ja, burde optimalt sett ha slått til for noen år siden, men synes tingene han lager er 10/10, så kommer nok til å slå til på et svakt øyeblikk med litt for mye umeshu innabords.
Japanske kniver, handmade... kommer til og øke voldsomt etterhvert.. blir færre og færre som gjør det.
Ganske heftige priser allerede på skikkelige greier, lagd av dyktige håndverkere.
Japanske kniver, handmade... kommer til og øke voldsomt etterhvert.. blir færre og færre som gjør det.
Ganske heftige priser allerede på skikkelige greier, lagd av dyktige håndverkere.
På knivsiden så foretrekker jeg ganske low-end greier - karbonstål og boxwood.
har en Tosagata santoku jeg kjøpte for 500kr i 2012 og to andre relativt billige kniver jeg kjøpte i kappabashi i 2017.
liker disse simple karbonkivene siden de holder seg skarpe i åresvis med litt lett gnissing på staven, og kan slipes opp fra bunn på et par minutter om det blir krise.
litt bilder fra kappabashi til glede for nye abonnenter - en hel gate med kniver og kjøkkenutstyr.
snublet også innom en møbelbutikk med snekkerverksted i kjelleren på vei tilbake til ueno etter handleturen - de hadde bokstavlig talt en luke i gulvet fra det meget fancy showrommet ned til produksjons-kjelleren.
Tilbake på østlandet og tid for å shine opp horna med litt maling.
Klint svartmalingen var ørlite mørkere enn jotun varianten, så da sier jeg meg fornøyd, selv om det ikke akkurat er vantablack - blir uansett en stor oppgradering å få samme nyanse på hornstativet og midbassene
jeg er definitivt ekspert på å søle, men veggmaling er ganske enkelt å vaske etterpå, så tar det ikke så alt for nøye.
og uansett hvor mye dekk-papir jeg bruker, så vil jeg selvfølgelig på ett eller annet tidspunkt tråkke på en malingsflekk og spre den videre ut i leiligheten
gjorde faktisk en test med spraylakk på toppen av det ene hornet med matt svart spraylakk fra biltema, men konkluderte med at fargen var såpass lik veggmalingen at jeg ikke synes det var verdt det (og ikke matchet den malingen til horn-stativene 100% heller, så de måtte uansett males på nytt) - gikk med en halv sprayboks bare på topp-platen, så ville trengt veldig mange for å spraye alt sammen.
Når jeg da i tillegg måtte ha tilkalt assistanse for å demontere og frakte midbasshorna utendørs (de er sandfylte og blytunge) var det et enkelt valg å male dem med rulle in situ
Kanskje ikke noen gigaforsjell fra før om man bare ser bildene, men i virkeligheten så ser ting nå mye mer helhetlig ut etter at det ble malt - digg å få skrudd fast toppene også, slik at jeg slipper jekkestroppene
Gi meg et par dager med AL-ratting, så tror jeg stuen offisielt er klar for lyttebesøk igjen
Tror det også er på tide å gi 18" subbene til Hornlyd permanent oppholdstillatelse, siden det er litt hørbart at TH subbene ikke liker seg over 80hz, noe som jo er et problem siden midbassen ikke kan deles såpass lavt.
Så om noen er fristet til å kjøpe et par gigantiske (og billige) TH subber som rister fyllingene ut av jekslene er det bare å gi en lyd!
Er Inlow 100hz horn, så med den originale 12" er det vel 100hz, mens 7" EMS driveren ruller av hakket før.
Deler på 120hz nå med 18".
Om jeg skulle prøvd å dele på 80hz ville jeg nok fort mistet 10-8db headroom.
Gi meg et par dager med AL-ratting, så tror jeg stuen offisielt er klar for lyttebesøk igjen
Tror det også er på tide å gi 18" subbene til Hornlyd permanent oppholdstillatelse, siden det er litt hørbart at TH subbene ikke liker seg over 80hz, noe som jo er et problem siden midbassen ikke kan deles såpass lavt.
Så om noen er fristet til å kjøpe et par gigantiske (og billige) TH subber som rister fyllingene ut av jekslene er det bare å gi en lyd!
Vanskelig å uttale seg om hvordan andre drivere fungerer men det jeg hørte var forskjell på EMS LB7 drivern og den originale ekstremt kraftige B&C 12 tommers driveren. Kevlar testet en hel masse drivere. Han kommenterte også at EMS hadde lav fs og noe med kapasiteten nedover som tydeligvis var et vellyket kompromiss for å få det til å låte såpass bra. FLHene med EMS LB7 er helt klart en hakeslepp konstruksjon som mange kan mene noe om uten at de har hørt hvor fantastisk de låter
En smart kombinasjon for oppbevaring av vinylplater og som benk for et Audio setup. Leveres med to vinylkurver i hver skuff. Prøv å tegne din egen eller klikk på chat for å få gode råd av oss. Vi kan alt om USM systemet og vi tegner gratis sammen med deg til du er fornøyd.
Kanskje ikke noen gigaforsjell fra før om man bare ser bildene, men i virkeligheten så ser ting nå mye mer helhetlig ut etter at det ble malt - digg å få skrudd fast toppene også, slik at jeg slipper jekkestroppene
I går var jeg på audiens hos @bjarnetv og fikk høre på hans horn/vintage oppsett Dette besøket har ligget i planene et par år, men siden vi bor nesten i samme nabolag så er det jo ikke noe å stresse med Innafor døren så fikk jeg valget om øl eller en dram eller begge deler. Valgte kun øl denne kvelden! Oppsettet til Bjarne er visuelt noe jeg har sansen for og det er ikke så ofte jeg hører et skikkelig hornoppsett. Riktignok er det et par 18” suber i hvert hjørne som tar seg av bassen, for Bjarne liker skikkelig bass. Oppe på USM Haller racket så står det to gedigene vintage platespillere og en Studer cd-spiller. Nå var det riktignok bare Technics spilleren som var i drift, men det er vel sånn det skal være når en holder på med vintage! Halve morroa er reperasjon og vedlikehold
Vi begynte først å lytte til digital kilden som er en harddisk med masse musikk på. Det spilte stort, veldig behagelig og med bra trøkk nedover. I forhold til hva jeg er vant til så sitter jeg nok her lengre bak i salen og ikke på første rad. Lydbilde er stort, men har ikke super nøyaktig pin-pointing som du finner i andre oppsett. Her i huset så spilles det endel elektronika og her er oppsett på sitt beste! Subene i hjørnet gir godt fundament, men de er stramme og sammen med mellomtone hornet så gir de en flott presentasjon på musikk med rytme og driv. Jeg synes spesielt kontrabass låt veldig flott her. Vi spilte også litt klassisk og opera og her brettet hornene ut et stort lydbilde. Manglet kanskje litt på dybde men ellers flott
Så var vi over på vinylaspilling. Etter det jeg husker så var dette en Technics SP-10 med original arm som originalt ble brukt av Sveriges radio en gang i tiden. Vi spilte japansk jazz som verten er stor fan av og elektronika beslektet musikk. Mye av de samme lytte inntrykkene som jeg hadde på digital, men jeg skal være ærlig å si at digital avspillingen låter bedre i dette oppsettet Mye av forklaringen er kanskje at Technicsen med original arm har blitt forbikjørt av nyere spillere og teknologi Det var veldig kult å få høre på et oppsett som for meg har en helt annen tilnærming til vår lidenskap, og kudos til Bjarne for ikke å gå den letteste veien til mål, tøft Så fikk jeg også hilse på sjefen et par ganger innimellom all musikken Takk for at jeg fikk komme på besøk!