Bluesound - Ny musikkstreamer på trappene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    mfufu

    Gjest
    Finnes det noen av disse "rimelige" streamerene som støtter 32bit enda? Eller er det reklamert med at det kommer noe i nær fremtid?
    Og ett spm til, støtter bluesound streming fra en NAS med DLNA server?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen av disse "rimelige" streamerene som støtter 32bit enda? Eller er det reklamert med at det kommer noe i nær fremtid?
    Og ett spm til, støtter bluesound streming fra en NAS med DLNA server?
    DLNA eller ikke, Bluesound PowerNode støtter i alle fall deling fra PC, MAC og NAS. Kjører selv deling fra Mac, funker knirkefritt. Ved konfigurering gikk det litt tid før library på mac ble synlig i Bluesound, naturlig nok.

    Jeg kjører hi-res FLAC fra USB flash av "praktiske" grunner, men går like greit med deling fra Mac (eller NAS).

    En oppdatering i Bluesound nylig:
    Musikk/album får en index iht kvalitet. Komprimert musikk får ingen index, f eks lossless ALAC 16/44 får indeks "CD", mens hi-res musikk får indeks "HD". Eksakt oppløsning vises ikke!
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Den siste updaten har medført litt div forbedringer, men de har ikke klart å få med Wimps anbefalte spillelister.
    I desperasjon over at Bluesounden ikke fant sharen fra iMac plugget jeg hard-discen ( 20k låter eller mer ) rett i Noden, og det taklet den fint. Kanskje ikke like oversiktlig presentasjon av innholdet som SBTouch, men til gjengjeld mer effektivt søk etter artister/låter.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Med share fra mac/NAS så får man jo full alfabetisk oversikt osv over artist, album eller hvordan man ønsker. Eneste mangel jeg opplever er da i Wimp. Lagrede album etc på din konto burde vises etter artist alfabetisk, er litt uryddig visning nå.

    Det kommer nok mange nyheter i denne produktgruppen fremover. Ang BS gleder jeg meg mer over det positive enn jeg plages av "manglene"...
     
    Sist redigert:

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei dere!
    Akkurat pakket opp og installert min node. Lyttestund nå:) Har fra før kun hatt en gammel Yamaha CD spiller. Har koblet noden opp med en ok optisk kabel inn i min Yamaha Rxa2010. Når jeg nå kjører optisk fra node og inn i min forsterker vil den nå bruke dacen innebygd i forsterkeren? Kan jo også benytte RCA utgangene. Planen er å investere i ekstern dac ganske så snart. Lurer på om dette vil gi stor forskjell. Kan man ikke se hvilken kvalitet Wimpen har i bluesound. I Wimps orginale app må man slå på hifi, må man det i bluesound appen også? Og er det ikke mulig spille av musikk direkte fra Wimp uten å legge sangene i spilleliste først? I tilegg savner jeg horisontal visning på min Samsung note :/
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    DAC i BS er god, støtter også 24/192. Så prøv analog utgang fra BS.

    Visning av wimp kvalitet gir ikke mening egentlig, du vet jo om du har vanlig 320aac eller lossless hifi i abonnementet ditt!
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    DAC i BS er god, støtter også 24/192. Så prøv analog utgang fra BS.

    Visning av wimp kvalitet gir ikke mening egentlig, du vet jo om du har vanlig 320aac eller lossless hifi i abonnementet ditt!
    Ikke hele Wimp-katalogen er i flac ennå, så det gir da en viss mening å se hva man spiller av. Touch, f.eks. indikerer det.
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Men støtter analog 24/192? Ja har også hørt at den innebygde dacen skal være grei. Bare lurte med tanke på at i wimps egen apr må denne slås på. Og hadde vært greit at man ser det man betaler for :)
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er jeg fornøyd med lydkvaliteten :)
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Men støtter analog 24/192? Ja har også hørt at den innebygde dacen skal være grei. Bare lurte med tanke på at i wimps egen apr må denne slås på. Og hadde vært greit at man ser det man betaler for :)
    En misforståelse i det utsagnet.
    På analog siden er det analogt, bitdybde og samplefrekvens er på digitalsiden. Mhp winp får du den kvaliteten wimp leverer, 24/192 grensen i BS er jo milevis høyere oppløsning enn selv wimp hifi.
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Så det kan være lurt å prøve RCA utgangan med noen gode kabler kanskje :) Dette med spillelister osv var ikke like enkelt som på wimp:/
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Så det kan være lurt å prøve RCA utgangan med noen gode kabler kanskje :) Dette med spillelister osv var ikke like enkelt som på wimp:/
    Vil tro D/A konvertering i Node er identisk med PowerNode jeg har. Jeg har lyttet mye kritisk, på gode hi-res klassisk produksjoner, og med noe av det ypperste "måleinstrument". Dvs mine ører er ikke bedre enn normalt, men har Hifiman HE6 koblet rett på høytt utgang. Det låter utrolig bra, åpent, oppløst og balansert. Har ikke hørt det bedre på diverse andre og MYE dyrere dac/amp løsninger. Jeg har siste 3år brukt mye tid og penger på diverse dac løsninger uten at det skiller mye på lydkvalitet. Ting låter ulikt, men det er mest spørsmål om farging og hva som passer sammen, subjektivt mest av alt!

    Ang wimp spillister kan du jo lage de fra datamskin eller nettbrett osv...
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende svar fra deg. Er det noen som kan bekrefte at det er samme dac i Powernode og node? :) Flere som har god erfaring med den innebygde dacen i Node?
     
    Sist redigert:

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Artig når man ikke vil gå å legge seg men heller kjøre nån runda med Dire straits :) velbrukte penga :)
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Finnes det noen av disse "rimelige" streamerene som støtter 32bit enda? Eller er det reklamert med at det kommer noe i nær fremtid?
    Og ett spm til, støtter bluesound streming fra en NAS med DLNA server?
    DLNA eller ikke, Bluesound PowerNode støtter i alle fall deling fra PC, MAC og NAS. Kjører selv deling fra Mac, funker knirkefritt. Ved konfigurering gikk det litt tid før library på mac ble synlig i Bluesound, naturlig nok.

    Jeg kjører hi-res FLAC fra USB flash av "praktiske" grunner, men går like greit med deling fra Mac (eller NAS).

    En oppdatering i Bluesound nylig:
    Musikk/album får en index iht kvalitet. Komprimert musikk får ingen index, f eks lossless ALAC 16/44 får indeks "CD", mens hi-res musikk får indeks "HD". Eksakt oppløsning vises ikke!
    DLNA eller UpNP hehe... gikk litt i surr, men jeg fikk svar på spørsmålet ihvertfall, at jeg kan streame fra NAS, takk :)
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken erfaring har dere med den innebygde dacen i node kontra en helt grei ekstern dac? Noen som har testet? Bruker dere den optiske eller rca utgangen?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da PowerNpde, så ingen mulighet for å vurdere onboard DAC mot andre DAC, annet enn det faktum det låter steinbra. Men, forutsatt samme DAC i Node som i PowerNode, så tror jeg man lett går på en smell med å kjøre optisk ut fra Node til annen DAC. Tror Node onboard DAC vil matche veldig mange relativt dyre DACer. Og i Node er det hele "tilpasset"... Det betyr også litt!
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.. Jo mer jeg hører med bruk av rca og den innebygde dacen kontra optisk til min Yamaha rxa 2010 som er matet med en emotiva jo mer liker jeg lyden fra de analoge kablene.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har nå kjøpt en Bluesound node, men har problemer med å åpne/få tilgang til wimp gjennom denne.
    Er det noen med tips der ute?
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk
    har lastet den ned, men det er visst innloggingen til Wimp som er problemet.
    Er ikke hjemme før neste uke så jeg får prøve igjen da.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Siden Squeezebox er et nedlagt produkt og at denne er avhengig av å kjører på Logitech Media Server blir det for mange et problem med å få satt opp nødvendig HW og SW for å få dette opp å gå. Man er helt avhengig av å kjøre opp LMS i 7.8.0 for å få Wimp HiFi til å fungere. Litt avhengig av hvilken NAS man har tenkt å benytte blir problemet at OS'et som kjører på disse må få et hack for å få lagt inn LMS 7.8.0. Jeg kjøpte en Synology DS414 og la inn siste versjon av OS og dermed startet problemene. Siste versjon av plugin på denne er 7.7.3 og da er Wimp HiFi utenfor rekkevidde.

    For å slippe å holde på med disse hackene så tenkte jeg at en streamer som ikke er avhengig av SW på NAS kunne være tingen. Valget stod mellom Sonos og Bluesound. Siden jeg ikke ville ofre mine 24 bit rippinger ble Bluesound valgt.

    Har lest en del om Bluesound og det har ikke akkurat bare vært positive ting. Fikk sjekket opp grensesnittet for å styre enheten og det så ikke så aller verst ut. For en som betrakter en playlist som en CD så har jeg ikke store kravene til dette. Selve installasjonen av enheten var en meget positiv overraskelse. Wimp var kun å legge inn brukernavn og passord. Alle playlistene som jeg har lagt opp der er også tilgjengelig på Bluesounden. Når det gjelder NAS og alle 7000 flac-filene så var det bare å oppgi \\DNS Eller_IP_pa_nas\katalog\ og dermed startet Bluesound og legge opp indekser på hele katalogen. Man kan oppgi flere NAS-enheter så vil denne også bli lagt opp. Med andre ord en smertefri prosess.

    Når det gjelder bruk så benytter jeg kablet lan for å sikre stabil overføring fra NAS og Wimp. Bluesound er mye hurtigere enn Det som jeg har opplevd på Squeezebox. Wimp er dønnstabilt så langt, det virker som buffring går kjapt og greit og har til nå ikke opplevd hakking eller stans. Flac fra NAS fungerer utmerket og lastingen er umiddelbar. Dette kan selvfølgelig og være på grunn av at NAS leverer 100 MB/s på kablet nettverk.

    Når det gjelder tilkobling så skulle jeg ønsket at de hadde coax i stedet for optisk, men så lenge jeg får digitalt signal inn i Lynx Hilo så klager jeg ikke. For tidlig å si alt for mye om lyden i forhold til Squeezebox.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei !
    Har motatt og installert Bluesound Node i går. Veldig enkelt oppsett og spiller nå fra NAS-lagret musikk og Wimp HiFi.
    Benytter Androide appen for å styre det hele.
    Men, er det slik at all musikk fra NAS og Wimp MÅ legges i en spilleliste før man kan spille?
    Jeg ønsker å velge og spille en låt direkte. Hvordan gjør jeg evt dette?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.083
    Torget vurderinger
    0
    Benytter Androide appen for å styre det hele.
    Men, er det slik at all musikk fra NAS og Wimp MÅ legges i en spilleliste før man kan spille?
    Jeg ønsker å velge og spille en låt direkte. Hvordan gjør jeg evt dette?
    Nei, det er enkelt, men du bør sette opp å bli kjent med æppen på en pcskjerm, så blir det lettere å forstå mobilæppen etterpå.....
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Benytter Androide appen for å styre det hele.
    Men, er det slik at all musikk fra NAS og Wimp MÅ legges i en spilleliste før man kan spille?
    Jeg ønsker å velge og spille en låt direkte. Hvordan gjør jeg evt dette?
    Nei, det er enkelt, men du bør sette opp å bli kjent med æppen på en pcskjerm, så blir det lettere å forstå mobilæppen etterpå.....
    Takk for tipset, men da må jeg vel ha en moderne windowsvariant for å kunne kjøre app?

    Har du en grei forklaring til hvordan jeg kan gjøre det enkelt i Androide appen?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei !
    Har motatt og installert Bluesound Node i går. Veldig enkelt oppsett og spiller nå fra NAS-lagret musikk og Wimp HiFi.
    Benytter Androide appen for å styre det hele.
    Men, er det slik at all musikk fra NAS og Wimp MÅ legges i en spilleliste før man kan spille?
    Jeg ønsker å velge og spille en låt direkte. Hvordan gjør jeg evt dette?
    Kan du ikke klikke rundt i mappene på NAS'et i appen og spille sanger direkte fra mappene?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Er 'bare' å velge 'Library', plukke ut 'Artist', 'Album' osv etter behov, og så klikke på en sang der. Så skal sangen spilles. Den vil alltid bli en del av spilleliste, dog, men den trenger ikke lagres eller gis navn for å funke ... Litt knotete, og ikke super-intuitivt, for å si det sånn ...
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Ja, lite intuitivt at den MÅ bli en del av spillelisten. Da må man huske på å slette spillelisten før hver "start". Blir sikkert en vane etterhvert. Takk for svar !

    Ett tilleggsspørsmål:
    Hvordan ser jeg på android TELEFON at jeg hører på HiFi ?
    (Har ikke prøvd med surfplate ennå, mulig samme spørsmål gjelder der?)
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan se ut til å hørt litt på kritikken ifra Gen1. Men istede for å beholde Optisk og gå for Coax i tillegg så dropper dem optisk ? Designet er også extremt mye bedre :). Sistnevnte var det største ankepunktet mitt... ser nå også at prisene er rimelig stive :\.

    Uansett, spennende å se om dem får det til i denne omgangen, lydmessig syns jeg de var et av de bedre altenativene.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Blir for dumt å droppe optisk. Helt uforståelig.
    Dem har ikke det, både coax og optisk er representert. Også sub ut selv på versjon uten amp. Ampen i powernoden er nå Hypex på 2x60w som skal være sprek! Touchpanel på toppen gjør at man kan skippe låter/stille volum uten å bruke app. De har også fått IR-øye og learning kontroll slik at de kan brukes fra remote. Prosessor er mye kraftigere slik at de skal respondere raskere. De nye modellene kan også dra en HDD over usb til forskjell fra tidligere hvor det kun var mulig å benytte flashdrive. Masse snadder mao.

    blsnode2wh_3.jpg

    blsnode2bk_3.jpg
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Står også at tilgjengeligheten skal være omgående, så da er det bare å vente på norske priser i Hifiklubben sine butikker. Vil gjerne gjør ett forsøk på Node 2 tror jeg. Prøvde Node på ett tidlig tidspunkt når appen og programvaren ikke var veldig bra og da fikk jeg den ikke til å "finne" musikken min på nettverket, så håper at dette har blitt bedre nå.

    Prisene er allerede klare ser jeg: https://www.hifiklubben.no/streaming/bluesound/
     
    Sist redigert:

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Den er på lager i Danmark. Surt jeg har forudbestilt den nye auralic mini når jeg hellere vil have denne:(
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Havner nok noen Nodes gen 1 på brukten, da. Tipper min ryker ut etter hvert.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Ikke gærn pris. Lurer på om touchen min skal få seg en ny eier.

    ReneJ: Hva gjør at du foretrekker Bluesound foran Auralic mini?
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Tror bluesounds app (har haft bluesound) er noget bedre end auralics lightning app. Plus så kan man via displayet på noden sætte den på standby så den ikke tager så meget strøm.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den er på lager i Danmark. Surt jeg har forudbestilt den nye auralic mini når jeg hellere vil have denne:(
    Tjaaaa... Vil ikke si de er likestilte, da tenker jeg på formatstøtten. Bluesound støtter 24bit ja, men lite utover det. Auralic mini støtter et hav av high-res typer.. DSD DXD osv. Men hvis dette er urelevant for din bruk, så er jeg enig i at Bluesound trolig er et fint alternativ..

    Har faktisk selv 90% bestemt meg for Auralic Aries Mini, men må evt ta ny vurdering nå som Node 2 er kommet..

    mvh Kai
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Havde ikke lige set det med DSD/DXD. Men da jeg kun skal bruge min kommende streamer til tidal hifi så betyder det ikke noget med de ekstra formater for mig. Og når tidal kommer med 24/196 understøtter noden jo også det.

    DSD/DXD har jeg i hvert fald intet læst om tidal vil understøtte i fremtide:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn