Bluesound 2. Med og uten dac. Spot, tidal, bibliotek

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Hoi!
Er igang med å bygge opp litt stereo igjen. Per nō består anlegget av.

Bluesound Node2
Nad Monitor 1000(MI 12 på vei)
Electrocompaniet AW60.
Nordost Flatline og BlueHeaven kabler.
Chario Silhouette 100

1. Hva kan en forvente av forskjeller mellom Spotify, Tidal og evt lage biblotek (flac) av de gamle albumene mine.
2. Hvor mye kan en DAC trylle ut av dette og vil det utligne forskjellene mellom en bedre streamer (node 2i) og hvor mye skulle en lagt i en dac. Ser flere dacmagic på Finn f.eks.

M

MarkusH

Gjest
Spørs litt hva man ønsker, jeg oppgraderte DAC først og kjøpte meg streamer etterpå ... Prøvde først n130, men endte opp med 2i i stedet ettersom jeg kun bruker streamer inn i dac uansett. I dag skiller det veldig lite mellom mine kilder, vil nesten si komboen med dac+2i trekker det lengste strået. Det var ikke stor kvalitetsforskjell mellom n130 og DAC+n130 hos meg, har ikke a/b-testet med 2i ...

M

MarkusH

Gjest
Consonance cdp 5.0 og Thorens td160 m/sme3009 med en billig grado pickup.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.040
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har lokalt flacbibliotek. Bruker Squeezebox/LMS der. Mye klassisk. Gjorde den store rippejbben for 10-12 år siden. Angrer ikke på det. Er mye rock og pop som har gått igjennom lydstyrkekrigen hos streamingtjenestene.
Spotify er godt nok når det er ting jeg er interessert i, og vi er også fire Spotifybrukere i husstanden. Min Spotifyklient er selvfølgelig satt til best mulig lydkvalitet, og her om dagen måtte jeg fikse fruens settinger også.Hennes låt ikke bra.

Du kan hente noe på dac-siden tror jeg. Det finnes billige løsninger uten egenlyd der, eller du kan kjøpe dyrere ting med lydsignatur. Pick your poison.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.406
Torget vurderinger
1
En DAC vil nok ikke hjelpe veldig ekstra, Blusound har en veldig god DAC integrert også, så her ville jeg bare droppa en ekstern en.
Forskjell på streaming-tjenestene? Tja, kommer an på hvilken master de har brukt da. Prøv selv og test. :)

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Takker for svar.
Ja streaming nå og for 10-15år siden er to veldig forskjellige ting. Da var det milevis mellom cd og Spotify.
Men jeg må jo si at jeg syns det som kommer ut av høyttalerne nå høres temmelig bra ut. Mangler er del på rom men det kommer nok mye av plasseringa. De står i en liten innhukk med mur på den ene sida og spon på den andre. Så de har ikke muligheter for å skape rom.
Planen er å få flyttet de over på langvegg når jeg finner en sjenk/benk som passer og så står stativ for tur.

Topp Bunn