Vi hadde tenkt oss på Moderna museet, men regnet satte en bråstopp for videre utflukter.
Vis vedlegget 833533
ABBA fikk vi likevel med oss. Mye folk, og ikke så god opplevelse som sist jeg var der på vinterstid. Unngå besøk i verste ferietid!
Man kan like eller mislike ABBA, men at de har en stor plass i populærmusikkens historie kan ikke bestrides.
Jeg har 2 LPer i hylla. På denne står prislapp fra Steen og Strøm,-56 kr. Arrival, svensk original 1976 på Polar:
Vis vedlegget 833573
Den karakteristiske ABBA-lyden ble designet av Michael Tretow. Her er det viktigste verktøyet: Harrison 4032, - 40kanals analogt miksebord. Lett å tulle det til hvis man ikke vet hva man gjør.
Vis vedlegget 833536
Vis vedlegget 833535
Museet innholder en del interaktive installasjoner, men mye folk og unger uten dressur gjorde det vanskelig å slippe til.
Man får se mye om bakgrunnen og hvilke tilfeldigheter som førte de 4 sammen og fikk suksess, - først med RING RING.
Benny Anderson hadde bakgrunn som medlem av HepStars på 60 tallet. De gjorde sterkt britisk inspirert pop-rock og sang på engelsk. Hep Stars kan sees på som ganske kule i datidas musikkliv. De tre andre i sine separate karrierer hadde absolutt ingenting ved seg som talte for at de skulle nå stjernene.
Vis vedlegget 833550
Det blir litt kjedelig å se på gullplater og kostymer, men EN interessant detalj kan jeg
fortelle om...
Originalkostymer til Melodi Grand Prix, hvor ABBA vant finalen i Brighton :
Vis vedlegget 833551
Hvis man ser nøye på jakka til Agnetha Fältskog, så er det flere buttons.
Jeg tror det er Stan Laurel (Helan & Halan) og muligens Buster Keaton.
MEN, så, - dagens Quiz :
Hva står det på DENNE buttonen?
Vis vedlegget 833561
Rett svar innen kl 17 i dag belønnes med en kald Mariestad i hånda, - servert her i Blåskogen.