Blackworm -  en skjermet DIY signalkabel

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
I anledning anskaffelse av Midgard Audio Oberon monoblokker bestemte jeg meg for å lage nye signalkabler.  Dette for å:
1. unngå det ekstra koblingspunktet som RCA til XLR-adapteren innfører
2. sørge for skikkelig skjerming siden dette er ganske lange signalkabler.

Videre har jeg fra tidligere god erfaring med en Dikemark-kabelen.  Det er en ren tvinnet kabel av solid core ledere, og er beskrevet godt her på sentralen.  Jeg valgte å videreføre denne ideen i denne konstruksjonen jeg har kalt Blackworm.  

Her er delene jeg hadde tenkt å bruke fra starten.  Det ble noen avvik fra dette.  Dette er beskrevet lenger ned.

Delene er pyntestrømpe, skjerm i fortinnet kobber med innerslange, tynn isolasjonsslange, ledere fra PN-16 kabel, XLR-plugger og RCA-plugger.

Utgangspunktet var å lage ganske lange kabler på omtrent 2 meter.  Etter å ha avisolert og adskilt lederne fra PN-16 kabelen, tredde jeg det som skal bli senterlederen gjennom den tynne isolasjonsslangen.  Deretter klemte jeg fast en leder med isolasjon og en uten i snekkerbenken tvinnet disse med drill. Resultatet kan sees på bildet, sammen med skjermen og innerslangen:

Her kom første utfordring.  Den blå innerslangen var litt for trang.  Jeg hadde dessuten ikke tvinnet lederne godt nok, noe som også førte til at den tynne isolasjonsslangen ble litt "slapp" og ga for mye friksjon ved gjennomtreing.  Derfor måtte ytterligere tvinning til.  Jeg valgte også en annen slange, nemlig den opprinnelige Dikemark-slangen.  Som man ser av bildet under hadde den en litt videre indre diameter:

Her er lederne tredd gjennom plastslangen.  Dette utgjør nå egentlig en uterminert Dikemark-kabel:

Skjermen måtte tres over fra den blå slangen til den gjennomsiktige.  Det gikk relativt greit.  Siden den gjennomsiktige er litt tykkere, så måtte skjermen ekspandere mer og ble da kortere.  Lengden på skjermen minket fra 2 meter til omtrent 1,75 meter.  Det ser ut som mer på bildet, men grunnen er at jeg har tatt godt mål på plastslangen:

En liten teip i hver ende av skjermen holdt den på plass mens jeg tredde på pyntestrømpen, som også fungerer som litt dårlig isolasjon for skjermen. Her er det foreløpige resultatet:

Termineringsprosessen fikk jeg ikke dokumentert så godt.  Det største problemet var diameteren som kabelen fikk etterhvert.  Hverken RCA-plugg eller XLR-plugg var dimensjonert for dette.  Spesielt RCA-pluggen som var innkjøpt for formålet var alt for trang.  Derfor har jeg endt opp med strammeplugger fra Biltema nok en gang. I denne enden er skjermen koblet signaljordlederen.  Det er den ikke i XLR-enden. Her er ferdig resultat med krympestrømper og det hele:

Jeg er godt fornøyd med resultatet.  I den grad signalkabler har lydsignatur, så opplever jeg samme lydsignatur som for Dikemark.  Og jeg liker den signaturen. :D  Selvgjort er dessuten velgjort. ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: Blackworm -  en skjermet DIY signalkabel

Grattis!!!

Morsomt prosjekt!

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jo, takk, RoDa. Det var faktisk en utfordring å lage disse. For eksempel var treingen av lederene i plastslangen mye vanskeligere når man passerte 2 meter sammenlignet med 1 meter.
Tviler på at f.eks. 3 meter Dikemark er realiserbart uten å finne en måte å minske friksjonen ved treing.

Lydmessig synes jeg Dikemark-signaturen er godt bevart. Og med skjerming OG tvinning er den dobbelt beskyttet mot eksterne støyfelter. ;)

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Skjøv du den gjennom?

Tror du det ville være mulig å tre lengre strekk (for eks. 3m) dersom du først hadde trukket gjennom en tynn tråd/wire som du så hadde brukt for å dra kabelen gjennom med istedenfor å skyve den gjennom?

Dersom det ikke er svært mye friksjon i kabelen burde vel denne teknikken gjøre det mulig å lage den ganske lang...

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
hva slags kvadrat er dette. såg rimelig tykt ut

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hver leder er vel 1 mm i diameter, noe som tilsvarer omtrent 0.75mm2. Samme leder som i den opprinnelige Dikemark-kabelen.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Stili kabel! Håndarbei for mannfolk dette her :)

mvh Kai

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.387

Hehe, noen som vil være først ute med en fingerheklet versjon? :p

Godt jobba Roffe! Alltid like morsomt å lese slike tråder.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Synes det er moro å lese slikt selv, så når man lager noe så får man bidra litt også.

Når det gjelder denne Blackworm-kabelen, så låter den omtrent som Dikemark, men er jo betydelig dyrere på grunn av skjermestrømpen.  Så ytelse/pris-forholdet er neppe like formidabelt.  

Jeg kan derfor ikke anbefale folk å bygge Blackworm.  Til det er det for mange gode skjermede ferdigkabler som selges i rimelige løpemeter og som er enklere å terminere.  Men for dem som allerede har hørt Dikemark, er fornøyd med den lydsignaturen, men ikke skjermingen (selv om tvinning som regel er "skjerming god nok), så er Blackworm et fint alternativ.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Liten oppdatering... Jeg trodde ikke jeg som skeptisk til kabelforskjeller var den som skulle skrive slike ting, men...her kommer det:

Jeg har ikke vært 100% fornøyd med den lydmessige ytelsen til Blackworm-kabelen, og det er spesielt i diskanten det har vært litt ullent, dempet og en tanke forvrengt. Jeg måtte vinkle høyttalerne mer mot lytteposisjon for å i det hele tatt få nok diskant.
Etter noen samtaler med Snickers-is om terminering av XLR-pluggen fant jeg ut at jeg hadde gjort en feil. Det var et eget loddeøre til godset i XLR-pluggen, og det hadde jeg loddet sammen med pinne 1 og 3 (signaljord). Litt enkel lodding, og vips var det bare pinnene som var koblet til signalet, mens godset var frikoblet.
Jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor, men når godset i pluggen ble koblet fra, så trådte diskanten litt fram i lydbildet igjen og med mer klarhet. Høyttaleren er nå plassert tilbake slik den var. Rart hvordan små detaljer kan virke inn enkelte ganger...

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Re: Blackworm -  en skjermet DIY sign

Veldig spennende prosjekt dette roffe :) Har også tenkt tanken med å lage en skjermet dikemark (muligens også halv balansert)..
Kunne du lagt ut elfa delenr på den skjermen du har brukt? Evt. også hvor du har kjøpt pastisolasjon til senterleder og nettingstrømpen..
Men over til noe annet: Nå er jeg ikke noen ræser med loddebolten, men sliter litt med at tinnet ikke vil feste i biltema pluggen (signal leder går greit, men ikke "jord leder"). Denne loddes jo direkte fast i pluggen. Er det jeg som ikke har fart nok i loddebolten eller kan det være noe annet?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Biltema-pluggen er et elske/hate-produkt: Når den er ferdig montert både ser den bra ut og er en drøm å koble til med og stramme.
Men når man skal lodde er den pluggen et helvete. Jeg savner virkelig et loddeøre. Jeg bruker sikkert minst et helt minutt for å få pluggen varm nok til at loddetinnet biter, og da smelter plasten rundt senterpinnen nesten, så det lønner jeg å plugge den i en hun-rca mens man lodder så den holder formen.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1

Biltema-pluggen er et elske/hate-produkt: Når den er ferdig montert både ser den bra ut og er en drøm å koble til med og stramme.  
Men når man skal lodde er den pluggen et helvete.  Jeg savner virkelig et loddeøre.  Jeg bruker sikkert minst et helt minutt for å få pluggen varm nok til at loddetinnet biter, og da smelter plasten rundt senterpinnen nesten, så det lønner jeg å plugge den i en hun-rca mens man lodder så den holder formen.
Det gjelder å bruke varm nok loddebolt ;) Tilfører du mer masse til loddeflaten må du likevel varme opp like mye, og enda lengere for å få varm nok lodding. Med en varm nok bolt, hurtigvarmer du kun der du skal lodde, uten at varmen sprer seg i for stor grad.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Re: Blackworm -  en skjermet DIY signalka

Da får jeg prøve med kraftigere skyts :D takker for svar!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det gjelder å bruke varm nok loddebolt   ;) Tilfører du mer masse til loddeflaten må du likevel varme opp like mye, og enda lengere for å få varm nok lodding. Med en varm nok bolt, hurtigvarmer du kun der du skal lodde, uten at varmen sprer seg i for stor grad.
Varmen står på maks. Men hele pluggen fungerer som en varmeavleder, eller kjøleribbe om du vil. Derfor må det varmes opp leeenge. Har du forsøkt å lodde på akkurat denne pluggen selv, PAR?

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen

Tips:
Har du for høy temperatur "brenner" du tinnet og flussmiddelet. Da får du en tørrlodding, trikset er grov nok spiss til at den ikkje blir avkjølt av pluggen. Sjøl bruker eg alltid den største spissen eg kommer till med, enten det er SMD eller plugger.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Re: Blackworm -  en skjermet DIY sign

Kunne du lagt ut elfa delenr på den skjermen du har brukt? Evt. også hvor du har kjøpt pastisolasjon til senterleder og nettingstrømpen..
Så at jeg ikke har svart på dette. Skalvise:
* ELFA: Pyntestrømpe (55-057-14), skjermestrømpe (55-084-62), XLR-plugger (42-301-57)
* Biltema: RCA-plugger, gjennomsiktig plastrør
* Lokal el-forretning: PN-16 kabel (19 kordeller i kobber), tynt plastrør for den ene lederen, krympestrømper

Pyntestrømpen jeg brukte har innerdiameter på 5-10mm, det er mulig at 10-20mm (55-057-22) også fungerer her. Ellers kan vel krympestrømper skaffes både hos ELFA, Clas Ohlson m.fl. Har også sett tilsvarende tynt plastrør for den ene innerlederen hos ELFA. Clas Ohlson har også gjennomsiktig plastrør. Var ellers ikke helt fornøyd med XLR-pluggene, som var litt knotete å kobbe med, og har fått anbefalt Neutrik-plugger istedet (42-329-22).

Hvis noen vet om andre RCA-plugger som takler litt tykk kabel uten å koste skjorta, så er jeg svært interessert.  Ellers kan det hende jeg går for Eichmann Bullet plugs på denne etterhvert. Det er jo også i Dikemark-ånden.

Jeg kommer for øvrig å la denne kabelen sitte i anlegget en stund nå. Vi får se om den da fyller kravene. Ellers får vi se om det blir en mkII, for jeg føler at den fortsatt ikke er helt i mål lydmessig.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Supert Roffe! Har brukt både den billigste og den dyreste biltema rca pluggen i dikemark.. Den billigste er mye(!) lettere å lodde på, men har ingen stramme hylse. Funker greit så lenge man ikke snubler i kabelen :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Fant for øvrig en RCA-plugg hos den lokale musikkinstrumentforhandleren. Den er merket "PROEL", og minnet mye om Biltema-pluggen, men har noen forskjeller (Biltema-pluggen til høyre):

Her er forskjellene:
* PROEL er noe dyrere enn Biltema. Jeg ga 50kr stykket for PROEL.
* PROEL er litt lengre.
* PROEL tar litt tykkere kabel, og har gjenger der kabelen kommer inn.
* PROEL skjuler strekkavlastningsskruen under den ytterste hylsen. Det betyr at den må skrus helt inn uansett tykkelse på kabelen.
* PROEL har noen "slisser" rett innenfor de bakre gjengene. Det er ganske sikkert enkelt å lodde fast f.eks en skjerm her.
* PROEL er mattere i metallet inni, noe som sannsynligvis gir bedre feste for loddetinnet enn den blanke biltema-pluggen.
* Den ytre strammehylsa på PROEL har en tupp som ikke vrir seg når man strammer.
* Senterpinnen som går inn i apparatet er splittet på PROEL, noe som kanskje gir bedre kontakt. Biltema-pinnen er hel.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Oppdatering og konklusjon:

Spikeren er slått i kista for denne kabelen. :(  Den åpnet seg aldri opp lydmessig, selv etter tilvenning, og er nå erstattet av en skjermet mikrofonkabel fra Supra som i mine ører låter mer balansert og åpent.

Mitt forsøk på en skjermet Dikemark ble altså ikke vellykket.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

theStig: er din kabel en RCA->XLR også?

Min er for øvrig Supra MBS, en kabel til kun 25 kr/m.  Kjører den i lengder på nesten 2 meter fram til monoblokkene. Synes den gir svært god valuta for pengene.

Dette har for øvrig redusert behovet for høyttalerkabel til en drøy meter for hver høyttaler.

T

theStig

Gjest

Nope, jeg kjører RCA-TRS. Ubalansert.

Har også prøvd kabelen mellom MC-step-up og RIAA på 5 meters lengde. Funka helt bra, null støy.

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
2

Du endrer mange av egenskapene i en kabel med å sette på skjerm, så det er ikke rart at Blackworm ble annerledes enn Dikemark.

Du får vel ofte en varmere signatur i kabelen, men også mere lukket og "grå" lyd, med skjerm.
Dette er kun basert på lytting, jeg kan ikke dokumentere noen av mine erfaringer med målinger:)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Du får vel ofte en varmere signatur i kabelen, men også mere lukket og "grå" lyd, med skjerm.
Stemmer med min erfaring også.  Jeg synes Dikemarken ga et passe varmt lydbilde uten skjerming, og da ble det feil med skjerming.  Det kan bli for mye varme også...

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Jeg har meget gode erfaringer med denne kabelen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2019707.htm

Kombinert med disse pluggene:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2002411.htm

Brukte to-leders kabel i pseudo-balansert kobling (dvs. skjermen er tilkoblet i bare den ene enden).
Tiltredes! Sammenlignet med mye annet er denne kabelen utolig bra. Har selv brukt den mellom MC-PU og RIAA, koblet på samme måte som theStig, bortsett fra at jeg har brukt Bullet etter først å ha prøvd Neutrik.

Topp Bunn