BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å se du har hatt en Americana- søndag! De er som kjent atskillig bedre enn surmagede prog-søndager 😆
    Takk for det.😊
    Mye tyder på at du kom deg helskinnet hjem fra storkonserten i Bergen i går. Gammern' leverte bra denne gangen også skjønner jeg. Nokså imponerende. 👍

    Jeg kunne kommet meg helskinnet gjennom en slik prog-søndag også, men typisk prog rock er ikke det jeg har mest av i hylla. Unntak finnes.

    Denne er faktisk ganske bra synes jeg.
    Quiet Sun, Mainstream.
    Litt misvisende tittel kanskje. 😊
    IMG_20240722_150843.jpg





    Albumet er kategorisert som Canterbury-prog. De som er litt nerdete og aspirerer til proghuer, kan finne mer her :


    EDIT : OM NOEN SKULLE VÆRE I TVIL ;
    GAMMERN' ER ALTSÅ SPRINGSTEEN.
    (ikke @Karmana )
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nåh, klok av skade skygger jeg hver gang jeg ser navnet på han Roxy gitaristen din 😆
    Hehe. 😊 Riktig observert. Manzanera er en favoritt.
    IMG_20240722_163124.jpg

    Denne lette jeg etter lenge, før brodern fant en til meg i Frankrike. Ikke på Tidal. Ganske lett å få tak i på CD. Verre på vinyl, men ikke dyr.

    Tidenes beste versjon:
    Pluss på dos /tres Margaritas, så er det Fiesta. 🎉 🍸🍸🍸
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240722_190001.jpg

    Menu, Freddy Lindquist. God norsk gitarist av internasjonalt format. Spilt inn i 1970 hos Arne Bendiksen med Kongshaug som tekniker. Hardrock/Prog.
    Flere kjente norske musikere fra hine hårde dager er med.
    Plata solgte ganske lite. Noen sier at det kan ha noe med cover-art å gjøre. Kan ikke helt forstå det. 😊


    Min er en 2010 reutgivelse.
    Originalen er DYR!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke bare Yoko som hang i studio på Abbey Road. Dama på filmsnutten er Francie Schwarz, som var kjærste med Macca da White Album ble spilt inn.
    main.jpg



    Har aldri tenkt noe over det, men fant ut i dag, at min gamle White Album er litt spesiell.
    Det er en tysk repress fra 85. Kjøpt av meg fra ei billigkasse på 90 tallet. Har alltid tenkt at den ikke er noe verdt i kroner.
    Det som gjør den spesiell, er at det er brukt samme matrisen som en tysk hvit vinyl-utgave. Den er laget med DMM-teknikk.(direct metal mastering) Min er altså svart, men ikke merket DMM. De er ettertraktet fordi de sies å være av de bestlydende versjonene. Oppdaget helt tilfeldig, - lucky me. 🙂
    Bekreftet med barcode.
    IMG_20240723_122216.jpg



    Det er artig med plater. 😊
    Har også en av de nye som kom i 2018.
    IMG_20240723_122832.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240722_190055.jpg

    Rådyret gikk og beita like ved huset mitt i dag. Også en liten kalv som ikke synes i det høye graset.
    Noen ganger får jeg en veldig god følelse ved å bo så tett på naturen.
    Ved 6-tida i morges var det også traner hundre meter unna oss. De lagde mye lyd. Morgenfugler.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.548
    Antall liker
    13.514
    Så enig, så enig Bluesbreaker.
    Her jeg bor ser jeg stadig rådyr (11 stykker på en gang er rekorden), elg, sørhare, rødrev og grevling.
    Men det kuleste er kattuglene som holder til ved Skjeberg kirke når de jakter nær veien nattestid.
    De flyr så nær bilen noen ganger at jeg er redd for å kjøre på dem :eek:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20240724_134306.jpg


    John Mayall er gått ut av tiden.
    90 år er en god alder. John Mayall fikk utrettet mer enn de fleste i sitt musikalske arbeid. Han turnerte og holdt hjula i gang nesten fram til nå.

    Mayall hadde en nøkkelrolle i framveksten av "The British Blues Boom" hvor mange etterhvert kjente musikere og band gjorde kommersiell suksess.
    Han var en av de viktigste artistene som fikk unge på 60 og 70-tallet til å interessere seg for blues.
    Mayalls band "Bluesbreakers" fungerte nærmest som en fabrikk for produksjon av dyktige blues og rockemusikere.
    Vi hadde nok aldri fått høre et band som Fleetwood Mac, hvis ikke grunnleggerne hadde gått i skole hos Mayall.
    Likedan vet vi ikke hvordan det hadde gått med Clapton, som på 70-tallet ble erklært "God". (gud)

    Når en ser på hvem som gjennom åra var medlemmer i Mayalls band, er det lettere å forstå hvor sentral han var på blues/rock--scenen i alle år, helt sida tidlig - 60 tallet. Han blir kalt "The Father of British Blues" .

    Peter Green, Mick Taylor, Eric Clapton, Mick Fleetwood, John McVie, Aynsley Dunbar, John Hiseman, Jack Bruce, Walter Trout, Carolyn Wonderland er alle noen som har vært innom bandet til Mayall. Og det er mange flere.


    Vi som er interessert i musikk har mye å takke John Mayall for.
    Som vi vet, "The blues had a baby, and they named it Rock'n Roll."
    (Muddy Waters)


    R.I.P. John Mayall.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et bilde til fra onsdag kveld.
    Litt for dårlig lys, så det er dessverre ikke helt sylskarpt.

    IMG_20240726_002627.jpg


    Wang er ei mildt sagt musikalsk dame.
    Hun gjorde alt fra salmer, til Charlie Haden og Ornette Colman. Og mye eget selvfølgelig.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240726_232554.jpg

    Olympiske leker.
    Sitter og glor. Mye fine og originale innslag.
    Hesten over vannet var fantastisk flott laget.
    Det gikk vel ganske bra, bortsett fra can-can danserne. Det var uventet klønete og amatøraktig.
    Jeg trodde at noe av poenget er at skjørtene skal løftes synkront!
    Det kunne virke som det hadde vært hard champis-vors i forkant 😆

    Synes det var spenstig å bruke Gojira i åpningsseremonien til OL i Paris.


    Hører ikke så mye på metall, men band som
    Gojira Mastodon, Baroness og Messuggah ble mye spilt her i huset før ungene flytta ut. Helt ukjent er det altså ikke, men jeg kan ikke så mye om dette. Mange svært dyktige musikere innen ulike sjangere av Metall.

    Ellers er det dårlige nyheter for de som hadde tenkt å se QOTSA på Øya. De avlyser.
    Her i Blåskogen humper det og går. Skal mye til før vi avlyser.😆
    Litt rusk må en regne med i voksen alder.
    FB_IMG_1722022895957.jpg


    God helg. 🙂
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fredag, så da går det an å ta en øl. 🙂

    IMG_20240727_000725.jpg

    Gørkvek IPA fra Trysil bryggeri er en gjenganger.
    Denne er jo nesten lokal, i hvert fall på hytta.
    En av gründerne av bryggeriet er rockemusiker/gitarist i bandet SVÖLK.
    Svølk er et dialektord for juling. Å få eller gi bank.
    Bandet spiller noe som kalles Bear Metal. (Sjølsagt 😆)
    De har noen utgivelser bak seg, men vet ikke om bandet fremdeles er aktivt.
    Svölk er på et kjent selskap , Napalm Death, som har mange ganske store metall-band i stallen.




    Gørkvek IPA er en ganske typisk IPA med passe alkoholstyrke , 6.6. Også passe bitter, med smak av sitrus /frukt. Litt søt ettersmak som ikke alle er begeistret for. Bør være litt kald, men ikke iskald.
    Tror jeg stopper der...
    IMG_20240727_004756.jpg
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.790
    Antall liker
    17.869
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gørkvek IPA er en ganske typisk IPA med passe alkoholstyrke , 6.6. Også passe bitter, med smak av sitrus /frukt. Litt søt ettersmak som ikke alle er begeistret for. Bør være litt kald, men ikke iskald.
    Tror jeg stopper der...
    Vis vedlegget 1042836
    Bra øl skal smake vondt:ROFLMAO:🍻

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240728_152857.jpg
    Maja feira dagen med et par grillpølser fra Børresen. Nest best i test. 😋
    Screenshot_20240728_234339.jpg


    Rockpile, - her med innhyrt Albert Lee som spilte i Emmylou Harris' legendariske "Hot Band". Fantastisk god på gitar.

    I studio sees også en blid Graham Parker. 😊

    IMG_20240729_073230.jpg

    "Repeat When Necessary" er et av Edmunds sterkeste album.
    Britisk Pub-rock med påvirkning fra Rockabilly.
    Musikk med godt humør.😊
    Nick Lowe /Dave Edmunds /Rockpile har ofte medvirket på hverandres innspillinger. Noen ganger med ulik versjon av samme låt.



     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^ I tillegg til Parker, overså du en rimelig blid Phil Lynott? Han dukker opp rundt 2minuttersmerket :)
    Det har du rett i. Lynott er ikke til å ta feil av.
    Sitter bak i soffan.
    Han rister på handa og gir uttrykk for at det som skjer er rimelig HOT. 🔥😆
    Mye tyder på at det var en artig dag på jobben. 😊
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240729_224046.jpg

    Liege & Lief. (1969)
    Kåret av BBC til tidenes mest innflytelsesrike folk-album. Her er det nesten bare gamle sanger hentet fra britisk og skotsk folkemusikktradisjon. Det er en slags støpeskje for britisk folk-rock. Plata inspirerte mange band å til å spille slik musikk. Også norske 70 talls band som f eks Folque og Kong Lavring.

    Dette er 3.og siste albumet Sandy Denny gjør som medlem av Fairport Convention, før hun forlater bandet. (Hun er ikke med på F.C. - debuten.)
    Foruten flere album i eget navn, og et par-tre m Fotheringay, medvirket hun bl a på "Four symbols"-albumet til Led Zeppelin. Hun fikk sitt eget symbol, det femte.

    Sangen om "Matty Groves" er ca 400 år gammel.
    Denne ble sunget for ungene slik at de skulle lære seg et og annet. Til skrekk og advarsel.

    Lille Matty blir lokket til sengs av en milf.
    Av alle dager og alle steder, så skjer dette i kirka etter messa første nyttårsdag.
    Han ser at hun har ring på fingern, men lar seg overtale.
    Sjølsagt er det en jævel som sladrer... Hauameg. 🙈
    Herr Donald fersker dem og sier som følgende:
    Screenshot_20240729_231401.jpg

    Lorden ber Matty få på seg fillene. Han skal ikke ha på seg å ha slakta en naken mann.
    Etter litt fram og tilbake, så ligger Matty der død.
    Så sier Lord Donald :
    Screenshot_20240729_231740.jpg

    En slags True Crime fra 1600-tallet altså.
    Enden på visa er at lorden legger begge samme grav. Fruen får ligge øverst.
    Hun er tross alt adelig.

     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 1043491
    Liege & Lief. (1969)
    Kåret av BBC til tidenes mest innflytelsesrike folk-album. Her er det nesten bare gamle sanger hentet fra britisk og skotsk folkemusikktradisjon. Det er en slags støpeskje for britisk folk-rock. Plata inspirerte mange band å til å spille slik musikk. Også norske 70 talls band som f eks Folque og Kong Lavring.

    Dette er 3.og siste albumet Sandy Denny gjør som medlem av Fairport Convention, før hun forlater bandet. (Hun er ikke med på F.C. - debuten.)
    Foruten flere album i eget navn, og et par-tre m Fotheringay, medvirket hun bl a på "Four symbols"-albumet til Led Zeppelin. Hun fikk sitt eget symbol, det femte.

    Sangen om "Matty Groves" er ca 400 år gammel.
    Denne ble sunget for ungene slik at de skulle lære seg et og annet. Til skrekk og advarsel.

    Lille Matty blir lokket til sengs av en milf.
    Av alle dager og alle steder, så skjer dette i kirka etter messa første nyttårsdag.
    Han ser at hun har ring på fingern, men lar seg overtale.
    Sjølsagt er det en jævel som sladrer... Hauameg. 🙈
    Herr Donald fersker dem og sier som følgende:
    Vis vedlegget 1043508
    Lorden ber Matty få på seg fillene. Han skal ikke ha på seg å ha slakta en naken mann.
    Etter litt fram og tilbake, så ligger Matty der død.
    Så sier Lord Donald :
    Vis vedlegget 1043509
    En slags True Crime fra 1600-tallet altså.
    Enden på visa er at lorden legger begge samme grav. Fruen får ligge øverst.
    Hun er tross alt adelig.

    Flott album, flott sang! :)

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tøffe saker! Har låten i salgskassene, men på et samlealbum. Hmmm, må kanskje høre den før jeg lar den gå videre 😊

    IMG_0293.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er enig med T. Det gjelder i grunnen alle plater.
    Hør før det evt går videre! 🙂
    Er likevel i tvil om denne blir igjen på Foldnes slik jeg kjenner deg @Karmana . 🙈

    De beste låtene på samleren, slik jeg ser/hører det, er de med Denny. Det var hun som styrte bandet mot tradisjonsmusikken og det nye særegne uttrykket.
    Tidligere var bandet mer et blueserockband med noen krumspring her og der. De ble derfor kalt "The British Jefferson Airplane". En del av stoffet på den tidlige samleren stammer fra dette. Ikke det at det er dårlig, men ikke den sida av bandet som har størst appell hos meg.

    De beste og mer typiske låtene er f eks vakre "Who Knows Where The Time Goes" , og "Matty Groves" + "Fotheringay" som har et sterkt historisk bakteppe.
    Fotheringay er stedet hvor Mary Queen of Scots (ikke Scotch) ble beheaded, som det heter.
    Denny satte senere navnet på sitt band.

    Det som er litt spesielt er at Fairport ga ut dette samlealbumet allerede i 1972.
    I året 1969 ga Fairport ut hele 3 album.
    Alle med Sandy Denny.
    Denny slutta så, og så vidt jeg husker var det noe med ei alvorlig bilulykke før Liege and Lief kom ut , hvor trommisen og Thompsons daværende kjæreste døde. Etter dette var bandet i realiteten nede.
    Som kjent skjedde ikke det likevel, og produksjonen har vært stor etter dette albumet (som alt for tidlig) ble kalt " The History of Fairport Convention".
    Det er særlig Liege&Liefe og Unhalfbricking som er keepere for meg.


    Jeg så FC i Grøna Lund i Stockholm på 90-tallet en gang. Uten å huske det, tror jeg to eller tre av medlemmene fra gamlebandet var med, antagelig Nicols og Swarbrick.
    De var gode musikere selvsagt, men bandet var noe helt annet uten sentrale folk som Richard Thompson, Dave Swarbrick og nevnte Sandy Denny.

    Mitt inntrykk er at det ikke er mange her på HFS som hører på denne type musikk.
    Det er mye mer enn Fairport å ta av.
    Dette er noe av røttene til f eks The Pogues.
    Noe i samme leia som også har gitt meg mye, er Richard og Linda Thompson, Pentangle, og ikke minst Steeleye Span med den meget gode vokalisten Maddy Prior.
    Det er noe veldig engelsk over dette, og musikken er ofte ypperlig sammen med en pint.🍺 🙂


    Steeleye Span klarte å lage en listehit av kirkemusikk fra middelalderen, med latinsk tekst i 1972. Det hadde neppe gått i dag. 1974:

     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er enig med T. Det gjelder i grunnen alle plater.
    Hør før det evt går videre! 🙂
    Er likevel i tvil om denne blir igjen på Foldnes slik jeg kjenner deg @Karmana . 🙈

    De beste låtene på samleren, slik jeg ser/hører det, er de med Denny. Det var hun som styrte bandet mot tradisjonsmusikken og det nye særegne uttrykket.
    Tidligere var bandet mer et blueserockband med noen krumspring her og der. De ble derfor kalt "The British Jefferson Airplane". En del av stoffet på den tidlige samleren stammer fra dette. Ikke det at det er dårlig, men ikke den sida av bandet som har størst appell hos meg.

    De beste og mer typiske låtene er f eks vakre "Who Knows Where The Time Goes" , og "Matty Groves" + "Fotheringay" som har et sterkt historisk bakteppe.
    Fotheringay er stedet hvor Mary Queen of Scots (ikke Scotch) ble beheaded, som det heter.
    Denny satte senere navnet på sitt band.

    Det som er litt spesielt er at Fairport ga ut dette samlealbumet allerede i 1972.
    I året 1969 ga Fairport ut hele 3 album.
    Alle med Sandy Denny.
    Denny slutta så, og så vidt jeg husker var det noe med ei alvorlig bilulykke før Liege and Lief kom ut , hvor trommisen og Thompsons daværende kjæreste døde. Etter dette var bandet i realiteten nede.
    Som kjent skjedde ikke det likevel, og produksjonen har vært stor etter dette albumet (som alt for tidlig) ble kalt " The History of Fairport Convention".
    Det er særlig Liege&Liefe og Unhalfbricking som er keepere for meg.


    Jeg så FC i Grøna Lund i Stockholm på 90-tallet en gang. Uten å huske det, tror jeg to eller tre av medlemmene fra gamlebandet var med, antagelig Nicols og Swarbrick.
    De var gode musikere selvsagt, men bandet var noe helt annet uten sentrale folk som Richard Thompson, Dave Swarbrick og nevnte Sandy Denny.

    Mitt inntrykk er at det ikke er mange her på HFS som hører på denne type musikk.
    Det er mye mer enn Fairport å ta av.
    Dette er noe av røttene til f eks The Pogues.
    Noe i samme leia som også har gitt meg mye, er Richard og Linda Thompson, Pentangle, og ikke minst Steeleye Span med den meget gode vokalisten Maddy Prior.
    Det er noe veldig engelsk over dette, og musikken er ofte ypperlig sammen med en pint.🍺 🙂


    Steeleye Span klarte å lage en listehit av kirkemusikk fra middelalderen, med latinsk tekst i 1972. Det hadde neppe gått i dag. 1974:

    Så Steeleye Span live i 1974 eller -75. En opplevelse. :)

    Mvh

    Edit: Googlet litt, ser ut til å ha vært i 1974.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.435
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så Steeleye Span live i 1974 eller -75. En opplevelse. :)

    Mvh

    Edit: Googlet litt, ser ut til å ha vært i 1974.
    Ja, det vil jeg tro.👍🙂
    Tenker at det var rundt da de var på det beste.
    I hvert fall synes jeg deres beste album kom mellom 72 og 76.
    Jeg var for ung til å få det med meg da, men jeg har lært leksa mi. 😊
    For meg er høydepunktet "Parcel of Rouges" som kom i 1973.
     
    • Love
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn