Blackmore goes Rainbow again (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Veldig bra jobba, ptb! :)
    Vanskelig å forutsi noe som helst så lenge hovedpersonen stormer mot de 80; dessuten er vel ikke energien i leveransen i nærheten av hva det en gang var. Så om det er energien og slagkraften fra Rainbow som skal fremføres, er det nok i overkant optimistisk. Det som nå leveres er vel mer i retning av museumsgjenstander; på den annen side er det ikke hvilke museumsgjenstander som helst, så vi som publikum kan gjerne være overbærende.
    Jeg så ham / Rainbow i Praha 2018, mye Deep Purple-stoff, omlag halve konserten, faktisk, uten at det var noen ulempe. :) Men det var allerede da klart at kanskje er det best å la det som var ligge, og heller eldes med stil.
    Det kan komme uendelig mye vakkert fra alder; tenk bare på Odd Børretzen, sånn kan det faktisk gjøres. 👴
    Velger å ha mitt møte med Deep Purple anno 1971. Det var hardrock😁
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.192
    Antall liker
    12.723
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg såg og høyrte DP i Sandnes 16. mai 2007.
    Var der med sonen min som spelte el-gitar på musikkskulen i den tida. Sjølsagt spelte han smoke on the water og slikt.
    Eg hadde ikkje store forhåpningar. Tenkte det vart nokre svisker, og så ferdig med det.
    Men de tok eg eg feil. Gutane rocka skikkeleg, og sviskene kom ikkje før på slutten av kvelden.
    Det var rett og slett ein framifrå kveld. Sonen min var og stornøgd.

    Peder
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eg såg og høyrte DP i Sandnes 16. mai 2007.
    Var der med sonen min som spelte el-gitar på musikkskulen i den tida. Sjølsagt spelte han smoke on the water og slikt.
    Da sto nok neppe Blackmore på scenen;). Hans siste opptreden med DP var 17 november 1993 i Helsinki.


    Jeg fikk heldigvis med meg den nest siste konserten - i Oslo et par dager tidligere. Forøvrig en meget bra konsert, som det faktisk ligger en "dårlig" video av på YT.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Etter plata "Burn", forsvant Deep Purple for min del, dessverre for meg. Et utmerket hardrockband sto igjen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Veldig bra jobba, ptb! :)
    Vanskelig å forutsi noe som helst så lenge hovedpersonen stormer mot de 80; dessuten er vel ikke energien i leveransen i nærheten av hva det en gang var. Så om det er energien og slagkraften fra Rainbow som skal fremføres, er det nok i overkant optimistisk. Det som nå leveres er vel mer i retning av museumsgjenstander; på den annen side er det ikke hvilke museumsgjenstander som helst, så vi som publikum kan gjerne være overbærende.
    Jeg så ham / Rainbow i Praha 2018, mye Deep Purple-stoff, omlag halve konserten, faktisk, uten at det var noen ulempe. :) Men det var allerede da klart at kanskje er det best å la det som var ligge, og heller eldes med stil.
    Jeg tror heller ikke at en Rainbow-runde til er realistisk - eller om det er "formålstjenlig" for å bruke det uttrykket. De (foreløpig) siste Rainbow konsertene ble jo markedsført som Memories In Rock - og var vel nettopp det. Minner fra en "svunnen" tid, men i en fordømt god innpakning :).
    Set-list i Praha var vel mer eller mindre blueprint av Birmingham to år tidligere og Sweden Rock året etter. Som du nevner, ca 50/50 DP/Rainbow.

    Men, om han skulle finne på å... så blir det nok å prøve å få tak i billett:cool:.

    Det kan komme uendelig mye vakkert fra alder; tenk bare på Odd Børretzen, sånn kan det faktisk gjøres. 👴
    Absolutt, selvom det nok er knyttet større utfordringer til å spille gitar når både alder og gamle helseplager i venstre arm stadig gjør seg mer og mer gjeldende.
    BN er jo i så måte et konsept/band jeg har sansen for store deler av.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.931
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Denne gjengen på scenen kunne jeg godt tenke meg ja...
    bl.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I promovideoen til Second Element, fra den nye platen ser det forøvrig ut til at Blackmore (for nostalgiens skyld?) har dratt frem den gamle 74´n:

    Skjermbilde 2021-04-10 kl. 16.49.00.png

    Detaljer på hodet, halsen og kroppen tilsier at det "må" være denne, men nå satt opp med Noiseless PU´r.
    Denne Strat´n var den første i Olympic White farge Blackmore kjøpte - såvidt jeg husker i 1976.
    Strat´s m/OLW, rosewood "hals", sorte pot-knotter og sorte PU´r var "designet" han brukte i mange år.

    (Om det er..) denne gitaren, som var Blackmores favorittgitar, ble egentlig ødelagt av en servicemann som skulle bytte frets på den. Han trodde scalloperingen var slitasje, og slipte halsen plan før han monterte nye frets. Glad og fornøyd leverte han gitaren tilbake, med kommentaren - som en ekstraservice slipte jeg samtidig halsen plan for deg. At Blackmore da klikket i vinkel er det nok liten tvil om.
    Han forsøkte å scallopere den på nytt, men slipte seg enkelte steder ned igjennom rosewood´n og halsen ble tilslutt også for tynn. Den ble da satt til side.

    Den samme gitaren monterte han også strap-buttons på halsen på, hvilket fremgår på bildet. Dette gjorde han i utgangspunktet kun for å få Cozy Powell til å lure på hvorfor i all verden, men dette førte til mange spekulasjoner og ymse teorier blant flere :cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Da sto nok neppe Blackmore på scenen;). Hans siste opptreden med DP var 17 november 1993 i Helsinki.


    Jeg fikk heldigvis med meg den nest siste konserten - i Oslo et par dager tidligere. Forøvrig en meget bra konsert, som det faktisk ligger en "dårlig" video av på YT.
    Der var jeg også! :D
    En minneverdig aften!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om du vil "gjenoppleve" noe av det, så kan denne anbefales:
    IMG_1591.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mens vi også er inne på BN.
    Blackmore varter opp med litt grei "klimpring" her også:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn