BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde meget hyggelig besøk av en mer enn gjennomsnittlig hifi-interessert motorsyklist fra Tromsø i formiddag.
    STRØM her på hfs. Trivelig at han tok seg tid til en stopp med litt kaffe & vinyl på den lange vegen hjem.

    Juli Strøm på besøk.jpg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hadde meget hyggelig besøk av en mer enn gjennomsnittlig hifi-interessert motorsyklist fra Tromsø i formiddag.
    STRØM her på hfs. Trivelig at han tok seg tid til en stopp med litt kaffe & vinyl på den lange vegen hjem.

    Vis vedlegget 650314
    En hyggelig mann og ha besøk av :)
    Han var en tur innom meg også på sin motorsykkeltur runde helt fra Tromsø.


    Mvh: Espen L
     

    STRØM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    383
    Sted
    Troms
    Hadde meget hyggelig besøk av en mer enn gjennomsnittlig hifi-interessert motorsyklist fra Tromsø i formiddag.
    STRØM her på hfs. Trivelig at han tok seg tid til en stopp med litt kaffe & vinyl på den lange vegen hjem.

    Vis vedlegget 650314
    Trivelig med kaffebesøk inkludert litt vinyl, takker så mye, satser på ett litt lenger stop ved en annen anledning.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ......og det sier du nå som jeg allerede har kjøpt forsterker?
    Jeg kunne jo spart masse penger :cool:

    Den er jo kjempetøff - Forbidden City med COOL Class A technology
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde Celius modda cd spiller. Helt grei etter min smak. Tror jeg ga 5700 inkl modding. Likte ikke skuffen. Men kult utseende med røde lys :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Celius modda cd spiller. Helt grei etter min smak. Tror jeg ga 5700 inkl modding. Likte ikke skuffen. Men kult utseende med røde lys :)
    Det var billig.:) Nyprisen var vel ca 10.000.
    Det er det jeg håper å få for både cdp og forsterker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen nye LPer som er kommet i hylla i løpet av sommeren.
    august plater.jpg

    Plata til Fiona Apple; Fetch The Boltcutters, er en underlig skapning, og ligner egentlig ikke noe annet jeg har hørt. Kreativt og lekent med mye perkusjon som basis. + at den låter veldig bra, gjør den kanskje til årets album for meg, så langt i hvert fall.
    Årets Isbell-album; REUNIONS er etter min mening et av hans beste, med den særskilt gode låta Overseas som en favoritt.
    Dylans Time Out of Mind er regnet for å være et av Nobelprisvinnerens sterkeste album.Produsert av Daniel Lanois.
    Med låter som Not Dark Yet og Make You Feel My Love, må man ta av seg hatten osv. Synger som ei kråke, skriver som en gud. Dette er en brukt Colombia original fra 97. Det kom ikke mye vinyl på den tida, så prisene på discogs er deretter. Er også å få på repress fra Music on Vinyl.Har ingen aning om hvor bra pressingen er, men de er ofte bra.
    DIDOs STILL ON MY MIND er plukket fra ei kasse med salg. Rosa vinyl og greier. Plata som helhet synes jeg er noe ujevn, men ingen tvil om at dette er kompetent popmusikk. Låta som heter Hurricane, er vel dette albumets White Flag. Lekkert produsert, med digert lydbilde og mange fine detaljer.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt etterslep her som jeg skal prøve å rette opp.
    Forrige lørdag var nemlig srtorp ån je på tur litt nordover langs Mjøsa.
    august z4.jpg

    Ble henta i i Blåskogen i standsmessig skyss, som passet været som var bestilt.
    (Har nå bytta leverandør, og har vært fornøyd med været i august.:cool:)

    Det er mange fine anlegg i Innlandet, og et av dem står hos Chako.
    Vi ble godt mottatt av en blid og trivelig vert som forstår seg på hifi-traktement.
    Vi klarer dessverre sjelden å si nei når Napoleon kommer på bordet, og slik sett funker det som god smøring når superlativene skal fram.
    august th traktement a1.jpg

    De fleste bør kjenne igjen en eller annen velrennomert komponent i dette anlegget , men også noen interessante saker man ser og hører mer sjeldent.
    Rommet er gjort ganske mye med mht akustiske tiltak. Det er ikke veldig stort, men det er en del plass bakover fra Osborn høyttalerne til frontvegg, og også til bakvegg bak sweetspot. Det er to Osborn suber med 15" (?) bak høyttalerne som man ikke ser.
    Har desverre ikke modellbetegnelsen på høyttalerne, men Osborn er gjort i Australia, og jeg tror det er Bubingatre og Focal-diskanter i dem.(?)
    Min medsammensvorne srtorp, og verten Chako foran høyalteret:
    august th oversikt 1.jpg


    forts. følger...
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Digitalsida + ARC LS 27pre:
    august th digital.jpg

    EC cdp, Lumin U Mini og Luxman DAC. Kompetente greier.
    Vi spilte ikke CDer. Verten er en av de få her i landet som har tilgang på både Tidal hifi og Quboz. Man fikk altså sammenlignet de to.
    Litt spinkelt grunnlag for meg til å mene så mye, men på et gitt spor med Maria Mena var det mer kjøtt på benet som ble servert fra Quboz. På dette sporet var det Quboz som ble foretrukket av oss alle tre. Man fikk altså inn ennå et parameter...
    Ellers må en si at dette er streaminglyd av høy klasse. Ikke noe digitalt glare eller shimmer. Ikke kantete eller slitsomt.
    Bela Fleck`s Hippo danset avgårde gjennom rommet så man riktig kjente hvor tung den var.

    1597521183286.png
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Analogsida med TWA Raven AC på topp.
    aug th analog.jpg

    Arm 1: Graham Phantom med Ortofon Cadenza Black MC-pick up.
    Arm2: Jelco 12" med VTA kit og et meget spesielt "lealøst headshell" (jeg ikke husker navnet på etter ei uke dessverre)
    Pick up her er MM. En Music Maker som verten synes var fin til "gamle råkkeplater".Helt tydelig en god pick up som man godt kunne bruke til mer enn Zeppelin og Sabbath hvis man vil. Den gjorde ikke noe galt, men man hørte noe mindre "finlir" og en bredere pensel enn med oppsettet i arm1. Med to slike ulike ploger ser man straks nytten av to armer.
    twa AC.jpg

    Fantastisk flott spiller som får mye ut av platene. Ro og fundament, eller en slags ryddighet man bare får med spillere som har masse og nærmest dødt plinth. Jeg har jo lillebroren til denne spilleren, og har lenge forstått at Thomas Woschnick vet hva han driver med. Riaa er Audiovalve Sunilda og signalet blir kjørt via Ortofon St90 Step up. Min erfaring er at det er mindre støyproblemer med SUT enn aktiv MC riaa, og flere som har topprigger og prioriterer vinyl som kilde foretrekker en løsning med SUT. ST90 er dessuten spesiell iom at man kan kjøre signalet balansert via xlr.
    Generelt kan man si at heller ikke her var det ulyder eller unoter å høre. Presentasjonen var ryddig, og godt definert . Klar og naturlig klang i gjengivelse. På Yamamotos Midnight Sugar er anslaget på tangentene dynamisk slik vi kjenner det, og det sprekker ikke opp som en hører i noen anlegg. LPs Muddy Waters gjengis ganske stort, men ikke så digert som hjemme på Maggies. Dominic Miller blir gjengitt med glød og finfine detaljer. Pin-pointing og perspektiv/romfølelse er meget bra i sweetspot. Dire Straits, Communique på MoFi gjengis bra også på dette anlegget, og man forbløffes over hvor bra denne reutgivelsen er, nok en gang.
    På gulvet står ampene. Monoblokker med rør fra franske Kora, som jeg har hørt levere godt i et annet anlegg som befinner seg i samme kommune. Ukjent for de fleste kanskje, men ingen overraskelse for meg å finne disse i enda et høyklasseanlegg.
    Uten tvil, --gode forsterkere.
    august th rack +amp.jpg

    Vi spilte ganske mye forskjellig musikk utover formiddagen, men delvis husker jeg ikke, og dessuten fører det for langt å gjengi alt.
    Generelt vil jeg si at anleggets klare styrke er at det gjengir musikken med ryddighet og ro, og helt uten tendenser til at det blir slitsomt eller opplevelse av lyttetretthet. Hvis jeg skulle ønsket det annerledes , måtte det være i retning av mer transparens og temperament i gjengivelsen. Kanskje med en anelse mer nerve, eller litt mindre snilt. Det er farlig å si for mye, for det kan lett misforståes. Hvis man justerer i den retningen jeg etterlyser, er det fort gjort at man mister de kvalitetene som gjør lyden av dette anlegget lett og leve med, og som gjør at man bare kan spille plate etter plate uten at man får noe snev av nevroser over seg.
    Etter min smak er nok rommet i overkant mye dempet, men det gjør også at lydbildet står bra i rommet, -også ved pådrag.
    Et anlegg eieren kan være stolt av, og som bør fungere både som kilde til glede og som tidsmaskin.
    Tusen takk for at vi fikk komme å høre og se Chako.:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    august raknes bass vokal.jpg

    Etter besøk hos Chako styrte srtorp Z4 sørover igjen til Hamar, Gregers, ute i bakgården til gamle brannstasjonen.
    Her fikk vi oppleve Steinar Raknes i fri utfoldelse. Denne gangen solo , men med loops, diverse "moderne" effekter og pedaler.
    MYE lyd fra en bass fra 1700-tallet. Den hyggelige "øyboern " og hifi /musikk-entusiasten "T"., var vennlig og bød oss plass ved sitt "kongebord" rett foran artisten. :)
    august raknes publikum.jpg

    Meget sympatisk møte også denne gang.
    Raknes spilte ett langt sett på over 2 timer, mye kjent eget stoff, og også låter fra album som kommer om ikke lenge.
    Som vanlig, meget gode coverlåte i ny innpakning. Springsteen, John Prine, Rowland Salley/ Plant& Krauss, Dylan, Depeche Mode, Gillian Welch m.m. På oppfordring fra u.t. fikk vi også Deeper Well, skrevet av David Olney, Emmylou Harris og Daniel Lanois. Fabelaktig godt framført av Steinar Raknes.
    A Perfect Day.
    :):):)
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    God oppsummering av en veldig trivelig Lørdag. Har ikke mye og tilføye av et veldig flott anlegg hos chako, det spilte meget behagelig med gode detaljer og trøkk og en imponerende dybde i lydbilde.... og de Kora blokkene har jeg sansen for.
    Steinar Raknes anbefales til alle som er glad i en god konsert.
    Takk for lage og kos dere i kveld.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser at du virkelig strekker ut den gode tiden på året, Blues. Høst den med begge armer, min gode mann :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette minnet meg om en annen flink dame fra Canada Blues.
    Sjekk ut Imogen Heap - Ellipse

    Gull at du nevner Imogen Heap Power'n. En fantastisk artist, og en sjarmerende "skrulle", en av de mer minneverdige konserter jeg har vært på.
    Men canadisk - dét er hun ikke! Hun er så ur-engelsk som det går an, født i London og oppvokst i Essex. ;)


    /Morten
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har begrenset erfaring med Heap-damen, men hun er å se på filmutgaven av Jeff Beck Live At Ronnie Scotts.
    Og det hun gjør der er superlekkert! Jeg har LP versjonen av konsertopptaket, og hvorfor Blanket er utelatt der er ubegripelig.
    Når Wilkenfeld og Colaiuta også deltar, så blir det nesten ikke bedre.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er en pussig ting å skrive, men jeg har ikke brydd meg om vinylen ift Ronnie Scotts-konserten,
    der er det kun Blu Ray som gjelder for min del, og jeg er så enig; Blanket er en höydare!

    Og det er som du sier; med Colaiuta og en sprudlende Wilkenfeld på settet er dette en fest, en fest
    hvor jeg vil ha med det visuelle. 🥰

    Det er jo en del kule folk blant publikum og.....

    Men som sagt; Imogen Heap er en fantastisk artist, solokarrieren begynte her:


    Anbefales på det varmeste 'breaker.

    /Morten
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vi se...
    Skal vi formulere og starte en tråd det blir mest mulig leven av?
    :rolleyes:

    I tittelen bør vi ha med ord som; kabel, objektiv, dsp, Kari Bremnes, vinyl >overlegent, måle, Mobile Fidelity, High End, apekiste og Tømmervik.
    Må være klar til fredag kl 21.

    I mens, -ny Tip O The Hat fra søstrene Lovell. (Larkin Poe)

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det begynner vel å bli på tide å få skriblet ned noen ord etter forrige helgs besøk hos, bluesbreaker 😃

    Kona og jeg hadde gjestfritt nok invitert oss selv på besøk 😄 Verten var gjestfriheten selv og høynet med kost og losji 😃 Jeg hadde noen bilder i hodet om denne Blåskogen langt utenfor alfarvei. Ble egentlig litt overrasket da vi kom frem og kunne registrere opptil flere naboer innenfor et dugelig steinkasts distanse. Men, rett skal være rett, beliggenheten var vel sånn at nabolaget svært sjeldent frekventeres av hipstere fra Løkka 😃

    Kona liker hunder, men er etter noen dårlige erfaringer litt redd til å begynne med. Smånuffene lagde litt lyd og var nysgjerrige da vi ankom. Kona ble i høyeste grad bevisst deres størrelse og trengte litt inngjerdet tid for bli vant med dem. Etter en stund ordnet det seg riktig så fint 😊 Fantastiske flotte og kjærlige hunder!
    260F523D-38D0-49A9-A99C-C446BD066A7F.jpeg

    Jeg kjenner jo bluesbreaker fra før og vet hvilken hyggelig kar han er. Nytt bekjentskap for kona, men hun hadde en riktig så trivelig tid med to halvgamle gubber. Praten gikk om løst og fast, og verten imponerte storveis med kokkeleringen sin. Vet ikke hva jeg hadde forventet. Kanskje en elggryte eller en halv bjørn på grillen. Blåskjell til forrett og paella til hovedrett så jeg definitivt ikke komme. Nå er det ikke all paella jeg er begeistret for, men denne var veldig veldig god! Et par virkelig imponerte Bergensere, og maten var en fryd for øyet!
    1EA865C7-2565-40AF-83DE-5A9254331679.jpeg

    Etter noen fine timer på terrassen begynte eieren å lunke på rørene i oppsettet. Kona var klar for litt egentid, og det var forsovet vi også 😃

    Oppsettet er jo behørig dokumentert i tråden, men jeg synes det er så fint at noen bilder til skader ikke. For min egen del er ikke Maggier den største fryd for øyet, men resten.....oh hildrane du!
    431B132D-52F9-4929-985A-4CA942D2608C.jpeg

    Litt tettere på godsakene......
    B5454831-C86D-4252-8E2F-6D9088F62F56.jpeg

    ......og den platespilleren er bare så lekker at jeg måtte passe meg for ikke å sleve 😃
    34DBAC10-D172-4F67-9E82-4CD5ABBF1AE3.jpeg

    Verten hadde traktert undertegnede med så mye god drikke at det var på høy tid å starte med litt musikkavspilling. Jeg ble plassert i en godstol og sammen med lyd og musikk kunne jeg nok satt der fremdeles, men i lengden kunne jo dette bli høyst upraktisk 😊

    Man skal være litt forsiktig med å være bastant når man lytter til et nytt oppsett, er lett alterert og ørene er halvgamle med de svakheter det innebærer. Videre er det jo en uke siden, og jeg noterer kun bak øret. Men skitt au, lar det stå til. Er man Bergenser så er man Bergenser 😄

    Hovedkonklusjonen er vel at Maggier i dette oppsettet gjør det meste ualminnelig bra, og noe ikke like uovertruffent, men som alltid, dette handler også om smak og behag.

    Oppsettet spiller med autoritet og med den vektløsheten i lydbildet som vel kjennetegner stater og planere. Videre kjennetegnes det ikke av den ekstreme pin pointingen som gjør seg gjeldene i noen oppsett. Instrumentene skilles helt klart i lydbildet, men med en naturlig sammenheng i musikken. Lydbildet er høyt og bredt. I mine ører akkurat passelig, og ikke den «larger than life» scenen som jeg av og til opplever. Lydsignaturen er helt klart på den varme og myke siden, noe jeg ikke opplever maskerer detaljer i lydbildet. Variasjon og temposkifter i musikken kom frem med både attack og varhet så det er ingenting å utsette på dynamikken i oppsettet. Husker ikke allverden av musikken vi spilte, men en ting husker jeg veldig godt. Jeg har aldri opplevd koret til Metcedes Sosa så vektløst, stort og avslappet, noe som definitivt ikke er tilfelle alle steder! Jeg har tidligere sett skrevet at oppsettet ikke er det beste til rock og at eieren er litt raus med subben. I mitt tilfelle synes jeg subben er veldig godt integrert og gir et passelig fotavtrykk, og dette oppsettet kan definitivt rocke. På veldig mye synes jeg oppsettet ditt er noe av det beste jeg har hørt. Store ord, men sånn er det. Det lønner seg å tilsjaske gjesten før lytteseanser 😄 En kjepphest for meg, som jeg synes er altfor lite fokusert på HFS, er at du naturlig nok profitterer på et veldig lavt støygulv oppi Blåskogen 😊

    No free lunch. Det er ikke alt jeg liker ved lyden. Det blir etter mitt syn for dempet. Dette gir seg utslag i at alt låter behagelig, noe som for meg blir feil på endel instrumenter og musikk. Det er akkurat som om det siste utslaget i anslaget på noen instrumenter pakkes inn. Sliter litt med ordene, men det blir nærmest det omvendte av horn, uten at dette skal ses på som det optimale. Hvorvidt det handler om rørforsterkeren eller Maggiene er jeg litt usikker på, men jeg heller vel til at det er en kombinasjon, men handler mest om Maggiene. Jeg synes absolutt Octaven gir mer en nok volum og kontroll på høyttalerne, men det er mulig Maggiene hadde profittert og vært litt «friskere» med en kraftig transe. Uansett relativt uinteressant. Dette er et system som er skrudd sammen etter dine ører og ikke mine preferanser 😊 Uavhengig av akkurat dette skjønner jeg godt at du er en hardcore Maggie fan. Sammen med de andre godsakene er lyden i Blåskogen (i all sin stillhet) «helt der oppe» i mine ører.

    Tusen takk for et veldig hyggelig opphold. Vi mollkoste oss begge to 😊
    1DFE0021-8443-4573-A2E1-8AEAC7A9F3B5.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig Karmana (y) :cool::)

    Blues drøftet dette for nesten hundre sider, og 3 1/2 år siden.
    Veldig bra at besøkets observasjoner stemmer med vertens egne valg.

    Jeg hadde en slags konklusjon i samme retning, selv med de forrige høyttalerne.
    Tror også det har kommet inn en BlackBox siden da.

    Minuslisten består i mitt hode av:
    - ikke et pinpoint, omsluttende og dypt lydbilde
    - ikke et vell av detaljer og stjernestøv i toppen
    Begge punkter som jeg ikke bryr meg mye om og derfor ikke vektlegger.
    Men så er det noe som også mitt eget anlegg scorer dårlig på
    - Brutalitet
    Her må bluesbreakeranlegget finne seg i å komme inn bak verstingene.
    Selv funderer jeg på om dette er mulig å få til i betalbare anlegg, uten at det blir hardt og skarpt.
    Horn, Klipscher, andre brutalere saker er tøft å høre på når det skal rockes hardt.
    Vi spilte ikke mye - om noe - slik verstingmusikk. Så denne tanken er mer noe som snek seg inn etter hvert.
    Men for å si noe om hva anlegget kanskje ikke er sterkest på, tenker jeg at det må være her.

    Det er stort, det er varmt, det har fundament, det låter naturlig live, det står ikke i veien for valg av musikk, det inneholder en vinylspiller med sterkt må-ha begjær, det er plassert i stua til en jævli hyggelig kar, på et av de stilleste stedene jeg har vært, som atpåtil lager deilig god mat.
    Kan ikke be om så mye mer da 8)

    Takk for at jeg fikk komme på besøk blues, å være sammen med deg fyller batteriene og gjør livet litt bedre. Du er en fin fyr. Med en stereoanlegg som mange burde hørt.


    Et fantastisk anlegg hos en fantastisk fyr. Jeg må få hørt dette nye også.

    Takk for at dere deler 🏆💯
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Herlig Karmana (y) :cool::)

    Blues drøftet dette for nesten hundre sider, og 3 1/2 år siden.
    Veldig bra at besøkets observasjoner stemmer med vertens egne valg.

    Jeg hadde en slags konklusjon i samme retning, selv med de forrige høyttalerne.
    Tror også det har kommet inn en BlackBox siden da.

    Minuslisten består i mitt hode av:
    - ikke et pinpoint, omsluttende og dypt lydbilde
    - ikke et vell av detaljer og stjernestøv i toppen
    Begge punkter som jeg ikke bryr meg mye om og derfor ikke vektlegger.
    Men så er det noe som også mitt eget anlegg scorer dårlig på
    - Brutalitet
    Her må bluesbreakeranlegget finne seg i å komme inn bak verstingene.
    Selv funderer jeg på om dette er mulig å få til i betalbare anlegg, uten at det blir hardt og skarpt.
    Horn, Klipscher, andre brutalere saker er tøft å høre på når det skal rockes hardt.
    Vi spilte ikke mye - om noe - slik verstingmusikk. Så denne tanken er mer noe som snek seg inn etter hvert.
    Men for å si noe om hva anlegget kanskje ikke er sterkest på, tenker jeg at det må være her.

    Det er stort, det er varmt, det har fundament, det låter naturlig live, det står ikke i veien for valg av musikk, det inneholder en vinylspiller med sterkt må-ha begjær, det er plassert i stua til en jævli hyggelig kar, på et av de stilleste stedene jeg har vært, som atpåtil lager deilig god mat.
    Kan ikke be om så mye mer da 8)

    Takk for at jeg fikk komme på besøk blues, å være sammen med deg fyller batteriene og gjør livet litt bedre. Du er en fin fyr. Med en stereoanlegg som mange burde hørt.


    Et fantastisk anlegg hos en fantastisk fyr. Jeg må få hørt dette nye også.

    Takk for at dere deler 🏆💯
    Gøyalt å lese! Skjønner jeg helt klart har slått inn åpne dører 😄
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gøyalt å lese! Skjønner jeg helt klart har slått inn åpne dører 😄
    :D :D

    Så nå at " Blues drøftet dette for nesten hundre sider, og 3 1/2 år siden." kunne oppfattes som dette har vi lest før, det var ikke meningen.
    Bare en refleksjon om hvor lenge siden det er jeg besøkte han, og hvor bra fart det er i tråden til blues. :)

    Jeg synes det er samlende og lærerikt at observasjonene er sammenfallende, selv om preferansene kan være forskjellige. (y)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige ord om både mat og bikkjer, og en fyldig beskrivelse av hvordan du oppfatter lyden her hos meg, Karmana.
    Det var meget trivelig å ha dere begge på besøk, -gleden er på min side.
    Vi kjenner jo hverandre siden den sagnomsuste Hilversum-tiden, og jeg er meget glad for at dere endelig fikk til et gjenbesøk her.

    Hundene blir som regel kompis med de som er besøk, når de skjønner at gjestene er velkomne.
    Har stor forståelse for at mange kan synes det blir litt mye når de begge kommer i mot i full gallopp og bruker den stemmen de har.
    Ikke akkurat "Anton- Newfoundlands" disse her. Mer fart og temparement, kan man si:cool:

    Jeg synes du beskriver anlegget med Magnepan 3.7, og hva du hørte godt, men kan gi et par kommentarer.
    Vedr. pin-pointing. Dette kan forbedres ved å sett diskantbåndene innerst. Jeg har dem ytterst for da får man størst mulig panorama.
    En av grunnene til å velge Maggies synes jeg. Altså et bevisst valg.

    Jeg er helt enig i at man ikke her får det verste av smekk, og at man sjelden blir skremt av det råeste, mest brutale i uttrykket.
    Det føles også som man ofte sitter litt bak i salen i stedet for på første rad hvor en får alt i fleisen.
    Det siste er heller ikke noe jeg ønsker, da jeg ikke orker å bli lyttetrett etter 20 minutter. Slik det er nå, kan jeg spille det meste av ulik musikk og innspillinger i timesvis uten å gå lei eller bli trøtt.
    Som du er inne på, får man heller ikke her "alt", men jeg er fornøyd med det jeg har.:)

    Litt morsomt er det at RoDa beskrev mye av det samme den gangen jeg hadde 1.6.
    Også den gangen var jeg ganske fornøyd med det jeg hadd. Jeg har etter et ganske langt hifi og musikkliv funnet ut nogenlunde hvilken lyd jeg ønsker. Anlegget, slik det er nå, er i samme gate som før lydmessig, men bare mer utbygd og forfinet for å bruke slike ord. Kort sagt: bedre og mer av det samme. Maggie forever!:ROFLMAO:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En ting til:
    Noe av det som Karmana tilskriver lavt støygulv kan komme av bruk av SuperBlack Box på Octave forsterkeren. Jeg merket i hvert fall forskjell da jeg satte den inn i anlegget.
    Bruk av Step-up på pick up signalet i stedet for aktiv MC riaa kan også ha noe å si.
    Ingen industri eller mye bebyggelse tett på, så det er generelt lite problemer med strømmen her ute i periferien.:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En ting til:
    Noe av det som Karmana tilskriver lavt støygulv kan komme av bruk av SuperBlack Box på Octave forsterkeren. Jeg merket i hvert fall forskjell da jeg satte den inn i anlegget.
    Bruk av Step-up på pick up signalet i stedet for aktiv MC riaa kan også ha noe å si.
    Ingen industri eller mye bebyggelse tett på, så det er generelt lite problemer med strømmen her ute i periferien.:)
    Det er vel i minst like stor grad den øredøvende stillheten som plasseringen av huset gir.
    Jeg minnes det var mulig å høre det bittelille knirket i fiseringen som kommer på inn- og utpust, da jeg la meg for å sove på natten.

    :D :D :D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    august elverum nnk family.jpg

    5 relativt typelike Newfoundlands, treff på utstilling i Elverum i helga som var.
    Hundene på bilde er alle i slekt. Her har vi en mor, to par søsken av hvert kjønn, og fire søskenbarn.
    To av dem er mine, og den ene hannhunden er solgt av meg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    september gismo anl.jpg

    Jeg har vært en tur innom Gismo for å sjekke hvordan lyden har blitt i stua hans etter bytte av Bluesound Node2 med Lumin U1mini, og oppsett med ytterliger en REL Habitat,- altså dobbelbass.
    Jeg kan jeg bekrefte at det fremdeles låter bra her.
    Men ganske annerledes enn før, faktisk. Jeg vil nesten beskrive det som om uskylden er tapt...

    Youn San Nahs versjon av Lou Reeds "TEACH THE GIFTED CHILDREN" var for meg høydepunktet. Her får anlegget virkelig blomstre.

    Verten spiller jevnt over adskillig høyere enn jeg har hørt ved tidligere besøk, og det er i det hele tatt litt mer livat det hele !😆
    Tusen takk for bevertning og fine musikkopplevelser gjennom mange gode timer gismo.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker for hyggelig besøk og god medbrakt øl av både sur og fruktig kvalitet blues👌🍺
    Vet ikke hva man skal si om tapt uskyld jeg.... men livat ble det i alle fall🎼😂

    Som du sier har soundet i gismo stua endret seg litt og etter egen smak og ønske litt mer PÅ, lenger frem, utstrålende, større i både høyde og bredde, litt mer glitter oppover, soliditet i bunnen og vokal kommer neste opp i fanget😎☺
    Det var litt selvskryt i din tråd men skitt au🙃🤪

    Du er vælkømmin attender blues, så skal vi spille litt lavere så du kan gå dypere inn i lyd materien👌😉
    Litt kake ble det lell.... om itte Napoleon denne gangen ble det jo kringle med melis på i høstsola👍🏼☺
    B5BFCD52-C856-48D2-B2AA-ECBA80ECE8EC.jpeg

    Her nyter blues den flotte utsikten over bygda vår👍🏼😂
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn