontroll som iflg produsenten opererer i det analoge domenet. Er det da slik at det i prinsippet ikke skal ha noen lydmessig betydning hvilket nivå den står på?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
marsboer skrev:
Bit-perfect vil si at de samme bit'ene som finnes i den avspilte lydstrømmen treffer DACens inngang fullstendig uendret.

Det vil si at alle ledd i mellom avspilt strøm og DAC ikke kan manipulere lydstrømmen på noe vis. En typisk synder er en digital volumkontroll eller EQ i avspillerapplikasjonen eller at operativsystemet eller applikasjonen resampler lyden fra f.eks 44.1kHz til 48kHz. Begge deler innebærer manipulasjon med den digitale bitstrømmen som igjen vil si at bitstrømmen som treffer DACen ikke lenger er identisk med kildens opprinnelige data.

De fleste diskusjoner går dermed ut på hva som skal til av innstillinger i applikasjonen for at denne ikke skal manipulere lyden.
Om det blir dårligere lydkvalitetsmessig dersom strømmen ikke er bit-perfect avhenger av graden av manipulasjon. Mange av de påståtte problemer med digital volumkontroll og resampling er reelle problemer, mens andre igjen er ren og skjær hi-fi paranoia med tanke på hva som faktisk er hørbart.

Selv tilhører jeg gjengen som ikke får fred i sjela med mindre lyden er bitperfect i hele kjeden. Om jeg hører forskjell eller ei er faktisk irrelevant. Det er rene hi-fi tvangstanker.
Vil du snakke om det? ;)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Steinar_Lund skrev:
Er det da slik at det i prinsippet ikke skal ha noen lydmessig betydning hvilket nivå den står på?
Ikke i den settingen her nei, men også analoge volumkontroller har selvfølgelig individuelle svakheter avhengig av konstruktørens implementasjon.
En god digital volumkontroll gir jo et bedre lydmessig resultat enn en dårlig analog volumkontroll til tross for at digitale volumkontroller har noen ulemper man ikke kommer rundt.

Jeg regner imidlertid med at den analoge volumkontrollen er der av en grunn og at denne holder tilfredsstillende kvalitet.

Topp Bunn