Blodfersk på vinyl. Trenger litt tips om PU

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hei folkens

Har ikke eid en platespiller på over 20 år. Men plater har jeg mye av. Spesielt 70 talls rock. Så for ei uke siden klarte jeg ikke lengre å holde meg unna vinylen. Har vurdert dette lenge, men har holdt meg unna for jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at dette ikke blir helt billig. Kjøpte inn en Rega Planar 3 med Elys 2 PU. Har også kjøpt en en Schiit Mani riaa.Tenkte at dette var edruelig kostnadsmessig. Men dette står kanskje ikke helt i stil til resten av oppsettet mitt.

Mye av platene mine fra 70 tallet spiller helt ok, men nyere ting synes jeg spiller mye bedre på digitalt format. Låter nesten litt tamt. Hadde liksom tenkt at jeg ikke skulle legge i alt for mye i dette. Men allerede nå har jeg begynt å tenke på om jeg skal gå for en bedre PU. Så det jeg lure på er om jeg kan gå for en MC eller må jeg holde meg til MM på RB330 tonearm? PU som bl a vurderes er Ortofon 2M Black eller Dynavector 10x5. Lure også hva en kan forvente av en slik oppgradering.

En annen ting jeg sliter med er vel det en kaller
subsonic brumming på høyt volum. Nesten ikke hørbart men følbart. Høyttalerene går rimelig dypt ned til 20hz. Spilleren står på en orginal rega hylle. Brummingen forsvinner hvis jeg holder i hyllen. Kanskje en filter vil hjelpe, evt en riaa med dette innebygget.


http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-150771
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg har aldri hørt DV10X5, men den får mye skryt og er sikkert god. 2M Black kjenner jeg veldig godt. Det er rett og slett en fantastisk pickup til prisen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
70-talls rock? Da blir det ikke så mye tøffere enn med DV-10x5 i den prisklassen, synes jeg. IMNSHO. Den er konstruert for MM RIAA-trinn, så det medfører ikke noe ekstra.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tonearmen, med angitt effektiv masse på 11g, håndterer en MC. RIAA´n din, og dens egenskaper for MC kjenner jeg ikke, men ser at de er måteholden mht gain (59db).
Et spm er jo om du har tenkt å beholde den, eller om den også skal byttes ut. Den vil jo fort kunne utgjøre det svakeste leddet.

Det finnes jo flere bra MM PU´r, der du har listet noen selv. Audio Technica har også noen alternativer, for ikke å unngå å nevne SoundSmith med sine MI PU´r. Disse er HO, og brukes mot MM settinger på RIAA.

En oppgradering fra en Elys 2 gir i utgangspunktet mer av alt (for å si det forenklet), men hva du skal velge (gjelder både MM og MC) avhenger jo også av hvilke karakteristikk og lyd-retning du ønsker.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvis brummingen forsvinner når du holder i hyller, har du åpenbart et jordingsproblem. Det er en glimrende spiller du har kjøpt, men om den er helt fersk, børdu la både den og riaa gå seg til litt før du dømmer. Dynavector 10x5 er en legendarisk match til en Rega-arm, men begge disse elementene er gode. Regn med større lydbilde, mer definisjon, oppløsning og driv. Samt mer artikulasjon nedover.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukte 10x5 som referanse i mange år. Dette er ein pickup som ikkje briljerer, men som heller ikkje har svake sider. Syner tydeleg å vere MC-pickup (sjølv om det er høgt output og han fungerer rett i 47 kOhms MM-inngang på riaaen). Eg kjenner ikkje til kor god Mani er, men prisen skulle tilseie at han vil sette pris på ikkje for store utfordringar. Endeleg passar 10x5 veldig godt i Rega-armar, så du kan vere rimeleg trygg på at det vil fungere teknisk. Men om du kjem til å like det du høyrer, må du nesten prøve i praksis. (Eg vil likevel tru at du vil oppleve oppgradering samanlikna med Elys, same kva pickup du går for)
Brumming er av og til problem med Rega-spelarar, og det høyrest ut som du har eit jordingsproblem. Prøv med ei ekstra jordingsleidning mellom platespelararm og forsterkar/riaa.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Takker for flere gode råd. Mulig mani blir veldig midlertidig i mitt system. Ser det er en Avid Pulsus RIAA til salgs her på sentralen. Den hadde kanskje ikke vært dum.

Kom gjerne med flere tips på PU for jeg er ganske så grønn her.

Brummingen oppleves ikke som et jordingsproblem. Men det kan være at det er nettopp det. Er bare det når jeg spiller noe høyt. Kommer snikende og blir utvikler seg. Det skapes en viberasjon som forplanter seg i spilleren. Hvis jeg holder på plastlokket dempes vibrasjonen og brumingen forsvinne. Plastlokket leder jo ikke strøm og skulle heller ikke hatt noe å si for jordingen. Uansett så skader det jo ikke å jorde spilleren, så det burde jeg kanskje gjort.

http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-150771
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sevald: Det er en MER enn edruelig pakke, ja. Klassen har imo ikke bedre kandidater nå enn ny Planar 3. Og Mani holder, den. Hvis du en gang skal oppgradere pickupen er mitt forslag en 2M Black eller Nagaoka MP500. MMer som detaljerer som en MC, har allroundegenskaper som få andre og ikke koster allverden. Sjekka anlegget for jirdsløyfer?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Takker for flere gode råd. Mulig mani blir veldig midlertidig i mitt system. Ser det er en Avid Pulsus RIAA til salgs her på sentralen. Den hadde kanskje ikke vært dum.

Kom gjerne med flere tips på PU for jeg er ganske så grønn her.

Brummingen oppleves ikke som et jordingsproblem. Men det kan være at det er nettopp det. Er bare det når jeg spiller noe høyt. Kommer snikende og blir utvikler seg. Det skapes en viberasjon som forplanter seg i spilleren. Hvis jeg holder på plastlokket dempes vibrasjonen og brumingen forsvinne. Plastlokket leder jo ikke strøm og skulle heller ikke hatt noe å si for jordingen. Uansett så skader det jo ikke å jorde spilleren, så det burde jeg kanskje gjort.

Vienna Acoustics Mahler Ny pris. - Torget
Høres jo ut som feedback av noe slag, dette her. Er det jordingsproblem, så bør vel 'brummingen' holde 50Hz. Det er ikke rumble dette her, da? Akustisk tilbakekobling? Pumper høyttalerne, eller er det mer 'durelyd'?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Takker for flere gode råd. Mulig mani blir veldig midlertidig i mitt system. Ser det er en Avid Pulsus RIAA til salgs her på sentralen. Den hadde kanskje ikke vært dum.

Kom gjerne med flere tips på PU for jeg er ganske så grønn her.

Brummingen oppleves ikke som et jordingsproblem. Men det kan være at det er nettopp det. Er bare det når jeg spiller noe høyt. Kommer snikende og blir utvikler seg. Det skapes en viberasjon som forplanter seg i spilleren. Hvis jeg holder på plastlokket dempes vibrasjonen og brumingen forsvinne. Plastlokket leder jo ikke strøm og skulle heller ikke hatt noe å si for jordingen. Uansett så skader det jo ikke å jorde spilleren, så det burde jeg kanskje gjort.

Vienna Acoustics Mahler Ny pris. - Torget
Høres jo ut som feedback av noe slag, dette her. Er det jordingsproblem, så bør vel 'brummingen' holde 50Hz. Det er ikke rumble dette her, da? Akustisk tilbakekobling? Pumper høyttalerne, eller er det mer 'durelyd'?
Er nok mere rumble som du sier. Bass elementene pumper uten at d lages særlig hørbar lyd. Kjellerdypt som nesten bare føles. Nå skal d sies at spilleren står på en hylle bak den ene høyttaleren. Er nok en uheldig plassering. Men var den eneste ledige plassen.
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hmm, du har ikke tilfeldigvis en bryter merket 'Subsonic filter' eller noe i den duren på forsterkeren din? I så fall kan denne fjerne problemet (eller iallfall symptomene).
Står spilleren på vegghylle eller hylle på gulvet?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Prøv å spille en plate uten lokket på spilleren. Altså, fjern lokket helt før spilling. Kanskje det hjelper på støyen.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvis jeg skjønner dette riktig så er jeg mere avhengig av en kvalitets RIAA ved MC kontra en MM siden MC signal må forsterkes mere. Litt vanskelig dette for jeg aner ikke hvor jeg skal legge lista. Har liksom ikke lyst å kjøpe ny vinyl og samtidig vite at det spiller mye bedre digitalt. Litt av grunnen til at jeg liker vinyl er at jeg finner mere roen til å høre hele album. Er jo litt teit for en har jo samme mulighet digitalt, men det er alt for lett å hoppe over en tilsynelatende kjedelig låt.

Men tilbake til valg av PU. Kanskje det er letteste er å gå for en MM PU. Gjerne en som låter litt varmt og fyldig. Litt som rør. Kanskje også 2M bronze skal tas med i vurderingen. Synes det er fint å lese diverse tester av PU men andres erfaringer er like viktige.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hmm, du har ikke tilfeldigvis en bryter merket 'Subsonic filter' eller noe i den duren på forsterkeren din? I så fall kan denne fjerne problemet (eller iallfall symptomene).
Står spilleren på vegghylle eller hylle på gulvet?
Har ikke subsonic filter. Kanskje en RIAA med et slik filter ikke vært dumt. Spilleren står på en orginal Rega vegghylle bak høyttaleren. Sikkert en uheldig plassering med tanke på hvor store Vienna Acoustics The Music er.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Velkommen tilbake fra den mørke siden... :cool:

Det virker som du har singlet ut de fornuftige valgene selv, med Dynavector DV-10X5 og Ortofon 2M Bronze (og Black).
I tillegg bør du absolutt ta med Sound Smith Carmen - kanskje det aller mest interresante valget, gitt spiller og RIAA.

Går du for en (stiv/low output) MC-pickup, havner du fort i en situasjon, der du angrer på at du ikke gikk opp til en dyrere
platespiller (som Rega RP-8 ) - eller en dyrere RIAA (som ASR Basis Mini/Electrocompaniet ECP-2), og da er du på galeien...

mvh
Gunnar Brekke
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hvis jeg skjønner dette riktig så er jeg mere avhengig av en kvalitets RIAA ved MC kontra en MM.
Det har en viss sammenheng, ja.
Nå skal man jo selvfølgelig være forsiktig med å være bastant og generalisere i forhold til dette, men....
Min erfaring men noen MM/MC RIAA´s i den rimeligere enden av prisskalaen tilsier at ytelse ("kvalitet") i MM delen er bedre enn MC delen. Dvs - det vært mindre avstand i opplevd ytelse for MM-del enn MC-del ved sammenlikning av rimeligere RIAA´s mot dyrere, mer påkostede løsninger.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
når du spiller rock er som nevnt Dynavector 10x5 bra samt Goldring 1042 spiller rock fint.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kanskje jeg skulle klemme til med Dynavector DV20x2 og heller bytte RIAA senere. Noen som har hørt den mot 10x5?
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Regner med det er DV 20x2 du mener.
Jeg har eid både 10x5 og 20x2L, og det er en grei klasseforskjell på disse.
20x2L gir mer oppløsning i hele tonespektret, bedre definisjoner, bedre på å skille instrumenter, mer fylde, mer smekk, mer moro.

Bestemmer du deg for en low output mc, blir du mer avhengig av en god riaa og god arm, som Gunnar påpeker.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Problemet med lavfrekvent "brumming" som øker på, er typisk for akustisk tilbakekopling. Teste med og uten lokk er en vei å gå. Solidere underlag en annen. Hvis gulvet er solid: Betongblokker som bord. Hvis veggen er solidere: Bedre hylle, eller avlastning fra hylle til gulv. Dette er mekanisk bevegelse, og løses mekanisk.

Eventuelt flytte platespiller, til et sted med lite bass.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Regner med det er DV 20x2 du mener.
Jeg har eid både 10x5 og 20x2L, og det er en grei klasseforskjell på disse.
20x2L gir mer oppløsning i hele tonespektret, bedre definisjoner, bedre på å skille instrumenter, mer fylde, mer smekk, mer moro.

Bestemmer du deg for en low output mc, blir du mer avhengig av en god riaa og god arm, som Gunnar påpeker.
DV20x2 mente jeg ja. Takk. Tenker kanskje low output da den skal vist nok være bedre. Selv om ikke RIAA min lever opp til den, så kan det komme senere.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Du bør velge nok high output utgave, jeg synes den passer bedre til rock musikk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kanskje jeg skulle klemme til med Dynavector DV20x2 og heller bytte RIAA senere. Noen som har hørt den mot 10x5?
Jeg har byttet ut DV-10x5 med DV-20x2L, så ja. Sistnevnte er en "bedre" pickup. Spiller renere, klarere og mer oppløst enn 10x5. Synes likevel at 10x5 er en "tøffere" og mer breial og sværkjefra rocke-pickup. Skyhøy morofaktor og masse rockefot. Ville nok fremdeles valgt 20x2, men angrer på salget av 10x5. De har i stor grad samme Dynavector-huslyd og klangbalanse.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Begynn, som flere har sagt, med å ta av støvlokket når du spiller. Det er en skikkelig resonnanseforsterker, og bør være av, IMNSHO. Kanskje det er alt som skal til. Ellers er nok den plasseringen litt uheldig, ja. Nær høyttaleren og midt i bassrefleksblåsten. (?)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det en mulighet å henge TV-en på veggen og sette platespilleren på benken?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Dynavector DV-20X er en "bedre" pickup enn DV-10X5, MEN den stiller større krav til tonearmen
- og RIAAen.


På papiret er disse like stive i opphenget (12 x 10-6 cm/dyn v. 100 Hz ≈ 20 x 10-6 cm/dyn v. 10 Hz) -
så de skulle passe i de samme tonearmene - men i praksis er DV-10X5 lettere å få til i armer med mer
slark i armlagrene. Dette skyldes antagelig det lengere nålearmrøret (cantileveret) på DV-10X5.

Vanligvis mener jeg at du må opp på RB-808 armen (på RP-8 ) for å få "gode nok" lagre for DV-20X,
mens en RB-300-303 (på RP-3/Planar 3) greit takler en DV-10X5. (Mulig dette ikke gjelder lenger da
Trond T rapporterer om bedre lager på den nyeste utgaven (Planar 3) - jeg har ikke prøvd selv).


En annen ting som er verdt å merke seg er at DV-20X trenger mye lenger innspillingstid en DV-10X.
Der DV-10X5 spiller helt greit rett ut fra boksen (og mer enn greit etter 50 timer), krever DV-20X
flere hundre timer før den spiller bra. Fram til det er den ganske skarp og ubehagelig i lyden.

Når det gjelder DV-20X (H) kontra DV-20X (L) er varianten med lavt utgangsignal klart bedre. Med en
lettere spole (mindre antall viklinger) blir totalvekten av de indre bevegelige delene vesentlig lavere -
noe som resulterer i at den kan bevege seg raskere - som igjen resulterer i mer dynamikk...

Noe av dynamikkmanglen på high output varianten av DV-20X kan man kompansere for ved å laste
den (hardere) med 5-10 kOhm i stedet for 47 kOhm (det samme gjelder DV-10X5 som kan belastes
med 1-2 kOhm). Dette gir (i begge tilfellene) en opplevelse av bedre dynamikk - og noe varmere
klangkarakter.


Dynavector DV-20X (L) er kanskje den beste MC-pickupen som finnes - i prisklassen mellom 5 og 10 k,
om armen kan takle den, om (MC)RIAAen er god nok og du har tålmodighet til å gjennomgå den lange
innspillingstiden. (OBS. Planlegger en gruppetest i Fidelity - av nye (low output MC-) pickuper i nettopp
denne prisklassen).

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg hadde gått for 10x5 med nåværende tonearm og riaa.Det tror jeg du blir mest tjent med ...ja så lenge.
Mvh Kenneth
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Veldig kjekt med så mye gode råd her. Hovedmålet med vinyl er å spille 70 talls platene mine. Liker Zed Zeppelin, Deep purple og Sabbath osv. Mye av låter ikke så bra digital, derfor veldig kjekt å spille analogt. Bare å se på albumcover er jo bare kos. Samtidig så må det også kunne spille nyere musikk på en engasjerende måte. Så hvis valget står mellom en PU som spiller super oppløst, men med noe høflig og tilbakelent lydbilde, eller en litt mere bøllete PU så er valget lett for min del. Har hørt nok av oppsett som ikke takler essensen av rock. 10X5 er kanskje ikke det dummeste valget. Duet Audio i bergen skal rigge Planar 3 med 10x5 og 20X2. Mulig jeg må ha meg en Bergenstur snart.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er det en mulighet å henge TV-en på veggen og sette platespilleren på benken?
Mine høyttalere står nesten 1,5 meter fra veggen til min kones store fortvilelse. For at dette ikke skal se alt for rart ut er også tv benken trekk noe frem fra veggen. Derfor vil det se stygt ut med tv hengende på veggen. Men driver å planlegger en DIY TV benk med plass til platespilleren. Mulig med et midtparti med spilleren som kan trekkes frem. Tegningene er kun i mitt hodet;-)
 
Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hei.

Dynavector DV-20X er en "bedre" pickup enn DV-10X5, MEN den stiller større krav til tonearmen
- og RIAAen.


På papiret er disse like stive i opphenget (12 x 10-6 cm/dyn v. 100 Hz ≈ 20 x 10-6 cm/dyn v. 10 Hz) -
så de skulle passe i de samme tonearmene - men i praksis er DV-10X5 lettere å få til i armer med mer
slark i armlagrene. Dette skyldes antagelig det lengere nålearmrøret (cantileveret) på DV-10X5.

Vanligvis mener jeg at du må opp på RB-808 armen (på RP-8 ) for å få "gode nok" lagre for DV-20X,
mens en RB-300-303 (på RP-3/Planar 3) greit takler en DV-10X5. (Mulig dette ikke gjelder lenger da
Trond T rapporterer om bedre lager på den nyeste utgaven (Planar 3) - jeg har ikke prøvd selv).


En annen ting som er verdt å merke seg er at DV-20X trenger mye lenger innspillingstid en DV-10X.
Der DV-10X5 spiller helt greit rett ut fra boksen (og mer enn greit etter 50 timer), krever DV-20X
flere hundre timer før den spiller bra. Fram til det er den ganske skarp og ubehagelig i lyden.

Når det gjelder DV-20X (H) kontra DV-20X (L) er varianten med lavt utgangsignal klart bedre. Med en
lettere spole (mindre antall viklinger) blir totalvekten av de indre bevegelige delene vesentlig lavere -
noe som resulterer i at den kan bevege seg raskere - som igjen resulterer i mer dynamikk...

Noe av dynamikkmanglen på high output varianten av DV-20X kan man kompansere for ved å laste
den (hardere) med 5-10 kOhm i stedet for 47 kOhm (det samme gjelder DV-10X5 som kan belastes
med 1-2 kOhm). Dette gir (i begge tilfellene) en opplevelse av bedre dynamikk - og noe varmere
klangkarakter.


Dynavector DV-20X (L) er kanskje den beste MC-pickupen som finnes - i prisklassen mellom 5 og 10 k,
om armen kan takle den, om (MC)RIAAen er god nok og du har tålmodighet til å gjennomgå den lange
innspillingstiden. (OBS. Planlegger en gruppetest i Fidelity - av nye (low output MC-) pickuper i nettopp
denne prisklassen).

mvh
Gunnar Brekke
Takk for et grundig og fint svar. Veldig kjekt at noen tar seg tid til å hjelpe meg her. Veldig lærerikt. Gruppetest av PU i dette sjiktet hadde vært supert. Synes tester blir mye bedre når en sammenligner flere. Lang innspillingstid frister ikke. Skulle vært en egen vinylplate til dette som kunne går i samme sporet i det uendelige.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det en mulighet å henge TV-en på veggen og sette platespilleren på benken?
Mine høyttalere står nesten 1,5 meter fra veggen til min kones store fortvilelse. For at dette ikke skal se alt for rart ut er også tv benken trekk noe frem fra veggen. Derfor vil det se stygt ut med tv hengende på veggen. Men driver å planlegger en DIY TV benk med plass til platespilleren. Mulig med et midtparti med spilleren som kan trekkes frem. Tegningene er kun i mitt hodet;-)
Det er det jo bare du og din kone som kan avgjøre. :) Jeg hadde prøvd det (jeg har vel iofs. gjort nøyaktig den øvelsen) likevel. Kanskje det bare er uvant? Da kan du jo få benken nærmere veggen igjen og få mer gulvplass. ;)

Det finnes jo veggmontering for TV-er med leddete armer som du kan dra inn og ut (og sidelengs). Med et slikt kunne du kanskje montere TV-en på veggen og dra den ut så den henger der den står nå, med platespilleren under på benken, og skyve den inntil veggen når du spiller plater. ..Nå kaster jeg bare ut idéer, selvsagt. :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er det en mulighet å henge TV-en på veggen og sette platespilleren på benken?
Mine høyttalere står nesten 1,5 meter fra veggen til min kones store fortvilelse. For at dette ikke skal se alt for rart ut er også tv benken trekk noe frem fra veggen. Derfor vil det se stygt ut med tv hengende på veggen. Men driver å planlegger en DIY TV benk med plass til platespilleren. Mulig med et midtparti med spilleren som kan trekkes frem. Tegningene er kun i mitt hodet;-)
Det er det jo bare du og din kone som kan avgjøre. :) Jeg hadde prøvd det (jeg har vel iofs. gjort nøyaktig den øvelsen) likevel. Kanskje det bare er uvant? Da kan du jo få benken nærmere veggen igjen og få mer gulvplass. ;)

Det finnes jo veggmontering for TV-er med leddete armer som du kan dra inn og ut (og sidelengs). Med et slikt kunne du kanskje montere TV-en på veggen og dra den ut så den henger der den står nå, med platespilleren under på benken, og skyve den inntil veggen når du spiller plater. ..Nå kaster jeg bare ut idéer, selvsagt. :)
Leddete arm til TV var en god ide. Hadde jeg ikke tenkt på. Det kan faktisk være en god løsning. Av og til tenker en så komplisert at en glemmer helt enkle løsninger????????????
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.035
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Hei.

Dynavector DV-20X er en "bedre" pickup enn DV-10X5, MEN den stiller større krav til tonearmen
- og RIAAen.


På papiret er disse like stive i opphenget (12 x 10-6 cm/dyn v. 100 Hz ≈ 20 x 10-6 cm/dyn v. 10 Hz) -
så de skulle passe i de samme tonearmene - men i praksis er DV-10X5 lettere å få til i armer med mer
slark i armlagrene. Dette skyldes antagelig det lengere nålearmrøret (cantileveret) på DV-10X5.

Vanligvis mener jeg at du må opp på RB-808 armen (på RP-8 ) for å få "gode nok" lagre for DV-20X,
mens en RB-300-303 (på RP-3/Planar 3) greit takler en DV-10X5. (Mulig dette ikke gjelder lenger da
Trond T rapporterer om bedre lager på den nyeste utgaven (Planar 3) - jeg har ikke prøvd selv).


En annen ting som er verdt å merke seg er at DV-20X trenger mye lenger innspillingstid en DV-10X.
Der DV-10X5 spiller helt greit rett ut fra boksen (og mer enn greit etter 50 timer), krever DV-20X
flere hundre timer før den spiller bra. Fram til det er den ganske skarp og ubehagelig i lyden.

Når det gjelder DV-20X (H) kontra DV-20X (L) er varianten med lavt utgangsignal klart bedre. Med en
lettere spole (mindre antall viklinger) blir totalvekten av de indre bevegelige delene vesentlig lavere -
noe som resulterer i at den kan bevege seg raskere - som igjen resulterer i mer dynamikk...

Noe av dynamikkmanglen på high output varianten av DV-20X kan man kompansere for ved å laste
den (hardere) med 5-10 kOhm i stedet for 47 kOhm (det samme gjelder DV-10X5 som kan belastes
med 1-2 kOhm). Dette gir (i begge tilfellene) en opplevelse av bedre dynamikk - og noe varmere
klangkarakter.


Dynavector DV-20X (L) er kanskje den beste MC-pickupen som finnes - i prisklassen mellom 5 og 10 k,
om armen kan takle den, om (MC)RIAAen er god nok og du har tålmodighet til å gjennomgå den lange
innspillingstiden. (OBS. Planlegger en gruppetest i Fidelity - av nye (low output MC-) pickuper i nettopp
denne prisklassen).

mvh
Gunnar Brekke
Takk for et grundig og fint svar. Veldig kjekt at noen tar seg tid til å hjelpe meg her. Veldig lærerikt. Gruppetest av PU i dette sjiktet hadde vært supert. Synes tester blir mye bedre når en sammenligner flere. Lang innspillingstid frister ikke. Skulle vært en egen vinylplate til dette som kunne går i samme sporet i det uendelige.
Tja, Dyna20XL har ikke lang innspillingstid.

Iallefall ikke alltid. Hos meg spilte den flott fra første sekund. Ble muligens gradvis litt mindre basstung og litt mer oppløst fram til ca 40 timer. Etter 50 skjedde det ingen endringer.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Undrer meg litt på at du opplever lydgengivelsen fra LP som tam versus digital. For meg ble det at sette opp platespilleren en reinkarnasjon for at høre på musikk! Liv og dynamikk var tilbake - alle feil (litt brum, litt knitring, snu plater etc.) til tross. Og dette ikke på noe spesielt påkostet anlegg (Ariston RD80, Rega rp 300 arm og Ortofon Red). CD-siden skulle egentlig være mer kompetent - men når du sammenlikner (har fler av samme album på cd og lp) - så forsvinner opplevelsen av "liv" på førstnevnte rett og slett. Jeg var så fornøyd med at ha funnet tilbake gleden ved at lytte til musikk (som har vært pauset etter travel jobb, 3 barn etc... ...) at jeg kjøpte en 2M Black - men har egentlig ikke stresset veldig med at få den montert (må jobbe litt med plassering av tonearm og og få til en måte at justere VTA), pga. egentlig er denne billig-PU ganske så god. I sammenlikning med hva jeg husker tilbake fra yngre dage med Linn/Mørch UP4 og B & O MMC 1 (en moving-iron-variant med litt påkostet sliping og relativ velanskrevet) er ikke forskjellen så stor - kanskje litt fler mikrodetaljer fra "den gamle".

Jeg tror kanskje at det er forskjellige årsaker til problemene du opplever. For det første er Rega designet i UK (som ikke per se er noe galt ;-)) - hvor de bygger sine huse (og vegge) med og av murstein - som har TYNGDE og stabilitet. I Norge bygger vi lette skillevegger i 1,5X3 eller 2 x 4", plastrer de med lette plater (spånplate, tynn furu, masonitt eller om bølgene går høyt tynne mdf-plater). Som transmitterer alle lydbølger fint inn til stenderverket hvorpå du i beste fall har skrudd inn hyllen din (i mindre "beste" fall - rett i platen...). Egentlig har du opphengt din platespillerhylle på en diger mikrofon...og ovenpå denne platespiller-hyllen står en LETT (Rega's designfilosofi - som jo både har noe for seg - men så sannelig og noe IMOT seg!)

Et annet problem med Rega er at de har (har aldri skjønt dette) valgt en spesiell jordings-teori hva angår tonearm. Men denne gir helst tendens til 50hz brum - og høres ikke helt ut som ditt problem?

Personlig trur jeg du først skal prøve at få noe tyngde på platen - prøv med billigste først, f.eks en betong-flis 4-5 cm tjukk med 4 filt-pads (type du nytter under møbler) som du legger på hyllen, og så setter platespilleren på. Om ikke du får noen gevinst - så prøv at flytte rundt på spilleren i forhold til anlegg og høyttalere. Gir ikke heller dette gevinst - så prøv (om du kan få låne på prøve...;-)) en platespiller med flytende oppheng.
 
X

X186841

Gjest
Spiller også hovedsakelig 70 talls på LP som lyder dårlig på remastrede digitalmedier (Purple-Sabbath-Zeppelin-Faces-++). Prøvde Dynavector DV 20x2 og ble ikke helt venner med den, gikk over til Ortofon Quintet Bronze og det var bedre, men helt fornøyd ble jeg ikke før jeg hørte Ortofon Cadensa Red.
Ortofon 2M Blue og Bronze var også brukbar til den musikken i mine ører.
 
Topp Bunn