BlueRay eller DVD

M

medlem215396

Gjest
Trenger en filmavspiller.
Har noen få DVD filmer.
Er ikke opptatt av ekstrem bildekvalitet, men ser for meg HDMI ut, for enkelthets skyld.

Er BlueRay det nye formatet, eller er det bare et steg til siden?
Kan jeg likeså godt kjøpe en DVD, fremfor BR?

Takk :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Blu-Ray eller DVD

Jeg ser ingen som helst grunn til å kjøpe en DVD-spiller i 2011.

Vel, det måtte være hvis du kom over en egnet brukt solid en med høy byggekvalitet, som du skal bruke som drivverk til CD-avspilling også, da. ...men hvis du skal gå i butikken og kjøpe en spiller for filmavspilling, vil jeg absolutt anbefale Blu-ray. Hvorfor ikke, liksom?

Hvor mye hadde du tenkt å legge i det?

N

nb

Gjest
BR er mye bedre og du får spillere under tusenlappen, så trenger ikke koste så mye. Glem DVD-spiller.

BraveSirEdmund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
129
Kjøp Bluray!

De spiller jo også dvd`ene dine. Dessuten er blurayspillere blitt så billige at de ikke er noe poeng å kjøpe dvd spiller. Vi vil nok slite med billige dvd`er på salg i noen år fremover, men bluray tar jo over sakte, men sikkert.

M

medlem215396

Gjest
Takk så mye.
Det ble nevnt at BR ikke nødvendigvis var et medie for fremtiden, men et steg på veien?
Nå er det kanskje sånn for digitalmediet, at nye saker kommer på løpende bånd, men det høres ut på dere som om BR er kommet for å bli en stund?

Først var en Denonspiller rundt 4-5K i tankene, iom at den sies å skal ha et godt drivverk (cd avspilling en sjelden gang). Cambridge i samme prisklasse skal ha et hurtig oppstartsforhold og det liker jeg. Deretter dukket en Naim DVD5 opp. Siden jeg tilhører Naimskaren var dette fristende, 2 fluer i en smekk og da dukket spørsmålet BR eller DVD opp. Synes DVD5 ble unødvendig kostbar for mitt bruk.
Har siden sett på BR avspillere rett i overkant av tusenlappen. HK og Pioneer.
Har som sagt normale krav til bilde og veldig sjeldent trenger å spille av den cd plate. Skal se videre på DVD spillere jeg :)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan du ikke bruke din Mac Mini til dvd avspilling da? Den har vel hdmi du kan koble til tv`en og optisk ut til din dac.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
BR kan også avspille de nye lydformatene, ta for eksempel audio-platene (uten bilde) fra Lindberg Lyd (2L). De er meget gode, men snevert og noe sært utvalg ;D

M

medlem215396

Gjest
Gode innspill her. Mac Mini har jeg ikke tenkt på, men skal begynne der.
Dersom det er praktisk/ enkelt så ligger svaret der.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er bare å koble til TV-en med HDMI, og den optiske utgangen kan sende kringlyd til receiveren.

M

medlem215396

Gjest
Mac Mini har hele tiden vært koblet til med HDMI til TV og coaxial for til Dac. Testet ut en film og det fungerte fint, med unntak av at det er etterslep på lyd kontra bilde. Ikke holdbart. Årsak vet jeg ikke.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.724
Sted
Phobos
Etterslepet kommer sannsynligvis av at lyden tar en annen vei via receiveren enn HDMI-signalet for bildet.
Alternativt at det er noe intern lydprosessering i MacMinien, noe jeg ikke vil tro at er problemet her.

Skal du få et "idiotsikkert" oppsett må du nesten ta både lyd og bilde ut via HDMI og sende det samme vei via receiveren som igjen har TV/projektor påkoblet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Etterslepet kommer sannsynligvis av at lyden tar en annen vei via receiveren enn HDMI-signalet for bildet.
Alternativt at det er noe intern lydprosessering i MacMinien, noe jeg ikke vil tro at er problemet her.

Skal du få et "idiotsikkert" oppsett må du nesten ta både lyd og bilde ut via HDMI og sende det samme vei via receiveren som igjen har TV/projektor påkoblet.
Helt sikkert. Jeg har ikke peiling på kringlyd, men vet at muligheten for både bilde i HD og kringlyd er tilstede.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
NN skrev:
Mac Mini har hele tiden vært koblet til med HDMI til TV og coaxial for til Dac. Testet ut en film og det fungerte fint, med unntak av at det er etterslep på lyd kontra bilde. Ikke holdbart. Årsak vet jeg ikke.
Prøv å ta lyden ut via tv`en da om du har mulighet for det.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Rart at det ikke er bildet som er forsinket, det er det vanlige. Og det er derfor lyden bør tas ut igjen fra TV, da har den også fått riktig forsinkelse. Det er så mye som skal skje i en TV, prosessering er en nødvendig ting, men så har de DRM-håndtering i tillegg, det er bare for å irritere oss.

Operaen strever visstnok med å få tak i nok gamle, analoge billedrørsTVer som monitorer, da det ellers ikke er brukbart med så lang forsinkelse under forestilling for å få overblikket. Vet ikke om det er for dirigenten, men det er vel andre også som skal følge med....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Rart at det ikke er bildet som er forsinket, det er det vanlige. Og det er derfor lyden bør tas ut igjen fra TV, da har den også fått riktig forsinkelse. Det er så mye som skal skje i en TV, prosessering er en nødvendig ting, men så har de DRM-håndtering i tillegg, det er bare for å irritere oss.

Operaen strever visstnok med å få tak i nok gamle, analoge billedrørsTVer som monitorer, da det ellers ikke er brukbart med så lang forsinkelse under forestilling for å få overblikket. Vet ikke om det er for dirigenten, men det er vel andre også som skal følge med....
Under opptak tror jeg de fleste produsenter og teknikere vil følge med. Jeg glemmer ikke den dagen jeg hadde med Mr. Couzins fra Chandos på et lite kott i Grieghallen. Han så ingenting, og plaget maestro minst mulig. En spesiell person med hjerte for musikk istedenfor teknikk, og likevel skrudde han fantastisk flott lyd på Chandos' utgivelser.

Topp Bunn