Digitale avspillere Blu-Ray Audio i 2-kanals oppsett

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Jeg har pr i dag et 2-kanals oppsett (uten skjerm), der jeg bruker en Electrocompaniet EMP-1 som drivverk.
Men denne støtter ikke Blu-Ray Pure Audio, som jeg også ønsker å kunne spille av på anlegget.

Hvilken audiofil spiller ville dere anbefalt, når bilde ikke er prioritert? Pris helst ikke over 15'

Og hvilken type tilkobling bør da brukes for best mulig lyd?
Min pre er en Parasound P6 som ikke har HDMI. I dagens løsning bruker jeg XLR.
Vil det funke greit til Blu-Ray Audio også?

Alle konstruktive forslag mottas med takk! :)
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Ønsker i utgangspunktet å kunne spille av platene, men jeg har for så vidt både en BlueSound-boks for streaming, og en eldre Oppo-spiller (103), som sikkert kan brukes..
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Electrokompaniet sine spillere var vel basert på Oppo?De hadde vel en modell som spiller BD også.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.783
Torget vurderinger
1
Det er jo et hull i markedet for akkurat denne kategorien: multiformatspillere med hiend analoge utganger. Det kommer en del dyre frå Japan, men de tar som regel kun cd og sacd. Litt rart at ingen ser potensialet i å implementere Blu-ray/UHD også.

Men helsvart er det ikke. Både EC og Primare kom med lydmessig påkostede utgaver basert på Oppo for noen år siden. Men de er ikke så ofte på bruktmarkedet. Ellers så tror jeg at Panasonics beste UHD-spiller ikke er så verst. Pioneer sine spillere forsvant antakelig ganske fort, de er vel egentlig gode og påkostede.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvis du har en Oppo 103 så kan du vel bruke den? Riktignok har den bare RCA ut og ikke XLR, men prøv om den er audiofil nok for deg. Det koster ingenting.:)
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Du kan alltids kikke etter en yamaha bd-a1060?
Den har xlr utganger så vidt jeg kan se.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Du kan alltids kikke etter en yamaha bd-a1060?
Den har xlr utganger så vidt jeg kan se.
Ja, har sett denne, og en Panasonic DP-UB9000EGK, som også har XLR.
Men det jeg lurer på, er om bruk av XLR vil 'nedgradere' høyoppløst lyd, og om man heller bør bruke en digital tilkobling, f.eks optisk?
Eller har dette bare betydning for hvilken DAC som brukes? (den i spilleren ved digital kontakt, eller den i pre-en ved analog kontakt)
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg har pr i dag et 2-kanals oppsett (uten skjerm), der jeg bruker en Electrocompaniet EMP-1 som drivverk.
Men denne støtter ikke Blu-Ray Pure Audio, som jeg også ønsker å kunne spille av på anlegget.

Hvilken audiofil spiller ville dere anbefalt, når bilde ikke er prioritert? Pris helst ikke over 15'

Og hvilken type tilkobling bør da brukes for best mulig lyd?
Min pre er en Parasound P6 som ikke har HDMI. I dagens løsning bruker jeg XLR.
Vil det funke greit til Blu-Ray Audio også?

Alle konstruktive forslag mottas med takk! :)
1611660769303.png


Trodde alle BR spillere støttet dette?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jo, men EMP-1 er ikke en Blu-Ray-spiller :)
Ah sorry (trodde det var en av dem som var basert på Oppo BR, når du skrev ikke støtte). Men pass på å velge en spiller med display om du ikke skal ha skjerm tilkoblet, mange av de nyere spillerne har ikke dette.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Ah sorry (trodde det var en av dem som var basert på Oppo BR, når du skrev ikke støtte). Men pass på å velge en spiller med display om du ikke skal ha skjerm tilkoblet, mange av de nyere spillerne har ikke dette.
Tror du ikke det går greit å koble til en ekstern skjerm i starten, bare for å få ordnet oppsettet på spilleren slik man vil ha det?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Pioneer LX500 er billigere enn LX800, men har ikke så påkostet lyddel - som var en ønsket funksjon. Panasonic mangler støtter for DVD-A og SA-CD og er i samme klasse som Pioneer LX500 prismessig. LX800 har alt. Pioneer er lagd i Kina. Har selv en Pioneer LX88. Fin spiller. Skal man kjøre det via en surround prossesor, er LX500 eller Sony 800 bra nok i forhold til lyd Pure Audio Bluray.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Pioneer LX500 er billigere enn LX800, men har ikke så påkostet lyddel - som var en ønsket funksjon. Panasonic mangler støtter for DVD-A og SA-CD og er i samme klasse som Pioneer LX500 prismessig. LX800 har alt. Pioneer er lagd i Kina. Har selv en Pioneer LX88. Fin spiller. Skal man kjøre det via en surround prossesor, er LX500 eller Sony 800 bra nok i forhold til lyd Pure Audio Bluray.
Ja, har seriøst lyst på den LX800-en! Må visst gå i tenkeboksen...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
For min del har Pioneer levert varene, og holder i massevis de få gangene den blir foret med godt nok platemateriale. Husker ikke typenummeret nå, men det er overkill uansett. Bare innspillinger fra 2L som er verdige til å bli puttet inn i skuffen, og så noen få live-BD. Men kombinasjonen av et godt lydopptak sammen med en god video hever opplevelsen ikke-lineært! 2*2 blir da mye mer enn 2+2, for ikke å snakke om hvis en går opp til 3 :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Tror du ikke det går greit å koble til en ekstern skjerm i starten, bare for å få ordnet oppsettet på spilleren slik man vil ha det?
Tror ikke det er oppsett for dette på min Oppo (men det er meny setup for sacd). Usikker på om det er en standard meny for alle pure audio platene (sannsynlig vis ikke), jeg har bare testet en fra 2L.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Tror ikke det er oppsett for dette på min Oppo (men det er meny setup for sacd). Usikker på om det er en standard meny for alle pure audio platene (sannsynlig vis ikke), jeg har bare testet en fra 2L.
..tenkte f eks om det kan settes på en auto-play funksjon i oppsettet på spilleren, slik at man ikke trenger skjerm når man setter på Pure Audio-plater og lignende.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Skal denne bare brukes til Pure Audio-plater? Utenom 2L så er det ikke mye musikk tilgjengelig, jag fant kanskje 10 titler hver i klassisk, jazz og pop/rock jeg vurdere å kjøpe så jeg droppet det (tror jeg har en Coltrane i rest bestilling hos PK enda). Generelt så fungerer ikke drivverk på multifunksjons spiller særlig bra for cd (imo) så om du også skal spille cd ville jeg ikke brukte en spiller til alt.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Skal denne bare brukes til Pure Audio-plater? Utenom 2L så er det ikke mye musikk tilgjengelig, jag fant kanskje 10 titler hver i klassisk, jazz og pop/rock jeg vurdere å kjøpe så jeg droppet det (tror jeg har en Coltrane i rest bestilling hos PK enda). Generelt så fungerer ikke drivverk på multifunksjons spiller særlig bra for cd (imo) så om du også skal spille cd ville jeg ikke brukte en spiller til alt.
Nei, tenkte på en spiller som tar alt, helst.
Og som jeg kan bruke hvis det etterhvert blir et større utvalg av hi-res musikk.
Streamer også, men er fortsatt litt gammeldags når det gjelder plater
 

metallirus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2017
Innlegg
122
Antall liker
185
Hei,

kan gi en varm og uforbeholden anbefaling til Pioneer LX800.
Jeg bruker den på UHD filmer og til musikk, da i pure direct modus. Begge deler låter helt strålende, og filmdelen er også helt knall.
Jeg har den koblet mot forsterker med XLR, og vet ikke hvordan den fungerer mht trådstarters ønsker.
Men uansett, en meget god spiller, som også er bygget som en tanks. Den ruver godt i racket, for å si det slik...
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
De nye BR spillerne fra f.eks Sony koster jo nesten ingen ting (samlignet med det meste audio utstyret), så jeg ville kjøpt en bare for å teste noen plater. Problemet er at de ikke har display, en brukt Oppo er et alternativ men disse koster fort 3-4 ganger så mye brukt og er sannsynligvis ikke noe særlig bedre som transport. For meg så virker det som om de flere selskapene har droppet BR audio og de stor sett blir brukt til å pakke mye musikk inn på en plate, 2L er unntaket.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Hei,

kan gi en varm og uforbeholden anbefaling til Pioneer LX800.
Jeg bruker den på UHD filmer og til musikk, da i pure direct modus. Begge deler låter helt strålende, og filmdelen er også helt knall.
Jeg har den koblet mot forsterker med XLR, og vet ikke hvordan den fungerer mht trådstarters ønsker.
Men uansett, en meget god spiller, som også er bygget som en tanks. Den ruver godt i racket, for å si det slik...
Har du prøvd Blu Ray-Audio plater på den? Vet du om det vil fungere greit uten en skjerm?
 

metallirus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2017
Innlegg
122
Antall liker
185
Har dessverre aldri testet den med formatet du etterspør.
Kun vanlig CD, SACD og film i stua her.

Tror den takler Bluray audio, ut fra spesifikasjonene.
Hvis du kobler den opp første gangen med skjerm, tror jeg vel at du kan spille uten deretter. Men nå er jeg på tynn is, så hvordan brukervennligheten er uten skjerm, vet jeg ikke.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Har dessverre aldri testet den med formatet du etterspør.
Kun vanlig CD, SACD og film i stua her.

Tror den takler Bluray audio, ut fra spesifikasjonene.
Hvis du kobler den opp første gangen med skjerm, tror jeg vel at du kan spille uten deretter. Men nå er jeg på tynn is, så hvordan brukervennligheten er uten skjerm, vet jeg ikke.
Kan jeg spørre om du kjøpte den i Norge, eller fra utlandet?
 

metallirus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2017
Innlegg
122
Antall liker
185
Oslo hifi center.
Både de og Stereofil hadde den til salgs tidligere, men gått ut hos begge, har jeg registrert.
 

metallirus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2017
Innlegg
122
Antall liker
185
Til info; jeg har god erfaring med Nobleman, og fikk god hjelp med min forrige UHD spiller, Oppo 205.
Den låt litt for analytisk når jeg spilte musikk, og siden det er det jeg gjør mest, solgte jeg den og kjøpte Pioneeren.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
De nye BR spillerne fra f.eks Sony koster jo nesten ingen ting (samlignet med det meste audio utstyret), så jeg ville kjøpt en bare for å teste noen plater. Problemet er at de ikke har display, en brukt Oppo er et alternativ men disse koster fort 3-4 ganger så mye brukt og er sannsynligvis ikke noe særlig bedre som transport. For meg så virker det som om de flere selskapene har droppet BR audio og de stor sett blir brukt til å pakke mye musikk inn på en plate, 2L er unntaket.
Har kommet en god del på BD audio siste årene.som regel eldre musikk remikset for multikanal,men de har også highres stereo spor.
Dessverre er det blitt vanlig at disse er del av en stor dyr boks med flere CD'er og av og til også vinyl. o_O
Nyeste Steven Wilson kommer 29.01 som BD audio.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Live opptak med lyd og bilde gir en totalopplevelse som gjør det verd å kople opp et multikanalsanlegg.
Se f.eks. Roy Orbison and Friends: A Black and White Night

Også Eagles med Hell freezes over. To av mine favoritter. Men skulle hatt mange ganger mer programmateriale.
Og så den gamle Concert for Bangla Desh på DVD og The Band med The last waltz.

Prøv og skaffe Pioneer, men Oppo og Sony vil gjøre jobben. Og så kan du heve deg over tokanalspuritanerne!
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Live opptak med lyd og bilde gir en totalopplevelse som gjør det verd å kople opp et multikanalsanlegg.
Se f.eks. Roy Orbison and Friends: A Black and White Night

Også Eagles med Hell freezes over. To av mine favoritter. Men skulle hatt mange ganger mer programmateriale.
Og så den gamle Concert for Bangla Desh på DVD og The Band med The last waltz.

Prøv og skaffe Pioneer, men Oppo og Sony vil gjøre jobben. Og så kan du heve deg over tokanalspuritanerne!

Jeg har tidligere hatt 5.1 oppsett i stua, men syntes ikke lydsporene generelt hadde så mye fokus på bruk av bakhøyttalerne at det var verdt å fylle hele stua med høyttalere, så jeg droppet senter og bak-, og gikk tilbake til 2.1-oppsett.
Så har jeg i tillegg ordnet et dedikert musikk-oppsett i et eget rom, med kun stereo (og sub), og det er her jeg tenker å spille av alle slags plater for lyd, også de som i utgangspunktet er laget for flerkanals.

Pioneer-spilleren er jo klin umulig å få tak i!
Men jeg skal teste med Oppo-en min hvordan det funker med Blu-Ray Audio i stereo-oppsettet. :)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg har tidligere hatt 5.1 oppsett i stua, men syntes ikke lydsporene generelt hadde så mye fokus på bruk av bakhøyttalerne at det var verdt å fylle hele stua med høyttalere, så jeg droppet senter og bak-, og gikk tilbake til 2.1-oppsett.
Så har jeg i tillegg ordnet et dedikert musikk-oppsett i et eget rom, med kun stereo (og sub), og det er her jeg tenker å spille av alle slags plater for lyd, også de som i utgangspunktet er laget for flerkanals.

Pioneer-spilleren er jo klin umulig å få tak i!
Men jeg skal teste med Oppo-en min hvordan det funker med Blu-Ray Audio i stereo-oppsettet. :)
Tror nok 103 vil fungere bra,men 95,105 og 205 er bedre dersom du bruker analog ut.På disse er den analoge siden prioritert.Alle har også XLR utJeg har hatt 95 og bruker nå en 105 både med HDMI og analogt for multikanal.Både 95 og 105 har jeg sett på Finn nyligg.205 er vanskelig å finne.
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Tror nok 103 vil fungere bra,men 95,105 og 205 er bedre dersom du bruker analog ut.På disse er den analoge siden prioritert.Alle har også XLR utJeg har hatt 95 og bruker nå en 105 både med HDMI og analogt for multikanal.Både 95 og 105 har jeg sett på Finn nyligg.205 er vanskelig å finne.
Ja, blir å bruke RCA fra 103'en, for jeg har forstått det slik at det da blir DAC-en i forforsterkeren som blir brukt.
Og jeg regner med at den er en del bedre enn DAC-en i Oppo-en.

Men jeg har fortsatt ikke fått ordentlig avklart om jeg 'mister' noe ved å kjøre signalet fra hi-res-musikk analogt ut fra spilleren, eller om det ikke spiller noen rolle.
Hvilken type tilkobling ville du foretrukket for avspilling av SACD, DVD-A og Blu-Ray Audio, når HDMI er utelukket?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Tror nok coax(RCA) digitalt til P6 er det beste.Kan være begrensinger ang. oppløsning/format som bør sjekkes ut.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Jeg kjører coax mellom Lyngdorf 3400 og Cambridge cxuhd(oppo 203) på blu ray konsert men får kun 16/48 lyd..hva er galt?har kjørt samme konsert i 24 bit på hdmi men har ikke tilgang til det nå,mener coaxn bør klare 24 bit?
har sjekket innstillinger på bluray og forsterker...er en hjemmelaget coaxkabel som jeg kjøpte på finn da,kan det ha noe å si?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg kjører coax mellom Lyngdorf 3400 og Cambridge cxuhd(oppo 203) på blu ray konsert men får kun 16/48 lyd..hva er galt?har kjørt samme konsert i 24 bit på hdmi men har ikke tilgang til det nå,mener coaxn bør klare 24 bit?
har sjekket innstillinger på bluray og forsterker...er en hjemmelaget coaxkabel som jeg kjøpte på finn da,kan det ha noe å si?
Den eldre Oppo 103 klarer dette, så da burde 203 også klare det? På min Oppo 103 så er det egen setup for audio for hmdi og coax, på coax er PCM valgene 48, 96 eller 192.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Den eldre Oppo 103 klarer dette, så da burde 203 også klare det? På min Oppo 103 så er det egen setup for audio for hmdi og coax, på coax er PCM valgene 48, 96 eller 192.
samme til meg også,har valgt PCM 192
 
Topp Bunn