Forsterkere Bladelius Thor mk 3 novitus eller parasound hint

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hvilken forsterker ville låt best uavhengig av merke, edit bladelius med dac kort.

Imagine
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har ikke hørt aktuelle modeller med hørt noe annet fra de merkene og hadde valgt Bladelius uten å blunke :cool:
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ok mange har sagt dette til meg at bladelius Thor mk 3 novitus, er en av di beste integrerte forsterker for langt over sin pris hmm

Imagine
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Langt over sin prisklasse ???
Bladelius er sikkert bra det,hva skal du drive av høyttalere?.

O
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
352
Antall liker
321
Sted
South of heaven
Jeg har hatt Bladelius Thor MKIII i drøyt fem år og synes det en meget god. I mine ører er den meget nøytral og åpen kombinert med mye krefter. Men ønsker du masse sødme og varme i lydbildet er nok ikke den førstevalget. Jeg har ikke hørt Parasound- forsterkeren.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Hvilken forsterker ville låt best uavhengig av merke, edit bladelius med dac kort.

Imagine
Parasound Hint har jeg ikke hørt, men jeg har og er veldig fornøyd med min Bladelius Thor Mk 3 Novitas forsterker på mine Dynaudio C2 høyttalere.
Men må vel nevne at jeg (marginalt) foretrekker å bruke en NAD M51 DAC fremfor den innebygde DAC’n.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kommer helt an på hvilke høyttalere som skal brukes. Hint er litt fyldig og varmtklingende, som i litt søt/tung/innelukket/pløsete, som vil passe godt sammen med litt hissige talere. Aldri hørt Bladelius, men der går det nok i andre retningen av nøytral igjen hvis jeg leser tester riktig.

Jeg ble personlig litt skuffet av Hint ved demo av Focal Sopra No2 spilt opp i mot Devialet 120 og svindyre Audio Research gsi75 (?) rørforsterker til 175k.
For laidback og for lite oppløst i forhold til Devialet og for lite musikalitet og nerve i forhold til rørforsterkeren, så den falt litt mellom to stoler i den situasjonen. Var dog behagelig, myk og helt uten antydning til slitsomme tendenser - en forsterker som passer godt til litt lysere høyttalere var mitt inntrykk.

Det har selvsagt null relevans til et annet system, andre ører og annen setting, så svaret er "it depends".
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hint "søt, tung, innelukket og pløsete"?? Bevares. Vi kan umulig ha hørt på den samme forsterkeren, for å si det sånn. Må ha vært mystisk match.
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Takk for tips og innspill folkens setter pris på det, skal få hørt noen forsterkere inkludert min egen Exposure 3010s2 dac på forskjellige høyttaler merker.

Imagine
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Kvaliteten på dac delen har nok veldig mye å si. Av det jeg har lest meg til av slike forsterkere, så holder ikke dacen helt følge med forsterker. Mulig Naim som har god dac har puttet inn noe bra på sine forsterkere?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Vist det blir at jeg kjøper bladelius thor mk3 novitus, så blir det uten dac kortet, mye bedre og legge di pengene som dac kortet koster i en ren dac. Da får jeg sjekke opp dacer også, denne gang vil jeg ikke haste meg ut i det, mye bedre og låne lytte hjemme i ro og fred, eller dem som har brukbare lytterom. Men bra lytterom i HiFi butikker rundt om er det ikke mangen av.

Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har hatt Bladelius Thor MKIII i drøyt fem år og synes det en meget god. I mine ører er den meget nøytral og åpen kombinert med mye krefter. Men ønsker du masse sødme og varme i lydbildet er nok ikke den førstevalget. Jeg har ikke hørt Parasound- forsterkeren.
Jeg liker litt av den varme sødme klangen, kanskje få hørt bladelius på sonus faber da, di er heller mot den varme klangen. Og hvem vet kanskje det blir en killer kombo.

Imagine
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
352
Antall liker
321
Sted
South of heaven
Jeg har hatt Bladelius Thor MKIII i drøyt fem år og synes det en meget god. I mine ører er den meget nøytral og åpen kombinert med mye krefter. Men ønsker du masse sødme og varme i lydbildet er nok ikke den førstevalget. Jeg har ikke hørt Parasound- forsterkeren.
Jeg liker litt av den varme sødme klangen, kanskje få hørt bladelius på sonus faber da, di er heller mot den varme klangen. Og hvem vet kanskje det blir en killer kombo.

Imagine
Har hørt flere som mener Bladelius og Sonus Faber passer meget bra sammen. Men må presisere at jeg ikke mener Thor III er lys i klangen. Men den farger ikke mye synes jeg.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Få lånt med deg AudioFlight Three. Skamroses og parkerte Hegel H360 i følge en som har kjøpt den. Ta kontakt med soundofheaven.no
Sikkert muligheter for superdeal, da merket er nytt i norge og importør ønsker å få fotfeste.
Stram, nøytral, dynamisk ananlog klang uten hardheter av det keg har lest i tester.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hint "søt, tung, innelukket og pløsete"?? Bevares. Vi kan umulig ha hørt på den samme forsterkeren, for å si det sånn. Må ha vært mystisk match.
Hehe, det er jo relativt til noe. Men er ikke særlig flink til å forklare hvordan jeg opplever lyd så det blir jo ikke særlig treffsikkert.

Men ja, jeg opplevde Hint som litt tung/treg i sessen sammenlignet med Devialet som jeg opplevde som musikken spratt avgårde mer lettbeint og lystig. Og sammenlignet med Audio research manglet den på mange måter den mellomtone-magien (selvfølgelig) som kompenserer for mindre luftighet og attack- som feks h360 har mye av.

Men det er som sagt relativt og Hint var uheldig som ble lyttet på direkte etter langt dyrere komponenter. En kamerat som ikke er interessert i hifi sa så kaldt "ugh, den forsterkeren gjorde lyden kjedelig i forhold".
Den beskrivelsen er egentlig bedre enn min, men det er fortsatt bare gyldig for situasjonen der og da og på ingen måte noen fasit.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Få lånt med deg AudioFlight Three. Skamroses og parkerte Hegel H360 i følge en som har kjøpt den. Ta kontakt med soundofheaven.no
Sikkert muligheter for superdeal, da merket er nytt i norge og importør ønsker å få fotfeste.
Stram, nøytral, dynamisk ananlog klang uten hardheter av det keg har lest i tester.
Dette skal jeg få sjekket opp Jonas, eneste den må ha bypass HT.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
En av analog-inngangen kan gjøres om til ht bypass. En spennende forsterker, må nesten teste den.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ser også denne Jonas nevner her har HT bypass, da må man sette i gang og lytte da, har satt av 3 uker i august til dette, forhåpentligvis har jeg ferdig oppsatt system innen slutten av november kanskje før.

Imagine
 

geva1

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
35
Antall liker
12
Nå har jeg Norma men jeg har hatt både Parasound P3/A21 og Bladelius Thor II før. Ingen tvil om at Thor var bedre enn Parasound hos meg ihvertfall. Ht er JBL 4365. Thor spilte mer musikk enn Parasound. Trenger vel ikke å si mer enn det.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg skal også låne denne forsterkeren etter at jeg er ferdig med oppussingen hjemme. Da vil den få kjørt seg opp mot Marantz PM-11S3, som er himmelsk god. Har dog en magefølelse på at Audio Flight kan være bedre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Imagine: Det må da være årets enkleste valg? Amerikaneren har ikke den minste sjanse.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Coolio: Bruk huet, da...For det første er Novitas´strømforsyning dobbelt så stor. Den er langt mer nøytral, så den passer til et breiere høyttalerutvalg. Fra knøtt små til store, tungdrevne Dynaudio-tårn som alle andre integrerte forsterkere sliter med. Sånn bortsett fra ASR, da. DACen konkurrerer med tjue tusen kroners separater, RIAAen er god nok til å kjøre Rega RP10/Ortofon Windfeld på. Og den er bygget med en kvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse. Hva mer vil du ha til den prisen???
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Coolio: Bruk huet, da...For det første er Novitas´strømforsyning dobbelt så stor. Den er langt mer nøytral, så den passer til et breiere høyttalerutvalg. Fra knøtt små til store, tungdrevne Dynaudio-tårn som alle andre integrerte forsterkere sliter med. Sånn bortsett fra ASR, da. DACen konkurrerer med tjue tusen kroners separater, RIAAen er god nok til å kjøre Rega RP10/Ortofon Windfeld på. Og den er bygget med en kvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse. Hva mer vil du ha til den prisen???
Vet dere hva auditor har rett, nå har jeg sittet opp i hele natt lest tester, folks erfaringer med den osv osv på nett, så får jeg hørt den selv snart også. Men Jonas nevnte også et merke som ikke jeg har hørt om.
Får legge Exposure 3010s2 dac ute på salg igjen, etter jeg har hørt denne bladelius thor mk3 novitus.

Imagine
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg skal også låne denne forsterkeren etter at jeg er ferdig med oppussingen hjemme. Da vil den få kjørt seg opp mot Marantz PM-11S3, som er himmelsk god. Har dog en magefølelse på at Audio Flight kan være bedre.
PM11S3 overrasket meg også. :)

Hvis budsjett er rundt 20k brukt ville jeg definitivt gitt den en lytt.
Hvilke høyttalere bruker du den med?
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg skal også låne denne forsterkeren etter at jeg er ferdig med oppussingen hjemme. Da vil den få kjørt seg opp mot Marantz PM-11S3, som er himmelsk god. Har dog en magefølelse på at Audio Flight kan være bedre.
PM11S3 overrasket meg også. :)

Hvis budsjett er rundt 20k brukt ville jeg definitiv gitt den en lytt.
Hvilke høyttalere bruker du den med?
Selv har jeg hatt det meste, og var ikke i kjøpemodus når jeg plutselig fikk muligheten til å låne Marantz PM-11S3. Det ble kjøp. Den silkemyke perfekte klangballansen og fravær av hardheter, men samtidig så oppløst og klar som kildevann, var det beste jeg hadde opplevd hos meg uansett utstyr og prisklasser. Det som sjokkerte meg og tok meg på senga var forsterkerens evne til å levere rytme (PrAT) og steintøff stram og detaljert bass. PM-11S3 leverer varene uansett om du spiller piggtråd, Wagner eller Dion. Eiergleden og bygg kvaliteten er uten sidestykke og den har selvfølgelig HT. ANBEFALES hvis budsjettet strekker seg til 20k på brukten.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Coolio: Bruk huet, da...For det første er Novitas´strømforsyning dobbelt så stor. Den er langt mer nøytral, så den passer til et breiere høyttalerutvalg. Fra knøtt små til store, tungdrevne Dynaudio-tårn som alle andre integrerte forsterkere sliter med. Sånn bortsett fra ASR, da. DACen konkurrerer med tjue tusen kroners separater, RIAAen er god nok til å kjøre Rega RP10/Ortofon Windfeld på. Og den er bygget med en kvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse. Hva mer vil du ha til den prisen???
Takk for utdypningen, legger liksom mer pondus bak meningen enn et utropstegn.

Hvis jeg skal bruke huet vil jeg si at du har lansert et par oppsiktsvekkende påstander i begrunnelsen din som jeg er usikker på hvor seriøst man skal ta.
En påstand om at den passer til et bredere utvalg av høyttalere er én, at alle andre integrerte sliter med Dynaudio en annen, at dac'en er så god at den konkurrerer med dyre separate komponenter en tredje. (Leste forøvrig på avforum at pre-delen er identisk i lydkvalitet til en eller annen surround-pre ved volum-matching og a-b switching).

Basert på egen erfaring med Hint vil jeg kanskje være enig i at Bladelius er bedre, men jeg ser også at kvalitetene til Hint fort kan dra lydbildet i foretrukket retning - spesielt med høyttalere som grenser til den lysere siden, som feks Audiovector, Monitor Audio, Klipsch, Focal og lignende. Hvis jeg hadde hatt pistol mot tinningen og måtte velge blindt ville jeg i slike tilfeller gått for Hint i 10 av 10 tilfeller.
Motsatt om høyttalerne heller mot den mørkere siden, som feks Dynaudio, Sonus Faber, Harbeth osv.

Funksjoner som tonekontrollere, hodetelefonutgang og sub-out (har bladelius det btw?) kan også være faktorer som gjør Hint mer attraktiv i en del tilfeller.

Så selv om Bladelius kanskje er bedre i teorien er det ikke nødvendigvis slik i praksis i alle tilfeller. Jeg vet du har veldig sterke meninger om det meste, men din fasit er ikke nødvendigvis andres fasit.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Coolio: Bruk huet, da...For det første er Novitas´strømforsyning dobbelt så stor. Den er langt mer nøytral, så den passer til et breiere høyttalerutvalg. Fra knøtt små til store, tungdrevne Dynaudio-tårn som alle andre integrerte forsterkere sliter med. Sånn bortsett fra ASR, da. DACen konkurrerer med tjue tusen kroners separater, RIAAen er god nok til å kjøre Rega RP10/Ortofon Windfeld på. Og den er bygget med en kvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse. Hva mer vil du ha til den prisen???
Vet dere hva auditor har rett, nå har jeg sittet opp i hele natt lest tester, folks erfaringer med den osv osv på nett, så får jeg hørt den selv snart også. Men Jonas nevnte også et merke som ikke jeg har hørt om.
Får legge Exposure 3010s2 dac ute på salg igjen, etter jeg har hørt denne bladelius thor mk3 novitus.

Imagine
Om han har rett vil vel tiden vise???.

O
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Noen tester:
Audia Flight Three S Integrated Amplifier | StereoNET
http://www.hifisentralen.no/forumet...lbudet-pa-audia-flight-three-s-25-rabatt.html
http://www.hifisentralen.no/forumet...-best-product-2015-i-polske-high-fidelty.html
Elite Audio | High End Hi-Fi | UK

Marantz PM-11S3 - Lyd & Bilde
Marantz PM-11S3 Integrated Amplifier Review | Audioholics
http://i.nextmedia.com.au/Assets/marantz_pm11s3_amplifier_review_test_lores.pdf


Conclusion
This amplifier does so many things right that
it’s almost as if the designers had a tick-box
from an audiophile’s wish list and worked
away until they’d ticked all the boxes. Yes, it
has a few little quirks, but if anything, I think
these actually add to the Marantz PM-11S3’s
desirability. This is an amplifier that will, truly,
‘knock your socks off.’ greg borrowman
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Imagine: Hvis du liker det Bladelius gjør, så..Da kan du fint legge ut Exposure..Strømmessig overgår den alt annet enn de helt store effektforsterkerne- har 2 kVA forsyning.

Coolio: Har du eid Dynaudio? Contour 1.3SE, feks? Eller tidlige Confidence? De krever Forsmark-størrelse på kraftverket sitt. Selv Hint sliter med sistnevnte..Se på ASR Emitter II Exclusive , så skjønner du hvilken klasse Thor Mk3 når opp i. Vis meg den Parasounden eller Marantzen som klarer det på samme måte til Bladelius´pris. Sånne ekstrafunksjoner som du nevner er kun med på å maskere det totale lydbildet, så de ble fjernet fra begynnelsen. .
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Atter en gang blir vi tvangsforet med bastante meninger presentert som fasit. Hvilken forsterker som passer til forskjellige høyttalere varierer, noe jeg selv erfarte for ikke så lenge siden med en effektforsterker som også hadde 2000 VA trafo. Allikevel var en simpel 100 watts surroundforsterker (McIntosh) en bedre match lydmessig på mine høyttalere.

Stor strømforsyning og høy dempefaktor er ingen garanti for at forsterkeren kler alt av høyttalere. Noe man fort skjønner hvis man bruker øra og det i mellom dem.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Berserkr: Da foreslår jeg at du prøver akkurat det med nevnte forsterker. Bruker øra, altså..Det har jeg nemlig gjort. Den kler ikke alt, men det aller meste. Du bør også ha fått med deg hvor jeg setter match i ligningen som er Hi-Fi..det lærte jeg som barn, om du lurte.. Det skal dog sies at Bladelius ikke på langt nær er for det klassiske rørhuet som ikke kan leve uten lyspærene sine.. Der vil Mc, AR, Luxman og Marantz passe bedre.

Lita liste på fine partnere til Thor III Novitas:

-Dali
-Dynaudio
-Sonus Faber
-B&W
-PMC
-Focal
-Krix
-Rega
-AE

...og en haug andre..Jada, jeg har prøvd..
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Coolio: Bruk huet, da...For det første er Novitas´strømforsyning dobbelt så stor. Den er langt mer nøytral, så den passer til et breiere høyttalerutvalg. Fra knøtt små til store, tungdrevne Dynaudio-tårn som alle andre integrerte forsterkere sliter med. Sånn bortsett fra ASR, da. DACen konkurrerer med tjue tusen kroners separater, RIAAen er god nok til å kjøre Rega RP10/Ortofon Windfeld på. Og den er bygget med en kvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse. Hva mer vil du ha til den prisen???
Vet dere hva auditor har rett, nå har jeg sittet opp i hele natt lest tester, folks erfaringer med den osv osv på nett, så får jeg hørt den selv snart også. Men Jonas nevnte også et merke som ikke jeg har hørt om.
Får legge Exposure 3010s2 dac ute på salg igjen, etter jeg har hørt denne bladelius thor mk3 novitus.

Imagine
Om han har rett vil vel tiden vise???.

O
Skal få testet en del forsterkere først før jeg tar en avgjørelse, bare jeg kunne få testet den Jonas også snakker om her audia flight three s.

Imagine
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Da har jeg avtalt med JWK Audio angående lån av Flight Three S imorgen. Forsterkeren blir levert hjem til meg, fantastisk service ;) Får se om den klarer å danke ut min nåværende forsterker.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Imagine: Hvis du liker det Bladelius gjør, så..Da kan du fint legge ut Exposure..Strømmessig overgår den alt annet enn de helt store effektforsterkerne- har 2 kVA forsyning.

Coolio: Har du eid Dynaudio? Contour 1.3SE, feks? Eller tidlige Confidence? De krever Forsmark-størrelse på kraftverket sitt. Selv Hint sliter med sistnevnte..Se på ASR Emitter II Exclusive , så skjønner du hvilken klasse Thor Mk3 når opp i. Vis meg den Parasounden eller Marantzen som klarer det på samme måte til Bladelius´pris. Sånne ekstrafunksjoner som du nevner er kun med på å maskere det totale lydbildet, så de ble fjernet fra begynnelsen. .
Du burde tone ned din entusiasme for Bladelius en smule,mange er dritt lei det merket uten en gang å ha hørt det.

O
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Evo II: Den er et høyst pertinent alternativ nevnt her oppe, lev med det. Men som jeg sa, den er ikke for det urklassiske rørhuet. Men ønsker du nordisk, avslørende klang, derimot.. Before you accuse me....
 
Sist redigert:
Topp Bunn