Black Magic Intro VS. Soundstring VS. Chord Epic Twin høyttalerkabler

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hei,

Nye høyttalerkabler er neste ut på innkjøpsfronten. Da elektronikken i hus står langs sidevegg og ikke på den tradisjonelle måten mellom høyttalerne så må jeg ha et sett bestående av 1x3m og 1x5,5meter kabel. Jeg har endt opp med en shortlist bestående av følgende tre kabler:

1. Black Magic Intro SP til ca kr. 10 000.

2. Soundstring single wire, ca kr. 5 600.

3. Chord Epic Twin, ca kr. 6 500 - 7 000.

Er det noen som har kjennskap til en eller flere av disse kablene og ønsker å gi meg en liten beskrivelse av "signaturen" eller hvordan de står seg mot hverandre?

Anlegget kablene skal benyttes i består av Spendor A5 høyttalere, Sugden A21al forsterker og AMR CD777 kilde med black magic IC og Nordost Heimdall strømkabler (Totalverdi ca 90 000).
Egenskaper jeg ønsker meg fra kabler er nøytralitet, at musikken "flyter" godt, dynamikk, jevn frekvensgang, sort bakgrunn, kjøtt i mellomtonen og ro/oversikt i lydbildet.

Får jeg alt dette med disse alternativene?:cool:

Mvh
Marius

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hvis du bytter om på 1 og 3, så har du min prioritering.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.139
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Nesten håpløst å komme med anbefalinger da kabler reagerer/matcher utstyr helt forskjellig.
Men tror jeg ville ha prøvd Soundstring utifra min erfaring

mvh

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
735
Torget vurderinger
10
Bi-wire , eller singel ?

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
735
Torget vurderinger
10
Har du vurdert Silspeak ? Dette er meget gode kabler , som blir solgt som metervare av Sonic Sound på Skollenborg .

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tror PM Audio har bytte-, angre-, retur rett.
Ingen risk hvis dette stemmer.
Ring Paul :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.938
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
To forskjellige lengder, ja. Har hatt det selv tidligere, men det finnes purister som strider mot dette.;)

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Nesten håpløst å komme med anbefalinger da kabler reagerer/matcher utstyr helt forskjellig.
Men tror jeg ville ha prøvd Soundstring utifra min erfaring

mvh
Chord epic twin som jeg skulle bli fortalt at di var varm og fyldig i klangen , denne er det bare til og glemme vist du ikke liker pågående diskant , aldri vert borti en kabel som er så pågående i det øvre registeret som chord epic twin , bassen har jeg ikke så mye og utsette på men det må jo holde med resten er ikke nok bare med bass. Enig med motoren her test ut sound strings , eller prøv ut monster sine høyttaler kabler di har en fet lyd over hele fjøla og koster bare litt over 50 kr meteren , så setter du bare på noen plugger selv så har du skikkelig kabler for slikk og ingenting. Monster passer så si alle høyttaler typer.

Imagine

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Takk for tipsene!

Hvis chord epic twin er pågående i diskanten så kan jeg utelukke den med det samme.

Jeg kjører singlewire og skal lese meg litt opp på silspeak. Takk hb 52:)

Tar nok også en telefon til både høium hifi og til Mortensen og spør om hjemlånsmuligheter:)

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Hverken Chord Epic Twin eller signature gir noe skarp diskant hos meg de er derimot veldig nøytrale, vil man ha noe mer varme er Cardas, Soundstring, Audioquest og Van Den Hul bra.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har akkurat samme erfaring.

Hverken Chord Epic Twin eller signature gir noe skarp diskant hos meg de er derimot veldig nøytrale, vil man ha noe mer varme er Cardas, Soundstring, Audioquest og Van Den Hul bra.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
For å kunne høre om en kabel er mørk, lys, pågående, eller varm, så bør anlegget være rimelig påkostet, gjennomsiktig og nøytralt. Det er min erfaring.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg testet chord epic twin på psb høyttalere og psb er ikke kjent , for og være pågående i det øvre registeret , faktisk er den gamle serien til psb varm og fyldig lyd signatur med en fet stram bass , men chord ble for pågående i toppen og da ble det matet med marantz og sherbourn også disse komponentene heller mot det varme. Jeg testet dem i en god stund også men langt i fra min smak , soundstring og sistenevnte van del hul er skikkelig gode kabler for prisen.

Imagine

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Jeg har selv hatt trøbbel med en litt sprelsk diskant med nåværende oppsett. I mitt rom ble dette rettet opp ved å absorbere førsterefleksjon i sidevegger med store tepper. Jeg tviler ikke på din opplevelse av Epic Twin Imagine, men kan det være andre faktorer som skapte dette hos deg?

Er generelt litt skeptisk til "varme" kabler, på samme måte som jeg er skeptisk til "kalde" eller pågående varianter, da jeg opplever at systemet nå er godt balansert og (for mine ører) nøytralt. VdH og soundstring heller således slik jeg oppfatter dere mot det varme. Men hvordan opplever dere da klangbalansen til BM? I mitt hode er black magic relativt nøytrale. Vil disse varme kablene bære langt unna BM?

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Har selv hatt Epic Twin til MAPL200 og kan anbefale de. Tror nok ikke de er grunnen til skarp diskant. De dukker også opp på brukten til ganske gode priser av og til også

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Tror nok ikke at Epic Twin er utpreget skarp i diskanten, men den er nok lysere i klangen enn Soundstring.
Jeg liker Soundstring svært godt pga god oppløsning, god kropp i mellomtonen/grunntonen og den den naturlige, ekte klangen den innehar :)

M

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Mitt tips og anbefaling er Soundstring.Etter mitt øre er det en kabel som får fram det naturtro i musikken.Jeg har Soundstring på mine
Audio Physics Avanti III og disse spiller "grisebra" på disse kabler.Og som et + koster de ikke skjorta.
Disse kablene har blitt i mitt anlegg og jeg har ikke funnet tilsvarende som har passet så bra.Har brukt Soundstring på Dali Helicon og det
blei helklaff også der.
Så hvorfor betale mer for noen høyttalerkabler??
Mvh Kenneth

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Har nå fått lånt med meg et sett med soundstring single wire fra en snill forhandler.
Førsteinntrykket er at de, uten å være innspilt, har mer kjøtt i mellomtonen enn mine Linn K20. Samtidig så synes jeg de farger lyden litt mye i retning av det varme. Bassen er litt diffus og ensartet. De mangler også litt PRaT i forhold til K20 som "flyter" litt bedre. Dette overrasker meg da Linn - kabelen koster ca 1/5 av bang-for-the-buck-soundstring.

Kan dere som har kjennskap til disse si litt om hva jeg kan forvente av endringer etter en uke sammenhengende spilling?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Du kan forvente svært lite forandringer i lyden ved såkalt innspilling av kabler. Jeg hadde litt mistanke att kabler som heller mot det varme blir litt mye på ditt anlegg som fra mitt syn også heller mot varm lyd. Ville nok heller testet med Kimber, Chord og Nordost på ditt system.
Er ikke sikkert Black Magic er så dumt heller, men de har jeg aldri selv testet kun hørt på div utstyr.

Topp Bunn